Решение по дело №11058/2020 на Софийски градски съд

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 март 2024 г.
Съдия: Здравка Ангелова Иванова
Дело: 20201100511058
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 15 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

       Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е   №…..

                                        Гр. София, 15.03.2024 год.

 

 

 

                               В    И М Е Т О    НА   Н А Р О Д А

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ГО, ІV Д състав, в публичното съдебно заседание на петнадесети февруари през две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: Здравка Иванова

                                           ЧЛЕНОВЕ:  Наталия Лаловска

                                            Мл. Съдия: Яна Борисова  

при секретаря Екатерина Тодорова, като разгледа докладваното от съдия Иванова в. гр. дело № 11058 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 258 и сл. от ГПК.

С решение № 17006/07.08.2020 т. на СРС, 153 с-в, по гр. д. № 71478/2019 г. Столична дирекция на вътрешните работи при МВР е осъдена да заплати на В.И.А., ЕГН **********, на основание чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.) вр. чл. 179, ал. 1 ЗМВР, вр. чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР сумата от 1 584, 05 лв., представляваща допълнително възнаграждение за положен извънреден труд, получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд в дневен труд, за периода 01.12.2016 г. - 01.12.2019 г., ведно със законната лихва върху тази сума от 06.12.2019 г., подаване на исковата молба до погасяване на вземането, а на основание чл. 86, ал. 1 ЗЗД - сумата 200 лв., обезщетение за забава върху главницата, за периода 01.03.2017 г. - 01.12.2019 г., както и на основание чл. 78, ал. 1 ГПК сумата 495, 34 лв. разноски за адвокатско възнаграждение, като иска за главница е отхвърлен за разликата над присъдената сума 1 584, 05 лв. до пълния предявен размер 1 5 98 лв. Ответникът е осъден за заплащане на разноски по сметка на СРС.

Срещу решението, в установения от закона срок по чл. 259, ал. 1 ГПК, е подадена въззивна жалба от ответника Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР). Жалбоподателят поддържа, че неправилно СРС е приел, че по отношение заплащането на нощният труд на служителите в специалния ЗМВР има празнота, която да бъде запълнена от съответните норми на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ. Липсата на специална норма не може да се преодолее с аналогично приложение на друг акт. Поддържа, че е налице несъвместимост между уредбата по ЗМВР и КТ, а нощният труд на държавните служители в МВР е уреден в чл. 187, ал. 1 и 3 ЗМВР. Излага съображения, че отношенията между страните във връзка със заплащане и компенсирането на извънредния труд са уредени от специалния ЗМВР и издадените въз основа на него наредби, поради което и нормите на КТ и издадените въз основа на него наредби са неприложими, както е приел СРС. Според ответника, нормите на Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 год. за реда за организация и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР уреждат пряко фактическия състав на отчитането и компенсирането на положения от държавните служители в МВР извънреден труд, независимо от това, че уредбата им е различна от тази в НСОРЗ. Поддържа още, че по делото не е спорно, че на ищеца са изплатени всички дължими суми за допълнително възнаграждение. Неправилно СРС приема, че на ищеца се дължи възнаграждение за нощен труд преобразуван с коефициента по чл. 9, ал. 2 НСОРЗ - 1, 143 и отработеното, извън това преобразуване, се отчита като работа извън установеното работно време, т. е. като извънреден труд, тъй като  действащата в периода Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 год. и понастоящем не е предвидено такова преобразуване. Според ответника НСОРЗ касае трудовите правоотношения по КТ, но не и служебните правоотношения по ЗМВР, който се явява специален. Сочи, че съотношението между нормалната продължителност на дневното работно време, към тази на допустимия размер нощен труд е 1:1 и законодателното разрешение съответства на чл. 8, б. а от Директива 2003/88/ЕО на ЕП и Съвета. Излага доводи, че за МВР е разрешено полагане на 8 часа нощен труд, за разлика от други държавни служители, при които е разрешено полагане на 7 часа нощен труд. Счита, че правното положение на служителите в МВР не е неравностойно спрямо това на тези по КТ и ЗДСл, тъй като служителите получават допълнителни материални блага и положението им е регламентирано в отделен закон. По тези и допълнителни съображения моли решението да бъде изцяло отменено, а исковете - отхвърлени. Претендира направените разноски и юрисконсултско възнаграждение.

Въззиваемата страна - ищецът  В.И.А., чрез представителя си, оспорва жалбата в писмен отговор подаден по реда на чл. 263 ГПК. Поддържа, че законосъобразно му е присъдено допълнително възнаграждение за положен извънреден труд под формата на нощен труд, получено чрез преизчисляване на нощния труд в дневен с прилагане на коефициент 1, 143. Неоснователно се поддържа, че спрямо ищеца следва да се прилагат само нормите на ЗМВР и издадените въз основа на него наредби. Те са специални, но не регламентират изцяло правната материя. Оспорва се аргумента на ответника, че спрямо служителите в МВР не намират приложение правилата на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ, който предвиждат, че  при сумирано изчисляване на работното време нощните часови се преобразуват в дневни с коефициента 1, 143, тъй като това би поставило служителите в МВР в неравностойно положение. Излага множество подробни съображения, че изводите на СРС са съобразени с материалния закон и НСОРЗ, която намира субсидиарно приложение заедно с Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 год. в случая. Законосъобразен е извода на СРС, че при липса на изрично правило, което да регламентира начина на превръщане на нощните часове в дневни за служителите на МВР, при сумирано изчисляване на работното време, следва да се приложи НСОРЗ. Позовава се на практика на съдилищата. По тези и допълнителни съображения моли да се потвърди решението, в частта, в която исковете са уважени. Претендира направените разноски.

Софийски градски съд, след като прецени събраните по делото доказателства и взе предвид наведените във въззивната жалба пороци на атакувания съдебен акт и възраженията на насрещната страна, намира за установено следното:

СРС се е произнесъл по обективно кумулативно съединени искове с правно основание чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР, (ДВ, бр. 81 от 2016 г.), вр. с чл. 179, ал. 1 ЗМВР, вр. с чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР и чл. 86, ал. 1 ЗЗД.

Съгласно разпоредбата на чл. 269 ГПК, въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта – в обжалваната му част, като по останалите въпроси е ограничен от посоченото в жалбата.

Настоящият съдебен състав счита, че първоинстанционното решение е валидно и допустимо постановено, в оспорената част, като СРС не е допуснал нарушение на императивни материални норми при постановяването му.

Решението не са оспорва в частта, в която главните искове са частично отхвърлени, поради което е влязло в сила в тази част.

В производството не е било спорно, че страните през процесния период 01.12.2016 г. - 01.12.2019 г. са били в служебно правоотношение, по силата на което ищецът е изпълнявал при ответника длъжността „младши експерт“ в 07 - РУ - СДВР, като за този период е работил на 12 - часови смени (дневни и нощни) съгласно месечни графици, при сумирано изчисление на работното време.

От приетата пред ССчЕ за 12 - часовия режим на работа за периода 01.12.2016 г. - 01.12.2019 г. ищецът е положил нощни часове общо в размер на 1 584 часа, които са му заплатени по 0, 25 лв. на час (общо 396 лв.) и работното време е изчислявано сумирано на тримесечие. При сумирано изчисляване на работното време, с превръщане на нощните часове в дневни с коефициент равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощно работно време, установено за подневно отчитане на работното време, съобразено с методиката на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ и съгласно графиците на дежурства на ищеца за 12 - часови смени за периода 01.12.2016 г. - 01.12.2019 г., полученият труд от преизчисляване на нощния в дневен с коефициент 1. 143 възлиза на 226, 50 часа. Според експертизата върху дневната му часова ставка, увеличена с 50 %, възнаграждението за тези 226, 50 часа възлиза на 1 584, 05 лв.

СРС е приел в атакуваното решение, че посочената сума се дължи на ищеца и е уважил исковете за този размер.

По спорните въпроси по делото свързани с това, дали при отчитане и заплащане на положените часове нощен труд са приложими разпоредбите на КТ и НСОРЗ, в частност разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ или следва да се прилагат разпоредбите на специалния ЗМВР и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове (Наредби), както и дали е налице извънреден труд при превръщане на нощните часове в дневни по реда на чл. 9, ал. 2 НСОРЗ, въззивният състав намира следното :

Съгласно разпоредбата на чл. 176 ЗМВР, брутното месечно трудово възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. В чл. 179, ал. 1 ЗМВР е предвидено, че на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за полагане на труд през нощта от 22.00 ч. до 6.00 ч., а в чл. 187, ал. 5, т. 2 и ал. 6 ЗМВР (ред. преди изм. ДВ бр. 60/2020 г.), че работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период – за служителите, работещи на смени, като извънредният труд се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение.

Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица – чл. 187, ал. 1 ЗМВР. Работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период – чл. 187, ал. 3, изр. 1 ЗМВР. При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 ч. и 6.00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период – чл. 187, ал. 3, изр. 3 ЗМВР (в приложимата редакция на нормите преди изм. ДВ бр. 60/2020 г.).

Според чл. 187, ал. 9 ЗМВР, редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

Следва да се посочи, че по поставения в производството основен спорен въпрос за отчитане на нощния труд на служителите на МВР, към настоящият момент е постановено ТР № 1/15.03.2023 г. по т. д. № 1/2020 г. на ОСГК на ВКС. Даденото в него тълкуване е задължително за прилагане за съда и следва да се съобрази, независимо от досегашната  практика на състава по този въпрос.

Според тълкуването на ВКС по въпроса : „При отчитане и заплащане на положените часове нощен труд от служители на МВР приложими ли са разпоредбите на Кодекса на труда и на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ), в частност разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от същата наредба или следва да се прилагат разпоредбите на специалния ЗМВР и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове?", ВКС е възприел становището, че „ЗМВР е специален нормативен акт, регламентиращ статута на служителите, работещи в системата на МВР, което обосновава различен метод на правно регулиране на работното време и трудовото възнаграждение и че в него няма препращаща норма, която да даде основание да се прилагат субсидиарно разпоредбите на КТ и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, в т.ч. и НСОРЗ”.

По задължителен за съдилищата начин от ВКС е прието още, че ЗМВР не съдържа празнота относно продължителността на работното време на служителите в МВР, изразено в брой на часовете при анализ на чл. 187, ал. 1 ЗМВР.

Според ТР № 1/2023 г., „нормата е императивна и предвижда, че нормалната продължителност на работното време е 8 часа. По смисъла на чл. 187, ал. 1 ЗМВР, "8 часа дневно" означава 8 астрономически часа, независимо от частта на денонощието, в която работният ден се разполага - през деня, в неговата "светла" част и през нощта - в неговата "тъмна" част, в последната хипотеза от 22 часа до 6.00 12 часа. Съпоставката на нормите на чл. 187, ал. 1 и 3 ЗМВР с чл. 140 КТ показва, че разпоредбите на ЗМВР установяват по - голяма продължителност на работното време на нощния труд на служителите от МВР в сравнение с тази на работниците и служителите по трудово правоотношение. Различието - установената с разпоредбите на ЗМВР по - голяма продължителност на работното време на нощния труд за служителите от МВР се аргументира с основните функции на МВР, регламентирани в чл. 2, ал. 1 ЗМВР. Разпоредбите на чл. 179 и чл. 187, ал. 9 ЗМВР са делегиращи законови норми, които предвиждат условията и редът за полагане на нощен труд, включително отчитането му и заплащането да се извършват със съответните актове - наредба и заповед. С последната, представляваща индивидуален административен акт, се предвижда министърът на вътрешните работи да определя размера на възнаграждението за положен нощен труд. Действително в издадените наредби липсва правило като това на чл. 9, ал. 2 НСОРЗ, но липсата е обяснима с волята на законодателя да не се създава норма за преобразуване на нощни часове в дневни. Не са налице и останалите две предпоставки за прилагането на чл. 46, ал. 2, изр. 1 ЗНА. Случаите по ЗМВР и по КТ не са сходни. Трудовото правоотношение е насочено към изпълнение на частен интерес, а служебното правоотношение се реализира за осъществяване на държавна власт, т. е. като вид правоотношения те са различни, а не сходни.

Становището на ВКС е, че прилагането на НСОРЗ към служебните правоотношения няма да обезпечи постигането на законова цел, доколкото методите на регулиране на отношенията и заложената в чл. 187, ал. 1 ЗМВР воля на законодателя е да се прилага еднаква продължителност на работното време през деня и нощта – 8 часа дневно, независимо от частта на денонощието, в която работният ден се разполага - през деня или през нощта.

При ЗМВР, законодателят е съобразил спецификата на служебните правоотношения и равенството на гражданите пред закона. Прието е освен това, че „неблагоприятните последици от полагането на нощен труд от служители на МВР се компенсира със съответните компенсаторни механизми - допълнително възнаграждение за прослужено време - чл. 178, ал. 1, т. 1 ЗМВР, по - голяма основен платен годишен отпуск (чл. 189, ал. 1 ЗМВР), обезщетение при прекратяване на служебно правоотношение (чл. 234, ал. 1 ЗМВР), по - благоприятен режим за заплащане на извънреден труд /чл. 187, ал. 5, 6 и 7 ЗМВР/, липса на задължение за заплащане на осигурителни вноски и по - благоприятни условия за придобиване право на пенсия (чл. 69, ал. 2 КСО/, пенсиониране при условията на І категория труд л. 69 КСО) и др.

Като се взема предвид даденото от ВКС задължително тълкуване, че работното време на държавните служители в МВР се отчита по специален ред следва, че е недопустимо към техните правоотношения по аналогия да се  приложиат ЗДСл или КТ или актовете по прилагането му, в това число НСОРЗ и конвертирането на часовете труд положен през нощта в дневни часове с коефициент 1, 143. Възраженията на ответника в жалбата в посочения смисъл са основателни.

От мотивите на ТР № 1/2020 от 15.0.03.2023 г. на ВКС не следва извод, че възприетото тълкуване е неприложимо към случаите до преди изменението на ЗМВР ДВ, бр. 60 от 2020 г., какъвто е процесният, а следва да се прилага само за  периода след изменението на ЗМВР. Даденото от ВКС тълкуване на нормите на ЗМВР е принципно и не касае конкретна редакция на закона.

След като положеният нощен труд е в рамките на установеното работно време от 8 часа, той не се явява извънреден и подлежи на компенсиране чрез заплащане като нощен по тарифната справка, определена в индивидуалните административни актове, каквито са заповедите на Министъра на вътрешните работи.

Като съобрази постановките в ТР № 1/2023 г. на ВКС, въззивният състав приема, че в към процесния случай не могат да се приложат субсидиарно издадените по приложение на КТ подзаконови нормативни актове, какъвто е НСОРЗ, и в частност чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ, според който при сумарно изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на съотношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Възраженията на ответника по този въпрос, изложени в жалбата, също са основателни.

Понеже по делото не е спорно, че размерът на възнаграждението за положен нощен труд, което е изплатено на ищеца, е определен от СДВР съгласно заповедите на Министъра на вътрешните работи, исковете по чл. 178, ал. 1, т. 3, вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР - за заплащане на допълнително възнаграждение за положен нощен труд, преизчислен с коефициент 1, 143, са  неоснователни.

Поради неоснователност на главните искове, такива се явяват и акцесорните искове за лихви за забава върху главния дълг по чл. 86, ал. 1 ЗЗД.

Доколкото крайните изводи на двете съдебни инстанции не съвпадат, по изложените до момента съображения, поради постановяване на ново ТР №1/2023 г. на ОСГК на ВКС по спорния въпрос, първоинстанционното решение следва да се отмени в оспорените части и исковете за главница и лихви за забава следва да се отхвърлят.

При промяна в изхода от спора, решението следва да се отмени и в частта, в която са присъдени разноски в полза на ищеца и на съда - по чл. 78, ал. 1 и ал. 6 ГПК.

По разноските пред СГС :

Право  на разноски за тази инстанция има ответника СДВР, на основание чл. 78, ал. 3, вр. с ал. 8 ГПК. В негова полза съдът присъжда 35, 68 лв. държавна такса и 100 лв. юрисконсултско възнаграждение.

Така мотивиран съдът

 

                                                         Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ решение № 17006/07.08.2020 т. на СРС, 153 с-в, по гр. д. № 71478/2019 г., в частта, в която Столична дирекция на вътрешните работи при МВР е осъдена да заплати на В.И.А., ЕГН **********, на основание чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.) вр. чл. 179, ал. 1 ЗМВР, вр. чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР сумата 1 584, 05 лв., представляваща допълнително възнаграждение за положен извънреден труд, получено в резултат на преизчисляване на положен нощен труд в дневен труд с коефициент 1. 143, за периода 01.12.2016 г. - 01.12.2019 г., ведно със законната лихва върху тази сума от 06.12.2019 г. - подаване на исковата молба до погасяването, а на основание чл. 86, ал. 1 ЗЗД сумата 200 лв. - обезщетение за забавеното плащане на допълнителното възнаграждение за периода 01.03.2017 г. - 01.12.2019 г., както и в частта, в която, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК, в тежест на ответника е присъдена сумата 495, 34 лв. - адвокатско възнаграждение за ищеца, а по чл. 78, ал. 6 ГПК - разноски по сметка на СРС и вместо това ПОСТАНОВЯВА :

 

ОТХВЪРЛЯ исковете, предявени от В.И.А.,*** дирекция на вътрешните работи, с правно основание чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.) вр. чл. 179, ал. 1 ЗМВР, вр. чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР, за заплащане на сумата 1 584, 05 лв., представляваща допълнително възнаграждение за положен извънреден труд, получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд в дневен труд с коефициент 1. 143, за периода 01.12.2016 г. - 01.12.2019 г., ведно със законната лихва върху тази сума от 06.12.2019 г., подаване на исковата молба до погасяване на задължението и с основание чл. 86, ал. 1 ЗЗД за заплащане на сумата 200 лв. - обезщетение за забавеното плащане на допълнителното възнаграждение за периода 01.03.2017 г. - 01.12.2019 г.

 

РЕШЕНИЕТО е влязло в сила в останалата неоспорена от ищеца част.

 

ОСЪЖДА В.И.А., ЕГН **********, с адрес ***, партер, чрез адв. Р.,*** дирекция на вътрешните работи, с адрес : гр. София, ул. „*********, на основание чл. 78, ал. 3, вр. с ал. 8 ГПК, разноски за въззивната инстанция, както следва : държавна такса в размер на 35, 68 лв. и 100 лв. юрисконсултско възнаграждение.

 

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване, на основание чл. 280, ал. 3 ГПК.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                             ЧЛЕНОВЕ : 1.

 

 

 

          

                                                                                                        

            2.