Р Е Ш Е Н И Е
№ 105/ 23.10.2019г.
23.10.2019г. гр.Карнобат
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Районен съд- гр.Карнобат, 4 наказателен състав, в открито съдебно заседание, проведено на шестнадесети октомври две хиляди и деветнадесета година, в
следния състав:
Председател: Красимир Сотиров
При секретаря: Веска
Христова, разгледа докладваното от съдия Красимир Сотиров НАХД №249 по
описа за 2019г. на РС- гр.Карнобат и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
С жалба,
подадена от чрез
административнонаказващия орган, от Кмета на община Карнобат инж.Г.И.Д.,
срещу Наказателно постановление
№44/27.08.2019г., издадено от Директора на РИОСВ- гр.Бургас, с което е
наложена административна санкция: глоба в размер на 3 000 лв., за нарушение на
чл.19, ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците, /ЗУО/, на основание
чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО. В подадената жалба е изразено несъгласие с горното
наказателно постановление и се иска неговата отмяна. Изложени са съображения за
ненадлежна конкретизация на нарушението, за което е ангажирана
административнонаказателната отговрност на жалбоподателя, с което са нарушени
изискванията на закона относно съдържанието на АУАН и на наказателното
постановление. Твърди се, че не е посочена датата, респ. периода, през който е
извършено нарушение на административните разпоредби в съответната обществена
сфера. В жалбата си жалбоподателят посочва, че част от местата, на които са
констатирани отпадъци- територията на бивша кравеферма на ТКЗС, находяща се в
община Карнобат, с.Драгово не спадат към територията, за която носи отговорност
по почистване на отпадъци, тъй като не е общинска собственост. Иска се отмяна
на обжалваното наказателно постановление.
В
съдебно заседание се явява представител на административнонаказващия орган и взема отношение по делото съобразно процесуалното си
положение. Жалбоподателят не се явява лично. Представлява се от упълномощен
процесуален представител, който поддържа подадената жалба. Представя писмена защита.
Съдът, след като разгледа
жалбата и изложените в нея твърдения и се запозна със събраните по делото
доказателства, доводите и възраженията на страните, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в
законен срок и от активно легитимирано
лице. Съдът намира, че същата има предвиденото от закона съдържание. По
съществото на спора настоящият съдебен състав намира жалбата за основателна,
поради следните съображения:
От
фактическа страна съдът намира следното:
С акт за установяване на
административно нарушение №44/20.05.2016г., съставен от инж.М.Р.- гл.
експерт „Управление на отпадъците, третиране на битово- строителни отпадъци,
програми и проекти“, отдел „Управление на отпадъците и опазване на почвите“,
дирекция „Контрол и превантивната дейност“ при РИОСВ- гр.Бургас, е
констатирано, че в периода: 23- 24.04.2019г., на територията на община
Карнобат, жалбоподателят не е предотвратил изхвърлянето на отпадъци на
неразрешени за това места, както следва: в с.Екзарх Антимово, по склона зад
втората чешма, преди дерето, до трафопоста- хартиени, пластмасови и метални
отпадъци, на входа и на изхода на с.Огнен- струпани отпадъци от битов характер,
на изхода на с.Зимен, вдясно от пътя, в храстовидната растителност пред
горичката- отпадъци от битов характер, в центъра на с.Драгово и около
автобусната спирка- отпадъци от опаковки, непосредствено на входа на селото и в
прилежащата площ на бившата кравеферма, върху частично бетонирана площадка-
огромни количества оборска тор, в различна степен на зреене, купчини слама,
примесена с оборска тор, полиетиленови чували, 2 броя политиленови торби с
вълна от подстригването на овце и други пластмасови опаковки и между с.Деветак
и с.Сан Стефаново- смесени битови отпадъци.
На 27.05.2019г. е извършено
връчване на АУАН.
Въз основа на така
съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление, /стр.6/, с
което на основание горепосочените правни норми е наложено административно наказание- глоба в
размер на 3 000 лв. Възпроизведени са фактическите констатации, изложени в
съставения АУАН.
Препис от наказателното
постановление е връчен на жалбоподателя на 30.08.2019г.
В открито съдебно заседание
е разпитан като свидетел инж.М.Р.- актосъставител, която посочва, че по заповед
на МОСВ административнонаказващият орган е уведомил кметовете на всички общини
в област Бургас да спазват задълженията си, въведени със ЗУО. С цел извършване
на контрол за изпълнение на законните задължения от представителите на местната
власт на 23.04.2019г. и на 24.04.2019г. е извършена проверка в и извън
населените места на територията на община Карнобат. Установени са изхвърлени отпадъци с различен
характер. За с.Екзарх Антимово и за с.Огнен свидетелят посочва, че не си спомня
от какъв характер са били отпадъците. Посочва, че са били разпилени по нивите.
Актосъставителят твърди, че не е установено изхвърлянето на отпадъци, както и
не са изследвали чия собственост е кравефермата в с.Драгово.
Между кориците на делото се
намират доказателства за изработване и закупуване на табели, забраняващи
изхвърлянето на отпадъци, /стр.32- 51/, както и такива за почистване на
нерегламентирани сметища, /стр.39- 45/.
Представено е уведомителното
писмо, изпратено до общинските кметове в района на РИОСВ- гр.Бургас.
Правните изводи, до които
достигна съдът са следните:
В производството по оспорване на
наказателни постановления районният съд се явява
инстанция по съществото на спора, която извършва цялостна проверка за
правилното приложение на материалния и на процесуалния закон. Съобразно горното
съдът констатира, че съставеният АУАН и обжалваното наказателно постановление
са издадени от компетентни органи в предвидената от закона писмена форма и
съдържание и при спазване на законоустановения ред. Изпълнена е редовно
процедурата по връчване на същите. Надлежно са описани констатациите на органа,
извършил проверката, нарушението и нарушената правна норма.
Съгласно
разпоредбата на чл.19, ал.1 от ЗУО,
кметът на общината организира управлението на битовите и строителни отпадъци,
образувани на нейна територия, съобразно изискванията на закона и подзаконовите
нормативни актове. Кметът на общината
отговаря за предотвратяването
на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на
незаконни сметища и организиране на почистването им. на основание чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО.
В съдебната практика се приема, че за съставомерността на деянието е необходимо от
обективна страна да не са предприети от съответното отговорно лице мерки за
предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или
създаването на незаконни сметища и/или организиране на почистването им. Кмет на община и/или длъжностно лице,
което не предприеме мерки за предотвратяване
изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на
незаконни сметища и/или организиране на почистването им се наказва с глоба от 3 000 до 10 000 лв., ако не подлежи на по-тежко
наказание, съгласно чл.151, ал.2, т.6
от ЗУО. Мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци
на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и/или
организиране на почистването им не са конкретизирани по вид и обем в закона.
Oт представените доказателства в процесния случай може да се направи извод,
че местна власт е предприела мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци
на неразрешените за това места. Този си извод съдът извежда от обстоятелствата,
че са закупени табели, забраняващи захвърлянето на отпадъци, както и са предприети
действия по почистване на нерегламентирани замърсявания с битови и сторителни
отпадъци на общински терени в община Карнобат, с.Екзарх Антимово и в с.Сигмен
преди датата на извършване на проверка от административнонаказващия орган,
/стр.39 и стр.34/. Действия по почистване на отпадъци са предприети и на
територията на община Карнобат, с.Зимен, /стр.41/, по пътя за гр.Шумен,
/стр.42/ и в с.Драганци, /стр.44/, след датата на извършване на проверка от
контролни органи, видно от представените доказателства. Опазването на околната
среда и на водите от замърсяване са дейности, за които местната власт следва да
отделя необходимите финансови и материални ресурси. Доколкото в процесния
случай се касае за дейности, свързани с разходването на публични средства съдът
намира, че са предприети надлежни мерки за преотвратяване изхвърлянето на
отпадъци на неразрешени за това места на територията на община Карнобат, поради
което неправилно е ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя.
Така
мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предл.III oт
ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И:
OTMEНЯ Наказателно постановление №44/27.08.2019г.,
издадено от Директора на Регионална инспекция по околната
среда и водите- гр.Бургас, с което на инж.Г.И.Д.,*** е наложено административно наказание глоба от 3 000
/три хиляди/ лв., на основание чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО,
за нарушение на чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО.
Решението
може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Административен съд- гр.Бургас, в 14-дневен срок от съобщаването му.
Районен
съдия: