Решение по дело №925/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1212
Дата: 17 юни 2019 г. (в сила от 5 май 2020 г.)
Съдия: Евгения Иванова Баева
Дело: 20197050700925
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

            /17.06.2019 година, гр. Варна

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВАРНА, Х КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ, в публично заседание на тридесети май през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЕВГЕНИЯ БАЕВА

 

ЧЛЕНОВЕ : 1. РАЛИЦА АНДОНОВА

 

2. НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

 

 

при секретаря АННА ДИМИТРОВА и при участието на прокурора АЛЕКСАНДЪР АТАНАСОВ, като разгледа докладваното от съдия БАЕВА адм. д. № 925 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното :

Производството е по реда на чл. 185 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалбата на М.К.Т. *** срещу чл. 17, ал. 1, т. 2 и ал. 2, чл. 19, ал. 1 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Долни чифлик, приета с Решение № 264 по Протокол № 20 от 29.11.2016 година (Наредбата) и Приложение № 5 към чл. 19, ал. 1 от Наредбата, прието с Решение № 578 от 28.12.2017 година на Общински съвет – Долни чифлик. Жалбоподателят твърди, че живее в с. Горен чифлик, община Долни чифлик, област Варна и плаща такса битови отпадъци за имот, находящ се в с. Горен чифлик, определени по чл. 17, ал. 1, т. 2 и ал. 2, чл. 19, ал. 1 и Приложение № 5 към чл. 19, ал. 1 от Наредбата. Жалбоподателят, твърди, че оспорените текстове противоречат на чл. 4, ал. 1, чл. 57, ал. 2 и чл. 58, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 7, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси. Твърди, че е нарушен принципът на съразмерност. Твърди, че при издаване на подзаконовия нормативен акт не са спазени процесуалните правила по чл. 26, ал. 2 и чл. 28, ал. 2 от Закона за нормативните актове. Моли съда да постанови решение, с което да отмени оспорените разпоредби на подзаконовия нормативен акт. Претендира присъждане на направените пред инстанцията съдебно-деловодни разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят поддържа жалбата.

Ответникът – Общински съвет - Долни чифлик, чрез процесуален представител, оспорва жалбата. Твърди, че подзаконовият нормативен акт е издаден при спазване на процесуалните правила и е в съответствие с материалния закон. В писмено становище от 05.06.2019 година излага подробните си съображения.

След преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа и правна страна следното:

С Решение № 264 по Протокол № 20 от 29.11.2016 година Общинският съвет – Долни чифлик е изменил Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Долни чифлик в частта на оспорените разпоредби. С Решение № 578 от 28.12.2017 година Общинският съвет – Долни чифлик е приел Приложение № 5 към чл. 19, ал. 1 от Наредбата. Изменението на чл. 17 и 19, както и Приложение № 5 са обявени на сайта на Община Долни чифлик, поради което са част от действащото право и подлежат на оспорване.

Съдът намира, че жалбоподателят има правен интерес да оспори текстовете от наредбата, тъй като със същите се урежда реда и начина за определяне на таксата за битови отпадъци, а жалбоподателят плаща такса битови отпадъци за имота си в с. Горен чифлик, видно от представените приходни квитанции за заплатени данък върху недвижим имот и такса битови отпадъци (л. 27-31 от делото). Жалбоподателят има правен интерес да оспори само т. 5 на Приложение № 5 към чл. 19, ал. 1 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Долни чифлик в частта на оспорените разпоредби, тъй като имотът, за който плаща такса битови отпадъци е в с. Горен чифлик, поради което производството по оспорването на Приложението в останалата част следва да се прекрати.

Съобразно разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето, поради което оспорването е допустимо и на това основание.

Съгласно чл. 196 от АПК, вр. чл. 168 от АПК и чл. 142 АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия.

Оспорените разпоредби са със съдържание :

Чл. 17. (1) (Изм. с Решение на ОС № 264 от 29.11.2016 г.) Размерът на таксата за битови отпадъци се определя по следния начин: 1. според количеството на битовите отпадъци - брой и вид на използваните съдове;

2. пропорционално върху данъчната оценка на жилищни, вилни и нежилищни имоти на граждани и жилищни имоти на юридически лица и еднолични търговци и върху отчетната стойност на нежилищни имоти на юридически лица и еднолични търговци.

(2) (Изм. с Решение на ОС № 264 от 29.11.2016 г.) Частта от таксата за битови отпадъци за почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и други територии от населените места, предназначени за обществено ползване се определя съгласно ал. 1, т. 2.

Чл. 19. (Изм. с Решение на ОС № 578 от 28.12.2017 година) Размерът на таксата за битови отпадъци по чл.17, ал. 1, т. 2 се изчислява съгласно приложение № 5.

В т. 5 от Приложение № 5 към чл. 19, ал. 1 (Изм. с Решение на ОС № 578 от 28.12.2017 г.) е определен размерът на таксата за битови отпадъци за с. Горни Чифлик, както следва :

Населено място

Вид на имота

Събиране, включително разделно на БО и транспортира-нето им до депата или други инсталации и съоръжения за третирането им

Предвари-телно третиране  на отпадъци в МБТ инсталация с. Езерово    

Почист-ване и поддър-жане на  терито-риите за общест-вено ползване     

общо

 

1.                       Жилищни, вилни и нежилищни имоти на граждани и жилищни имоти на юридически лица и еднолични търговци  (на граждани - ‰ върху данъчната оценка, на юридически лица и еднолични търговци - ‰ върху отчетната стойност)

 

4

4

2

10

 

2.                       нежилищни имоти на юридически лица и еднолични търговци (‰ върху отчетната стойност)

5

6

2

13

 

3.                       Имоти, за които се събира такса според количеството на битовите отпадъци и незастроени имоти (на граждани - ‰ върху данъчната оценка, на юридически лица и еднолични търговци - ‰ върху отчетната стойност)

 

 

 

2

2

 

Видно от протокола от проведеното на 29.11.2016 година заседание на Общинския съвет - Варна, достъпен на сайта на Община Долен чифлик предложението за изменение на наредбата е разгледано. Оспорените разпоредби са изменени с Решение № 264 с 16 гласа „за“; 0 – „въздържали се“ и 0 –„против“, от общо 18 присъствали, 21 избрани общински съветници. Приложение № 5 е прието с Решение № 578 от 28.11.2017 година с 11 гласа „за“, 6 – „въздържал се“ и 0 – „против“. Всичко това в съвкупност сочи на спазване на нормативното изискване от чл. 27, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация. Оспореното решение е прието от компетентен орган, съгласно чл. 21, ал. 1, т. 7 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, вр. чл. 66, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси, при необходимия кворум, след проведено поименно гласуване и с необходимото мнозинство общински съветници, след внасяне на докладна за същото кмета на общината.

Предвид горното съдът намира, че оспорените разпоредби са приети от компетентен орган и при делегирана с чл. 9 от Закона за местните данъци и такси нормотворческа компетентност.

Наредбата е подзаконов нормативен акт и следва да се подчинява на процедурните изисквания на чл. 26 и следващите от Закона за нормативните актове.

Видно от Докладна записка вх. № 547/01.11.2016 година кметът на община Долни чифлик е внесъл искането за изменение на Наредбата за определяне и администриране на мастните такси и цени на услуги на територията на община Долни чифлик в Общински съвет – Долни чифлик на 01.11.2018 година, поради което съдът намира, че приложим е процесуалният ред по чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове в редакцията (ДВ бр. 46/2017 година), арг. § 3 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за нормативните актове, съобразно който „всички изготвени проекти за нормативни актове, с изключение на вече внесените в Народното събрание, се преработват съобразно разпоредбите на този закон и на указа за неговото прилагане“. В Докладната записка се съдържа формална мотивировка на исканото изменение. Видно от представеното извлечение от интернет страницата на Община Долни чифлик на 01.11.2016 година, както и след справка на сайта на Община Долни чифлик съдът установява, че съставителят на проекта го е публикувал на интернет страницата, ведно с мотивите за внесеното изменение. В срока по чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове не са постъпили възражения.

 

 

 

 

Съгласно чл. 66, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси таксата се определя с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка. Одобрената план–сметка за определяне разходите на общините подлежи на проверка от Сметната палата, арг. чл. 66, ал. 5 от Закона за местните данъци и такси.  

 

 

 

В случая, Общинският съвет е приел със свое решение план-сметката.

При приемане на решението  

 

 

 

 

 

 

не е спазена разпоредбата на чл. 7, ал. 1, вр. чл. 6, ал. 1, б. „а“ от Закона за местните данъци и такси, съгласно която местните такси се определят въз основа на необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугата. Не е налице икономическа обоснованост на увеличението на такса битови отпадъци за 2018 година на територията на с. Горен чифлик. Съгласно чл. 67 от Закона за местните данъци и такси (Изм. - ДВ, бр. 97 от 2016 г., в сила от 1.01.2017 г.)  размерът на таксата се определя в левове според количеството битови отпадъци, а когато това количество не може да бъде установено, размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет. С посочената разпоредба се установява основен критерий за начисляване на таксата, а именно - количеството битови отпадъци, както и вторични критерии - определяне на дължимата такса според броя на ползвателите или върху определена от общинския съвет основа. Налага се изводът, че общинските съвети при приемане на размера на таксата по реда на чл. 66 от Закона за местните данъци и такси, ако не възприемат основния критерий за определяне на дължимата такса според количеството на битовите отпадъци, следва да изложат мотиви за невъзможността за прилагане на този признак. Формалните мотиви на предложението за изменение на чл. 17 и 19, както и за приемане на ново приложение, липсата на обосновка за определяне на таксата не по количеството битови отпадъци, а по вторичен критерий - върху определена от общинския съвет основа съставлява процесуално нарушение. Липсата на данни за предполагаемите разходи за 2018 година, както и на предполагаемите приходи по пера от различните източници на финансиране, подробно посочени в чл. 66, ал. ал. 4 и 9 от Закона за местните данъци и такси за 2018 година, каквото е изискването на чл. 66, ал. 2 от Закона за местните данъци и такси лишава от възможност обществеността да формира извод за необходимостта от исканото изменение и да изрази становище по него, поради което съдът намира, че не е изпълнено изискването по чл. 28, ал. 2 от Закона за нормативните актове. Липсата на такива мотиви в решението на Общинския съвет води до невъзможност съдът да извърши съпоставка, включително чрез допускане на съдебно-счетоводна експертиза между прогнозните разходи и приходи и да изведе извод за необходимост от промяна на таксата за битови отпадъци за следващата календарна година. Това води до извод за незаконосъобразност на приетото решение.

 

 

 

 

В чл. 8, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси са посочени принципите, които следва да бъдат спазвани от общински съвет при определяне размера на таксите: възстановяване на пълните разходи на общината по предоставяне на услугата; създаване на условия за разширяване на предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество и постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси. Изрично ал. 3 предвижда, че размерът на таксата може и да не възстановява пълните разходи на общината по предоставянето на определена услуга.

В предложената план сметка не се съдържа прогнозен разход и приход за 2018 година, поради което не може да бъде извършен контрол дали правилно е определен размера на дължимата такса за битови отпадъци. След като в случая не може да се извърши преценка дали прогнозните приходи, изчислени съгласно предвидените ставки на таксите за услугите по сметосъбиране и по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване отговарят на прогнозните разходи, следва да се приеме, че е налице произволно определяне на ставката за дейностите по сметосъбиране и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, което е в нарушение на закона.

 

 

 

 

С оглед на изложеното, съдът намира, че оспореното решение, с което е определен размерът на таксата за битови отпадъци за 2018 година е незаконосъобразно, като постановено при съществени нарушения на материалния и процесуалния закон и следва да бъде отменено.

 

 

 

 

Предвид изхода на делото и своевременно претендираните от жалбоподателя съдебно-деловодни разноски Община Долни чифлик, юридическото лице, с бюджет и отговорно за разходването на бюджетни средства от Общинския съвет – Долни чифлик следва да заплати на направените пред инстанцията съдебно – деловодни разноски в размер на 30 лева. Сумата от 1,71 лева, представляваща платена от жалбоподателя за снабдяване с копия от документи не представлява съдебна разноска, поради което не следва да се присъжда.

 

 

 

 

Предвид горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, съдът

Р  Е  Ш  И :

 

ПРЕКРАТЯВА производството по жалбата на М.К.Т.,  ЕГН ********** *** в частта, с която е оспорено Приложение № 5 към чл. 19, ал. 1 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Долни чифлик, прието с Решение № 578 от 28.12.2017 година на Общински съвет – Долни чифлик.  

ОТМЕНЯ чл. 17, ал. 1, т. 2 и ал. 2, чл. 19, ал. 1 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Долни чифлик, приета с Решение № 264 по Протокол № 20 от 29.11.2016 година по жалбата на М.К.Т.,  ЕГН ********** ***.

ОСЪЖДА Община Долни чифлик да заплати на М.К.Т.,  ЕГН ********** *** сумата от 30 (тридесет) лева, представляваща съдебно-деловодни разноски.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в прекратителната част - в 7-мо дневен срок, а в останалата част - в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

След влизане в сила на решението, същото да бъде обнародвано по реда на чл. 194 от АПК.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.                                                                                       2.