ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 10795
Пловдив, 02.12.2025 г.
Административният съд - Пловдив - XXX Състав, в закрито заседание в състав:
| Съдия: | ДАНИ КАНАЗИРЕВА |
като разгледа докладваното от съдията Дани Каназирева административно дело № 2630/2025 г. на Административен съд - Пловдив, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ).
Образувано е по жалба на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – гр. Пловдив, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. „6-ти септември“ № 250, представлявано от управителя Ю. К., чрез пълномощник адв. Г. С. – САК, съдебен адрес: гр. София, [улица], ет. 2, срещу Решение № 207/17.10.2025 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014–2020 г.“ към Министерството на околната среда и водите. С оспореното решение на дружеството е определена финансова корекция в размер на 5 % от стойността на разходите, признати за допустими за финансиране по ОПОС 2014–2020 г., представляващи средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове по чл. 1, ал. 2 ЗУСЕФСУ, по договор № ЕС–02–03/23.02.2021 г. с изпълнител ДЗЗД „ГЕРТ – ЕКО“, на стойност 2 017 400 лв. без ДДС, сключен в резултат на проведена открита процедура по Закона за обществените поръчки с предмет: „Инженеринг – проектиране, строителство и авторски надзор за обект „Реконструкция на довеждащ водопровод от НР 2500 м³ до ПС III подем, гр. Първомай““.
Според изложеното в оспорения административен акт нарушение е допуснато при определяне на методиката за оценка на офертите – по чл. 70, ал. 5 и ал. 7 от Закона за обществените поръчки – тъй като съдържащите се в показателя „Концепция за изпълнение“ награждаващи елементи не позволяват обективно сравнение на офертите, допускат субективизъм при присъждане на точки и не осигуряват реална конкуренция. Нарушението е квалифицирано като нередност по чл. 70, ал. 1, т. 9 ЗУСЕФСУ, съответстваща на т. 11, буква „б“ от Приложение № 1 към Наредбата за посочване на нередности, и на това основание е наложена финансова корекция.
В жалбата се поддържа, че решението е незаконосъобразно поради нарушение на материалния закон, съществено нарушение на административнопроизводствените правила и несъответствие с целта на закона. Посочва се, че методиката за оценка е напълно съобразена със Закона за обществените поръчки, съдържа ясно разграничени минимални изисквания, базова оценка и конкретно описани надграждащи обстоятелства. Жалбоподателят твърди, че участник, който не покрива минималните изисквания, не може да бъде допуснат до класиране, а присъждането на точки е обвързано с наличието на строго определени надграждащи елементи, при което комисията не разполага с дискреция извън рамките на методиката. Според жалбата надграждащите обстоятелства не се припокриват с минималните изисквания, а добавят стойност чрез конкретизация на организацията на работа, контрола върху доставките, мерките за опазване на околната среда, управлението на риска и вътрешния контрол.
Жалбоподателят сочи, че не е установена реална или потенциална вреда за бюджета на Европейския съюз и липсва причинно-следствена връзка между твърдяното нарушение и евентуално финансово отражение. Твърди се, че органът не е изложил конкретни мотиви относно характера, степента и вероятността от настъпване на вреда, а се е ограничил с общо позоваване на финансово влияние. Позовава се на приложимия правен режим и практиката на националните административни съдилища и на Съда на Европейския съюз, включително Решение по дело C-175/2023, според която определянето на финансови корекции следва да е индивидуализирано и съобразено с конкретните факти.
Жалбоподателят поддържа още, че наложената финансова корекция от пет процента е несъразмерна, определена автоматично и без анализ на конкретните обстоятелства, в нарушение на принципа на пропорционалност по чл. 6, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс и чл. 4, параграф 5 от Регламент (ЕС) № 1303/2013. Иска се отмяна на Решение № 207 от 17 октомври 2025 г. и присъждане на разноски.
С разпореждане № 10219 от 18.11.2025г. Съдът е изискал административната преписка от ответната страна, както и от жалбоподателят да представи документ за платена ДТ. Административната преписка е постъпила с вх. 19734 на 19.11.2025г., а жалбоподателят е довнесъл ДТ и е представил документ с вх. № 20577/01.12.2025г.
Жалбата е подадена против подлежащ на съдебен контрол индивидуален административен акт – Решение № 207/17.10.2025 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014–2020“ към Министерството на околната среда и водите. Същата е подадена от надлежна страна – „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – гр. Пловдив, и в законоустановения 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕФСУ.
С оглед изложеното делото следва да бъде насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание, като се конституират страните по реда на чл. 154, ал. 1 във връзка с чл. 153, ал. 1 АПК, и се дадат указания по чл. 163, ал. 3 АПК за изясняване на обстоятелствата от значение за делото и разпределяне на доказателствената тежест по чл. 170 АПК и чл. 144 АПК във връзка с чл. 154, ал. 1 ГПК.
По изложените съображения и на основание чл. 157, ал. 1 АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 12.01.2026 г. от 15.00 часа, за която дата да се призоват страните.
КОНСТИТУИРА като страни по делото:
- Жалбоподател – „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. „6-ти септември“ № 250, представлявано от управителя Ю. К.;
- Ответник – Ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014–2020“ към Министерството на околната среда и водите.
УКАЗВА, на основание чл. 144 АПК във връзка с чл. 154, ал. 1 ГПК, на жалбоподателя, че носи доказателствената тежест да установи фактите и обстоятелствата, посочени в жалбата, от които черпи благоприятни за себе си правни последици.
УКАЗВА, на основание чл. 170, ал. 1 АПК, на ответника, че в негова тежест е да установи компетентността си за издаване на оспореното Решение № 207/17.10.2025 г., както и съществуването на фактическите основания, изложени в него, и спазването на законовите изисквания при издаването му.
УКАЗВА на страните, че могат да доказват доводите и възраженията си с всички допустими по АПК и ГПК доказателства и доказателствени средства.
ОПРЕДЕЛЯ краен срок за ангажиране на доказателства – до приключване на първото по делото съдебно заседание, като всяка страна следва да установи фактите, на които основава своите искания или възражения.
УКАЗВА на страните, че при неангажиране на доказателства ще се приложат последиците от недоказването.
ПРЕПИС от определението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 АПК.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на обжалване.
| Съдия: | |