№ 143
гр. Харманли, 13.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАРМАНЛИ, ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на шести октомври през две хиляди двадесет
и пета година в следния състав:
Председател:Минка Ив. Китова
при участието на секретаря Т.Г.Ч.
като разгледа докладваното от Минка Ив. Китова Административно
наказателно дело № 20255630200376 по описа за 2025 година
Производството е по глава III, раздел V, чл. 59 и сл. от Закона за
административните нарушения и наказания, вр. чл. 189, ал. 8 от ЗДвП.
Жалбоподателят П. М. К. с ЕГН ********** от с. Смирненци
обжалва Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 10342929 на ОД на
МВР - Хасково. Счита ЕФ за незаконосъобразен и неправилен, тъй като бил
издаден в противоречие с материалния закон и при допуснати съществени
процесуални нарушения. Заявява, че нарушението не било описано надлежно,
което препятствало възможността на лицето да разбере за какво точно бил
санкциониран и правилно ли била приложена санкционната норма. Също така
не били спазени правилата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, като липсвало описание
на фактическата обстановка. АНО изобщо не е изследвал въпроса относно
маловажността на случая. Моли съда да отмени изцяло атакувания
Електронен фиш и да присъди разноските по делото.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призована, не се явява.
Защитникът му поддържа въззивната жалба по подробно изложени
съображения и моли за уважаването й.
Издателят на електронния фиш ОД на МВР - Хасково, редовно
призован, не се явява и не се представлява и не взема становище по жалбата.
Като прецени така установената фактическа обстановка с оглед
нормативните актове, регламентиращи процесните отношения, при
цялостната служебна проверка на акта, при условията на чл. 84 от ЗАНН,
1
вр. чл. 14, ал. 1 и ал. 2 от НПК и във връзка със становищата на страните,
настоящият състав на Харманлийският районен съд, достигна до следните
правни изводи:
Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН и е допустима –
подадена е в преклузивния срок по ал. 2 на посочения текст, вр. чл. 189, ал. 8
от ЗДвП видно от датата на депозирането й в РС - Харманли, от надлежно
легитимирано за това действие лице (срещу, което е издаден атакувания ЕФ) –
процесуален представител с Пълномощно, приложено по делото, при наличие
на правен интерес от обжалване и пред местно (по местоизвършване на
твърдяното нарушение) и родово (по аргумент от чл. 59, ал. 1 от ЗАНН)
компетентния Районен съд- Харманли. Ето защо същата е проявила своя
суспензивен (спиращ изпълнението на ЕФ – аргумент от чл. 64, б. "б" от
ЗАНН) и девулативен (сезиращ съда – чл. 59, ал. 1 от ЗАНН) ефект.
Изложената фактическа обстановка съдът приема за безспорно
установена въз основа на събраните по делото писмени доказателства, които
съдът кредитира като относими към предмета на доказване и допринасящи за
разкриване на обективната действителност, а и същата не се оспорва от
жалбоподателя.
При така възприетата и изложена фактическа обстановка съдът счита,
че е налице осъществен състав на административно нарушение по смисъла
на чл. 21, ал.1 от ЗДвП, тъй като на 02.02.2025 г. в 11:24 часа в гр. Харманли
ул. *** до бл. *** в посока на заснемане в двете посоки при въведено
ограничение на скоростта за населено място до 50 км. в час и приспаднат
толеранс от -3 км. в час в полза на водача заснет с ARH-CAM-S1 120CD43
нарушителят управлява лек автомобил Мерцедес Ц 180 с регистрационен
номер ***, като е извършил нарушение за скорост, с номер № 120cd43.
Нарушението е извършено в условията на повторност в едногодишния срок от
влизане в сила на ЕФ К/8242659 на 16.02.2024г. Техническото средство
отчело, че автомобилът се движи със скорост от 72 км/ч. при разрешена
максимална скорост от 50 км/ч., т. е. с 22 км/ч превишена стойност на
скоростта. Установено е, че автомобилът е регистриран като собственост на
жалбоподателя, за което по делото е представена справка за собствеността на
превозното средство.
При тази фактическа обстановка от ОД-МВР-Хасково е издаден
Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 10342929 с който на
жалбоподателя на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл.182 ал.4 вр.ал.1
т.3. от ЗДвП редакцията и преди измененеието с ДВ бр. 64 от 2025 г., в сила от
7.09.2025 г., приложим съгласно чл.3,ал.1 от ЗАНН е наложена глоба в размер
на 800,00 лв.
Приложен е протокол от проверката на мобилна система за
видеоконтрол № 089- СГ- ИСИС /20.06.2024г. г., както и снимки към
процесния ЕФ, снимки на използваното автоматизирано техническото
средство.
2
Наличен по делото е и протокол за използване на АТСС №ARH-
CAM-S1, номер № 120cd43, с рег. № 271р-3105/03.02.2025 г. с посочени
начало и край на работа – 10.00 ч – 12.00 ч, режим на измерване –
стационарен, посока на задействане – двете посоки, местоположение – гр.
Харманли, ул. *** до блок ***, посока на движение на контролираното МПС с
. Иваново - гр. Харманли, дата на използване – 02.02.2025 г, номер на първо
статично изображение и съответно на последно такова – не са посочени.
Налична по делото е и Заповед № 8121з-172 от 29.02.2016 г. за
утвърждаване на образци на ел. фишове, ведно с образец на ЕФ, както и
справка за нарушител/водач, в която са отразени и други нарушения на
жалбоподателя по ЗДвП, както и посочения ЕФ Серия К № 8242659 на
издаден на 18.10.2023г.,връчен на 01.02.2024г. г. за нарушение по чл. 21, ал. 1
от ЗДвП.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от
правна страна следното:
Съгласно разпоредбите на ЗАНН с електронен фиш могат да се
налагат наказания за нарушения по ЗДвП, установени и заснети с техническо
средство, така както такива могат да се налагат с наказателно постановление.
Няма изискване електронният фиш да има реквизитите на наказателно
постановление по чл. 57 от ЗАНН, макар влезлият в сила електронен фиш да
се смята за влязло в сила НП съгл. чл. 189, ал. 11 от ЗДвП. Реквизитите на
електронния фиш са уредени в специалния закон – ЗДвП – в разпоредбата на
чл. 189, ал. 4 от Закона за движение по пътищата. Цитираният текст изрично
предвижда, че електронният фиш съдържа данни за: териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението – в случая е посочена – ОД-МВР-Хасково, мястото,
датата, точния час на извършване на нарушението – в случая са посочени,
регистрационният номер на моторното превозно средство, собственикът, на
когото е регистрирано превозното средство, описано е нарушението, като са
посочени и нарушените разпоредби, размера на налаганата глоба, както и
срокът, сметката, начините за доброволното й заплащане, т. е. налице са
нужните реквизити на ЕФ.
В Параграф 6, т. 65 от Допълните разпоредби на Закона за движение
по пътищата е регламентирано, че: "автоматизирани технически средства и
системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани,
одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен
орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес.
Условията и реда за използване на автоматизирани технически
3
средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата
са уредени с Наредба № 8121з532 от 12.05.2015 г., издадена на основание чл.
165, ал. 3 от Закона за движение по пътищата от Министъра на вътрешните
работи (обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г.). В разпоредбата на чл. 2 от Наредбата е
направено разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 от
същата гласи, че за установените от АТСС нарушения на правилата за
движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на
автоматизирана информационна система. Т. е. електронен фиш за
санкциониране на допуснато нарушение на Закона за движение по пътищата
може да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с
мобилно автоматизирано техническо средство или система, но при условие, че
са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР. С
оглед на гореизложеното следва да се изследва и въпросът дали в процеса по
установяване и заснемане на нарушението са изпълнени изискванията на
цитираната наредба, съдържаща правила, гарантиращи законосъобразното
протичане на този процес.
Видно от събраните по делото доказателства, извършването на
процесното административно нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, е
установено и заснето с мобилно по смисъла на § 6, т. 65, б. "б" от ДР на
ЗДвП автоматизирано техническо средство. В приложимата към датата на
извършване на нарушението редакция (ДВ бр. 54 от 05.07.2017 г.),
разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП гласи следното: "При нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за
което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен
фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа
данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните
работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано
превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.
Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните
работи. "
Така цитираната редакция на нормата на чл. 189, ал. 4 от
ЗДвП обосновава възможността да бъде издаван електронен фиш в случаите,
когато установяването на нарушение се извършва и заснема с мобилно
автоматизирано техническо средство или система. Видна е законодателната
воля да се прецизира разпоредбата и се направи ясен действителния смисъл на
същата след нейното изменение. При действащата и приложима текстова
редакция на закона е съвсем ясно, че именно издаването на електронния фиш,
(а не заснемането на административното нарушение) се извършва "в
отсъствието на контролен орган и на нарушител". На основание чл. 165, ал. 3
4
от ЗДвП от Министъра на вътрешните работи е издадена Наредба № 8121з-
532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата, обн. ДВ, бр. 36 от 2015 г. (Наредбата), с която се уреждат условията
и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи
(АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата. В случая се
установява, че контролните органи са изпълнили изискванията на чл. 4, ал. 1
от Наредбата, в приложимата му редакция (изм. ДВ бр. 6 от 2018 г., в сила от
16.01.2018 г.) според която за осъществяване на контрол на участниците в
движението по пътищата се използват АТСС, пуснати на пазара и/или в
действие по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за
одобрен тип и вписани в регистъра на Българския институт по метрология.
Спазването на това изискване е удостоверено с представените в хода на
въззивното производство Протокол от проверка № 089-СГ-ИСИС/20.06.2024г.
В преписката се съдържа и Протокол за използване на
Автоматизирано Техническо средство или Система АRH CAM-S1, с
№120cd43, Протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з- 532 от 12.05.2015 г.
на МВР протокол за използване на АТСС №ARH-CAM-S1, номер № 120cd43,
с рег. № 271р-3105/03.02.2025 г. с посочени начало и край на работа – 10.00 ч
– 12.00 ч, режим на измерване – стационарен, посока на задействане – двете
посоки, местоположение – гр. Харманли, ул. *** до блок ***, посока на
движение на контролираното МПС с.Иваново - гр. Харманли, дата на
използване – 02.02.2025 г, номер на първо статично изображение и съответно
на последно такова – не са посочени, в който изрично е отбелязано
обстоятелството, че на мястото на контрол има общо ограничение на
скоростта от 50 км/ч. Този протокол е по утвърдения образец, но в него като
място на използване на техническото средство е посочено – гр. Харманли, ул.
*** до блок ***. Като номер на първо изображение заснето със Система АRH
CAM-S1, с №120cd43 на посочената дата е отбелязано – 18. Като номер на
последно изображение заснето със Система АRH CAM-S1, с №120cd43 на
посочената дата е отбелязано също – 18 и като общ брой изображения в
периода от 10.00 часа до 12.00 часа също е посочено 18 бр. Отделно от това по
делото е приложена от Система АRH CAM-S1, с №120cd43 с която е засечено
твърдяното нарушение на скоростта, която снимка е с №120cd43/0075591, а
като място на засичане на тази скорост е отбелязано в снимковия материал –
***.
Поради горното не може да се приеме, че от това писмено
доказателство в необходимата степен се установява и доказва, че на
посочената дата, време и място, е било използвано именно посоченото в
протокола АТСС, както и че именно с него е заснето и установено
извършеното нарушение – превишение на разрешената скорост за движение. В
случая липсва и съответствие на отразеното в твърденията на контролните
органи в протокола с доказателствата, приобщени по делото, тъй като в
протокола, както вече бе отбелязано по-горе е посочен само един номер на
5
изображение, както първо така и последно – 18 и същия брой общо
изображения 18, който номер обаче не съответства по никакъв начин на
номера изобразен автоматично на изготвената от АТСС АRH CAM-S1, с
№120cd43 снимка, който е №120cd43/0075591. Освен това не съответства и
мястото на засичане на скоростта и изготвяне на снимковия материал
посочено от една страна в ЕФ и протокол по чл.10 ал.1 от Наредба № 8121з-
8691 от 20.Х1.2019г., и от друга страна в снимка с №120cd43/0075591
изготвена с АТСС АRH CAM-S1, с №120cd43. Съответно по делото не може
да се установи по безспорен начин, нито, че процесното АТСС, което е заснето
на снимковия материал приложен към протокола по чл. 10, ал. 1 от наредбата
действително е било поставено на посоченото в същия протокол място и дата,
нито че изображението на моторното превозно средство, приложено по делото
е заснето със същото АТСС и то именно на датата и мястото посочени в ЕФ и
протокола./в този смисъл Решение № 6789/30.07.2025г. по КАНД
№1307/2025г на АС- Хасково/. При наличните разминавания в писмените
доказателства изготвени по административно-наказателната преписка, не
може да се приеме с категоричност, че вмененото на въззивника
административно нарушение е безспорно установено и доказано. По
изложените съображения съдът намира, че следва да се отмени електронен
фиш Серия К 10342929 на ОД на МВР - Хасково.
При този изход на спора на касационния жалбоподател се следват
разноски съобразно представения списък в размер на 500 лв., съгласно
представен договор за правна помощ и разписка за получено от процесуалния
представител възнаграждение от 500 лева в брой.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.2,т. 1, вр. ал.3, т.2,
вр. ал.58д, т.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К №
10342929 на ОД на МВР – Хасково, с който за нарушение на чл.21, ал. 1 от
ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал.4, вр. ал. 1, т. 3 от ЗДвП на П.
М. К. с ЕГН ********** от с. Смирненци е наложено административно
наказание „Глоба” в размер на 200 лева.
ОСЪЖДА ОД на МВР-Хасково, на основание чл.63д ал.1 от ЗАНН
да заплати на П. М. К. с ЕГН ********** от с. Смирненци разноските по
делото в размер на 500,00 лв. за адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок
от съобщението за изготвянето му пред Административен съд-гр.Хасково.
6
Съдия при Районен съд – Харманли: _______________________
7