Решение по дело №629/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 72
Дата: 18 февруари 2022 г.
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20217080700629
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

№72

 

гр. Врацая 18.02.2022г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, ТРОЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ  в публично заседание на 18.01.2022г./осемнадесети януари две хиляди двадесет и втора година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

    ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                          КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря  МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА  и в присъствието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ  като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА адм.дело № 629 по описа на АдмС – Враца за 2021г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

        Производството е по чл.185  и  следващите  АПК.

          Образувано е  по  протест  на ОКРЪЖНА  ПРОКУРАТУРА – ВРАЦА, депозиран чрез прокурор  Веселин Вътов против разпоредбата на чл.23 ал.5 от Правилник за организацията и дейността на общинския съвет Козлодуй, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. В протеста се  релевират доводи за незаконосъобразност  на  оспорената разпоредба, като противоречаща с материалноправните норми на нормативен акт от по-висока степен, тъй като с нея се създава нова организационна структура, каквато не е предвидена в ЗМСМА. Претендират  се  разноски по делото.

            В с.з.  протестът се поддържа от прокурор Веселин Вътов. Иска се отмяна на оспорената разпоредба, като незаконосъобразна и уважаване на протеста. Претендират  се  разноски.

 Ответникът по оспорването – Общински съвет Козлодуй, в писмено становище оспорва протеста, като  в него се заявява, че предвиденият в Правилника  Председателски съвет не е  организационна структура, която изземва  правомощия на други органи, които не са конкретизирани  при протестирането,  а възможността  заместник-председателите на ОбС и  ръководителите на  отделните партийни групи да подпомагат  Председателя при осъществяване на неговата дейност  не е забранено в ЗМСМА.  Прави се искане  за  отхвърляне на протеста като неоснователен. В с.з.  пълномощникът на ответника  адв.М. развива идентични съображения за неоснователност на  предявения протест. Претендират се разноски, представен е списък. Направено е възражение за прекомерност на същите от протестиращата страна..

              Настоящият съдебен състав, като прецени събраните по делото доказателства и становищата на страните  и след служебна проверка на протестирания акт, съгласно разпоредбата на чл.168 АПК, приема за установено следното:

             С  доклад вх.№410-01-214/28.11.2019г. на  ** Е.О. - * на Временна комисия за изработване на проект за Правилник за  организацията и дейността на ОбС Козлодуй, неговите комисии и взаимодействието му с Общинската администрация Козлодуй,   до Общински съвет Козлодуй е направено предложение за  отмяна на стария правилник и за приемане на нов Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, към което е приложен и проект на същия. Предложението е разгледано в Постоянната комисия по законност и законосъобразност на актовете на общинския съвет и общинската администрация в заседанието й, проведено на 20.01.2020г., за което е съставен протокол №3 от същата дата и в т.1 е прието, че същото следва да бъде подкрепено.  С  Решение №58  от протокол №5 от заседанието, проведено на 23.01.2020г. на Общински съвет Козлодуй,  е приет нов Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация и е отменен предходния Правилник.

             По делото е приложен  действащият Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация на Община Враца .

              При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен състав приема, че се касае до оспорване на разпоредба от подзаконов нормативен акт, издаден от орган на местно самоуправление и подлежащ  на безсрочно оспорване, съобразно разпоредбата на чл.187, ал.1 АПК. Оспорването е направено чрез протест на Окръжна прокуратура, съобразно правомощията по чл.16, ал.1, т.1 АПК в защита на обществения интерес, с оглед на което същото  се явява допустимо, но  разгледано по същество, е  неоснователно по следните съображения:

              Съгласно чл.7, ал.1 ЗНА „правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за вътрешния  ред на тяхната дейност“.  С оспорения правилник се регулира организацията на местния общински съвет и  е издаден в изпълнение на чл.21, ал.3 ЗМСМА. Същият е  приет от компетентен орган  и с необходимото мнозинство.

              Предмет на контрол за законосъобразност е разпоредбата на чл.23  ал.5, от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация /Правилника/. Оспорената разпоредба гласи „ Председателят на Общинския съвет се подпомага в своята дейност от Председателски съвет, който се състои  от  зам.-председателите на ОбС и председателите на  политическите групи или упълномощени от тях заместници“. В протеста е посочено, че  правомощията на  този новосъздаден орган в ОбС  дублират  правомощията на Председателя на ОбС, посочени в чл.25 от ЗМСМА, свикването на заседания на ОбС , посочено в чл.28а от ЗМСМА и дейността на звеното  по чл.29а от ЗМСМА, създадено специално да  осъществява организационно-техническо и административно обслужване на  органите на ОбС. Съдът намира, че така както е формулирана, разпоредбата на чл.23 ал.5 от Правилника, не е в противоречие  с цитираните по-горе разпоредби. Председателският съвет не е орган, на когото са възложени определени функции, а  за  включените в него  лица  е предвидено  да подпомагат   най-общо   председателя на  ОбС при осъществяване на дейността му. За него не е предвидено да взема самостоятелни решения, които да подлежат на изпълнение, нито се изисква  като част от процедурата председателят на ОбС  да осъществява дейността си  след  предварително съгласуване  с тази структура. На този съвет не са му предоставени и  организационно-технически или административни функции, за да се приеме, че  изземва  или дублира дейността на звеното по чл.29а от ЗМСМА.

         С  оглед  на  горното, подаденият протест се явява неоснователен, поради което  следва да бъде отхвърлен.

         При този изход на спора и при своевременно направено искане на  Общински съвет Козлодуй следва да бъдат присъдени разноски по делото. При направено възражение за прекомерност на същите и преценявайки фактическата и правна сложност на делото, съдът намира, че следва да се присъдят разноски в минимален размер от  500лв. съгласно чл.8 ал.3 от Наредбата за минималния размер на адвокатските възнаграждения, като в останалата част до пълния размер претенцията следва да се отхвърли.

 Водим от гореизложеното и на основание чл.193, ал.1  от АПК  съдът

 

                             РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ   протеста на Окръжна прокуратура Враца против разпоредбата на чл.23, ал.5 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет - Козлодуй, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация.

ОСЪЖДА Окръжна прокуратура Враца  ДА ЗАПЛАТИ  на  ОБЩИНСКИ СЪВЕТ КОЗЛОДУЙ  сумата от 500 /петстотин/ лева деловодни разноски, като ОТХВЪРЛЯ  претенцията в останалата част до пълния размер.

Решението подлежи на обжалване чрез АдмС - Враца пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.

             

 

 

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

         

       ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

      2.