РЕШЕНИЕ №
гр. В., **.10.2019 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ВРАЧАНСКИЯТ РАЙОНЕН
СЪД ІІІ
НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публичното заседание на 21.10.2019 год. /двадесет и първи октомври, две хиляди и деветнадесета година /, в състав:
Председател: КРАСИМИР Г.
При секретаря В.В.като разгледа докладваното от СЪДИЯТА НАХ дело
№ 829 по описа за 2019 год.
ВЪЗ ОСНОВА НА ЗАКОНА И
ДОКАЗАТЕЛСТВАТА
Р Е Ш
И :
ПОТВЪРЖДАВА ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ
ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” № 2100708 на ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ на МВР – гр. В.,
с който на П.П.Е. ***, с ЕГН **********,
е наложено административно наказание - „ГЛОБА”
в размер на 100 лв. /сто лева/ - за нарушение
по чл.21 ал.1 вр. чл.189 ал.4 и във вр. чл.182 ал.1 т.3 от ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО
ПО ПЪТИЩАТА, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН и съгл. чл.63 ал.1 от ЗАКОН ЗА
АДМИНИСТРАТИВНИТЕ НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване
в 14 /четиринадесет/ – дневен срок, считано от уведомяването, чрез Районен Съд
– гр.В., пред Административен Съд – гр.В.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :
М О Т И
В И :
П.П.Е. ***, чрез пълномощник – адв.И.А. ***, кантора 9, е обжалвал ЕЛЕКТРОНЕН
ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА /ЕФНГ/, серия „К” № 2100708 на ОД на МВР-В., с което е глобен със 100 лв. - за
нарушение по чл.21 ал.1 вр. чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.3 от ЗДвП. В жалбата
и в допълнителна молба, се излагат съображения за незаконосъобразност на ЕФНГ и
се иска отмяната му.
Ответникът по жалбата, ОД
на МВР-В.излага стано-вище в писмото си
до ВРС, обжалвания ЕФНГ да бъде потвърден.
Производството по делото е по реда на чл.59 – чл.63 от ЗАНН /ЗАКОН ЗА АДМИНИСТРАТИВНИТЕ НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ/ във вр. със ЗДвП /ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА/ и във вр. с НАРЕДБА
№ 8121з-532 от 12.05.2015 год. за условията и реда за използване на автома-тизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015
год.).
Анализирайки събраните по делото доказателства, съдът приема за установено
следното :
На 21.04.2018 год. в 10.35 ч. в гр. В., на ул. ”***” до № **, с посока на
движение към гр.М., автома-тизирано техническо
средство /АТС/ – „TFR 1-М” с № 611, заснело движещо се МПС – л.а.”Фолксваген
Пасат” с ДК № ***, със скорост от
Последвало издаването на обжалвания ЕФНГ серия „К” № 2100708 на ОД на МВР-В.,
в който е отразено, че при „разрешена скорост
Горната фактическа обстановка се установява от показанията на св.Я.Д.Й., както
и от приетите, и приложени писмени доказателства към делото.
Съдът на първо място намира, че ЖАЛБАТА
против ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА /ЕФНК/ № 2100708 е подадена в срок и
е ДОПУСТИМА, тъй като няма данни кога точно жалб. П.Е. е уведомен за издадения ЕФНК и не се прави възражения в тази
насока, не се представят и доказателства. При законен срок за обжалване 14 –
дневен, от получаването му, съгласно чл.189 ал.8 от ЗДвП. Жалбата е подадена от
пълномощник, но е подписана лично от жалб. П.Е.
- лице които има правен интерес да обжалва ЕФНГ. За пълномощника – адв. И.А.И. ***, се представи
допълнително на съда Пълномощното.
На второ място съдът приема, че
ЕФНГ е издаден от компетентен орган и в рамките на неговите компетенции
съгласно разпоредбите на ЗДвП, ЗМВР и ЗАНН, като при реализиране на административно-наказателната
отговорност не са налице допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила, които в своята цялост и/или поотделно да водят до опорочаване на
производството по налагане на административно наказание и/или до съществено нарушаване
правото на защита на наказаното лице – жалб. П.П.Е. ***.
В случая пред съда, се доказа
безспорно и несъмнено, че жалб. П.П.Е. е допуснал
извършването на визираното адм. нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП, а именно – на 21.04.2018
год. в 10.35 ч. в гр.В., на ул.”***” до № **, с посока на движение към гр.М.,
при управление на л.а. ”Фолксваген Пасат” с ДК № ***, е допуснал движението му със
скорост от
В конкретния случай
административното наказание на настоящия жалб. П.П.Е. е наложено с електронен фиш, а
не с НП и такава възможност е предвидена в ЗДвП. Тази процедурата е специална и
значително по-олекотена от тази по ЗАНН и законът – ЗДвП определя условията, при
които се издава ел.фиш. Тези условия са изброени в нормата на чл.189 ал.4 ЗДвП
и се заключават в установяване и заснемане на адм.нарушение с техн. средство,
които условия са спазени. Нарушението в настоящия случай е установено по
нормативно установения по ЗДвП ред. На собственика на МПС-то е съставен ЕФНГ и
не е последвало отказ от негова страна. Мястото на деянието, превишената
скорост и квали-фикацията на деянието са описани точно в ЕФНГ. Налице е и снимка и Протокол за използване на АТСС, като техническото средство
е преминало съответния метрологичен контрол. Свидетеля служител на „Пътна
полиция” при ОД на МВР-В., св.Я.Й. сочи пред съда как фактически е констатирано
самото адм. нарушение. Не са нарушения непосочването на дата на издаване на
ЕФНГ, непосоч-ването на издател ФЛ, непосочването в какъв срок, чрез кой орган
и пред кой съд се обжалва ЕФНГ, тъй като реквизитите на ЕФНГ са посочени в ЗДвП
и отразени в издадения одобрен от М-ра на МВР образец на ЕФНГ, съгласно
разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП. Техн. средство „TFR 1-М” е одобрен тип
средство за измерване от БИМ, регистрирано с № 10.02.4835, вписано от
24.02.2010 год. и със срок на валидност до 24.02.2020 год. /л.12/. Конкретното техническо средство, с което е заснето
нарушението, а именно, „TFR 1-М” с № 611 е било преминало през съответния метрологичен
контрол на 19.10.2017 год. /Протокол на л.15-16/. В случая адм. нарушение е установено
по реда предвиден в ЗДвП и няма допуснати процесуални нарушения. Извършеното от
жалб. П.Е. адм. нарушение се доказа пред съда безспорно и несъмнено от
писмените доказателства по делото и показанията на св. Я.Й..
Налице е различие между ЕФНГ и снимковия материал, относно превишената скорост. В
ЕФНГ е посочено, че скоростта е била
Съдът не приема за основателни възраженията и
доводите в жалбата на жалб. П.П.Е., че обжалвания ЕФНГ е незаконосъбразен и несъобразен със
ЗАНН. Напротив обжал-вания ЕФНГ е напълно съобразен със ЗАНН, ЗДвП и
съответните им наредби, както се посочи по-горе, и ще се уточни и по-долу от съда.
Безспорно жалб. П.Е. е собственик на МПС-то, л.а. ”Фолксваген Пасат” с ДК № ***, за
което има приложен писмен документ /л.18/ и което не се и отрича. На жалб. П.Е. е изпратен препис от издадения Ел.фиш, като собственик на МПС-то, както е
посочено в ЗДвП, където не е предвидено изпращането и на препис от снимковия
материал. Снимковия материал е предоставен при обжалването на Ел.фиша пред съда
и жалб. Е. е имал възможност да се запознае с него. В обжалвания ЕФНГ изрично е
посочено, че същия се издава на собственика на МПС-то и на основание чл.189
ал.4 от ЗДвП. При положение, че евентуално жалб. П.П.Е. не е извършил лично нарушението,
е следвало да посочи лицето управлявало МПС-то, съгласно закона. Същото не е
сторено в срок и съгласно закона, и напълно законосъбразно санкцията е наложена
на собственика на МПС-то и съобразно разпоредбата на чл.188 ал.1 от ЗДвП. В
случая адм. нарушение е установено по реда предвиден в ЗДвП и няма допуснати
процесуални нарушения, както се посочи и по-горе. Действително нарушението е
заснето с АТС и е издаден Ел. Фиш. Спазени са обаче всички изисквания на ЗДвП,
няма нарушаване или противоречия с Тълкувателно Решение № 1/26.02.2014 год. на
ВАС и са били в случая налице предпоставките на чл.189 ал.4 от ЗДвП. Изпълнени
са изискванията на НАРЕДБА
№ 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата (обн.
ДВ бр.36 от 19.05.2015 год.). Няма
противоречие между ЗДвП и тази Наредба в частта им, относно установяване на нарушенията
при превишение на разрешена скорост.
В разпоредбата на чл.189 ал.4 ЗДвП е регламентирано, че при нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техни-ческо средство или система/АТСС/ в
отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Съгласно
легалната дефиниция по §6, т.65 (нова,ДВ бр.19/2015г.): "Автоматизирани технически
средства и системи" са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие
или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени
към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени
към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи
нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на
работния процес. На
основание чл.165 ал.3 от ЗДвП, Министъра на МВР е издал горепосочената НАРЕДБА
№ 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата (обн.
ДВ бр.36 от 19.05.2015 год.). С
посочената Наредба се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата. Въз основа на посочената нормативна регламентация следва извод, че
към настоящия момент нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да
се санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при установяването им
при използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани
технически средства и системи за контрол.Нормативно установените условия за
въвеждането в експлоатация, реда за използване на АТСС и автоматизирания режим
на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и
изключването на мобилното АТСС (чл.9
от Наредбата),съответстват на
изискванията, залегнали в горепосоченото ТЪЛКУВАТЕЛНО РЕШЕНИЕ № 1 от 26.02.2014 год. по
Тълк.Дело № 1/2013 год. на ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД /ВАС/. Разрешението,
дадено в посоченото Тълкувателно Решение, че в хипотезата на чл.189 ал.4 ЗДвП
установяването и заснемането на нарушения по ЗДвП може да се осъществява само
със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и
функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган, се основава на
липсата на изрично разписани правила за използването на мобилните технически
средства като е прието, че поставянето на технически средства, които
автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по
определена процедура и с оглед спазването на определени изисква-ния. След
измененията на ЗДвП (обн.
ДВ бр.19 от 13.03.2015 год.) и
издаването на НАРЕДБА № 8121з-532 от 12.05.2015 г. съдът приема, че издаването на електронен фиш за
налагане на административни санкции за допуснати нарушения на чл.21 ал.1 и ал.2
от ЗДвП е допустимо и когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилно
автоматизирано техническо средство или система, функцио-ниращи автоматично, при
условие, че са изпълнени изискванията на НАРЕДБА № 8121з-532/12.05.2015 год.
Присъствието или отсъствието на контролен орган /оператор на системата/ в патрулния автомобил, по никакъв начин не оказва
въздействие върху точността и обектив-ността на установяване и заснемане на
нарушението. Контролният орган няма никаква възможност да променя или да влияе
върху измерването, регистрирането и записа на нарушенията, установени и заснети
с мобилно автоматизирано техническо средство. Измерването и регистрирането на
скоростта и записа на доказателствения видеоматериал се извършва напълно
автоматично от системата радар-камера-компютър, както и фактически сочи св.Я.Й..
Текста
на разпоредбата на чл.7 от НАРЕДБА № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и
реда за използване на автомати-зирани технически средства и системи за контрол
на правилата за движение по пътищата, където беше е предвидено, че местата за контрол с мобилни и стационарни
АТСС се обозначават с пътен знак „Е-
По
делото е представен задължителния в случаите на ползване на мобилно АТСС,
Протокол по чл.10 ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 год., съгласно одобреното с Наредбата прило-жение, който е
доказателство относно мястото за контрол, посоката на движение на
контролираните МПС, ограничението на скоростта, мястото на пътния знак за
ограничение, автомобила на който е поставено мобилното АТСС и др.
обстоятелства, необходими да бъде извършена преценка за законосъобразността на
издадения електронен фиш.Св.Я.Й. подкрепи изцяло пред съда обстоятелствата
изложени в Протокола за използване на АТСС от 21.04.2018 год. /л.23/. По делото се установи, че
техническото средство „TFR 1-М” с № 611 е било разположено в
служебен автомобил на полицията, паркиран до пътя, а не движение, като е
снимало на автоматичен режим, при което и съгласно закона се издава ЕФНГ при
превишаване на разрешената скорост, както и е сторено в настоящия случай.
Не се представи по делото снимка на
разположението на уреда на мястото на заснемане, съгласно изискването на чл.10
ал.3 пр.2-ро от Наредба № 8121з-532/12.05.2015
год., като такава явно не е направена.
В случая се представя пред съда „карта на мястото на нарушението” /л.17/,
вместо „снимка на уреда”. В Наредбата изрично е посочено обаче, че се правят
снимки на уреда, когато уреда е позициониран временно – на място, било в
служебен автомобил, когато е паркиран до пътя, както е в настоящия случай или
разположено АТС извън него, поставено до пътя /както е при новите СПУСК системи тип „ARN CAM S1”, разположени
на триножник/. В настоящия случай
автомобила с АТС не е бил в движение, а паркиран до пътя и е следвало да се
направи снимка на уреда, макар и разположен в автомобила. Съдът приема,
че този пропуск, липса на снимка на АТС на мястото, не е съществен и не води до
опорочаване на
производството по налагане на адм. наказание и/или до съществено нарушаване правото
на защита на наказаното лице – жалб. П.П.Е.. В този смисъл има и актуална съдебната
практика в региона /Решение № 459/17.12.2018 год. по
КАНд № 645/2018 год. на Административен Съд – гр.В./.
Правилно и напълно
законосъобразно за това админи-стративно нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП на
жалб. П.П.Е. ***, е наложено административно наказание с ЕФНГ по реда на чл.189
ал.4 във вр. с чл.182 ал.1 т.3 от ЗДвП, а именно - при превишение на скоростта от
21 до
Няма допуснати съществени процесуални
нарушения или съществено нарушаване на правота на защита на жалб. П.П.Е. при
установяване на адм. нарушение, определяне на нарушителя и определяне правната
квалификация на деянието, както и при налагане на вида и размера на
наказанието. Не е налице и „маловажен случай” на адм. нарушение. Нарушението не
се отличава с нищо от обикновените случаи на адм. нарушение от същия вид и не
може да се приеме, че е с незначителна степен на обществена опасност, тъй като
е извършено в рамките на населено място и с не малко превишение на разрешената
скорост. Нарушението касае норма на ЗДвП, която урегулира дейност фактически по
безопасността на транспорта и същата се явява дори с повишена степен на
обществена опасност. Целта на този закон – ЗДвП е посочено ясно в чл.2 ал.2 от
същия – „… да се опазват животът и здравето на участниците
в движението по пътищата…”. Жалбата на жалб. П.П.Е. ***, се
явява изцяло неоснователна и недоказана, и следва обжалвания ЕФНГ
се потвърди.
Затова
и съдът ПОТВЪРДИ обжалвания ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА /ЕФНГ/, серия
„К” № 2100708 на ОД на МВР – В., като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН и съгласно чл.63 ал.1 от ЗАНН.
По горните съображения, съдът
постанови решението си.
Гр. В.РАЙОНЕН СЪДИЯ:
**.10.2019 год. / КРАСИМИР Г. /