Р Е Ш Е Н И Е № 95
Гр. Сливен, 29.05.2019 г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на седми май две хиляди и деветнадесета година
в състав:
Административен съдия: Иглика Жекова
при участието на прокурора …………………….
и при секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от съдия Иглика
Жекова административно дело № 132 по описа на Административен съд гр. Сливен за
2019 година, за да се произнесе съобрази следното:
Производството е образувано по жалба от Ф. к. „Ч. в.“, със седалище гр.
С. и представляващ И.М.С. срещу мълчалив отказ на Кмета на Община Сливен да се
произнесе по искане за финансово подпомагане на футболния клуб, депозирано с
вх. № 0900-18/11.01.2019 г. на основание Наредба за условията, критериите и
реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с
направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен. Образуваното
производство се движи по реда на чл. 145 и сл. от АПК.
В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на мълчаливия отказ.
Твърди се, че във връзка с искането са подадени всички необходими документи, но
кметът на общината не се е произнесъл. Моли съда да отмени мълчаливия отказ.
В с.з. оспорващата страна, редовно и своевременно призована, се
представлява от Ив. С., който
поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Моли съда да отмени мълчаливия отказ
на Кмета на Община Сливен и и го задължи да се произнесе по искането за
финансово подпомагане. В писмени бележки заявява, че датата на приемане на
клуба в БФС е в годината, предхождаща кандидатстването, а и съставлява
административна процедура, която не е
обвързана със забрана за провеждане на спортна дейност. Спортният клуб
извършвал спортна дейност от момента на създаването си.
В с.з. административният орган Кмет на Община Сливен, редовно и
своевременно призован, се представлява от надлежно упълномощен юрк Е. М., която
заявява недопустимост на жалбата, алтернативно – неоснователност на същата.
Претендира юрисконсултско възнаграждение. В писмени бележки заявява, че жалбата
е недопустима, тъй като искането не е насочено към издаване на индивидуален
административен акт. В случая органът нямал задължение да се произнесе по
отправеното към него искане, а при липса на задължение за произнасяне не можел
да се формира и мълчалив отказ. Излага доводи и в подкрепа на твърдението си за
неоснователност на жалбата.
Въз основа на всички събрани по делото доказателства, съдът прие за
установена следната фактическа обстановка:
Жалбоподателят в настоящото съдебно производство Сдружение Ф. к. „Ч. в.,
със седалище в гр. Сливен е вписано в търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ
на 07.08.2018 г.
На 11.01.2019 г. с вх. № 0900-18 при Кмета на Община Сливен постъпил
проект на ФК „Ч. в.“ за финансово подпомагане по Наредбата на Община Сливен, в
т.ч. отчет за дейността на представителен отбор ФК „Ч. в.“ за 2018 г., финансов
план на отбора за 2019 г., удостоверение от АВп, удостоверение от ОС на БФС –
Сливен, че ФК „Ч. в.“ е приет за временен член на БФС на 02.10.2018 г.,
удостоверение за липса на задължения към Община Сливен, издадено от НАП,
договор от 30.11.2018 г. с треньор на клуба, ведно с диплома за висше образование
на последния, график на тренировъчния процес отбор мъже за 2019 г., банково
извлечение за притежател на сметка, списъци на състезатели на ФК „Ч. в.“,
представени в ОС на БФС – Сливен за спортно – състезателната 2018/2019 г.,
програма на футболна група – мъже сезон есен – зима 2018 г. – гр. Сливен с
посочени отбори, в т.ч. ФК „Ч. в.“, класиране от областно първенство мъже сезон
2018/2019 г.
Със Заповед № РД 15-445/25.02.2019 г. Кметът на Община Сливен сформирал
Общинска експертна комисия по спорта, която да обработи подадените от спортни
клубове приложения и извърши разпределение на средствата за спортна дейност,
съобразно изискванията на Наредба за условията, критериите и реда за финансово
подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на
физическата култура и спорта в Община Сливен. Така назначената комисия
извършила разпределение на средствата за спортни клубове, като резултатите от
тази си дейност обективирала в приложен към преписката доклад. Съгласно същия,
комисията извършила разпределение на определените от Общински съвет средства за
спортна дейност за 2019 г. В доклада ФК „Ч. в.“ не фигурира измежду одобрените
за финансиране спортни клубове. В т. 32 от доклада е вписано, че ФК „Ч. в.“ е
създаден на 07.08.2018 г. и не отговаря по чл. 9 от Наредбата, с отбелязване
„да“ относно представените документи.
Със Заповед № РД-15-636/11.03.2019 г. Кметът на Община Сливен (на
основание чл. 22, 25 и 26 от Наредба за условията, критериите и реда за
подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на
физическата култура и спорта в община Сливен и цитирания доклад) извършил
разпределение на финансовите средства за спортна дейност по функция „Бюджет
2019 година“ на Община Сливен, в т.ч. и
средства в размер на 175 000 лв. за спортни клубове, развиващи детско –
юношески спорт, за спортно развитие на мъже/жени, юноши/девойки старша и младша
възраст – спортни клубове и лични треньори и футболни клубове – кметства Община
Сливен. Сред определените за финансиране спортни клубове не фигурира ФК „Ч. в.“.
Жалбата, по която е образувано настоящото съдебно производство е
подадена на 01.04.2019 г. срещу мълчалив отказ на Кмета на Община Сливен да се
произнесе по искането за финансово подпомагане на ФК „Ч. в.“.
Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните
в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства,
включително приложените към административната преписка писмени доказателства,
които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.
Въз основа на така
изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно
естество:
Оспорването е
направено в рамките на регламентирания от закона срок, от лице, което има
правен интерес от това производство и срещу административен акт, който подлежи
на съдебен контрол, поради което то е допустимо.
Разгледана по същество, жалбата се преценява от настоящата съдебна
инстанция като неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.
Съображенията на
съда в тази насока са следните:
Предметът на
оспорване в настоящото съдебно производство, очертан от оспорващата страна, е мълчалив
отказ на Кмета на Община Сливен да предостави финансово подпомагане на Сдружение
ФК „Ч. в.“, гр. Сливен по реда на Наредба за условията, критериите и реда за
финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с
направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен. Настоящата
съдебна инстанция намира, че такъв отказ е формиран, доколкото с цитираната по
– горе заповед е извършено разпределение на средствата за финансово подпомагане
измежду спортни клубове на територията на общината, като настоящият оспорващ не
е сред одобрените. Основанието за неговото игнориране от финансово подпомагане
е посочено в съставения от комисия доклад, който е неразделна част от
административната преписка и е послужил като основание за издаване заповедта на
кмета на общината. Относими и приложими към процесния случай са разпоредбите на
Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС) и Наредба за условията,
критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности,
свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен. Съгласно
чл. 6 т. 1 от ЗФВС, общинската политика в областта на физическата активност,
физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност се осъществява
чрез финансово подпомагане в съответствие с националната програма по чл. 7 ал.
2, като съобразно чл. 133 ал. 1 и ал. 4, със средства от бюджетите на общините
може да се финансира изпълнението на дейностите по чл. 6 т. 1, като условията и
редът за финансиране и подпомагане на тези дейности се определят с наредба на
общинския съвет. В случая това, както се отбеляза по – горе е Наредба за
условията, критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и
други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в
Община Сливен, съгласно чийто чл. 21, Община Сливен предоставя финансова помощ
на спортните клубове, отговарящи на условията и критериите, приети с настоящата
наредба. Следователно, с приемането на подзаконовия нормативен акт с местно
значение и разпореденото в цитирания чл. 21, Община Сливен е приела да
осъществява дейностите по чл. 6 т. 1 от ЗФВС, като подпомага финансово
спортните клубове, отговарящи на определени в същия акт условия. При преценка
на относимите норми на Наредбата, настоящата съдебна инстанция намира, че при правилно
тълкуване на чл. 9 настоящият оспорващ е изключен от кръга на спортните
клубове, получили финансово подпомагане за 2019 г., при следните съображения:
Съгласно чл. 9 от
наредбата, в годината на кандидатстване за финансиране, спортните клубове
трябва да са регистрирани и развивали дейност минимум една година преди това. Нормата
изисква кумулативно наличие на две предпоставки – клубът да е регистриран и да
развива спортна дейност минимум една година преди годината на кандидатстване. В
случая искането за финансово подпомагане е за 2019 г., а оспорващият е регистриран като правен субект – сдружение
в търговския регистър на 07.08.2018 г., т.е. по-малко от година преди заявяване
на искането и съответно – годината на финансиране. На следващо място, от
представените писмени доказателства не се установява и наличието на втората
изискуема от чл. 9 от Наредбата предпоставка, а именно: клубът да е развивал
дейност минимум година преди подаване на искането за подпомагане от общината.
Съобразно доказателствата, договор с треньор е сключен на 30.11.2018 г., а според
футболната програма на областна футболна група мъже, участие на ФК „Ч. в.“ във
футболни срещи е посочено от 22.09.2018 г. до 18.11.2018 г. Следователно,
периодът от време, през който ф. к. развива спортна дейност през 2018 г. е около
три месеца (от м. септември до м. ноември), което налага извода, че сдружението
не покрива и втория изискуем от чл. 9 от Наредбата критерий. Ето защо, като е
приел, че ФК „Ч. в.“ не отговаря на изискванията на чл. 9 от Наредба за условията,
критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности,
свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен,
административният орган правилно и съобразено с относимите материалноправни
норми не е одобрил за финансово подпомагане сдружението – жалбоподател.
Жалбата, като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.
С оглед изхода на
делото, основателна се явява претенцията на административния орган за
присъждане на разноски във вид на юрисконсултско възнаграждение. Същото следва
да се определи в размер на 100,00 (сто) лева на основание чл. 144 от АПК, във
вр. с чл. 78 ал. 8 от ГПК и да се възложи в тежест на оспорващата страна.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЮЛНЦ ФК „Ч. в.“, със седалище и адрес на управление
гр. С., ул. „С.“ № .. ап. ., представлявано от И.М.С. срещу мълчалив отказ на
Кмета на Община Сливен да се произнесе по искане за финансово подпомагане на сдружението,
депозирано с вх. № 0900-18/11.01.2019 г. на основание Наредба за условията,
критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности,
свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен.
ОСЪЖДА ФК „Ч. в.“ - ЮЛНЦ, ЕИК ********, със седалище и адрес на
управление гр. Сливен, ул. „С.“ № . ап. ., представлявано от И.М.С. ***
разноски по делото в размер на 100,00 (сто) лева.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на
РБългария в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Административен съдия: