ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 3847
по входящ номер № 8001 от 22.08.2025 г.
Пазарджик, 25.08.2025 г.
Административният съд - Пазарджик - XIII състав, в закрито заседание в състав:
| Съдия: | ЕВА ПЕЛОВА |
като разгледа докладваното от съдията Ева Пелова административно дело № 902/2025 г. на Административен съд - Пазарджик, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.167, ал.1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано по молба на заинтересованата страна „ЕСО“ ЕАД-гр. София, с искане да бъде допуснато предварително изпълнение на Заповед № ТУ-77/13.06.2025г./07.05.2025г., издадена от областния управител на област Пазарджик, с която е допуснато допълване на разрешение за строеж № РС-48/13.11.2024г.
Молителят твърди, че въздушна линия /ВЛ/ 110 kV „Семчиново“ е част от електропреносната система на Република България, която осигурява интегрирани преносни функции на напрежение 110 kV и е от ключово значение за енергийната сигурност и електроснабдяването не само на област Пазарджик, а и за цялата страна, като от същата посредством разпределителните мрежи на операторите се снабдяват с ел. енергия десетки хиляди жители на Пазарджишка област, болници, училища, детски градини, обекти на националната сигурност, производствени мощности на предприятия и т.н. В тази връзка спирането на изпълнението на административния акт по силата на суспензивния характер по оспорване на процесната Заповед може да доведе до значителна или трудно поправима вреда, и с оглед защитата на особено важни обществени интереси, поради това, че обектът следва да бъде въведен в експлоатация с акт на ДПК в максимално кратки срокове, предвид настъпващият есенно-зимен период, съответно обичайното нарастване на електропотреблението, и поради факта, че се съфинансира от ЕС.
Като взе предвид изложеното в молбата за допускане на предварително изпълнение на оспорения индивидуален административен акт и писмените доказателства по делото, Административен съд – гр. Пазарджик приема следното:
Производството е образувано по жалба на Община Септември, представлявана от кмета, срещу Заповед № ТУ-77/13.06.2025г./07.05.2025г., издадена от областния управител на област Пазарджик, с която е допуснато допълване на разрешение за строеж № РС-48/13.11.2024г.
В разпоредбата на чл. 167 АПК е предвидено, че при всяко положение на делото по искане на страна, съдът да може да допусне предварително изпълнение на оспорения административен акт при условията, при които то може да бъде допуснато от административния орган. Визираната норма цели да удовлетвори определени от законодателя интереси, като преодолее суспензивния ефект на жалбата. Предвид разпоредбата на чл. 167, ал. 1 от АПК, която препраща към нормата на чл. 60, ал. 1 от АПК предварително изпълнение се допуска когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес. „Особено важен“ е оценъчно понятие, определянето на което за всеки конкретен случай е предоставено на съда, който допуска предварителното изпълнение в хипотезата на чл. 167, ал. 1 от АПК. Общият критерий по чл. 60, ал. 1 от АПК за допустимостта на предварителното изпълнение е защитата на визираните ценности и интереси да е в такава непосредствена причинна зависимост от момента на изпълнение на административния акт, че по-късното му изпълнение да създава вероятност за настъпването на визираните в хипотезиса на правната норма последици / така и в Определение № 6001 / 17.06.2022г. по адм. дело № 5206/2022 г., по описа на ВАС, VI о./.
Със Заповед № ТУ-77-13.06.2025 г. на Областен управител на област Пазарджик е допълнено Разрешение за строеж № РС-48/13.11.2024 г., издадено от съшия орган, за обект: „Реконструкция на Въздушен електропровод 110 kV „Семчиново“. С процесния административен акт, на основание чл. 154, ал. 2, т. 5 от ЗУТ е извършена промяна в част „Строително-конструктивна“ - замяна на монолитни фундаменти с монтажни фундаменти за стълбове тип H.D., оптимизация на геометричната и статистически схеми на СРС, 110 kV, волтова конструкция тип 30 D. и 60 D., съгласно одобрен инвестиционен проект, неразделна част от заповедта.
Видно от данните по делото ВЛ 110 kV „Семчиново“ е въведена в експлоатация през 1947г., като е на една стьлбовна линия с ВЛ 110 kV „Клисура и ВЛ 110 kV „Белмекен“. Електропроводът е връзка между ВЕЦ „Момина клисура“ и подстанция „Алеко“. ВЛ „Белмекен“ представлява връзката между подстанция „Алеко” и подстанция „Белово“. ВЛ „Клисура“ съставлява връзката между ВЕЦ „Момина клисура” и подстанция Белово“, които съоръжения обезпечават захранването не само на ТП Белово, собственост на НКЖИ, но и захранват с ел. енергия първокласната ЖП линия София-Пловдив.
Предвид периода на въвеждане в експлоатация на процесната ВЛ, несъмнено настъпилата в този период амортизация и наложителното осъвременяване на системите, която реконструкция се изпълнява по инвестиция „Устойчиво адаптиране на националната електропреносна мрежа зa пълноценно интегриране на потенциала за производство на възобновяема енергия – GREENABLER“ и се съфинансира от системата на ЕС за търговия с емисии (Модернизационен фонд), е наложително електропреносната мрежа да бъде адекватно обновена, с цел да се гарантира енергийната сигурност в региона.
Видно от данните по делото реконструкцията на ВЛ 110 kV „Семчиново“ се изпълнява по сложен и натоварен график, за да не бъдат оставени потребителите без ел. енергия, по който начин би се застрашила енергийната сигурност на страната. Планираните дейности следва да бъдат извършени в кратки срокове и обектът бъде въведен в експлоатация с акт на ДПК, поради настъпващият есенно-зимен период, предполагащ обичайно нарастване на електропотреблението, и поради факта, че проекта се съфинансира от ЕС.
От анализа на доказателствата по делото се налага извода, че дейността на „ЕСО“ АД по естеството си представлява сложен технологичен комплекс от взаимосвързани звена, функционирането на които е в пряка зависимост от изпълнението на оспорения административен акт. Преустановяване на работния процес в което и да е от тях неминуемо ще рефлектира върху всички останали и като естествен резултат ще създаде значителни затруднения през есенно-зимния сезон, по време на който консумацията на ел.енергия е завишена, ще постави в риск от аварии и спиране на ел. захранването на множество обществени сгради, които потребяват в дейността си ел.енергия, вкл. и ВЛ обслужваща ЖП превозите.
Следва изрично да бъде посочено, че предварително изпълнение се допуска, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда. Съдът намира, че в случая е налице обоснован особено важен държавен и обществен интерес, тъй като спирането на реконструкцията би могла да доведе до нецикличност на ел.подаването, предвид свързаните подстанции, което от своя страна би довело до затруднения в дейността на сгради с обществено значение, както и ЖП превоза. От друга страна чрез спирането на реконструкцията може да последва значителна или трудно поправима вреда, като се вземе предвид, че планираните дейности се съфинансират с европейски средства.
Забавянето на реализацията на заложените инвестиционни дейности ще компроментира продължаването на дейността на дружеството – молител и като последица ще доведе до обективна невъзможност за пълното усвояване на финансовите средства, предоставени от ЕС, респ. до накърняване икономическите и социални интереси на дружеството – било поради неизползване на направените до момента инвестиции за модернизация, придобиване на необходимите за реконстукцията високотехнологично и модерно оборудване и техника, било поради неосигуряване на работа за населението в района, а от там и до накърняване на държавните и общински финансови интереси.
Въз основа гореизложеното съдът приема, че може да се направи обоснован извод, че от закъснението на изпълнението на реконструкцията на ВЛ „Семчиново“ ще бъдат накърнени особено важни интереси и в този смисъл са налице всички предпоставки, обуславящи допускане на предварително изпълнение на оспорения административен акт.
Така мотивиран, Административен съд – гр.Пазарджик, ХIII-ти състав
О П Р Е Д Е Л И :
ДОПУСКА предварително изпълнение на Заповед № ТУ-77/13.06.2025г./07.05.2025г., издадена от областния управител на област Пазарджик.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България, в 3-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИСИ да се връчат на страните.
| Съдия: | |