РЕШЕНИЕ
№ 3986
гр. София, 04.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 129-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на шести октомври през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ГЮЛЯЙ Ш. КОКОЕВА
при участието на секретаря ВАНЕСА АС. ДОНКОВА
като разгледа докладваното от ГЮЛЯЙ Ш. КОКОЕВА Административно
наказателно дело № 20251110209954 по описа за 2025 година
за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба /наименована „Възражение“/ на Е. Б. А., в качеството на
кмет на район „Панчарево“ – СО против издадено срещу нея наказателно
постановление (НП) № НП-ПД-02-7/12.05.2025 г. от председателя на Национален
статистически институт /НСИ/, с което за нарушение на чл.20, ал.1 от Закона за
статистиката /ЗСт./ и на основание чл.52, ал.1 от ЗСт. е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 700.00 /седемстотин/ лева.
В жалбата се твърди, че неправилно АНО е приел, че нарушението за което е
санкционирана жалбоподателката е извършено от обективна и субективна страна.
Посочва се, че преди да издаде обжалваното НП наказващият орган не е извършил
преценка на подаденото срещу АУАН възражения, като не са били изложени мотиви
защо ги отхвърля и считайки, че това е нарушение, което е самостоятелно основание
за отмяна на обжалваното НП, се моли за произнасяне в този смисъл. На втори място
се посочва, че данни касаещи информация за въведените в експлоатация жилищни
сгради не са налични в районната администрация, която добивала информация за тях с
проверка в публичния сайт на Направление „Архитектура и Градоустройство“, където
същите се публикували ежедневно, съгласно писмо на главния архитект на Столична
община изх. №САГ24-ДР00-76/2/09.02.2024 г. С оглед на това се счита, че описаното в
АУАН нарушение не може да се вмени във вина на жалбоподателката. На следващо
1
място се счита, че наложеното наказание не е съобразено със степента на обществена
опасност на деянието, и доколкото в самия АУАН е било посочено, че нарушението е
за първи път, се моли случаят да бъде квалифициран като маловажен по смисъла на
чл.28 ЗАНН. С тези съображения се моли за отмяна на обжалваното НП, а при
условията на евентуалност – за намаляване на размера на наложената глоба.
В съдебно заседание, пред първоинстанционния съд, жалбоподателката, след
редовно изпълнена процедура по призоваване – не се явява и не се представлява.
Въззиваемата страна – председателят на НСИ, се представлява от надлежно
упълномощен юрисконсулт – Ф.Ф., който оспорва жалбата. Счита, че процедурата,
предвидена в ЗАНН за издаване на наказателни постановления е спазена, както и
всички задължителни реквизити на НП са налични, поради което моли за
потвърждаване на обжалвания акт, като правилен и законосъобразен.
В хода на съдебното производство са приобщени към делото материалите по
АНП: оригинали на НП, АУАН и разписка за връчване на АУАН, копия на покана за
съставяне и връчване на АУАН, 2 бр. уведомителни писма от 05.11.2024 г. и от
07.01.2025 г., възражения срещу АУАН, Решение №Р-ЗДОИ-60 от 05.09.2024 г. на
вр.и.д. главен арх. на СО.
Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени доказателства, установи
следната фактическа обстановка:
Националната статистическа програма /НСП/ за 2024 г. е приета от Министерски
съвет с Решение № 55 от 26.01.2024 г., обн., ДВ, бр. 11 от 06.02.2024 г., като в колона 5
от тема на изследването № 199 „Брой и структура на новопостроените и съборени
сгради - по конструкция, етажност, форма на собственост, площ и брой на жилищата;
национално ниво, статистически райони, области", е разписано допустимите
източници и форма за събиране на данните, а именно „Чрез онлайн въвеждане на
данните от общинските администрации и Дирекция за национален строителен
контрол.“ В колона 6 от тема № 199 от НСП за 2024 г. е определен срок за
предоставяне на данните, а именно, задължително до 10-то число след отчетното
тримесечие".
Във връзка с гореизложеното и съобразявайки утвърдения Календар за събиране,
обработване и разпространение на статистическата информация, събирането на данни
от СО - район Панчарево, ЕИК: ***, за нуждите на конкретното статистическото
изследване, е следвало да се извършва чрез тримесечно предоставяне на информация,
чието неизпълнение е довело до ангажира отговорността на нарушителя.
От т.1 от Решение №Р-ЗДОИ-60/05.09.2024 г. на вр.и.д. главен архитект на СО е
видно, че е била издаден Заповед №СОА24-РД09-2920/10.05.2024 г. на кмета на СО, с
която на осн. чл.44, ал.1, т.1 и т.8 и ал.2 от ЗМСМА и чл.20, ал.1 от ЗСт., е наредено
кметовете на районни администрации в СО да определят лице за контакт, като
2
информация да бъде изпратена на електронен адрес *** за предоставяне на права и
достъп до уеб-базираното приложение на НСИ за въвеждане на информация от
формуляр „Карта за жилищните сгради“, по издадените разрешения за строеж от
главните архитекти на съответните райони.
СО - район Панчарево, ЕИК: ***, са уведомени, че се явяват икономически
задължен субект за съответното изследване чрез уведомителни писма, изпратени през
приложение „Карта за жилищна сграда" на имейл: *** с изх. № ***., изпратено през
система е- Документооборот, както и напомнително писмо, изпратено чрез
приложение „Карта за жилищна сграда" на имейл: **** с изх. № 07-06-19#1/07.01.2025
г. през система е-Документооборот. С писмото г-жа Е. Б. А. - кмет на СО - Панчарево,
ЕИК: ***, е уведомена за неизпълнение на задълженията си по чл. 20, ал. 1 от ЗСт,
както и за задължението и за предоставяне на данни през всички тримесечия.
С обстоятелството на непредставяне в срок до 10.01.2025 г. на данни по
статистическо изследване №199 „Брой и структура на новопостроените и съборени
сгради - по конструкция, етажност, форма на собственост, площ и брой на жилищата;
национално ниво, статистически райони, области" от Националната статистическа
програма 2024 г., Е. Б. А., в качеството си на кмет на СО - Панчарево, ЕИК: ***, е
нарушила чл. 20, ал. 1 от ЗСт.
За установеното нарушение по чл. 20, ал. 1 от ЗСт е съставен Акт за установено
административно нарушение по надлежния ред на 13.04.2025 г. срещу Е. Б. А., с ЕГН
**********, в качеството и на кмет на СО - район Панчарево, ЕИК: ***, със седалище
и адрес на управление: с. Панчарево, ул. „Самоковско шосе" № 230. Актът е съставен в
отсъствие на нарушителя, но е предявен и връчен на 03.04.2025 г. лично на кмета СО -
район Панчарево от началника на отдел Статистически изследвания - София" в
Териториално статистическо бюро - Югозапад В.Х.И..
В срока по чл. 44, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания е
подадено възражение с вх. № Ю3-И3-24#3/23.04.2025 година.
Наказващият орган е приел възражението за неоснователно, поради което въз
основа на съставения АУАН е издал обжалваното НП, което е връчено на 04.06.2025 г.,
а жалбата против него е подадена на 23.06.2025 г.
Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото
доказателства по АНП, приобщени на осн. чл.283 НПК, вр. чл.84 ЗАНН, които
преценени в тяхната съвкупност са логически свързани и последователни, поради
което съдът ги кредитира. Фактическата обстановка не се оспорва и от
жалбоподателката.
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка
на издаденото наказателно постановление относно законосъобразност и обоснованост,
3
както и относно справедливостта на наложеното административно наказание и
предвид така установената фактическа обстановка, направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срока за обжалване от надлежна
страна и е приета от съда за разглеждане.
Административно - наказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от
ЗАНН, а наказателното постановление е издадено в шестмесечния преклузивен срок.
Наказателно постановление № ПД-02-7/12.05.2025г. е издадено от компетентен
орган – председателя на НСИ, съгласно разпоредбата на чл. 56, ал.2 от Закона за
статистиката.
Административно-наказателното производство се е развило в рамките на
давностните срокове, визирани в ЗАНН.
Не се споделят доводите за допуснати съществени нарушения на процесуални
правила, с оглед липса на изложени изрични мотив в НП за приемане на възражението
срещу АУАН за неоснователно. Съгласно константната съдебна практика, необходимо
е АНО само и единствено да разгледа възражението срещу АУАН, но не и да
обосновава в нарочни мотиви съображенията си, поради които приема същото за
неоснователно. С оглед на това, липсата на мотиви за неприемане на възражението
срещу АУАН, съгласно съдебната практика не съставлява съществено нарушение на
процесуалните правила, водещо до ограничаване правото на защита на
санкционираното лице, поради което и не представлява самостоятелно и формално
основание за отмяна на обжалваното НП.
Съдът като разгледа жалбата по същество, установи от правна страна следното:
В хода на съдебното производство е безспорно установено, че жалбоподателката
е осъществила признаците на административно нарушение по чл. 52, ал.2, във вр. с
чл. 20, ал.1 от Закона за статистиката като с бездействието си е пренебрегнала
предписанието на посочените разпоредби. Съдът не споделя доводите на въззивника за
неправилно приложение на материалния закон чрез ангажиране отговорността на
жалбоподателя за нарушение за виновното извършване на което не са събрани
доказателства. Напротив, с изпратени две уведомителни писма жалб. А., в качеството
и на кмет на район „Панчарево“ - СО била уведомена за задължението в срок до 10-то
число след отчетното тримесечие да предостави информацията, включена в отчет за
изследване №199 от НСП за 2024 г.
След като със заповед на кмета на СО е възложено на кметовете на районни
администрации да предоставят съответната статистическа информация на НСИ за
целите на Националната статистическа програма, като определят лице за контакт,
което да предоставя информацията по електронен път, то именно техните
ръководители са задължени субекти, като дори и да не разполагат със съответната
4
статистическа информация /с оглед на твърденията в жалбата/, не е имало пречка да се
сдобият с нея от Столична община, след като именно кметът на СО е възложил това
задължение на кметовете на райони.
С оглед на изложените аргументи и като взе предвид, че по делото безспорно се
установи, че в указания срок, а именно до 10.01.2015 г., жалбоподателката А., в
качеството на представляваща СО-район Панчарево, не е представила на НСИ
дължимата информация /данни по статистическо изследване №199 от НСП 2024 г./
съдът счита, че правилно е ангажирана административно-наказателната и отговорност
за виновно извършеното нарушение на чл.20, ал.1 от ЗСт.
Съгласно тази разпоредба: „Лицата, които управляват или представляват
юридическите лица, са длъжни да предоставят на Националния статистически
институт и на органите на статистиката достоверни данни при попълване на
формуляри и анкетни карти по изследвания, включени в Националната
статистическа програма, за които е предвидено, че се провеждат на основата на
задължително участие. Данни се предоставят и за клонове, поделения или други
структурни звена на юридическото лице.“
За извършеното административно нарушение, с разпоредбата на чл.52, ал.1 от
ЗСт., е предвидено, че: „Ако задълженият по този закон не предостави в срок или
откаже да предостави данни на Националния статистически институт и органите
на статистиката, или предостави неверни данни, се наказва с глоба от 100 до 1000
лв., а при повторно нарушение - от 1000 до 3000 лв.“
В обжалваното НП изрично е посочено, че се касае за първо нарушение, но
налагането на глоба в размер малко над средния е обосновано с това, че не са
постъпили данни за коментираното статистическо изследване въпреки двукратното
уведомяване, а дори и след връчването на АУАН, въз основа на което е издадено
обжалваното НП. С оглед на това е прието, че не са налице смекчаващи отговорността
обстоятелства, които да обосноват приложение на разпоредбата на чл.28 ЗАНН и за
третиране на случая като маловажен, а горепосоченото отегчаващо отговорността
обстоятелство е мотивирало АНО да наложи глоба около средния размер. Настоящият
съдебен състав изразява съгласие с изводите на наказващия орган относно липсата на
смекчаващи отговорността обстоятелства, а наличното и констатирано отегчаващо
отговорността такова, правилно и законосъобразно е обусловило
индивидуализирането на размера на глобата около средния, предвиден от
законодателя, тъй като не бяха представени доказателства за изпълнение на
задължението и до приключване на съдебното дирене пред настоящата инстанция,
поради което намери, че липсват основания за редуциране на размера на наложената
глоба.
С оглед на изложените съображения, обжалваното НП следва да бъде потвърдено
5
като правилно и законосъобразно.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал.2, т.5, вр. ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № ПД-02-7/12.05.2025 г. на
председателя на Национален статистически институт /НСИ/, с което на Е. Б. А., с ЕГН:
**********, в качеството и на кмет на СО-район „Панчарево“, за нарушение на чл.20,
ал.1 от Закона за статистиката /ЗСт./ и на основание чл.52, ал.1 от ЗСт. е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 700.00 /седемстотин/ лева.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд- гр.София в 14-
дневен срок от връчване на съобщението за изготвянето му на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6