Решение по дело №6945/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 260065
Дата: 18 октомври 2022 г.
Съдия: Милена Кирова Колева Костова
Дело: 20195530106945
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 27 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                            18.10.2022 година                град Стара Загора

 

                                            В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД-СТАРА ЗАГОРА                  ДЕСЕТИ ГРАЖДАНСКИ състав

На  11 октомври                                          2022 година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                                  Председател:   МИЛЕНА    КОЛЕВА   

                                              

Секретар: ЛАЗАРИНА ЛАЗАРОВА

Прокурор: 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ    МИЛЕНА  КОЛЕВА гр.дело № 6945 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Предявени са кумулативно обективно съединени искове с правно основание чл.178, ал.1, т.3 във връзка с чл.187, ал.5, т.2 ЗМВР и с правно основание чл. 86, ал. 1 ЗЗД.

 

Ищецът Х.Г.Г. твърди в исковата си молба, че бил държавен служител в системата на МВР. През претендирания период от 27.12.2016г. до 27.12.2019г. полагал труд в ОД на МВР - Стара Загора на длъжност “Младши оперативен дежурен“ с местоизпълнение на служебните задължения в Първо РУ - Стара Загора.

Естеството на работата му било такова, че полагал труд през деня и през нощта, на смени по график на 24ч., при което се получавал размер над законово установения, както за работната седмица, така и за отчетния период, съобразно разпоредбите на ЗМВР в тази връзка. Съгласно чл.176 от ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състояло от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения.

На следващо място ЗМВР изрично разграничил заплащането за извънреден и за нощен труд в чл. 178 и чл. 179, като по силата на чл. 178, ал. 1, т. З към основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплащали допълнителни възнаграждения за извънреден труд, а според чл. 179, ал. 1 от ЗМВР на държавните служители се изплащали допълнителни възнаграждения освен за другите предвидени в текста и за полагане на труд през нощта от 22.00 до 6.00ч. Нормалната продължителност на работното време била регламентирана в чл.187 от ЗМВР, като съгласно ал.1 от същия член тя била с продължителност 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица.

Съгласно чл. 187, ал. З от ЗМВР работното време на държавните служители се изчислявали в работни дни – по дневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период, като съгласно ал. 5, т. 2 работата извън редовното работно време се компенсирала с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на отчетен период, а в ал. 6 се уреждало правилото за плащане на извънредния труд по ал. 5 с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение.

 

В ал. 9 на този член било предвидено, че редът за организацията и разпределянето         на      работното  време, за    неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определяли с Наредба на министъра на вътрешните работи.

По отношение на иска по чл. 178, ал. 1, т. З от ЗМВР ищецът твърди, че за периода от 27.12.2016г. до 27.12.2019г. действали две наредби, имащи връзка с чл. 187, ал. 9. Последната от тях, която била актуална и към момента била Наредба № 8121з-776/29.07.2016г..

Тя била в сила от 02.08.2016г. и била издадена от Министъра на вътрешните работи, като урежда реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. Текста на чл. З, ал. З указвал, че при работа на смени било възможно полагането на труд и през нощта между 22.00ч. и 6.00ч., като работните часове не следвало да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.

Тази Наредба отменяла предходната с № 81231з-592/25.05.2015г. на Министъра на вътрешните работи /в сила от 01.04.2015г./, като съдържанието и на нейния чл. З, ал. З било идентично с последвалата я Наредба № 18213-776/29.07.2016г. Преди процесния период действала и Наредба № 1821з-407/11.08.2014г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън работното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР.

Според нейния чл. 8, за всеки отработен нощен час или част от него между 22.00ч. и 6.00ч. на работниците и служителите се заплащало допълнително трудово възнаграждение за нощен труд в размер не                 по-малък от 0,25 лева.

Единствено в тази наредба, съобразно нейния чл. 31, ал. 2 било изрично предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между часовете 22.00ч. и 6.00ч. за отчетния период се увеличавал с коефициент от 0,143. Тези две разпоредби следвало да се прилагат едновременно, т.е.нощните часове се превръщали в дневни чрез умножаване с коефициент 1,143 и за същите тези нощни часове се заплащало и допълнително трудово възнаграждение за нощен труд от по 0,25 лева за всеки нощен час или част от него.

 Както било посочено по-горе, в последващите я две Наредби с № 81231з-592/25.05.2015г. и № 8121з-776/29.07.2016г. липсвала изрична регламентация за преизчисляването на нощния труд в дневен. Това обаче, съобразно съдебната практика не означавало законово установена забрана за преизчисляването на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а се явявало празнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, която следвало да се преодолее чрез субсидиарно прилагане на общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата/обн. в ДВ от 26.01.2007г./.

 

 

В чл. 9, ал. 2 от същата Наредба било предвидено, че при сумирано изчисляване на работното време /каквато била и фактологията в процесния случай/, нощните часове следвало да се превръщат в дневни чрез коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установен за подневното отчитане на работното време за съответното работно място.

Във връзка с гореописаното, предвид неизпълнението на тази разпоредба от страна на работодателят било налице неизплатено възнаграждение за положен от него извънреден труд, формиран след преизчисляването на положения от него нощен труд с коефициент 1.143 /8 часа нощен труд х 1.143 = 9.144 часа дневен/ и съответното му увеличаване с 50% /чл. 187, ал. 6 от ЗМВР/, както и неизпълнение на парично задължение в размер на законовата лихва върху тази сума от момента на падежа и. Относно иска по чл. 86 от ЗЗД - Организацията и разпределението на работното време, както и неговото отчитане и компенсиране на работа извън редовното време, за процесния период се уреждало от Наредба 8121з- 776/29.07.2016г. Съгласно разпоредбата на „Раздел IV“, чл. 18 ал. 3 от Наредбата „В случаите, когато служител, работещ на смени, при обичайно изпълнение на служебните си задължения надвиши нормативно установения брой часове за отчетен едномесечен период, този труд се комперсира като труд извън редовното работно време и се отчита с протокол /приложение 1/, без да се издава заповед по ал. 1, който се изготвя и утвърждава по реда на чл. 23.“. Съгласно разпоредбата на чл. 24, ал. 2 „Положения труд извън редовното работно време от държавните служители, работещи на смени, се отчита в часове за месеца, през който е положен, с протокол /приложение 3/. На основание чл. 31, ал. 1 от Наредбата „Отработеното време между 22.00 часа до 06.00 часа ...се отчитат с протокол /приложение 6/„.

В изпълнение на разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредбата – „Възнаграждението за труд извън работното време се включва в месечното възнаграждение и се изплаща в месеца, следващ месеца в който е положен трудът, при своевременно предоставянето на протокол във финансова служба.“ В този смисъл, счита че работодателят при едно коректно изпълнение на приравняването на отработеното от него време за периодите от 22.00 часа до 06.00 часа, следвало да отчете и заплати отработеното от него време над редовното, като това следвало да се извърши в месеца в който този труд бил положен и съответно следвало същия да се заплати с дължимото му възнаграждение за положен труд, през месеца следващ месеца, в който бил положен извънредния труд.

Счита, че работодателят изпаднал в забава от изтичането на месеца следващ месеца, в който бил положен от него труд и от първо число на следващия месец дължи обезщетение за това, а именно:

2016г. по 7 смени месечно с продължителност 8 часа

През месец декември 2016г., за периода от 27.12.2016г. до 31.12.2016г. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 16 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 2 /два/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,06 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 6,09 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 11872 лева.

Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец януари 2017г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.02.2017г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 3,51 лева.

2017г. по 7 смени месечно с продължителност 8 часа

1.    През месец януари 2017г. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4.12 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 6,18 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 49,44 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 28-мо число на месец февруари 2017г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01/03.2017г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 13,50 лева.

2.   През месец февруари 2017г. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,12 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 6,18 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 49,44 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец март 2017г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.04.2017г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 13,09 лева.

3.       През месец март 2017г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,12 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 6,18 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 49,44 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец април 2017г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.05.2017г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 12,67 лева.

4.       През месец април 2017г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,12 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 6,18 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 49,44 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец май 2017г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.06.2017г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 12,26 лева.

5.       През месец май 2017г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,12 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 6,18 лева.

        Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 49,44 лева.Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец юни 2017г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.07.2017г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 11,84 лева.

6.       През месец юни 2017г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,12 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 6,18 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 48 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец юли 2017г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.08.2017г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 11,42 лева.

7.       През месец юли 2017г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,12 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 6,18 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 49,44 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец август 2017г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.09.2017г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 11,01 лева.

8.     През месец август 2017г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,12 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 6,18 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 49,44 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец септември 2017г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.10.2017г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 10,50 лева.

9.      През месец септември 2017г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,12 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 6,18 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 49,44 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец октомври 2017г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.11.2017г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 10,18 лева.

10.    През месец октомври 2017г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,12 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 6,18 лева.

        Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 48 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец ноември 2017г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.12.2017г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 9,76 лева.

11.    През месец ноември 2017г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,12 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 6,18 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 49,44 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец декември 2017г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.01.2018г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 9,34 лева.

12.    През месец декември 2017г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,12 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 6,18 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 49,44 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец януари 2016г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.02.2018г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 9,71 лева.

За 2018г. по 7 смени месечно с продължителност 8 часа

1.    През месец януари 2018г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,44 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 6,66 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 53,28 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 28-мо число на месец февруари 2018г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.03.2017г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 9,71 лева.

2.  През месец февруари 2018г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,44 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 6,66 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 53,28 лева. Сумата  следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец март 2018г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.04.2018г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 9,25 лева.

3.       През месец март 2018г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа.

 

        Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,93 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 7,39 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 59,12 лева. Сумата  следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец април 2018г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.05.2018г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 9,81 лева

4.    През месец април 2018г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,93 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 7,39 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 59,12 лева.  Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец май 2018г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.06.2018г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 9,30 лева.

5.     През месец май 2018г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,93 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 7,39 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 59,12 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец юни 2018г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.07.2018г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 8,81 лева.

6.     През месец юни 2018г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,93 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 7,39 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 59,12 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец юли 2018г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.08.2018г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 8,30 лева.

7.     През месец юли 2018г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,93 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 7,39 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 59,12 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец август 2018г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.09.2018г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 7,79 лева.

 

 

8.    През месец август 2018г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 ч., след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ ч. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,93 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 7,39 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 59,12 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец септември 2018г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.10.2017г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 7,30 лева.

9.      През месец септември 2018г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,93 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 7,39 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 59,12 лева.  Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец октомври 2018г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.11.2018г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 6,79 лева.

10.   През месец октомври 2018г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,93 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 7,39 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 59,12 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец ноември 2018г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.12.2018г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 6,30 лева.

11.   През месец ноември 2018г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,93 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 7,39 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 59,12 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец декември 2018г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.01.2019г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 5,79 лева.

12.   През месец декември 2018г. положил нощен труд от 22.00 часа до 6.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 4,93 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 7,39 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 59,12 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец януари 2019г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.02.2019г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 5,28 лева.

2019г. по 7 смени месечно с продължителност 8 часа 

1.    През месец януари 2019г. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 5,42 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 8,13 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 65,04 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 28-мо число на месец февруари 2019г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.03.2017г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 5,23 лева.

2.    През месец февруари 2019г. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 5,42 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 8,13 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 65,04 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец март 2019г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.04.2019г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 4,68 лева.

3.       През месец март 2019г. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 5,42 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 8,13 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 65,04 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец април 2019г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.05.2019г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 4,14 лева.

4.    През месец април 2019г. положил нощен труд от 22.00ч. до 06.00ч. в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 5,42 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 8,13 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 65,04 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец май 2019г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.06.2019г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 3,59 лева.

5.     През месец май 2019г. положил нощен труд от 22.00ч. до 06.00ч. в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 5,42 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 8,13 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 65,04 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец юни 2019г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.07.2019г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 3,06 лева.

 

6.     През месец юни 2019г. положил нощен труд от 22.00ч. до 06.00ч. в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 5,42 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 8,13 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 65,04 лева.  Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец юли 2019г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.08.2019г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 2,51 лева.

7.     През месец юли 2019г. положил нощен труд от 22.00ч. до 06.00ч. в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 5,42 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 8,13 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 65,04 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец август 2019г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.09.2019г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 1,99 лева.

8.    През месец август 2019г. положил нощен труд от 22.00ч. до 06.00ч. в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 5,42 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 8,13 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 65,04  лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец септември 2019г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.10.2019г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 1,44 лева.

9.     През месец септември 2019г. положил нощен труд от 22.00ч. до 06.00ч. в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 часа.Почасовото му възнаграждение било в размер на 5,42 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 8,13 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 65,04 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец октомври 2019г. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.11.2019г., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 0,88 лева.

10.   През месец октомври 2019г. положил нощен труд от 22.00ч. до 06.00ч. часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 5,42 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 8,13 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 65,04 лева.

11.   През месец ноември 2019г. положил нощен труд от 22.00ч. до 06.00ч. в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че било налице положен от него извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 5,42 лева, а след увеличението с 50% било в размер на 8,13 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 65,04 лева.

  За изчисляване на размера на обезщетението за забава се използвало достъпен в интернет калкулатор, а именно „КАЛКУЛАТОР БГ“, като видно от описаното по-горе, като момент за изпадане в забава на работодателя била взета първата дата на месеца, след месеца последващ полагането на труд.

Предвид гореизложеното и приложените доказателства моли съда, след като се убеди в истинността на твърдяното от него да осъди ОД на МВР - Стара Загора, ЕИК: *********, с адрес ул. Граф Игнатиев № 16, чрез представляващия я Директор - Старши комисар Стоян Стоянов да му заплати за периода от 27.12.2016г. до 27.12.2019г. на основание чл. 178,  ал. 1, т. З от ЗМВР и за периода от 27.12.2016г. до 27.12.2019г. на основание чл. 86 от ЗЗД, както следва:

За 2016г.

1.     Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2016г. в размер на 12,18 лева.

За 2017г.

1.     Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2017г. в размер на 49,44 лева.

2.     Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2017г. в размер на 49,44 лева.

3.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2017г. в размер на 49,44 лева.

4.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2017г. в размер на 49,44 лева.

5.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2017г. в размер на 49,44 лева.

6.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2017г. в размер на 49,44 лева.

7.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2017г. в размер на 49,44 лева.

8.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2017г. в размер на 49,44 лева.

9.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2017г. в размер на 49,44 лева.

10.     Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2017г. в размер на 49,44 лева.

11.     Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2017г. в размер на 49,44 лева.

12.     Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2017г. в размер на 49,44 лева.

За 2018г.

1.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2018г. в размер на 53,28 лева.

2.     Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2018г. в размер на 53,28 лева.

3.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2018г. в размер на 59,12 лева.

4.     Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2018г. в размер на 59,12 лева.

 

5.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2018г. в размер на 59,12 лева.

6.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2018г. в размер на 59,12 лева.

7.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2018г. в размер на 59,12 лева.

8.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2018г. в размер на 59,12 лева.

9.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2018г. в размер на 59,12 лева.

10.     Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2018г. в размер на 59,12 лева.

11.     Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2018г. в размер на 59,12 лева.

12.     Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2018г. в размер на 59,12 лева.

За 2019г.

1.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2019г. в размер на 65,04 лева.

2.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2019г. в размер на 65,04 лева.

3.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2019г. в размер на 65,04 лева.

4.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2019г. в размер на 65,04 лева.

5.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2019г. в размер на 65,04 лева.

6.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2019г. в размер на 65,04 лева.

7.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2019г. в размер на 65,04 лева.

8.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2019г. в размер на 65,04 лева.

9.      Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2019г. в размер на 65,04 лева.

10.     Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2019г. в размер на 65,04 лева.

11.     Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2019г. в размер на 65,04 лева.

Претендираното от него общо неизплатено възнаграждение за положен извънреден труд за периода 27.12.2016г. до 27.12.2019г. било в размер: 2018,66 лева.

Мораторна лихва за неизплатени възнаграждения за положен труд над установеното работно време:

1.     За периода от 27.12.2016г. до 31.12.2016г. - мораторна лихва от 01.02.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 3,51 лева.

2.     За периода от 01.01.2017г. до 31.01.2017г. - мораторна лихва от 01.03.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 13,50 лева.

 

3.      За периода от 01.02.2017г. до 28.02.2017г. - мораторна лихва от 01.04.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 13,09 лева.

4.     За периода от 01.03.2017г. до 31.03.2017г. - мораторна лихва от 01.05.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 12,67 лева.

5.      За периода от 01.04.2017г. до 30.04.2017г. - мораторна лихва от 01.06.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 12,26 лева.

6.      За периода от 01.05.2017г. до 31.05.2017г. — мораторна лихва от 01.07.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 11,84 лева.

7.      За периода от 01.06.2017г. до 30.06.2017г. - мораторна лихва от 01.08.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 11,42 лева.

8.      За периода от 01.07.2017г. до 31.07.2017г. - мораторна лихва от 01.09.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 11,01 лева.

9.      За периода от 01.08.2017г. до 31.08.2017г. - мораторна лихва от 01.10.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 10,50 лева.

10.     За периода от 01.09.2017г. до 30.09.2017г. - мораторна лихва от 01.11.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 10,18 лева.

11.     За периода от 01.10.2017г. до 31.10.2017г. - мораторна лихва от 01.12.2017год. до 30.11.2019год. в размер на 9,76 лева.

12.     За периода от 01.11.2017г. до 31.11.2017г. - мораторна лихва от 01.01.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 9,34 лева.

13.     За периода от 01.12.2017г. до 31.12.2017г. - мораторна лихва от 01.02.2018г. до 30.11.2019г.. в размер на 9,71 лева.

14.     За периода от 01.01.2018г. до 31.01.2018г. - мораторна лихва от 01.03.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 9,25 лева.

15.     За периода от 01.02.2018г. до 28.02.2018г. - мораторна лихва от 01.04.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 9,81 лева.

16.     За периода от 01.03.2018г. до 31.03.2018г. - мораторна лихва от 01.05.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 9,30 лева.

17.     За периода от 01.04.2018г. до 30.04.2018г. - мораторна лихва от 01.06.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 8,81 лева.

18.     За периода от 01.05.2018г. до 31.05.2018г. - мораторна лихва от 01.07.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 8,30 лева.

19.     За периода от 01.06.2018г. до 30.06.2018г. - мораторна лихва от 01.08.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 7,79 лева.

20.     За периода от 01.07.2018г. до 31.07.2018г. - мораторна лихва от 01.09.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 7,30 лева.

21.     За периода от 01.08.2018г. до 31.08.2018г. - мораторна лихва от 01.10.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 6,79 лева.

22.     За периода от 01.09.2018г. до 30.01.2018г. - мораторна лихва от 01.11.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 6,30 лева.

23.     За периода от 01.10.2018г. до 31.10.2018г. - мораторна лихва от 01.12.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 5,79 лева.

24.     За периода от 01.11.2018г. до 30.11.2018г. - мораторна лихва от 01.01.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 5,28 лева.

25.     За периода от 01.12.2018г. до 31.12.2018г. - мораторна лихва от 01.02.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 5,23 лева.

26.     За периода от 01.01.2019г. до 31.01.2019г. - мораторна лихва от 01.03.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 4,68 лева.

27.     За периода от 01.02.2019г. до 28.02.2019г. - мораторна лихва от 01.04.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 4,14 лева.

28.     За периода от 01.03.2019г. до 31.03.2019г. - мораторна лихва от 01.05.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 3,59 лева.

29.     За периода от 01.04.2019г. до 30.04.2019г. - мораторна лихва от 01.06.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 3,06 лева.

30.     За периода от 01.05.2019г. до 31.05.2019г. - мораторна лихва от 01.07.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 2,51 лева.

31.     За периода от 01.06.2019г. до 30.06.2019г. - мораторна лихва от 01.08.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 1,99 лева.

Обща мораторна лихва за неизплатени възнаграждения за положен от него извънреден труд за периода от 27.12.2016г. до 27.12.2019г. : 249,71 лева.

Моли съда да осъди ответника да заплати и законната лихва от датата на регистриране на исковата молба до окончателното изплащане на сумата, както и разноските по делото, включително адвокатско възнаграждение.

Сумите следвало да му бъдат преведени по банков път на сметка № BG67UNCR75271060681912 в Банка ”Уникредит Булбанк” АД.

Моли съда на основание чл. 83, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ГПК да приеме, че по настоящия спор не се дължали държавна такса и разноски.

 

В законоустановения срок ответникът представя писмен отговор, с който заявява, че счита исковата молба за допустима, но неоснователна и като такава я оспорва, както по основание, така и по размер. Моли съда да отхвърли исковете, като излага подробни съображения в отговора.

Моли съда да им бъдат присъдени направените по делото разноски и на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК във връзка с чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащане на правна помощ да присъди в полза на Областна дирекция на МВР – Стара Загора юрисконсултско възнаграждение в размер, съобразен с размера на отхвърлената искова претенция.

 

Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства по реда на чл.235, ал.2 ГПК във връзка с чл. 12 ГПК, намира за установено следното:

 

Страните не спорят, че през периода от м. декември 2016г. до декември 2019г. са в служебно правоотношение, по силата на което Х.Г.Г. заема длъжността Младши оперативен дежурен в Първо РУ - гр.Стара Загора към ОД на МВР – Стара Загора, и полагал труд през деня и през нощта на смени по график на 24 часа, включително за времето от 22.00 часа до 06.00 часа (Видно от докладни записки, приложени към ЛТД на ищеца).

Положеният от Х.Г.Г. нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа за процесния период също не е спорен факт по делото, който се установява и от представените седмични графици и докладни записки към тях, от протоколите за отчитане на отработеното време между 22.00 ч. и 06.00ч. по месеци и години, приложени към личното трудово досие на ищеца, приложено към делото и от заключението на вещото лице по съдебно – счетоводната експертиза.

 

 

 

Видно от заключението  на вещото лице, което съдът възприема  като изготвено добросъвестно и компетентно и неоспорено от страните, за периода от 27.12.2016г. до 30.11.2019г. положените от ищеца часове нощен труд са 1616 часа, които не са превръщани в дневен труд и не са умножавани по коефициент 1.143. Преизчислени с коефициент 1.143 тези часове стават 1847 часа, като се получава разлика от 231 часа, чиято стойност е 1470,50 лева, дадени подробно по месеци в табличен вид в заключението, които не са заплатени на ищеца. Вещото лице е изчислило и мораторната лихва върху главниците общо в размер на 204,29 лева, по периоди и размери, подробно посочени в таблицата.

От събраните доказателства по делото се установява, че за процесния период ищецът е бил в служебно правоотношение с ответника по чл.142, ал.1, т.1 ЗМВР, че е работил на смени, като е полагал нощен труд между 22.00ч. и 06.00ч., че за процесния период от 27.12.2016г. до 30.11.2019г.  е положил 1616 часа нощен труд, който му е бил заплатен, но този нощен труд не е бил приравнен на дневен чрез умножение с коефициент 1.143 и съответно получаващата се по този начин разлика от 231 часа на стойност 1470,50 лева не му е била заплатена като възнаграждение за извънреден труд, което претендира за заплащане в настоящото производство.

Съгласно разпоредбата на чл.176 от ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения.

Сред предвидените в същия закон допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно възнаграждение за нощен труд (от 22,00 до 6,00ч.) –  чл.179, ал.1 от ЗМВР.

Съгласно ал.2 на същата разпоредба условията и редът за изплащане на допълнителните възнаграждения по ал.1 се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а техният размер – с негова заповед.

Според чл.187, ал.9 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

Имайки предвид гореизложената правна уредба, следва да се отбележи, че през процесния период (от 14.10.2016г. до 14.10.2019г.) действащи са били следните наредби:

Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, в която в чл. 3, ал. 3 е посочено, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22: 00 и 06: 00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов период, както и Наредба № 8121з-908 от 2.08.2018г. за условията и реда за изплащане на допълнителни възнаграждения на държавните служители в Министерството на вътрешните работи за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., за полагане на труд на официални празници, за времето на разположение и за изпълнение на специфични служебни дейности (обн., ДВ, бр. 67 от 14.08.2018 г., в сила от 14.08.2018 г., отм., бр. 78 от 4.10.2019 г., в сила от 4.10.2019г.), в която в чл. 9 е посочено, че за всеки отработен нощен час или за част от него от 22,00 до 6,00ч. на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд.

Заповедите относно определяне размера на допълнителните възнаграждения за нощен труд през процесния период са били:

Заповед № 8121з-1429 от 23.11.2017г. относно определяне размерите на допълнителните възнаграждения за полагане на труд през нощта между 22,00ч. и 06,00ч., за полагане на труд на официални празници и за времето на разположение, условията и реда за тяхното изплащане на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, съгласно която (т. 1) за всеки отработен час през нощта или за част от него между 22,00 и 06,00ч. на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер 0,25 лв.

Същият е размерът на този вид допълнително възнаграждение, определен и с предходно действащата Заповед № 8121з-791 от 28.10.2014г. на Министъра на вътрешните работи (отм.).

Съдът намира, че през процесния период е приложима Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители, като същата не предвижда такъв ред за преизчисляване на часовете нощен труд, като положените от ищеца часове нощен труд не следва да се превръщат в дневни по реда на чл.9, ал.2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата, обн. ДВ, бр.9 от 26.01.2007г. (т.е. да се умножават с коефициент 1.143) по  следните съображения:

Ищецът е държавен служител по смисъла на чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР и съгласно ал.2 от същата норма статутът му се урежда със ЗМВР.

Съгласно чл.187, ал.1 ЗМВР нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица, а съгласно ал.3 от същата разпоредба за работещите на 8, 12 или 24-часови смени (както е ищецът), работното време се изчислява сумирано, за тримесечен период, вкл. при полагане на труд и през нощта между 22.00 часа и 06.00 часа, като в този интервал от време работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.

За служителите, работещи на смени, работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период, който се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение – ал.5 и ал.6 от цитираната по – горе разпоредба.

В ал.7 на чл.187 ЗМВР е въведена забрана извънредният труд да надвишава 70 часа на тримесечен период и 280 часа годишно, а съгласно ал.9 на чл.187 ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

Именно на основание чл.187, ал.9 ЗМВР е била приета Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители (отм. 01.04.2015г., действала и в периода от 29.07.2016г. до 02.08.2016г., предвид отмяната на последвало приетата Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015г.). Действително в тази Наредба от 2014г. в чл.31, ал.2 е било предвидено, че при сумирано отчитане на работното време общият брой часове положен нощен труд между 22.00 и 6.00 часа за отчетния период се умножава по 0.143 и полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период. Тази норма е неприложима в случая, тъй като Наредбата е била отменена преди процесния период, за който се търси в настоящото производство заплащане на извънреден труд, а именно за периода от 14.10.2016г. до 14.10.2019г.

Последващо приетата Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители (отм. 29.07.2016г.) не предвижда такъв текст при уреждането на отчитането на нощния труд, а в чл.31 от същата, ал.1 и ал. 2 е посочено, че положеният нощен труд от 22.00 до 06.00 часа се отчита с протокол, като е уредено от кой се изготвя, утвърждава, срока за отчитане, а в ал.3 е посочено, че при отчитане на броя часове време на разположение, труд между 22,00 и 06,00ч. и на официални празници, както и на положен труд извън редовното работно време, в протоколите за отчитането им, броят часове се посочва само в цяло число.

Приложимата за процесния период Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители (в сила от 02.08.2016г.), която е действаща и понастоящем, също не предвижда такъв ред за преизчисляване на нощния труд, както в Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г. (отм.), като чл.31 от сега действащата Наредба е с идентичен текст като цитирания по – горе чл.31 от Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015г. (отм.). В чл.26 от сега действащата Наредба е посочено още, че при сумирано отчитане на работното време общият брой на отработените часове по график се сравнява с нормата работни часове за отчетния период, получена от броя календарни работни дни за периода, умножени по цифрата осем и че получените часове над тази норма се отчитат като положен труд извън редовното работно време.

 От сравнителния анализ на горецитираните разпоредби от трите Наредби, приети на основание чл.187, ал.9 ЗМВР, действали през различен период от време, следва извода, че по един нов нормативен начин е преуреден въпроса за отчитането на нощния труд на държавните служители по ЗМВР, като е изоставено разрешението, възприето в Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г. (отм.) броя на часовете нощен труд да се умножава по коефициент.

Следователно не е налице празнота в правото, в каквато насока са доводите на процесуалния представител на ищеца, която да се нуждае от преодоляване и попълване чрез прилагане на чл.9, ал.2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата, обн. ДВ, бр.9 от 26.01.2007г.

Неприложима е Наредбата за структурата и организацията на работната заплата и предвиденото в чл.9 от нея правило, доколкото същата касае уредбата на трудови правоотношения по КТ, но не и служебни правоотношения по ЗМВР, който се явява специален закон съгласно чл.142, ал.2 от ЗМВР. Никога не е съществувал спор в правната теория за съотношението на специална към обща правна норма и че специалната такава дерогира приложението на общата норма.

В този смисъл е и решение № 55 от 7.04.2015г. на ВКС по гр. д. № 5169/2014г., III г. о., ГК, в което е прието, че отношенията между страните във връзка със заплащането и компенсирането на извънредния труд се уреждат от специалния закон - ЗМВР, поради което общите разпоредби на КТ са неприложими.  При условие, че чл.187, ал.9  ЗМВР изрично предвижда делегация на министъра на вътрешните работи за приемане на наредба относно редът за организацията, разпределянето, отчитането на работното време на държавните служители в МВР и че такава е приета, не може да се говори за празнота, която следва да бъде запълнена от чл.9, ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.

Допълнителен аргумент за неприложимостта на тази разпоредба се извежда от самия текст на нормата, който предвижда да са изпълнени кумулативно четири предпоставки: 1.подневно отчитане на работното време 2.работа на смени 3.продължителност на нощно работно време по-малка от продължителността на дневното 4.трудово възнаграждение, заработено по трудови норми.

От посочените предпоставки две не са налице: по точки 3 и 4, тъй като съгласно чл.187, ал.1 и ал.3 от ЗМВР дневното и нощното работно време са с една и съща продължителност от 8 часа и не е налице работа по трудови норми за определяне на трудовото възнаграждение по КТ. А съгласно чл. 140 КТ нормалната продължителност на работното време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 7 часа.

Именно тази разлика в общата и в специалната нормативната уредба относно продължителността на нощния труд обяснява и предвиденото правило в чл.9, ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата и получаващия се коефициент от 1.143, с който се умножава броя часове нощен труд на работниците по трудово правоотношение, който алгоритъм на преизчисляване е неприложим към служебното правоотношение на ищеца по ЗМВР.

В този смисъл е и правното становище от 27.09.2019г. на проф. Васил Мръчков, което е приложено към делото.

Разпоредбата на чл.188, ал.2 ЗМВР не променя и не е в противоречие с горепосочения правен извод на съда. Разпоредбата на чл.188, ал.2 ЗМВР гласи, че държавните служители, които полагат труд за времето между 22,00 и 6,00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда, т.е. налице е конкретно препращане към специалната закрила по КТ, измежду която не е правилото за превръщане на нощния труд в дневен с коефициент 1.143.

Тази специална закрила, предвидена в КТ е в съответствие с разпоредбите на Директива 2003/88/ЕО, като възпроизвежда буквално текстове от същата, на която също се позовава ищецът.

 От внимателния прочит на текстовете й не може да бъде изведен соченият от ищеца аргумент за приравняване на положението на работниците по КТ и служителите по ЗМВР относно полагането, отчитането и заплащането на нощния и извънредния труд. Различното уреждане на служебното правоотношение на ищеца, регламентирано в ЗМВР и приетите въз основа на ЗМВР подзаконови нормативни актове е разбираемо, с оглед спецификата на полагания труд от тези служители.

Тази специфика налага и специална уредба, дерогираща приложението на общата такава. Доводът, че по този начин служителите на МВР се поставяли в по – неблагоприятно положение от останалите работници и не било справедливо, не може да бъде основание за неприлагане на специалния закон и механичното пренасяне на общи норми към служебното правоотношение на ищеца. Преизчисляването на нощния труд по начина, по който се иска от ищеца, а именно с умножаване с коефициент 1.143 може да бъде постигнато само по пътя на законодателна промяна.

Действащата приложима нормативна уредба не урежда такова преизчисляване понастоящем и то очевидно не поради пропуск, предвид това че специалната уредба през определени периоди в миналото (Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г., отм.) е допускала това, а поради различен начин на уреждане на отношенията в тази сфера.

Предвид гореизложеното, предявените искове следва да бъдат отхвърлени като неоснователни.

На основание чл.78, ал.3 ГПК ищецът следва да бъде осъден да заплати на ответника направените разноски за процесуално представителство, а именно сумата от 100 лева – за юрисконсултско възнаграждение, определено на основание чл.25, ал.1 от НЗПП, а държавната такса следва да остане за сметка на съда. Водим от горното, съдът

 

Р     Е     Ш     И    :

 

ОТХВЪРЛЯ предявените от Х.Г.Г.,                 ЕГН:**********,*** против ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР – гр. Стара Загора,                  ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Стара Загора,   ул. Граф Игнатиев № 16, представлявано от Николай Колев - Директор, да му заплати следните суми:

възнаграждения за положен извънреден труд за периода 27.12.2016г. до 27.12.2019г. в общ размер на 2018,66 лева, както следва:

За 2016г.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2016г. в размер на 12,18 лева.

За 2017г.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2017г. в размер на 49,44 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2017г. в размер на 49,44 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2017г. в размер на 49,44 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2017г. в размер на 49,44 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2017г. в размер на 49,44 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2017г. в размер на 49,44 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2017г. в размер на 49,44 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2017г. в размер на 49,44 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2017г. в размер на 49,44 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2017г. в размер на 49,44 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2017г. в размер на 49,44 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2017г. в размер на 49,44 лева.

За 2018г.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2018г. в размер на 53,28 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2018г. в размер на 53,28 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2018г. в размер на 59,12 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2018г. в размер на 59,12 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2018г. в размер на 59,12 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2018г. в размер на 59,12 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2018г. в размер на 59,12 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2018г. в размер на 59,12 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2018г. в размер на 59,12 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2018г. в размер на 59,12 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2018г. в размер на 59,12 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2018г. в размер на 59,12 лева.

За 2019г.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2019г. в размер на 65,04 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2019г. в размер на 65,04 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2019г. в размер на 65,04 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2019г. в размер на 65,04 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2019г. в размер на 65,04 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2019г. в размер на 65,04 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2019г. в размер на 65,04 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2019г. в размер на 65,04 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2019г. в размер на 65,04 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2019г. в размер на 65,04 лева.

-       Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2019г. в размер на 65,04 лева;

както и мораторна лихва за неизплатени възнаграждения за положен труд над установеното работно време за периода от 27.12.2016г. до 27.12.2019г. в общ размер на 249,71 лева, както следва:

-       За периода от 27.12.2016г. до 31.12.2016г. - мораторна лихва от 01.02.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 3,51 лева.

-       За периода от 01.01.2017г. до 31.01.2017г. - мораторна лихва от 01.03.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 13,50 лева.

-       За периода от 01.02.2017г. до 28.02.2017г. - мораторна лихва от 01.04.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 13,09 лева.

-       За периода от 01.03.2017г. до 31.03.2017г. - мораторна лихва от 01.05.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 12,67 лева.

-       За периода от 01.04.2017г. до 30.04.2017г. - мораторна лихва от 01.06.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 12,26 лева.

-       За периода от 01.05.2017г. до 31.05.2017г. — мораторна лихва от 01.07.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 11,84 лева.

-       За периода от 01.06.2017г. до 30.06.2017г. - мораторна лихва от 01.08.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 11,42 лева.

-       За периода от 01.07.2017г. до 31.07.2017г. - мораторна лихва от 01.09.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 11,01 лева.

-       За периода от 01.08.2017г. до 31.08.2017г. - мораторна лихва от 01.10.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 10,50 лева.

-       За периода от 01.09.2017г. до 30.09.2017г. - мораторна лихва от 01.11.2017г. до 30.11.2019г. в размер на 10,18 лева.

-       За периода от 01.10.2017г. до 31.10.2017г. - мораторна лихва от 01.12.2017год. до 30.11.2019год. в размер на 9,76 лева.

-       За периода от 01.11.2017г. до 31.11.2017г. - мораторна лихва от 01.01.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 9,34 лева.

-       За периода от 01.12.2017г. до 31.12.2017г. - мораторна лихва от 01.02.2018г. до 30.11.2019г.. в размер на 9,71 лева.

-       За периода от 01.01.2018г. до 31.01.2018г. - мораторна лихва от 01.03.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 9,25 лева.

-       За периода от 01.02.2018г. до 28.02.2018г. - мораторна лихва от 01.04.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 9,81 лева.

-       За периода от 01.03.2018г. до 31.03.2018г. - мораторна лихва от 01.05.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 9,30 лева.

-       За периода от 01.04.2018г. до 30.04.2018г. - мораторна лихва от 01.06.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 8,81 лева.

-       За периода от 01.05.2018г. до 31.05.2018г. - мораторна лихва от 01.07.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 8,30 лева.

-       За периода от 01.06.2018г. до 30.06.2018г. - мораторна лихва от 01.08.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 7,79 лева.

-       За периода от 01.07.2018г. до 31.07.2018г. - мораторна лихва от 01.09.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 7,30 лева.

-       За периода от 01.08.2018г. до 31.08.2018г. - мораторна лихва от 01.10.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 6,79 лева.

-       За периода от 01.09.2018г. до 30.01.2018г. - мораторна лихва от 01.11.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 6,30 лева.

-       За периода от 01.10.2018г. до 31.10.2018г. - мораторна лихва от 01.12.2018г. до 30.11.2019г. в размер на 5,79 лева.

-       За периода от 01.11.2018г. до 30.11.2018г. - мораторна лихва от 01.01.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 5,28 лева.

-       За периода от 01.12.2018г. до 31.12.2018г. - мораторна лихва от 01.02.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 5,23 лева.

-       За периода от 01.01.2019г. до 31.01.2019г. - мораторна лихва от 01.03.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 4,68 лева.

-       За периода от 01.02.2019г. до 28.02.2019г. - мораторна лихва от 01.04.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 4,14 лева.

-       За периода от 01.03.2019г. до 31.03.2019г. - мораторна лихва от 01.05.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 3,59 лева.

-       За периода от 01.04.2019г. до 30.04.2019г. - мораторна лихва от 01.06.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 3,06 лева.

-       За периода от 01.05.2019г. до 31.05.2019г. - мораторна лихва от 01.07.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 2,51 лева.

-       За периода от 01.06.2019г. до 30.06.2019г. - мораторна лихва от 01.08.2019г. до 30.11.2019г. в размер на 1,99 лева;

ведно със законната лихва върху главниците от датата на подаване на исковата молба – 27.12.2019г. до изплащането им, като НЕОСНОВАТЕЛНИ.

ОСЪЖДА Х.Г.Г., ЕГН: **********,            с постоянен адрес: *** да заплати на ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР – гр. Стара Загора, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Стара Загора, ул. Граф Игнатиев № 16, представлявано от представлявано от Николай Колев - Директор, сума в размер на 100 лева, представляваща направени разноски за процесуално представителство.

 

Решението може да бъде обжалвано пред Окръжен съд – Стара Загора в двуседмичен срок, считано от връчването му на страните.

 

 

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: