Решение по дело №269/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 декември 2020 г. (в сила от 1 юли 2021 г.)
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20207090700269
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №202

гр. Габрово, 11.12.2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Габрово в открито съдебно заседание от двадесет и шести ноември през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИН КОСЕВ             

и секретар …….ЕЛКА СТАНЧЕВА сложи за разглеждане докладваното от съдия КОСЕВ Адм.д.№269 по описа за 2020 година на Административен съд Габрово и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Административното производство е с правно основание чл. 107 от ЗГР във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Х.И.Е. *** против Отказ за издаване на Удостоверение за наследници от Община Габрово, обективиран в писмо изх. №АПИО-03-02-2#1/01.09.2020г. на Кмет на Община Габрово.

 В жалбата си оспорващият излага доводи, че е законен наследник на К. И. А., като към Искането си до Община Габрово бил приложил Удостоверение за наследници №1698/03.05.2018г. Според жалбоподателя не били налице данни за промяна в неговото наследствено правоприемство. Моли съда да постанови Решение, с което да отмени изцяло отказа на Кмет на Община Габрово, като да бъде разпоредено на общинската администрация да бъде издадено Удостоверение за наследници на К. И. А., в което по силата на закона следвало да фигурира и Х.И.Е. като наследник. Претендира и направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият, чрез процесуалния си представител поддържа депозираната жалба и моли съда да я уважи.

В съдебно заседание административният орган - Кмет на Община Габрово- ответник по делото, редовно призован не се явява и и не се представлява, не изразява становище по подадената жалба и заявените в нея искания.

 Въз основа на всички събрани по делото писмени доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

На 20.07.2020г. Х.И.Е. *** Искане за издаване на Удостоверение за наследници на К. И. А., като към него приложил издадено му предходно Удостоверение за наследници №1698/03.05.2018г. на К. И. А. починал на 22.05.1929г. в Етърът, обл. Габрово. Предмет на искането е издаване на Удостоверение за наследници на починалия К. И. А.. Смъртта на наследодателя е установена от Акт за смърт от 22.05.1929г.

По така подаденото Искане от 20.07.2020г. от Х.Е. не било издадено Удостоверение за наследници, като това било прието от Е. като отказ и го мотивирало да подаде жалба на 31.07.2020г. до Кмет на Община Габрово. В жалбата си Х.Е. изложил подробни мотиви, като заявил искане за отмяна на Отказа на служителите в Община Габрово и да му бъде издадена Удостоверение за наследници на неговия дядо К. И. А., като бъде отразен като наследник на същия.

Кмет на Община Габрово е разгледал депозираната пред него жалба от Х.И.Е. №АПИО- 03-02-2/31.07.2020г. и е отговорил на същата с Писмо №АПИО- 03- 02- 2#1/01.09.2020г., като е потвърдил Становището, изразено в Писмо изх.№ АПИО-03-02-1#1/10.07.2020г. Въпросното Писмо изх.№ АПИО-03-02-1#1/10.07.2020г., обективиращо становището, потвърдено от Кмет на Община Габрово е по повод подадена Жалба от Х.Е. вх. №АПИО-03-02-1/11.06.2020г. до Община Габрово, касаеща също отразяване на наследници на К. И. А. в Удостоверение за наследници. Според Е. неправилно в Удостоверение за наследници на К. И. А. са включени като негови наследници Т.М.С.и Р.Т.Д.. Тези според Х.Е. не били наследници на К. А., тъй като същият не следвало да се приема за техен осиновител.         

По делото са представени и приети като доказателства Определение №1563/17.09.1921г. на Севлиевски окръжен съд с което е допуснато осиновяване на Т.М.С. и Р.Т.Д.от К. И. А.. Представени са и Акт за смърт №7/12.03.1979г. на Т.М.С.и Акт за смърт №1/11.01.1992г. на Т.М.С., както е Удостоверения за наследници №1395/12.05.2020г., №03-13-121/03.06.2004г., №1698/03.05.2018г. на К. И. А.. 

След извършването на необходимите проверки, административният орган е поискал допълнително представянето на документи от страна на заявителя Х.Е.. Становището на административния орган е че въз основа на представените писмени доказателства следва да се приема, че осиновяването на Т.С.и Р.Д.от К. А. е осъществено и същите следва да фигурират като негови наследници в издаваните от Община Габрово Удостоверения за наследници на К. И. А.. Въз основа на което се постановява оспореният отказ с дата 02.09.2020г. на Кмет на Община Габрово.

Описаната по- горе фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното производство годни, относими и допустими доказателства. Съдът изгради своите изводи от фактическа страна на база всички приложени към административната преписка и по делото писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

 При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена в срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

При осъществен служебен и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът проверява първо неговата валидност. Това се налага поради принципа на служебното начало в административния процес, възведен в нормата на чл. 9 от АПК.

Безспорно отказът за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права и задължения представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 3 от АПК. Процедурата по издаване на Удостоверение за наследници представлява административна услуга по смисъла на § 1, т. 2 от ДР на АПК и реда за извършването й е регламентиран от същия нормативен акт.

Фактите, които се посочват в Удостоверенията за наследници, са раждането, брака и смъртта и породените от раждането и брака родствени връзки. Вписването на събитията раждане, брак и смърт в регистрите за гражданско състояние и вписването на лицата в регистрите на населението се нарича гражданска регистрация, съгласно легалното определение на чл. 1, ал. 2 от ЗГР. Гражданската регистрация включва съвкупност от данни за едно лице, които го отличават от другите лица в обществото и в семейството му в качеството на носител на субективни права, като име, гражданство, семейно положение, родство, постоянен адрес и др. На гражданска регистрация подлежат всички български граждани, поради което съгласно чл. 22, ал.2 от ЗГР за тях се съставя електронен личен регистрационен картон и запис в Национална база данни (НБД) "Население". Локална база данни "Население" е част от регистъра на населението и се състои от електронните лични регистрационни картони на физическите лица с постоянен и/или настоящ адрес в общината. Съгласно чл. 24, ал. 2 от ЗГР въз основа на регистрите на населението се издават удостоверения от общинската администрация.

Видно от събраните по делото доказателства, касаещи административното производство пред служителя от общинската администрация и Кмета на Общината, компетентен административен орган са събрани доказателства по случая, но не са установени всички факти и обстоятелствата от значение за същия, което е мотивирало органа да постанови отказ за издаване на искания административен акт. Административният орган не е положил всички усилия да изпълни вменените му с нормативен акт задължения, като с това си бездействие е нарушил императивни законови разпоредби. Действително в изпълнение на влязлото в сила съдебното решение- Определение №1563/17.09.1921г. на Севлиевски окръжен съд, административният орган е поискал от заявителя предоставянето на допълнителни документи, с които да се удостоверят факти и обстоятелства от значение за издаването на исканото Удостоверение. В изпълнение на това от Х.Е. единствено са изложени доводи, в подкрепа на тезата му за това, че посочените лице не следва да фигурират в издаваните Удостоверения за наследници, вместо което същият следва да бъде вписан като такъв на К. И. А.. Действително в административното производство е предвидена възможност за удостоверяването на факти и обстоятелства от страна на заинтересованите лица от значение за постановяването на акта. Следвало е административният орган да прояви инциатива, като укаже на заявителя, че има други възможности за доказване на неговите твърдения. С това си бездействие, органът не е изпълнил задължението си за събирането на по служебен път на всички доказателства имащи отношение към исканата услуга. В конкретния случай, фактите относно които се иска доказване от страна на общинската администрация, а именно: Лицата Т.М.С. и Р.Т.Д. да не фигурират като наследници на К. И. А., тъй като същият не следвало да се приема за техен осиновител. Като такъв да бъде вписан Х.И.Е.. Това са факти, за които специален закон изисква определен начин на доказване - чрез съставянето на съответните актове за гражданско състояние, които следва да бъдат съставяни именно от общинската администрация. Установяването на тези факти е освен пред администрацията е възможно да бъде осъществено и по съдебен ред, предвиден в ГПК, като това следва да бъде указано на заявителя.

Регистрите за гражданско състояние се съставят, поддържат, приключват и съхраняват в съответната община, като преписи от актове за гражданско състояние и удостоверения въз основа на регистрите се издават от общинската администрация. В този смисъл са разпоредбите на ЗГР и действалите преди него, уреждащи материята нормативни актове - Закон за лицата и семейството /обн. 1949 г., отм. ДВ, бр.76/1999 г./, Правилник за водене на регистрите за гражданско състояние /обн. 1950 г., отм. ДВ бр. 75/30.09.1975 г./ и отмененият Закон за лицата / обн. ДВ, бр.273/17.12.1907 г./ Въз основа на съставените и заведени в тези регистри актове за гражданско състояние, съответните длъжностни лица от администрацията са длъжни, при поискване да предоставят както преписи, така и удостоверения, съдържащи исканите данни. След като във всяка административна единица се съдържат регистри за гражданско състояние, в това число и информация за раждане, брак и смърт, то именно съответната администрация е компетентна и задължена да издаде исканата удостоверителна информация, извършвайки необходимите за целта справки. В настоящия случай молителят Х.И.Е. декларира данни, които не обвързват администрацията, но могат да бъдат ползвани за извършване на следващата се справка в наличните регистри. Те няма как да бъдат игнорирани и ведно с допълнително установените следва да послужат за обосновани изводи и едва тогава да се издаде обоснован административен акт, независимо дали е удостоверение или отказ. Съгласно чл. 25 от ЗГР, електронния личен регистрационен картон, следва да съдържа данни изчерпателно изброени в горепосочената разпоредба. Такъв картон се създава по начините, визирани от чл. 26 ЗГР, а данните в него се вписват, поддържат и пазят по реда и в сроковете по чл. 27 и следващите от същия закон, които не са изтекли в процесния случай. След като подателят на искането за издаване на удостоверение за наследници е представил изискуемите в тази връзка документи, длъжностно лице по гражданското състояние на територията на общината по смисъла на чл. 34 ЗГР е следвало да издаде поискания документ, а в случай на обективна невъзможност за това - да удостовери последното обстоятелство с нарочен акт, въз основа на който лицето, черпещо права от съответния факт с правно значение да може да поиска установяването му от съответния районен съд, по реда на чл. 542 ГПК. В конкретния случай, органът не се е мотивирал, че е в обективна невъзможност да издаде исканото удостоверение във вида, в който желае заявителя Е.. Този извод не може да се възприеме от настоящия съдебен състав. По подаденото Искане за издаване на Удостоверение за наследници на К. А. от 20.07.2020г. не е налице нито изричен Отказ в писмен вид, нито е издадено търсеното Удостоверение. Съдът намира, че административният орган не е изпълнил задълженията си за изясняването на всички факти и обстоятелства, необходими за издаването на процесното Удостоверение. Същият би могъл да поиска от трети лица сведения, когато това е нужно за изясняване на съществени факти и обстоятелства или да укаже на заявителя какво е необходимо да предприеме. Следва да се отбележи, че една от основните цели на администрацията е да осъществява своята дейност в интерес на обществото /чл. 2, ал.2 от ЗА/. Едва след като в административното производство са изчерпани възможните процесуално допустими способи за установяване на фактите за значение за случая, чак тогава оспорващата може да поиска установяване на факти с правно значение по реда на чл. 542 от ГПК.

Съдът намира, че с оглед на установените факти и обстоятелства, органът по гражданското състояние би могъл да издаде исканото удостоверение, като в него бъдат отразени установените факти, със съответната забележка, че същите се основават на съществуващата база данни в Република България, но не отразяват съществуващите наследници така, както е заявил в Искането си Х.Е.. С издаването на едно такова удостоверение администрацията от една страна ще осъществи дейността си в интерес на обществото, респективно на жалбоподателят, а от друга страна същата ще бъде осъществена по предвидения в закона ред.

С оглед изложеното, съдът намира, че оспорения отказ следва да се отмени, като преписката се върне за постановяване на компетентния орган, нов акт по молбата на оспорващият, съгласно дадените указания.

С оглед изхода на делото искането на пр. представител на жалбоподателя за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като на основание чл. 143, ал.1 от АПК Община Габрово бъде осъдена да заплати на Х.И.Е. сумата от 210.00 лв., от които 10.00 лв. платена държавна такса и 200.00 лв. адвокатско възнаграждение за един адвокат, договорено и заплатено съгласно Договор за правна защита и съдействие № 015224/13.11.2020г.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд Габрово

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на Х.И.Е. *** да бъде издадено Удостоверение за наследници на К. И. А. от 20.07.2020г.

ВРЪЩА делото като преписка на Кмета на община Габрово за разглеждане и произнасяне по подаденото от Х.И.Е. *** Искане от 20.07.2020г., при спазване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

 ОСЪЖДА ОБЩИНА Габрово да заплати на Х.И.Е. ***, сумата от 210.00 /двеста и десет/ лева, представляваща направените от жалбоподателя разноски по делото.

 Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :