Присъда по дело №37/2021 на Военен съд - Пловдив

Номер на акта: 1
Дата: 13 юли 2021 г. (в сила от 29 юли 2021 г.)
Съдия: Подп. Величка Захариева Влашева
Дело: 20216200200037
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 23 март 2021 г.

Съдържание на акта

ПРИСЪДА
№ 1
гр. Пловдив , 13.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ВОЕНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, III СЪСТАВ в публично заседание на
тринадесети юли, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:подп. ВЕЛИЧКА З.

ВЛАШЕВА
СъдебниБорислав Петров Павлов

заседатели:Красимир Великов Савов
при участието на секретаря Виолета В. Драгиева
като разгледа докладваното от подп. ВЕЛИЧКА З. ВЛАШЕВА Наказателно
дело от общ характер № 20216200200037 по описа за 2021 година
и с участието на прокуратура полк. ГЕОРГИ ЗГУРОВ разгледа НОХД
37/2021 г. по описа на съда, против: гр.л. ГР. С. Б., цивилен служител –
гражданско лице на служба в структура, подчинена на Министъра на
отбраната – служител на отговорна длъжност в *** (***) „*** в гр. *** – на
пряко подчинение на Министъра на отбраната – предаден на съд за
престъпление по чл. 219, ал. 1 от НК
На основание чл. 301, 303 и 305 НПК съдът
ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА ПОДСЪДИМИЯТ
Ц. Л. ГР. С. Б. – роден на *** г. в гр. ***, живеещ в гр. ***, обл. ***,
ул. ”*** ***, ЕГН **********,

ЗА ВИНОВЕН В ТОВА, ЧЕ:
1
В периода от 29.05.2009 г. (дата на подписване на длъжностната си
характеристика) до 03.02.2020 г. (дата на напускане на длъжността), като
длъжностно лице – *** на *** *** „*** гр. ***, не положил достатъчно
грижи за ръководенето на повереното му имущество и от това последвала
значителна парична щета на Министерството на отбраната на Република
България, като първичен разпоредител на бюджетните средства, чрез
Изпълнителна агенция „*** (***)“, към МО, като нарушил задълженията си
по длъжностна характеристика – т. 4.1. – да взема решения в рамките на
своята компетентност, т. 7.1 – да познава нормативните актове в областта, в
която работи и т. 7.3. – да познава вътрешната нормативна уредба в
Министерството на отбраната в касаещия го обем, като: съгласно чл. 43, ал. 1
от Правилника за организация и дейността на държавните детски градини към
МО, ***а на *** „*** бил длъжен да изготви длъжностно разписание, което
бил длъжен да съгласува с изпълнителния *** на ***“ и да бъде утвърдено от
Министъра на отбраната.
Като такова щатно длъжностно разписание, касаещо управляваната от Б.
***, било утвърдено от Министъра на отбраната със Заповед № ДГ-
7/24.06.2014 г., в резултатна което е нарушил тази заповед, без да съгласува с
изпълнителният *** на ***“ и без да е утвърдено от Министъра на отбраната,
подс. Б. в качеството си на ***, завишил броят на „*** ***“ и съответно на
0,5 щ.бр. от длъжността „***“ бил назначен „*** ***“, като това извършил
със своя Заповед № 131-1/08.01.2018 г., с което направил разходи в повече в
размер на 840,40 лв. причинил щета на бюджета на *** „*** в този размер.
- с Трудов договор № ТД-48-123/24.01.2017 г. – сключен между ***
„*** гр. *** представлявана от ***а Г. Б. – Работодател и Р. П. Вл. на
длъжност „*** ***, ***” – Служител, без да има извършено изменение на
длъжностно щатно разписание, извършил разходи в повече в размер на 702,73
лв. и причинил щета на бюджета на *** „*** в този размер.

По горния начин, чрез сключени договори с т.н. „***и по заместване“,
извън утвърденото щатно разписание на Министъра на отбраната, със
служителки описани в таблици по-долу, както следва:
Н. Ив. К. за
2
Н. Ив. К. за
периода 26.02.2018-16.03.2018
***и по заместване Начислено

Основна заплата515.46
% добавки164.95
% доп.възнаграждение216.50
Порцион81.00
Осигуровки работодател209.84
Общо1187.75

За периода 26.02.2018 г. – 16.03.2018 г. на Н.К. било начислено и
изплатено трудово възнаграждение, добавки към него, осигурителни вноски
и порцион, в размер на 1 187,75 лв.
Д. Хр. Д. за
периода 30.10.2018-02.11.2018
***и по заместване Начислено

Основна заплата136.07
% добавки43.54
% доп.възнаграждение58.51
Порцион21.00
Осигуровки работодател56.01
Общо315.13

За периода 30.10.2018 г. – 02.11.2018 г. на Д. Хр. Д. е начислено и
изплатено трудово възнаграждение, добавки към него, осигурителни вноски и
порцион, в размер на 315,13 лв.
***и по заместване НачисленоНачисленоОбщо
М.Р. Р.м.11.2018м.12.2018м.11 и м.12.2018
Основна заплата96.3644.17140.53
% добавки30.8414.1344.97
% доп.възнаграждение0.960.441.40
Порцион27.0020.0047.00
Осигуровки работодател24.6316.3440.97
Общо179.7995.08274.87

През м. 11 и м. 12.2018 г. на М.Р. Р. е начислено и изплатено трудово
възнаграждение, добавки към него, осигурителни вноски и порцион в размер
3
на 274,87 лв.
Начислено Начислено Начислено Начислено
***и по заместване НачисленоНачисленоОбщо
м.02.2018м.03.2018м.05.2018м.08.2018м.10.2018м.11.2018
М. Хр. З.
Основна заплата255.50417.14328.50529.52222.17132.731885.56
% добавки81.76133.48105.12111.7271.0942.47545.64
% доп.възнаграждение104.76171.03134.69143.1491.0954.42699.13
Порцион42.0080.0060.0057.4042.0022.00303.40
Осигуровки работодател103.96169.20133.67142.0690.4054.01693.30
Общо587.98970.85761.98983.84516.75305.634127.03

През м.02, м.03, м.05, м.08, м.10 и м.11.2018 г. на М. Хр. З. е начислено и
изплатено трудово възнаграждение, добавки към него, осигурителни вноски и
порцион, в размер на 4 127,03 лв.

***и по заместване НачисленоНачисленоНачисленоНачисленоОбщо
Св. Мл. П.м.01.2018м.02.2018м.03.2018м.04.2018
Основна заплата454.71373.00365.95362.071555.73
% добавки72.5789.99117.10113.95393.61
% доп.възнаграждение0.000.000.000.000.00
Порцион120.0081.0082.85103.85387.70
Осигуровки работодател101.3488.9992.8491.49374.66
Общо748.62632.98658.74671.362711.70

През м.01, м.02, м.03 и м.04.2018 г. на С.П. е начислено и изплатено
трудово възнаграждение, добавки към него, осигурителни вноски и порцион,
в размер на 2 711,70 лв.
***и по заместване НачисленоНачисленоНачисленоНачисленоОбщо
Ажд. Н. Д.м.01.2018м.02.2018м.03.2018м.04.2018
Основна заплата291.10298.59268.06140.99998.74
% добавки68.7364.1360.4920.13213.48
% доп.възнаграждение42.9640.0837.8017.64138.48
Порцион60.0060.0060.0060.00240.00
Осигуровки работодател77.4277.4271.5835.55261.97
Общо540.21540.22497.93274.311852.67

През м.01, м.02, м.03 и м.04.2018 г. на Ажд. Н. Д. е начислено и
изплатено трудово възнаграждение, добавки към него, осигурителни вноски
4
и порцион в размер на 1 852,67 лв.
ОБЩО :
***и по заместване ДлъжностОсновнаДобавкаПроцентСумаОсиг.Общо
заплата 32 %МОклас-сумапорционработ-л
Н. Ив. К.*** уч-л515.46164.95216.5081.00209.841187.75
Д. Хр. Д.*** уч-л136.0743.5458.5121.0056.01315.13
*** РР.а Р.пом.възп-л140.5344.971.4047.0040.97274.87
М. Хр. З.***1885.56545.65699.12303.40693.294127.02
Св. Мл. П.пом.възп-л1555.73393.610.00387.70374.662711.70
Ажд. Н. Д.пом.възп-л998.74213.48138.48240.00261.971852.67
Общо5232.091406.201114.011080.101636.74 10469.14

Така общо за 2018 г. са направени в разходи повече за работна заплата
за назначени лица по заместване извън щатните бройки в общ размер на
10 469,14 лв.
Като по Трудовите договори и Допълнителните споразумения сключени
с подс. Г.Б., без да има допълнително одобрено щатно разписание и поименни
длъжности, както и осигурено допълнително финансиране от Министъра на
отбраната са направените разходи в повече в размер на 10 469,14 лв. и е
причинил щета на бюджета на *** „*** в този размер.
Като по трудови договори по програма „Без свободен час", сключени от
г-н Г.Б., нямало допълнително одобрени средства от бюджета на детската
градина, както и осигурено допълнително финансиране от Министъра на
отбраната.
Одобрените средства от МО за 2018 г. били в размер на 1 800.00лв
(хиляда и осемстотин). Видно от финансово счетоводната експертиза, Б.
извършил плащания на стойност 3 813, 17 лв. (три хиляди осемстотин и
тринайсет лв. и 17 ст.).
Нарушил чл. 43, ал. 1 от Правилника за организация и дейността на
държавните детски градини към МО, като бил длъжен да изготви искане
което да съгласува с изпълнителния *** на ***“ и да бъде утвърдено от
Министъра на отбраната, но не сторил това следствие, на което *** Б.
извършил разходи в повече в размер на 2013.17 лв. и причинил щета на
5
бюджета на *** „*** в този размер.
Подс. *** Б. сключил Допълнително споразумение № ДС-04-
174/23.03.2018 г. към трудов договор № 238/10.09.2015 г. между *** „*** гр.
*** представлявана от него и Р. Р. Б. на длъжност „Счетоводител“ от което е
видно, че има направени следните промени:
- на основанието на Договора от чл. 67, ал.1 т.1 от КТ във връзка с чл. 70
ал.1 от КТ, на чл. 68, ал.1, т.1 от КТ – от безсрочен Договорът става срочен за
период не по дълъг от 3 години, но в Допълнителното споразумение не е
определен срок;
- на продължителността на работното време - от 4 часа на 8 часа;
- на размера на работната заплата - от 205.00 лв. на 574.00 лв.;
- на размера на средствата за храна – от 45.00 лв. месечно на 120.00 лв.
месечно.
Разликата между начисленото трудово възнаграждение и полагащо се по
щат възнаграждение е както следва:
месецОсн.РЗОРЗ по щатРазликаДобавкаДобавкаРазлика% клас% класРазлика
32%МО32%МО щат по щат
1337.00337.000.00107.84107.840.0090.9990.990.00
2337.00337.000.00107.84107.840.0090.9990.990.00
3337.00337.000.00107.84107.840.0090.9990.990.00
4674.00337.00337.00215.68107.84107.84181.9890.9990.99
5674.00337.00337.00215.68107.84107.84181.9890.9990.99
6674.00337.00337.00215.68107.84107.84181.9890.9990.99
7674.00337.00337.00215.68107.84107.84181.9890.9990.99
8674.00337.00337.00215.68107.84107.84181.9890.9990.99
9674.00337.00337.00215.68107.84107.84181.9890.9990.99
10674.00337.00337.00215.68107.84107.84188.7294.3694.36
11674.00337.00337.00215.68107.84107.84188.7294.3694.36
12674.00337.00337.00215.68107.84107.84188.7294.3694.36
7077.004044.003033.002264.641294.08970.561931.011101.99829.02

месецпорционпорционРазликаоси г.щат оси г.РазликаОбщо
по щат работод.работод.
160.0060.000.00102.99102.990.000.00
260.0060.000.00102.99102.990.000.00
360.0060.000.00102.99102.990.000.00
4120.0060.0060.00205.97102.99102.98698.81
5120.0060.0060.00205.97102.99102.98698.81
6120.0060.0060.00205.97102.99102.98698.81
7120.0060.0060.00205.97102.99102.98698.81
6
8120.0060.0060.00205.97102.99102.98698.81
9120.0060.0060.00205.97102.99102.98698.81
10120.0060.0060.00207.27103.63103.64702.84
11120.0060.0060.00207.27103.63103.64702.84
12120.0060.0060.00207.27103.63103.64702.84
1260.00720.00540.002166.601237.80928.80 6301.38

От Таблицата е видно, че с промяна на Трудовия договор с Р.Б. въз
основа на сключеното Допълнителното споразумение от ***а Г.Б. е
начислено и изплатено трудово възнаграждение и начислени осигуровки от
работодател в общ размер на 6 301.38 лв.
По този Трудов договор, сключен от подс.Г.Б., няма искане за одобрение
и няма осигурено допълнително финансиране от Министъра на
отбраната,като са направени разходи в повече в размер на 6 301.38 лв., Б.
причинил щета на бюджета на *** „*** в този размер.
По Извършени разходи за извънреден труд:
Съгласно Заповед № ПС-54/17.10.2018 г на Министър на отбраната, на
Г.Б. е разпоредено да бъде изплатено допълнително възнаграждение за
положения извънреден труд през почивни дни – 75/100, изчислено върху
основното му възнаграждение, съгласно чл. 262, ал.1, т.2 от КТ, както следва:
- на 08.09.2018 г. (Събота от 09.00 ч. до 17.00 ч.) – 8 часа.
- на 09.09.2018 г. (Неделя от 09.00 ч. до 16.00 ч.) – 7 часа.
Видно от Приложение № 133, син класьор 2/3, стр. 65, за положения
извънреден труд на Г.Б. е било начислено допълнително възнаграждение в
размер на 514.00 лв.
Експертизата изготвила Таблица въз основа на Приложение № 134, син
класьор 2/3, стр. 65, за изплатен извънреден труд на Г.Б..
Период% извън.трудБртрудовоИзплатеноОсновноСледващРазлика
възнагр-е тр.възнагр.се размер
06.09.20182001255.60204.30860.00137.70
08.09.20181751255.60165.20860.00112.24
09.09.20181751255.60144.50860.0098.21
514.00 348.15165.85

7
От Таблицата е видно, че неправилно е изчислен извънредния труд, като
вместо да бъде изчислен на база процент върху основната работна заплата, е
изчислен на база на брутното трудово възнаграждение. Начислена е
неправилно сума в размер на 514.00 лв., вместо 348.15 лв. Разликата в
изплатеното в повече е 165.85 лв., като не е била спазена Заповед № ПС-
54/17.10.2018 г на Министъра на отбраната.
Р.Б. – счетоводител в *** „*** е начислила извънредния труд върху
брутно трудово възнаграждение, съгласно дадени устни указания от ***а
Б.,като са направени разходи в повече в размер на 165.85 лв. е причинена
щета на бюджета на *** „*** в този размер от подс. Б..

Извършени необосновани разходи:
Необосновано извършвани плащания към „***“ ЕООД :
В материалите на ДП е приложен Договор за електронни съобщителни
услуги № АСА129010616-28032017-17, сключен между „***” ЕАД и ***
„***” към МО с дата на влизане в сила 28.03.2017 г. и срок на действие до
28.03.2019 г. Договорът е подписан от представител на „***” ЕАД и ***
Б.,като общата стойност по издадени фактури за периода 28.03.2017 г. –
15.12.2018 г. е в размер на:
- Мобилна услуга – 2 936,04 лв. с ДДС;
- Лизинг лихва – 56,07 лв.;
- Лихва забава плащане – 24,28 лв.;
- Лизингови вноски за 9 броя таблета – 1 412,82 лв.
Обща сума по справката 4 429,21 лв.
Приложени са разпечатки по издадените 23 броя фактури от ***/*** от
които е видно, че са начислявани всеки месец мобилни услуги за 40 броя
СИМ карти.
Приложен е Списък на щатните служители в *** „***” МО гр. ***,
8
ползващи мобилни услуги (СИМ карти) по *** към сключен Договор №
АСА129010616-28032017/28.03.2017 г. – Приложение 395, черен класьор 3/3,
стр. 11 от който е видно, че всички щатни служители – 19 броя, не ползват
услугите по посочения Договор.
Извършените разходи за мобилни услуги в размер на 2 936,04 лв. с ДДС,
лизинг лихва – 56,07 лв. и лихва забава плащане – 24,28 лв. са необосновани
разходи за нуждите на детската градина и същите не били ползвани от
служителите в нея.
Със сумата в общ размер на 3 016,39 лв. (2 936,04 лв. + 56,07 лв. + 24,28
лв.) била нанесена щета на *** „*** гр. ***, като липсва Докладна от *** Б.
до ИА на „ВК и ВПД“ за одобрение на сключения Договор и контролен лист
от Ц.Д. – главен експерт, като са направени разходи в повече в размер на
3 016,39 лв. е причинена щета на бюджета на *** „*** и отговорност за това
носи ***а – подс. Г.Б..
1.5. Извършени плащания към Логопедичен център „*** 1“ ЕООД.
Приложен е Договор № Д-19-08/29.09.2017 г. сключен между *** „*** гр.
*** - Възложител и Логопедичен център „*** 1“ ЕООД “ гр. *** –
Изпълнител – Приложение № 451, черен класьор 3/3 от стр. 155 до стр. 160 от
който е видно, че предмета на Договора е „изпълнителят срещу
възнаграждение да осъществи допълнителна педагогическа дейност –
логопедична терапия по корекция на комуникативно – речеви и специфични
езиково - говорни нарушения на децата от професионално подготвен
логопед, съгласно писмено заявените желания на техните родители”.
Не съществува Докладна до ***“ за съгласуване като финансиращ орган
по сключения Договор.
Към Договор № Д-19-08/29.09.2017 г. бил сключен Анекс № 2/22.01.2018
г. на основание Наредба за приобщаващо образование в сила от 27.10.2017
г., с който бил разширен обхвата на извършваните услуги от Логопедичен
център „*** 1“ ЕООД гр. ***, с конкретизиране на цените по съответните
услуги – Приложение № 452, черен класьор 3/3, стр. 161, 162.
Приложен е втори Договор № Д-20-09/29.09.2017 г. сключен между ***
9
„*** гр. *** – Възложител и Логопедичен център „*** 1“ ЕООД “ гр. *** –
Изпълнител – Приложение № 463, черен класьор 3/3, от стр. 203 до стр. 209,
от който е видно, че предмета на Договора е „изпълнителят да консултира с
експертно мнение и да участва в координиращ екип и екипи за подкрепа за
личностното развитие със специалисти /Логопед и Психолог/ по реда на
Наредбата за приобщаващо образование“.
Към Договор № Д-20-09/29.09.2017 г. е сключен Анекс № 2/22.01.2018 г.
на основание Наредбата за приобщаващо образование в сила от 27.10.2017 г.
между *** „*** гр. *** – Възложител и „Терапевтичен център *** 1“ ЕООД
гр. *** – Изпълнител, с който е разширен обхвата на извършваните услуги с
конкретизиране на цените по тях – Приложение № 464, черен класьор 3/3,
стр. 210, 211.
Изпълнението на Договора било финансирано с бюджетни средства на
детската градина.
Съгласно чл. 4, ал.3 и ал.5 от Наредбата за приобщаващо образование,
общата и допълнителна подкрепа за личностно развитие се осигурява в
детските градини и се предоставя от ***ите и други педагогически
специалисти в детската градина. На основание разпоредбата на чл. 8, ал.1 и
ал. 2, ранното оценяване на потребностите се извършва от педагогическите
специалисти в детската градина.
Експертизата е изготвила Таблица за издадените фактури от
„Терапевтичен център – *** 1“ ЕООД на *** „***, както следва:
ФактураДатаСума

000000000704.12.2017210.00
000000001929.01.2018267.00
000000002428.02.2018144.00
000000003528.03.2018104.00
000000004314.05.2018217.00
Общо изплатена сума942.00


като видно от Таблицата, че общо платената сума от бюджета на детската
градина по издадените фактури е в размер на 942,00 лв., като фактурираните
дейности от терапевтичния център са осчетоводени като други разходи за
външни услуги, обект 3117 и отчетени като задължение към доставчици.
Същите били заведени задбалансово като възникнали задължения за
10
незабавна реализация – черен класьор 3/3 – Приложение № 470, стр. 222,
Приложение № 475, стр. 236, Приложение № 478, стр. 239, Приложение №
481, стр. 242, Приложение № 484, стр. 245.
Не съществува Докладна до ***“ за съгласуване като финансиращ орган
по сключения Договор,като са направени разходи в повече в размер на
942,00 лв. била причинена щета на бюджета на *** „*** и отговорност за това
носи ***а – подс. Г.Б..

Непризнати разходи от вътрешната проверка и финансовият и
материален одит и финансово-счетоводната експертиза, по фактури:
№Фактура №/датаДоставчикпредметОбща
на доставкасума
17272/17.11.2014*** ООДлампи, кабели204.00
274336/19.12.2014*** ООДлампи955.92
31949/29.05.2015***детски пясък за игра1698.60
4762/03.12.2015***лекарства88.26
5721/21.04.2015***лекарства130.00
61640/20.06.2016***печат ПВЦ фолио115.00
7216/06.06.2016***костюми калинка200.00
8850/25.10.2016***лекарства54.50
916/06.04.2016***сувенири-цветя в саксия49.40
108900391293/29.03.2017***масажна седалка, дормео възглавница106.80
11 65672/20.09.2017 г***строителни материали239.12
1211509/29.08.2017***чанта за фотоапарат17.83
13500054769/13.03.2017***строителни материали420.00
14 *********/20.10.2017***строителни материали250.00
15193/13.09.2017***вертикални щори670.00
16959/18.12.2017***алекарства124.00
172080/12.09.2017***трапезна маса75.00
18959/18.12.2017***алекарства103.33
195789/29.05.2017***дрехи140.00
201727/17.05.2017***ПВЦ табели53.50
21 838/08.06.2017***строителни материали473.24
221678/20.03.2017***ПВЦ фолио99.00
23925/18.09.2017*** ***sandisk Extreme micro SD156.87
243/20.02.2017***венец55.00
251012/24.08.2018***аинхалатор и консумативи179.30
26973/16.02.2018***алекарства59.60
2791/06.01.2018***цветя24.50
28131/28.06.2018***цветя100.00
29133/31.05.2018***цветя40.00
3048/28.09.2018***цветя127.00

31187/18.10.2018 ***рамки62.00
11
31187/18.10.2018 ***рамки62.00
3213332/11.10.2018*** ООДстроителни материали36.50
3329140/10.04.2018***безжичен презентатор72.00
34220/27.09.2018***Ролетен комарник507.60
351000002794/07.09.2018***спортни игри72.00
369/14.09.2018 г.***мини градинка82.00
**********/08.02.2018***жабешко парти играчка62.96
38510062209/10.11.2018***кукли 6 бр., къщи - 2 бр.177.92
392149/20.09.2018***твърд диск, захр.кабел196.00
406/19.02.2018***венец65.00
41125775/26.02.2019***строителни материали470.30
Общо:8 814.05

В материалите на ДП е приложен Доклад за извършена материална
проверка на основание МЗ № Р-240/04.09.2019 г. в *** „*** гр. *** и Акт за
начет с рег. № 14-1129/07.11.2019 г. изготвени от Ир. П. Зл., гл. инспектор от
звено „Финансов контрол и материални проверки“ към МО – том 3, от стр. 4
до стр. 34.
Видно от Доклада, при извършената детайлна материална проверка на
платени суми по издадени фактури на *** „*** гр. ***, не са признати
разходи по фактури в общ размер на 8 814,05 лв. - Приложение № 21, том 3,
стр. 108, 109. В том 3, стр. 30 т. 14 е констатирано, че „ при проверката на
разходо-оправдателните документи за проверявания период, е
констатирано наличие на фактури, които са осчетоводени, но закупените
материални активи не са заведени и не се намират на територията на
детската градина. Покупките по тези фактури, са извършени без
контролни листа за указан предварителен контрол и няма Искане за
извършените разходи представени от ***“. Няма документи, Протоколи,
Заявки и др. доказващи необходимостта от извършване на тези разходи.
Всички фактури са представени за осчетоводяване от г-н Б.. Тъй като,
освен че не са заведени, закупените материални средства, не се намират на
територията на детската градина.“
Експертизата установила, че по три фактури включени в Таблицата за
непризнати разходи по фактури, изготвена въз основа на вътрешна проверка
от звено „Финансов контрол и материални проверки“ към МО се дублират с
Доклад № ДИД 5-СЗ-6/19.12.2019 г. изготвен от Агенция Държавна
финансова инспекция, подробно описани от експертизата в:
- т.1.3.3. - фактура № **********/08.06.2017 г. – Приложение 192, син
класьор 2/3, стр.164, издадена от „***“ ЕООД. Предмета на доставка са
„строителни материали“ с обща стойност на фактурата 473.24 лв.
- т.1.3.4. - фактура № **********/20.09.2017 г. – Приложение 197, син
класьор 2/3, стр.169, издадена от „*** 49“ ООД. Предмета на доставка са
„строителни материали“ с обща стойност на фактурата 239.12 лв.
12
- т.1.3.5. фактура № **********/20.10.2017 г. – Приложение 201, син
класьор 2/3, стр.172, издадена от ЕТ „*** С.“. Предмета на доставка са
„строителни материали“ с обща стойност на фактурата 250.00 лв.
Общата сума по тези фактури е в размер на 962,36 лв. (473,24,+ 239,12
лв.+ 250,00 лв.)
Експертизата е изготвила нова Таблица с премахнати фактури описани в
т.1.3.3., 1.3.4. и 1.3.5.
Таблица - равносметка

№Фактура №/датаДоставчикпредметОбща
на доставкасума
17272/17.11.2014*** ООДлампи, кабели204.00
274336/19.12.2014*** ООДлампи955.92
31949/29.05.2015***детски пясък за игра1698.60
4762/03.12.2015***лекарства88.26
5721/21.04.2015***лекарства130.00
61640/20.06.2016***печат ПВЦ фолио115.00
7216/06.06.2016***костюми калинка200.00
8850/25.10.2016***лекарства54.50
916/06.04.2016***сувенири-цветя в саксия49.40
108900391293/29.03.2017***масажна седалка, дормео възглавница106.80
1111509/29.08.2017***чанта за фотоапарат17.83
12500054769/13.03.2017***строителни материали420.00
13193/13.09.2017***вертикални щори670.00
14959/18.12.2017***алекарства124.00
152080/12.09.2017***трапезна маса75.00
16959/18.12.2017***алекарства103.33
175789/29.05.2017***дрехи140.00
181727/17.05.2017***ПВЦ табели53.50
191678/20.03.2017***ПВЦ фолио99.00
20925/18.09.2017*** ***sandisk Extreme micro SD156.87
213/20.02.2017***венец55.00
221012/24.08.2018***аинхалатор и консумативи179.30
23973/16.02.2018***алекарства59.60
2491/06.01.2018***цветя24.50
25131/28.06.2018***цветя100.00
26133/31.05.2018***цветя40.00
2748/28.09.2018***цветя127.00
28187/18.10.2018 ***рамки62.00
2913332/11.10.2018*** ООДстроителни материали36.50
3029140/10.04.2018***безжичен презентатор72.00
31220/27.09.2018***Ролетен комарник507.60
321000002794/07.09.2018***спортни игри72.00
339/14.09.2018 г.***мини градинка82.00
**********/08.02.2018***жабешко парти играчка62.96
35510062209/10.11.2018***кукли 6 бр., къщи - 2 бр.177.92
362149/20.09.2018***твърд диск, захр.кабел196.00
13
362149/20.09.2018***твърд диск, захр.кабел196.00
376/19.02.2018***венец65.00
38125775/26.02.2019***строителни материали470.30
Общо:7 851.69

Общо непризнатите разходи по фактури които са осчетоводени, но
закупените материални активи не са заведени, не се намират на територията
на детската градина, извършени са без контролни листа за указан
предварителен контрол и няма Искане за извършване на същите, са в общ
размер на 7 851,69 лв., като с направените необосновани разходи в размер на
7 851,69 лв. е причинена щета на бюджета на *** „*** и отговорност за това
носят ***а – подс. Г.Б. .

Установени липси при инвентаризация на материални запаси и
дълготрайни активи:
В материалите на ДП е приложена Таблица – равносметка за прихода и
разхода на материалните запаси и дълготрайните активи, числящи се на МОЛ
Г. С. Б. за периода 01.01.2014 г. – 30.09.2019 г. - Приложение № 14, том 3, от
стр.68 до стр.88, както следва:

Таблица - инвентаризация
№Намерено в повечеНамерено в по-малко
Томстр.Наименованиепо редколич.Ст-стколич.Ст-ст
36935Компютр и Лаптоп 21140.00
36936PC Q-MAX+19“/48 CMTFT 1804.00
36937ЦВ.КОПИР/ПРИНТЕР/СКЕНЕР НР F4172 194.98
369гр50PRESTIGIO WIZE 3474G 0.07
369гр51КАБЕЛ 143284.57
369гр52ЛЕГЛО ДЕТСКО К-Т С МАТРАК 160/70 2748.84
369гр53ЦВЕТНИ ФЛАЕРИ, ДИПЛЯНКИ, КНИЖКИ 11856.40
369гр54СТЪКЛЕНА МАСА ЗА КОМПЮТЪР 1150.00
369гр55ДЪРЖАЧИ ЗА МИКРОФОН 11.60
369гр56ТВ LED STAR-LIGHT 32 HD READY 1349.99
370гр83ЕЛХА ИЗКУСТВЕНА6576.00
370гр96СЕННИК ПОКРИВАЛО ЗА ПЯСЪЧНИК31404.00
371111МОТОРНА КОСАЧКА МТD 421335.00
371гр128PVC ФОЛИО КАРТИНА DISNEY1115.00
371гр130ФУТБОЛНА ВРАТА 144х115х581123.56
371гр132КАСЕТОФОН СЪС CD1109.00
371гр134КЪЩА MOCHTOYS РОЗОВА1295.00
371гр136КАНЦ.БЮРО ПДЧ 120/601258.64
374214ВИЛИЦИ НЕРЪЖДАЕМИ 373.33
374215КАЛЪФКИ 35/45 3244.80
374216ПЛИКОВЕ 110/160 30246.00
374217ЧАРШАФИ 110/170 29153.70
374218ПОКРИВКИ 130/130 18129.60
374219ДЕТСКИ ГИМНАСТИЧЕСКИ 11474.38
374220ЛЪЖИЦА НЕРЪЖД. ГОЛЯМА 90.90
374221ДЕТСКА НОСИЯ 387.30
374222МАСКИРОВЪЧНА МРЕЖА ЕЛХА 351.00

14
374223БАКА НЕРЪЖДАЕМА 8-10Л. 24.00
374224ПРОТЕКТОРИ 70/140 226.00
374225КИЛИМ МАГИСТРАЛА 133/190 2245.00
374226ЗАВЕСА ЗА ВРАТА 19.00
374гр227ШАПКА БОМБЕ 13.00
374гр228НОВИ ВЪЗГЛАВНИЦИ139208.50
374гр229ЛЪЖИЦА НЕРЪЖДАЕМА402.00
374гр230ДЕТСКИ КОСТЮМ ЖИВОТНО ПЛЮШ32479.68
374гр231ЧАША ЗА ЧАЙ АЛПАКА221.98
374гр232ДЕТСКИ БОДИТА16160.00
374гр233ПОЛА ПАЧКА13236.47
374гр234ЧЕРВЕНИ ПАНТАЛОНКИ44.68
374гр235КИЛИМ-ПЪТИЩА151.20
374гр236ПАНТАЛОН П/ПЕ 0.02
377гр344МАРКУЧ ЗА ПОЛИВАНЕ 125187.50
380гр462ЗНАЧКИ *** 100126.00
380гр463ПОКАНИ 60300.00
380гр464ЗНАЧКИ *** 50180.00
380гр465ОГРАДКА ДЪРВЕНА 521.00
380гр466ШАПКИ ЗА ГЛАВА 517.50
380гр467DVD ПЛЕЙЪР SAMSUNG P380 3179.97
380гр468PVC ПЛОСКОСТ С ФОЛИО 3196.56
380гр469КОРКОВА ДЪСКА 40х60 213.72
381471К-т 2 ФУТБОЛНИ ВРАТИЧКИ/93х65х51/ 140.00
381472ПРЕСТИЛКА / БЯЛА/ 15.00
381476ДИАДЕМА „ЗАЕШКИ УШИ“1937.81
381477ГИРЛЯНД ЗА ЕЛХА1818.00
381478КОНУСИ1391.00
381479КОРКОВИ ЛИСТА ТЕНХ.11198.00
381480ИГРАЧКИ ЗА ЕЛХА/кут./646.50
381481КЕРАМИКА470.00
381482КАЛЪФИ ЗА ТАБЛЕТИ330.72
381483ФРИЗЬОРСКИ САЛОН-АКСЕСОАРИ112.25
381484ДЕТСКА КУХНЯ 111,5х90,5х51,5 см.198.40
381485ВРЪХ ЗА ЕЛХА15.00
381486ДЕКОРАТИВНА ГЪБА150.00
381487ДЪРВЕН МАГАЗИН СЪС СЕННИК1106.46
381гр488ЧАДЪР ГОЛЯМ129.00
381гр489АЛУМИНИЕВА СТЪЛБА1333.00
381гр490ДЪРВЕНА КЪЩА149.99
381гр491ДЪРВЕН КОНСТРУКТОР МАЛЪК ПЪЗЕЛ 0.01
381гр492ЗНАК МОКЪР ПОД 0.01
386664ТАБЛЕТ X-TREMER4357.60
386гр676ДЪРВЕН КОНСТРУКТОР С ЦВЕТНИ ЕЛЕМЕНТИ325.20
387694ДЕТСКА ШЕВНА МАШИНА218.50
ОБЩО 5938.25 8175.64

От Таблицата е видно, че при извършената инвентаризация е установена
липса в общ размер на 8 175,64 лв.
От приложените разпити на свидетели е видно, че за периода 2014 г. –
2019 г., инвентаризацията в *** „*** се е извършвала формално, без да е
имало фактическо преброяване на заведените материални запаси и
дълготрайни активи под устното нареждане на ***а Г.Б..
15
С установената липса в размер на 8175,64 лв. е причинена щета на
бюджета на *** „*** и отговорност за това носи ***а – подс. Г.Б..
Общо непризнати разходи извършени от бюджета на *** “***.
№Непризнат разход за:Сума
1.1.1*** ***/***840.40
1.1.2***/Ст.***702.73
1.1.3 ***и по заместване
1.1.3.1Н. Ив. К.1187.75
1.1.3.2Д. Хр. Д.315.13
1.1.3.3М.Р. Р.274.87
1.1.3.4М. Хр. З.4127.03
1.1.3.5Св. Мл. П.2711.70
1.1.3.6Ажд. Н. Д.1852.67
1.1.4Програма своб.час2013.17
1.1.5Р. Р. Б.6301.38
1.2Изв.труд Г.Б.165.85
1.4.Програмни продукти3016.39
1.5.Логопедичен център942.00
1.6.Непризнати разходи по фактури7851.69
1.7.Липса на мат.запаси по инвентар.8175.64
Общо478

Общо последвали щети на *** “*** - *** са в размер на 40 478
лв.,поради което и на основание чл. 219, ал.1 от НК вр. чл. 58а, ал. 1, вр. чл.
54 НК ГО ОСЪЖДА НА ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА В РАЗМЕР НА 18
(ОСЕМНАДЕСЕТ МЕСЕЦА) като НАМАЛЯ така определеното наказание с
1/3 и ОПРЕДЕЛЯ наказание в размер на 12 (ДВАНАДЕСЕТ МЕСЕЦА) и
ГЛОБА в размер на 1 500 (хиляда и петстотин) лв.
На основание чл. 66, ал. 1 от НК ОТЛАГА така определеното му
наказание лишаване от свобода с изпитателен срок от ТРИ ГОДИНИ, считано
от влизане на присъдата в законна сила.
На основание чл. 189, ал. 3 НПК ОСЪЖДА подсъдимият Б. да заплати в
полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на Военен съд гр. Пловдив
направените по делото разноски общо в размер на 3 091,20 лв., както следва:
за изготвената комплексна съдебномедицинска експертиза на л. 95, т. І, общо
в размер на 571,20 лв., (за всяко вещо лице от по 285,60 лв.) за изготвената
съдебно финансова експертиза на л. 73, том ІІ в размер на 570.00 лв., и тройна
финансово-счетоводна експертиза общо в размер на 1 950.00 лв. (като за
всяко вещо лице сумата от по 650.00 лв.), както и на основание чл. 190, ал. 2
от НПК при липса на доброволно заплащане да се заплати сумата от 5 (пет)
16
лева, за служебно издаване на изпълнителен лист по сметка на Военен съд гр.
Пловдив.
Настоящата присъда може да бъде обжалвана и протестирана в
петнадесетдневен срок от днес пред Военно-апелативен съд на РБ – София.








Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
17

Съдържание на мотивите


МОТИВИ по Присъда № 1 от 13.07.2021 г. по НОХД № 37/2021 г., по описа на Военен съд –
Пловдив.
От съвкупната преценка на събраните и проверени в съдебно заседание доказателства по
делото, съдът приема за установено следното:
Подсъдимия ц.л. Г. С. Б. бил цивилен служител – гражданско лице на служба в структура
подчинена на Министъра на отбраната – служител на отговорна длъжност в *** (***) „***“
в гр. ***, която била на пряко подчинение на Министъра на отбраната.
Към дата 27.05.2009 г., когато встъпил в длъжност „***“ на *** „***“ – гр. *** към МО на
РБ, фамилията му била К.. Същата сменил през 2011 г., когато сключил граждански брак и
приел фамилията на съпругата му ц.л. А, П. Б.а.
НЕ е ОСЪЖДАН, видно от приложена по делото справка съдимост на 75, том І от ДП №
64-Сл/2019 г.
Съдът разгледа настоящото наказателно производство, при условията и по реда на Глава
ХХVІІ от НПК, в хипотезата по реда на чл. 371, т. 2 от НПК, с оглед направеното искане от
страна на подсъдимия, признавайки всички факти и обстоятелства, посочени в
обвинителния акт.
Представителят на ВОП – Пловдив в пледоарията си излага доводи, че установената
фактическа обстановка в обвинителния акт се доказва изцяло от събраните и приложени по
делото доказателства. Производството е по реда на Глава ХХVІІ от НПК, като по отношение
на подсъдимия моли съда да приеме, че макар същият да не е осъждан, призвана всички
факти и обстоятелства по делото, изрази съжаление, поради което моли съда да му определи
наказание при баланс на смекчаващи и отегчаващи отговорността обстоятелства, с
приложение на нормата по реда на чл. 58а, във чл. 54 от НК като наказанието бъде в размер
от осемнадесет месеца лишаване от свобода, като наказанието бъде намалено с 1/3. Наред с
наказанието лишаване от свобода да му бъде наложено и наказание глоба, предвиден в
разпоредбата по реда на чл. 219 от НК, като по отношение на размера предоставя на съда.
Предлага на съда така определеното наказание лишаване от свобода да бъде отложено с
подходящ изпитателен срок.
Моли съда да възложи разноските на подсъдимия като го осъди да ги заплати.
Представителят на ИА и ВПД – София подкрепя казаното от представителя на ВОП –
Пловдив.
В съдебно заседание, проведено на 13.07.2021 г. адв. В., от АК – ***, в хода на съдебните
прения посочи, че не оспорват фактическата обстановка и правната квалификация на
деянието. Моли съда да определи едно справедливо наказание, което да е съобразено с
целите по чл. 36 от НК. Видно от самото обвинение се касае за тежко умишлено
престъпление, но подзащитият й е признал изцяло фактическите констатации, съдействал е
изцяло и изразява разкаяние. Моли съда, след преценка на изложената фактическа
обстановка, да определи наказание като по отношение на размера, предоставя на съда, което
да се редуцира при условията и по реда на чл. 58а от НК. По отношение на определения
размер моли съда да не постановява ефективното изтърпяване на наказанието, а същото да
бъде отложено с подходящ изпитателен срок.
1
Подсъдимият Г.Б. не оспорва констатациите по обвинителния акт. Признава вината си.
Разкайва се и съжалява за стореното. Моли за справедливо наказание.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства, по отделно и в тяхната
съвкупност и като взе предвид становището и доводите на страните, намира за установена
следната фактическа обстановка:
Статутът на детските градини към Министерството на отбраната, които са
предназначени за отглеждане, възпитание, социализация и обучение на деца на
военнослужещи и цивилни служители от Министерството на отбраната, Българската армия
и структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната, бил уреден в чл. 35, ал.2,
т.1 (изм. ДВ бр. 98 от 2016 г.) на действащия Закон за предучилищното и училищното
образование, в сила от 01.08.2016 г. На основание законовите разпоредби от страна на
Министъра на отбраната бил издаден Правилник за организацията и дейността на
държавните детски градини към Министерството на отбраната и условията и реда за
записване, отписване и преместване на деца в държавните детски градини към
Министерството на отбраната, в сила от 30.05.2017 г.
Съгласно чл. 2 от Правилника, държавните детски градини към МО са „държавни“ по
смисъла на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) и се откриват,
преобразуват, променят и закриват със заповед на Министъра на отбраната след съгласуване
с Министъра на образованието и науката.
Към Министерството на отбраната били открити и функционират седем държавни детски
градини, една от които била *** „***“ – гр. ***, с капацитет 72 места, разпределен в три
възрастови групи от 3 до 4 години, от 4 до 5 години и от 5 до 7 години.
Разпоредбата на чл. 5 от Правилника определя Изпълнителна агенция „*** и ***“, като
организацията, която организира, методически подпомага и контролира дейността на ***
към МО, а нормата на чл. 24, ал. 1, т. 5 от Устройственият правилник на ИА „*** и ***“,
определя Главна дирекция „*** и ***“, част от специализираната администрация на ИА
като структура, която „организира, методически подпомага и контролира дейността на
детските градини към Министерството на отбраната“.
За периода 29.05.2009 г. (дата на подписване на длъжностната характеристика) до
03.02.2020 г. (дата на напускане на длъжността), като длъжностно лице – *** на *** ***
„***“ гр. ***, бил ц.сл. Г. С. Б..
Видно от длъжностната характеристика на подс. Г.Б., изготвена от МО на Република
България, към основните му задължения влизало: по т. 2.1. е „да представлява детската
градина пред органи, организации и лица“; по т. 2.5 е „да сключва, изменя и прекратява
трудовите договори с педагогическия и другия персонал“; по т. 2.12. е „да използва
учебно-технически средства, материали и пособия с оглед постигане на оптимални
резултати в конкретна учебна ситуация“; по т. 2.18. е „да организира и провежда
педагогическата си дейност в съответствие с изискванията, определени в различните
нормативни актове и образователни документи“; по т. 2.19 е „да води установената
задължителна документация, свързана с дейността му“.
Видно от същата, бил длъжен съгласно т. 3.2. - „да носи отговорност за опазването и
съхранението на поверената му материално-техническа база“; т. 3.3 - „да носи отговорност
за правилното водене и съхраняване на документацията“, т.4.1. – „да взема решения в
рамките на своята компетентност“.
2
Видно от същата следвало, съгласно т.7.1. – „да познава нормативните актове в областта, в
която работи“, т. 7.2. – „да притежава способност да планира и организира дейности,
свързани с изпълнението на задачите и задълженията, които са му възложени“; т. 7.3. – „да
познава вътрешната нормативна уредба в МО на Република България в съответния касаещ
го обем“.
С тази длъжностна характеристика бил запознат на 28.05.2009 г. и му бил връчен екземпляр
от нея от тогавашния Министър на отбраната на РБ – Н. Ц..
Св.ц.сл. Р.Б. – *** в *** „***“ – *** била назначена на тази длъжност на 10.09.2015 г. със
Заповед на подс. ц.л. Б. – тогава *** на *** „***“ – *** и била на пряко подчинение на
същия. Била определена за председател на Комисия за извършване на годишни
инвентаризации в същата *** за периода от 2015 г. до 2018 г. от подс. ц.л. Б.
Участието й в тези инвентаризации била само на хартиени носители, като само се
подписвала на тях, като никога реално не било извършвано броене, защото винаги
представянето на заповедите за инвентаризации от подс. ц.л. Б. било в деня, в който той
трябвало – по негови обяснения, вече да бил готов с Доклада по извършената уж реална
инвентаризация, като по думите му нямало проблем, не било нужно да броят, всичко било
налично.
Св. Б. била назначена на длъжност „***“ в *** „***“ – *** към МО от 2015 г. Същата не
можела да гарантира, че първичните счетоводни документи щели да бъдат на местата, на
които ги била оставяла за съхранение. Подс. ц.л. Б. й поднасял избирателно всякакви
документи, касаещи финансовата дейност на детската градина. Не й било позволено от него
да задава въпроси, относно тези документи и когато получавала все пак някакви обяснения,
тя установявала, че поднасяните й документи били във форма, удобна на ***а – подс. ц.л. Б.,
без да бъдат обсъждани с нея.
След последвалата проверка от ***“ – София за периода 17 – 18.12.2018 г. св.ц. сл. Б.
установила, че много от документите – фактури, приемо-предавателни протоколи, оферти и
други били преправени и подменени,но не от нея.
В нейно отсъствие и в отсъствието на св.ц.сл. ***а на същата *** - св. П.В., всички
документи били преравяни от подс. ц.л. Б. и ако нещо не било изгодно за него, тези
документи изчезвали. Това се случвало постоянно, защото за пръв път в трудовия й стаж на
***, тя в качеството си на такава и *** св. ц.сл.В., не можели да осигурят сигурно
съхранение на документите, с които работели.
Св. Б. заявила, че когато св.ц.сл. В. постъпила на длъжност „***“ на 01.12.12014 г., била
приела цялото имущество на *** „***“ от подс. ц.л. Б.. Св. ц.сл. Б. не била виждала някакви
документи, потвърждаващи този факт.
Последната била подчинена единствено и само на подс. ц.л. Б., изпълнявала неговите
нареждания, нямала право да изисква каквито и било счетоводни и финансови документи, те
се изготвяли от него и й ги поднасял единствено за подпис подгънати по начин, да не бъде
в състояние да се запознае със съдържанието им, а само да ги подпишела.
Св.ц.сл. Б. завеждала „Задбалансово“ активи, които при начисления и осчетоводяване на
фактурите минали през сметка „Разходи“ и те се завеждали задбалансово, с цел при
инвентаризация да бъдат налични в номенклатурата. Кои материални запаси да бъдели
заведени, се определяло единствено от подс.ц.л. Б., като на всяка фактура той й пишел с
молив „Да се заведе задбалансово“ и тези материални запаси, описани в тези фактури, ги
3
завеждала „задбалансово“.
Подс. ц.л. Б., в качеството му на *** на ***, представял фактурите и разпореждал на св.ц.сл.
Б. да ги подписва. Всички служителки в ***, включително и тя започнали да му отказват да
изпълняват неправомерните му искания по водене на документацията, след първата
проверка от Инспектората на МО, дотогава никой не смеел да му противоречи, защото били
подложени на натиск. Дотогава служителките на *** били задължени от подс. ц.л. Б. да
полагат подписите си върху представени от него документи. В повечето случаи подс. ц.л. Б.
представял на служителките, включително и на св. ц.сл. Б., документ, отгърнат на
страницата, на която трябвало да бъдат положени подписите им, без реално да можели да
видят за какво се отнася съответният документ или той давал някакво обяснение, изгодно за
него.
Св. ц.сл. В. от 01.12.2014 г. била назначена на длъжност „***“. На 03.12.2014 г. пред
кабинета на тогавашния *** – подс. ц.л. Б., по негово нареждане подписала
инвентаризационен опис, като нито едно материално средство от него не било преброено,
защото по думите му трябвало този опис да бъде изпратен в гр. София на определена дата,
което нямало как да се случи, ако било извършено реално преброяване. Разпореждането
било устно и тя изпълнила същото.
Не били правени редовните годишни инвентаризации през следващите години до 2020 г.,
тъй като подс. ц.л. Б. представял инвентаризационните описи в последния момент на св.
ц.сл. В. и й нареждал да ги подпише, защото трябвало да ги изпрати в определен срок.
Не било извършвано бракуване на числящото й се имущество, като МОЛ, защото по
обясненията на подс. ц.л. Б. нямало кой да дойде да го бракува и затова се трупало в склад,
даден за ползване от ТД „*** – ***.
Св. ц.сл. В. била анулирала описи от касовата книга на ***, поради неправилно пренесена
или изчислена сума, както и по устно нареждане на подс. ц.л. Б., не приключвала всеки ден
касовата книга, а чакала, когато пристигнела касовата наличност, за да видел подс. ц.л. Б.
кои фактури да й предаде за осчетоводяване. Поради тази причина, повечето от
осчетоводените фактури били със задни дати, защото нямало касова наличност.
От м. декември 2014 г. до м. април 2019 г. подс. ц.л. Б. държал касовата наличност на *** в
себе си и я разхождавал по негова преценка. Поради тази причина имало допуснати грешки
в касовата книга на ***.
Такъв пример била фактура № **********/08.06.2017 г. за закупени строителни материали в
размер на 473,24 лв.
Със Заповед № ФК – 10-690/16.07.2019 г. *** на *** – св. Г. Н., възложил на св. ц.л. С. Г. С.,
на длъжност ***“ от 2010 г. до 20.12.2019 г. към ***, с изнесено работно място гр. ***, да
извърша финансова инспекция на *** „***“, гр. ***, обл. *** със задача:
проверка за законосъобразност по спазване на нормативните актове, уреждащи
***ната, финансово-стопанската и отчетната дейност, като се проверят извършените
разходи за периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г., включително изпълнението на
сключените договори и извършените плащания, довели до констатирани нарушения на
финансовата дисциплина при извършени проверки в посочения период, отразени в
Окончателен одитен доклад от м. юни 2019 г. на Дирекция „***“ към Министерство на
отбраната на РБ за 30 работни дни с начална дата 18.07.2019 г. и крайна дата
28.08.2019 г.
4
Със Заповед № ФК – 10-994/24.09.2019 г. на *** на „***“ - Г. Н., на основание чл. 10, ал. 1,
т. 3 от Закона за държавната финансова инспекция, във връзка с чл. 14, ал. 4 от ППЗ*** в
*** „***“ бил извършен одит.
След това, видно от Доклад № ДИД 5 – СЗ – 6/19.12.2019 г. била извършена финансова
инспекция на *** „***“ гр. ***, на базата на първични документи, такива приложени в
счетоводството и взети обяснения по време на инспекцията от длъжностните лица от ***,
които са анализирани и приложени по всяка точка от доклада.
На основание заповед № Р-15/17.01.2019 г. на Министъра на отбраната, изменена с МЗ № Р-
63/07.03.2019 г., през м. юни 2019 г. бил изготвен Одитен доклад за извършен извънпланов
одитен ангажимент в ***“, относно законосъобразността и ефективността на извършените
дейности по управление и контрол на държавните детски градини към МО през 2018 г.,
включително и на *** „***“ – *** от св. ц. сл. Е. К. – Държавен ***ор в Дирекция „***“ към
МО на РБ, като допълнително било възложено в обхвата на проверките да бъдат изяснени
обстоятелства по постъпил сигнал рег. № 13-00-350/31.01.2019 г. от св. ц. сл. Ж.В. – *** ***
в *** „***“ – ***.
Св. ц. сл. К. изготвила изводи и препоръки, намиращи се на стр. 19, стр. 32, на стр. 37 от
Одита, като предложила по целесъобразност този одитен доклад да бъде изпратен във ВОП –
Пловдив и в Агенция “***“, което било сторено. В същия доклад били включени
установените несъответствия, изразяващи се в пропуски и нарушения, като липса на
предварителен контрол върху извършените разходи, заплащане на вноски по договори за
стокови кредити, сключени от името на подс. ц.л. Б. – *** на детската градина, намаляване
на касовата наличност със стойността на разходи, извършени в предходни месеци и години,
разходване на утвърдени средства за цели, различни от тези, за които били утвърдени.
Конкретните несъответствия били посочени в т. 2 „Фактически проверки относно
организацията и изпълнението на дейностите в държавните детски градини“ към МО – стр.
20 до стр. 31 и от стр. 32 до стр. 37. За всяка от описаните констатации в доклада били
налични относими документи – доказателства, също приложени в досието на одитния
доклад.
Св.ц.сл. И.З. - *** в звено „***“ към МО на РБ, на 07.11.2019 г. изготвила „ Доклад за
извършена материална проверка “ на основание МЗ № Р-240/04.09.2019 г. в *** „ *** “ – ***
– рег. № № 14-11-29/07.11.2019 г., ведно с акта за начет, съдържащ общо 230 страници.
Резултатите от доклада били структурирани в следните точки: І. Въведение; ІІ. Фактическа
обстановка; ІІІ. Материална проверка; ІV. Проверка на касова наличност; V. Фактически
констатации.
Актът за начет е структуриран в следните точки: І. Данни за проверявания обект; ІІ. Данни
относно извършената финансова инспекция; ІІІ. Данни за лицето, причинило вредата; ІV.
Констатации за противоправните действия или бездействия на материалноотговорното лице,
причинили вредата; V. Фактически констатации; VІ. Неиздължения.
Този доклад бил предоставен на *** на МО.
В този доклад и акта за начет било установено, че подс. ц.л. Б. – в този период *** на ***
„***“ – ***, системно нарушавал разпоредбите на „Права и отговорности на *** към МО
като третостепенни разпоредители с ***а“, утвърдени от изпълнителния *** на ИА „***“.
Нарушавал и „Правилникът за организацията и цялостната дейност“ на *** „***“, както и
„Указания за извършване на инвентаризации в ИА „***“ и „Инструкция за бракуване и
ликвидация на дълготрайни активи и материални запаси“ в ИА „***“, утвърдени от
5
изпълнителния *** на Агенцията.
Нарушени били основни принципи на Закона за счетоводството и разпоредбите на
счетоводния документооборот в МО, БА и структурите, подчинени на Министъра на
отбраната. Тези констатации били описани подробно в Глава V в горецитирания доклад.
На база на данните от доклада на финансовата ревизия и акта за начет е била назначена и
приета тройна финансово-счетоводна експертиза със задачи:
1. Да се установи вида и размера на нанесената финансова и материална щета на *** „***“ –
*** за проверявания период.
2. Причините и виновното длъжностно лице от финансово – счетоводна гледна точка.
І. Видно от Заключението на Тройната финансово-счетоводна експертиза по писмени
данни от 11.05.2020 г., резултатът е следния:
„Съгласно чл. 43, ал. 1 от Правилника за организация и дейността на държавните детски
градини към МО, ***а на *** „***“ бил длъжен да изготви длъжностно разписание, което
бил длъжен да съгласува с изпълнителния *** на ***“ и да бъде утвърдено от Министъра на
отбраната.
Такова щатно длъжностно разписание, касаещо управляваната от Б. *** , било утвърдено от
Министъра на отбраната със Заповед № ДГ-7/24.06.2014 г.
Като нарушил тази заповед, без да съгласува с изпълнителния *** на ИА “***“ и без да е
утвърдено от Министъра на отбраната, Б. в качеството си на ***, завишил броя на „*** ***“
с една бройка, за сметка на „***, ***“ и съответно на 0,5 щ.бр. от длъжността „***“ бил
назначен „*** ***“.
Това извършил със своя Заповед № 131-1/ 08.01.2018 г.
С направените разходи в повече в размер на 840,40 лв. причинил щета на ***а на *** „***“
в този размер.
Отново като нарушил Заповед № ДГ-7/24.06.2014 г. на Министъра на отбраната и като без
изискваното по длъжностната му характеристика задължение да извършва промени в
щатно-длъжностното разписание само след като уведоми св. Ц. Н. Д. – главен експерт в
отдел „***“, Дирекция „***“ в ***“- София – регион Пловдив, съответно и без знанието и
одобрението от Изпълнителния *** на ***“ и без да бъде утвърдено от Министъра на
отбраната, сключил Трудов договор № ТД-48-123/24.01.2017 г. с Р. П. В. на длъжност „***
***, ***” без да има извършено разрешение за изменение на длъжностно щатно разписание,
причинил разходи в повече в размер на 702,73 лв. и съответно щета на ***а на *** „***“ в
този размер.
По същия начин, чрез несъгласувани по надлежния ред и сключени еднолично от подс. Б.
договори с т.н. „***и по заместване“, извън утвърденото щатно разписание на Министъра
на отбраната, със служителките – св. Н. И. К., св. Д. Х. Д., св. *** РР.а Р., св. М. Х. З., св. С.
М. П. и св. А. Н. Д. общо за 2018 г. били направени в повече разходи за работна заплата от
назначени лица по заместване извън щатните бройки в общ размер на 10 469,14 лв.
Трудовите договори и Допълнителните споразумения били сключени от подс. Г.Б., без да
има допълнително одобрено щатно разписание и поименни длъжности, както и осигурено
допълнително ***ране от Министъра на отбраната, като с тези разходи в повече в размер на
6
10 469,14 лв. причинил щета на ***а на *** „***“ в този размер.
По трудови договори по програма „Без свободен час“, сключени от подс. Г.Б., нямало
допълнително одобрени средства от ***а на детската градина, както и осигурено
допълнително ***ране от Министъра на отбраната. Одобрените средства от МО за 2018 г.
били в размер на 1 800.00 лв., а видно от финансово счетоводната експертиза, подс. Б.
извършил в повече плащания на стойност 3 813, 17 лв. Ето защо, е допуснал нарушение и на
чл. 43, ал. 1 от Правилника за организация и дейността на държавните детски градини към
МО, като бил длъжен да изготви искане, което да съгласува с Изпълнителния *** на ***“ и
да бъде утвърдено от Министъра на отбраната, но не сторил това, в следствие, на което Б.
извършил разходи в повече в размер на 2 013.17 лв. и причинил щета на ***а на *** „***“ в
този размер.
Подс. Б. сключил Допълнително споразумение № ДС-04 -174/23.03.2018 г. към трудов
договор № 238/10.09.2015 г. между *** „***“ гр. *** представлявана от него и Р. Р. Б. на
длъжност „***“, като за период от 12 месеца, без надлежното уведомление и без да е
получил одобрение, били направени следните промени:
- на основанието на Договора от чл.67, ал.1 т.1 от КТ във връзка с чл. 70 ал.1 от КТ, на чл.68,
ал.1, т.1 от КТ - от безсрочен Договорът става срочен за период не по дълъг от 3 години, но в
Допълнителното споразумение не е определен срок;
- на продължителността на работното време – от 4 часа на 8 часа;
- на размера на работната заплата – от 205.00 лв. на 574.00 лв.;
- на размера на средствата за храна – от 45.00 лв. месечно на 120.00 лв. месечно.
От така установеното е видно, че с промяна на Трудовия договор с Р.Б., без надлежното
разрешение, въз основа на сключеното допълнителното споразумение от подс. Г.Б. й било
начислено и изплатено трудово възнаграждение и начислени осигуровки от работодателя в
общ размер на 6 301.38 лв.
По този Трудов договор, сключен от подс. Г.Б., нямало искане за одобрение и нямало
осигурено допълнително ***ране от Министъра на отбраната.
С направените разходи в повече в размер на 6 301.38 лв., подс. Б. причинил щета на ***а на
*** „***“ в този размер.
Експертизата изготвила Таблица въз основа на Приложение № 134, син класьор 2/3, стр. 65,
за изплатен извънреден труд на подс. Г.Б..
Период% извън.трудБруто трудовоИзплатеноОсновноСледващРазлика
възнагр-е тр.възнагр.се размер
06.09.20182001255.60204.30860.00137.70
08.09.20181751255.60165.20860.00112.24
09.09.20181751255.60144.50860.0098.21
514.00 348.15165.85

От Таблицата е видно, че като нарушил Заповед № ПС-54/17.10.2018 г на Министъра на
отбраната, на подс. Б. бил неправилно изчислен извънредния труд, като вместо да бъде
7
изчислен на база процент върху основната работна заплата, е изчислен на база на брутното
трудово възнаграждение. Начислена е неправилно сума в размер на 514.00 лв., вместо
348.15 лв. Разликата в изплатеното в повече е 165.85 лв., като Р.Б. - *** в *** „***“ е
начислила извънредния труд върху брутно трудово възнаграждение, съгласно дадени устни
указания от подс. Б..
С направените разходи в повече в размер на 165.85 лв. е била причинена щета на ***а на
*** „***“ в този размер от подс. Б..

Били извършени и НЕОБОСНОВАНИ РАЗХОДИ :
1. Необосновано извършвани плащания към „***“ ЕООД:
В материалите на ДП е приложен Договор за електронни съобщителни услуги №
АСА129010616-28032017-17, сключен между „***” ЕАД и *** „***” към МО с дата на
влизане в сила 28.03.2017 г. и срок на действие до 28.03.2019 г. Договорът е подписан от
представител на „***” ЕАД и подс. Б..
Общата стойност по издадени фактури за периода 28.03.2017 г. – 15.12.2018 г. е в размер на:
- Мобилна услуга – 2 936,04 лв. с ДДС;
- Лизинг лихва – 56,07 лв.;
- Лихва забава плащане – 24,28 лв.;
- Лизингови вноски за 9 броя таблета – 1 412,82 лв.
Обща сума по Справката 4 429,21 лв.
Приложени са разпечатки по издадените 23 броя фактури от ***/***, от които е видно, че са
начислявани всеки месец мобилни услуги за 40 броя СИМ карти.
Приложен е Списък на щатните служители в *** „***” МО гр. ***, ползващи мобилни
услуги (СИМ карти) по *** към сключен Договор № АСА129010616-28032017/28.03.2017 г.
– Приложение 395, (черен класьор 3/3), стр. 11, от който е видно, че всички щатни
служители – 19 броя, не ползват услугите по посочения Договор.
Извършените разходи за мобилни услуги в размер на 2 936,04 лв. с ДДС, лизинг лихва –
56,07 лв. и лихва забава плащане – 24,28 лв. са необосновани разходи за нуждите на детската
градина и същите не били ползвани от служителите в нея.
Със сумата в общ размер на 3 016,39 лв. (2 936,04 лв. + 56,07 лв. + 24,28 лв.) била нанесена
щета на *** „***“ гр. ***.
Липсва Докладна от подс. Б. до ИА на „***“ за одобрение на сключения Договор и
контролен лист от св. Ц.Д. – главен експерт.
С направените разходи в повече в размер на 3 016,39 лв. е причинена щета на ***а на ***
„***“ и отговорност за това носи подс. Г.Б..
2. Извършени плащания към Логопедичен център „*** 1“ ЕООД – ***.
8
Приложен е Договор № Д-19-08/29.09.2017 г. сключен между *** „***“ гр. *** –
Възложител и Логопедичен център „*** 1“ ЕООД “ гр. *** – Изпълнител – Приложение №
451, черен класьор 3/3 от стр. 155 до стр. 160, от който е видно, че предмета на Договора е
изпълнителят срещу възнаграждение да осъществи допълнителна педагогическа дейност
– логопедична терапия по корекция на комуникативно – речеви и специфични езиково –
говорни нарушения на децата от професионално подготвен логопед, съгласно писмено
заявените желания на техните родители”.
Не съществува Докладна до ***“ за съгласуване като ***ращ орган по сключения Договор.
Към Договор № Д-19-08/29.09.2017 г. бил сключен Анекс № 2/22.01.2018 г. на основание
Наредба за приобщаващо образование в сила от 27.10.2017 г., с който бил разширен обхвата
на извършваните услуги от Логопедичен център „*** 1“ ЕООД гр. ***, с конкретизиране на
цените по съответните услуги – Приложение № 452, черен класьор 3/3, стр. 161, 162.
Приложен е втори Договор № Д-20-09/29.09.2017 г. сключен между *** „***“ гр. *** –
Възложител и Логопедичен център „*** 1“ ЕООД “ гр. *** – Изпълнител – Приложение №
463, черен класьор 3/3, от стр. 203 до стр. 209, от който е видно, че предмета на Договора е
изпълнителят да консултира с експертно мнение и да участва в координиращ екип и екипи
за подкрепа за личностното развитие със специалисти (Логопед и Психолог) по реда на
Наредбата за приобщаващо образование“.
Към Договор № Д-20-09/29.09.2017 г. е сключен Анекс № 2/22.01.2018 г. на основание
Наредбата за приобщаващо образование в сила от 27.10.2017 г. между *** „***“ гр. *** –
Възложител и „Терапевтичен център *** 1“ ЕООД гр. *** – Изпълнител, с който е разширен
обхвата на извършваните услуги с конкретизиране на цените по тях – Приложение № 464,
черен класьор 3/3, стр. 210, 211.
Изпълнението на Договора било ***рано с ***ни средства на детската градина.
Съгласно чл. 4, ал. 3 и ал. 5 от Наредбата за приобщаващо образование, общата и
допълнителна подкрепа за личностно развитие се осигурява в детските градини и се
предоставя от ***ите и други педагогически специалисти в детската градина. На
основание разпоредбата на чл. 8, ал. 1 и ал. 2, ранното оценяване на потребностите се
извършва от педагогическите специалисти в детската градина.
Експертизата е изготвила Таблица за издадените фактури от „Терапевтичен център – *** 1“
ЕООД на *** „***“, както следва:
Фактура №ДатаСума
000000000704.12.2017210.00
000000001929.01.2018267.00
000000002428.02.2018144.00
000000003528.03.2018104.00
000000004314.05.2018217.00
Общо изплатена сума942.00


От Таблицата е видно, че общо платената сума от ***а на детската градина по издадените
фактури е в размер на 942,00 лв.
9
Фактурираните дейности от терапевтичния център са осчетоводени като други разходи за
външни услуги, обект 3117 и отчетени като задължение към доставчици. Същите били
заведени задбалансово като възникнали задължения за незабавна реализация – (черен
класьор 3/3 – Приложение № 470, стр. 222, Приложение № 475, стр. 236, Приложение №
478, стр. 239, Приложение № 481, стр. 242, Приложение № 484, стр. 245) .
Не съществува Докладна до ***“ за съгласуване като ***ращ орган по сключения Договор.
С направените разходи в повече в размер на 942,00 лв. била причинена щета на ***а на ***
„***“ и отговорност за това носи подс. Г.Б..
Били доказани и непризнати разходи от вътрешната проверка и финансовият и
материален одит и финансово-счетоводната експертиза, по фактури,както следва:
От събраните доказателства по досъдебното производство – разпит на свидетели и
финансово-счетоводната експертиза се доказва, че при проверката на разходо-
оправдателните документи за проверявания период, е констатирано наличие на фактури,
които са осчетоводени, но закупените материални активи не са заведени и не се намират на
територията на детската градина. Покупките по тези фактури, са извършени без контролни
листа за указан предварителен контрол и няма искане за извършените разходи, представени
за одобрение на ***“. Няма документи, протоколи, заявки и др. доказващи необходимостта
от извършване на тези разходи. Всички фактури са представени за осчетоводяване от подс.
Б.. Освен, че не били заведени, закупените материални средства, не се намирали на
територията на детската градина от извършената детайлна материална проверка. Налице са
и многобройни писмени доказателства в тази насока, а именно: Том първи от ДП: Одитен
доклад от МО на РБ – Дирекция „***“ – л. 25 – 43; писмо от ИА “***“ – МО – София – л. 45
– 46, Длъжностна характеристика на Гр. Б. – л. 47 – 49, протокол за разпит на св. Д.К. – л.
50, протокол за разпит на св. Ж.В. – л. 51, копия на епикриза и болнични листи на обв. Б. –
л. 77 – л. 82; Правилник за организацията и дейността на Държавните детски градини към
МО на РБългария и условията и реда за вписване, отписване и преместване на деца в
Държавните детски градини към МО на РБългария – л. 88 – л. 94, протоколи за разпити на
свидетели: Д.Г. – л. 99, Ж.К. – л. 100 – 101, Н.Ж. – л. 102 – 103, К.М. – л. 104 – 105, З.С. – л.
106 – 107, М.П. – л. 108 – 109, К.И. – л. 110 – 111, Р.Д. – л. 112 – 113.
Том втори от ДП – Комплексна СМЕ – л. 1 – л. 8; Разпореждане № 9/04.02.2020 г. на
Военен съд – Пловдив – л. 10 – л. 11, протоколи за претърсване и изземване – л. 12 – 18,
протоколи за разпит на свидетели: М.З. – л. 20 – 21, С.П. – л. 22 – 23, С.Б. – л. 24 – 25, Н.К. –
л. 26 – 27, Ж.В. – л. 28 – 30, П.Р. – л. 31 – 32, М.А. – л. 33 – 34, П.В. – л. 35 – 37, И.З. – л. 38 –
39, М.К. – л. 40 – 41, С.П. – л. 42 – 43, Д.Д. – л. 44 – 45, Р.В. – л. 46 – 47, А.Д. – л. 48 – 49,
П.Г. – л. 50 – 51, М.Г. – л. 52 – 53, М.Л. – л. 54 – 55, Р.Б. – л. 56 – 59, Съдебна финансово-
счетоводна експертиза – л. 61 – л. 76, албум за оглед на местопроизшествие – л. 81 – 83,
протокол за предаване на веществено доказателство на отговорно пазене – л. 86.
Том трети от ДП – тройна финансово-счетоводна експертиза – л. 1 – л. 77, протоколи за
разпит на свидетели: Е. К. – л. 88 – 89, И.З. – л. 90 – 91, С.Б. – л. 92 – 93, М.А. – л. 94 – 95,
М.К. – л. 96 – 97, Р.Б. – л. 98 – 100, П.В. – л. 101 – 102, С.С. – л. 103 – 104, Е. К. – л. 105 –
106, И.З. – л. 107 – 108, С.Б. – л. 109 – 110, Р.Б. – л. 111 – 112, М.А. – л. 113, П.В. – л. 114 –
115, М.К. – л. 116 – 118, В.С. – л. 121 и л. 122 – 123.
Том четвърти от ДП – протоколи за разпит на свидетели В.К. – л. 8 – 9, л. 10 – 11, Ц.Д. – л.
12 - 13незаверен препис от Становище на св. ц. сл. Д. – л. 14, л. 22, л. 25; контролни листи –
л. 15 – л. 21, л. 23 – л. 24, л. 26 – л. 27, протоколи за разпит на свидетели: Ц.Д. – л. 37 – 39, л.
40 – 42, справка съдимост – л. 79; характеристична справка – л. 68, протокол за разпит на
10
обвиняем – л. 53 – 54, Доклад № ДИД 5-СЗ-6/19.12.2019 г. за извършена финансова
инспекция на *** „***“ – *** с вх. № 120/19.12.2019 г. по описа на А “***“ – София,
съдържащ 58 листа; мотивирано писмено заключение към доклада, съдържащо 22 листа;
Доклад за извършена материална проверка на основание МЗ № Р-240/04.09.2019 г. на ***
„***“ – *** ре г. № 14-11-29/07.11.2019 г. по описа на звено „***“ към МО на РБ, съдържащ
230 листа и класьори:
- 1/3 съдържащ заверени преписи на доклад – 58 листа, заключение към доклада – 3 листа,
становище по доклада от П.В. – 4 стр., становище по доклада от М.А. – 1 стр., становище по
доклада от Р.Б. – 3 стр., опис на доказателствата/приложения/ към доклада от № 1 до № 485
включително – 11 стр., доказателства/приложения/ от № 1 до № 93 включително – 132 стр.,
общо 196 листа.
- 2/3 съдържащ заверени преписи от доказателства /приложения/ от № 94 до № 392
включително – общо 418 листа.
- 3/3 съдържащ заверени преписи от доказателства/приложения/ от № 393 до № 485 – общо
262 листа.
Общо непризнатите разходи по фактури, които били осчетоводени, но закупените
материални активи не били заведени, не се намирали на територията на детската градина,
били извършени без контролни листа за указан предварителен контрол и нямало искане за
извършване на същите, се явявали в общ размер на 7 851,69 лв.
С направените необосновани разходи в размер на 7 851,69 лв. е била причинена щета на
***а на *** „***“ – ***.

Установени били липси при инвентаризация на материални запаси и дълготрайни
активи:
В хода на разследването, от извършените разпитите на свидетели, както и от извършената
финансово - счетоводна експертиза е видно, че за периода 2014 г. – 2019 г.,
инвентаризацията в *** „***“ се е извършвала формално, без да е имало фактическо
преброяване на заведените материални запаси и дълготрайни активи под устното нареждане
на подс. Г.Б..
Били установени липси на материални активи, описани подробно във финансово
счетоводната експертиза л. 73 – л. 75, том ІІІ от ДП, които възлизали в размер на 8 175,64
лв., с което била причинена щета на ***а на *** „***“ – ***.
От събраните доказателства и доказателствени средства по досъдебното производство –
разпит на свидетели и финансово-счетоводна експертиза, безспорно се установява, че в
периода от 29.05.2009 г. (дата на подписване на длъжностната си характеристика) до
03.02.2020 г. (дата на напускане на длъжността), като длъжностно лице – *** на *** ***
„***“ – гр. ***, се доказва от обективна страна,че не е положил достатъчно грижи за
ръководенето на повереното му имущество и от това последвала значителна парична щета
на Министерството на отбраната на Република България, като първичен разпоредител на
***ните средства, чрез Изпълнителна агенция „*** (***), към МО, като нарушил
задълженията си по длъжностна характеристика – т. 4.1. – да взема решения в рамките на
своята компетентност, т. 7.1 – да познава нормативните актове в областта, в която работи и
т. 7.3. – да познава вътрешната нормативна уредба в Министерството на отбраната в
11
касаещият го обем, като в причинно-следствена връзка от това последвали щети на ***
“***“ общо в размер на 40 478 лв.
Описаната фактическа обстановка се потвърждава по безспорен и категоричен начин от
събрани в хода на разследването писмени доказателствени средства, както и от
изготвените и приобщени по делото съдебномедицинска експертиза на л. 95 т. І, от
изготвената съдебно финансова експертиза на л. 73, том ІІ и тройна финансово-счетоводна
експертиза, наред с приложените и приобщени по делото многобройни гласни
доказателствени средства.
По гореописания начин от обективна страна се установи, че подс. Б. е осъществил състава
на чл. 219 от НК, за това че като длъжностно лице – *** на *** *** „***“ – гр. ***, не е
положил достатъчно грижи за ръководенето на повереното му имущество и от това
последвала значителна парична щета на Министерството на отбраната на Република
България, като първичен разпоредител на ***ните средства, като е нарушил посочените в
длъжностната му характеристика изисквания по т. 4.1. – да взема решения в рамките на
своята компетентност, т. 7.1 – да познава нормативните актове в областта, в която работи и
т. 7.3. – да познава вътрешната нормативна уредба в Министерството на отбраната в пълен
обем.
От субективна страна деянието е извършено при форма на вина престъпна небрежност,
изразяваща се, в това че при извършване на деянието субектът не е предвиждал настъпване
на обществено опасните последици, но е бил длъжен и е могъл да предвиди, че същите ще
настъпят. С оглед на гореизложеното, съдът намира, че по делото се доказа, както от
обективна, така и от субективна страна, а именно, че подсъдимият Б. е осъществил състава
на престъпление, за което е предаден на съд. За да се осъществи това изпълнително деяние
се доказа по категоричен начин, че извършеното от подсъдимия се включва в служебните
му задължения, факт безспорно доказан въз основа на показанията на свидетелите и от
приложените по делото писмени доказателства. Самото му поведение е израз на незачитане
на установените нормативни актове в МО.
ПРИЧИНИ И УСЛОВИЯ: ниско правно съзнание, незачитане на предвидения нормативен
ред в ***“ – МО.
По вида и размера на наказанието.
При определяне на вида и размера на наказанието, съдът следва да се съобрази с факта, че
настоящото производство е по реда на Глава ХХVІІ от НПК, при условията на чл. 371, т. 2
от НПК, съгласно наказателната санкция, която предвижда нормата по чл. 219, ал. 1 от НК
законодателят е предвидил наказание до ШЕСТ ГОДИНИ и глоба до ПЕТ ХИЛЯДИ лева.
При индивидуализация на наказанието, съдът обсъди направените от подсъдимия
самопризнания по реда на чл. 371, т. 2 от НПК и извърши анализ на обществено опасния
характера на деянието извършено от страна на подсъдимия Б.. Съобрази се изцяло с
личността му, подбудите за извършването, чистото му съдебно минало, добрите
характеристични данни и факта на изразеното признание за стореното, съжаление и
разкаяние. Съдът отчете продължителността на извършено деяние и стремежа му да се
облагодетелства по престъпен, неправомерен начин, което е индиция за висока степен на
обществена опасност на самото деяние. Поради което, при определяне на вида на
наказанието съдът ще следва да се позове на нормата по реда на чл. 58а, ал. 1, във вр. чл. 54
от НК, като определи по вид наказание лишаване от свобода, при значителен превес на
смекчаващите отговорността обстоятелства, под средния размер, а именно в размер на 18
(ОСЕМНАДЕСЕТ МЕСЕЦА) като НАМАЛЯ така определеното наказание с 1/3 и
12
ОПРЕДЕЛЯ наказание в размер на 12 (ДВАНАДЕСЕТ МЕСЕЦА) и ГЛОБА в размер на 1
500 (хиляда и петстотин) лв. Това наказание съдът приема, че е целесъобразно, съгласно
критериите по реда на чл. 54, ал. 2 от НК за поправяне и превъзпитания на подсъдимия.
Съдът намира, че за постигане целите на наказанието и преди всичко за поправянето на
подсъдимия Б., определеното му наказание не следва да бъде постановено да се изтърпи
ефективно. Същото ще следва да бъде отложени при съблюдаване на материално правните
предпоставки по чл. 66, ал. 1 от НК, като му бъде определен подходящ изпитателен срок от
ТРИ ГОДИНИ, считано от влизане на присъдата в законна сила. Подсъдимият Б. не е
осъждан за престъпление от общ характер, а и чрез отлагане на изтърпяване на наказанието
съдът счита, че ще се постигнат целите на наказанието по чл. 36 от НК, т.е. подсъдимият ще
се поправи и превъзпита.
По разноските
На основание чл. 189, ал. 3 НПК ще следва подсъдимият Б. да заплати в полза на ***а на
съдебната власт, по сметка на Военен съд – гр. Пловдив направените по делото разноски
общо в размер на 3 091,20 лв., както следва: за изготвената комплексна съдебно
медицинска експертиза на л. 95, т. І, общо в размер на 571,20 лв., (за всяко вещо лице от по
285,60 лв.) за изготвената съдебно финансова експертиза на л. 73, том ІІ в размер на 570.00
лв., и тройна финансово-счетоводна експертиза общо в размер на 1950.00 лв. (като за всяко
вещо лице сумата от по 650.00 лв.), както и на осн. чл. 190, ал. 2 от НПК, при липса на
доброволно заплащане да се заплати сумата от 5 (пет) лева, за служебно издаване на
изпълнителен лист по сметка на Военен съд – гр. Пловдив.
По гореизложеното съдът постанови присъдата си.
14.06.2021 г.,
Гр. Пловдив

13