Решение по дело №227/2022 на Софийски окръжен съд

Номер на акта: 197
Дата: 4 юни 2022 г. (в сила от 4 юни 2022 г.)
Съдия: Росина Николаева Дончева
Дело: 20221800500227
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 8 април 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 197
гр. С., 03.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, I ВЪЗЗИВЕН ГРАЖДАНСКИ
СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и пети май през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Дора Д. Михайлова
Членове:Росина Н. Дончева

Светослав Н. Н.
при участието на секретаря Цветанка П. Младенова Павлова
като разгледа докладваното от Росина Н. Дончева Въззивно гражданско дело
№ 20221800500227 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 258 и сл. от Гражданския
процесуален кодекс.
С решение № 260131/15.12.2021 г., постановено по гр.д. №
1320/2020 г. по описа на РС-Б. са уважени предявените обективно
съединени установителни искове, с правно основание чл. 422, ал. 1
ГПК, от „А.“ АД срещу А. "П.И." за сумата главница от 713,50 лева,
представляваща регресно вземане за изплатено застрахователно
обезщетение по застрахователна преписка по щета № 10014030145576
за вреди причинени по застрахован лек автомобил Шкода Октавия, с
рег. № СА****СН, при ПТП, настъпило на 21.11.2014 г. на
Републикански път при км. 183+100 от главен път I-1, в посока от с. С.
към с. Новачене, за което е съставен протокол за ПТП № 1498313 от
21.11.2014 г. от полицай в РУ Б., от които сумата от 466,28 лева,
представляваща изплатено обезщетение във връзка с описаното по-
горе ПТП на 21.11.2014 г., причинено поради неизпълнение на
задължението за обезопасяване на пътното платно от страна на
служители на АПИ, с включени ликвидационни разноски в размер на
10 лева и разноски за репатриране в размер на 237, 22 лева, ведно със
законната лихва върху горната сума-главница, считано от 04.12.2019
1
г. до окончателното заплащане, както и сумата от 217,22 лева,
представляваща законна лихва за забава за периода от 02.12.2016 г. до
02.12.2019 г. На ищеца са присъдени разноски за заповедното
производство в размер на 75,00 лева и за първоинстанционното в
размер на 505, 00 лева.
Срещу решението е депозирана въззивна жалба от А. "П.И." с
доводи за неправилност, незаконосъобразност е необоснованост. Не
било доказано наличие на покрит застрахователен риск на
евентуалното ПТП. Представеният протокол за ПТП бил непълен,
неточен и противоречив. В него липсва пълно и ясно описание на
механизма на реализираното произшествие, на цялата пътна
обстановка и конкретното място. Излага, че произшествието не е било
извършено в присъствието на съставителя на акта, който и няма
вменена удостоверителна функция по ЗМВР, досежно
обстоятелствата, при които е настъпило произшествието. Служители
на КАТ не са очевидци на произшествието, а представените снимки
били изготвени от самия застраховател, който е заинтересована страна
в процеса. Излага, че водачът на ППС е допринесъл за настъпване на
вредоносните последици. Заключението на вещото лице не можело да
се ползва, тъй като не е отговорило на поставените въпроси. Самото
плащане на определена сума не води до извод за настъпило
застрахователно събитие, а следва да бъде извършена проверка от
дружеството. Водачът не бил тестван за алкохол или други упойващи
вещества, не били събрани и доказателства за причиняване на вредите
от умишлени действия. Излага, че не се установява кой е собственик
на процесния имот /крайпътна отбивка на заведение за бързо хранене/.
По изложените съображения моли да бъде отменено изцяло
решението на РС-Б. и да бъдат отхвърлени исковете, като претендира
разноски.
В срока по чл. 263, ал. 1 от ГПК е постъпил отговор от „ЗАД А.“
АД, с който жалбата се оспорва. Изразява се становище за
неоснователност. Излага подробни съображения, че е налице валидно
застрахователно правоотношение между дружеството и собственика
на увредения автомобил, изплатено застрахователно обезщетение и
противоправно деяние на ответната страна, изразяващо се в
бездействие на служителите му да отстранят повреди и препятствия
по републиканските пътища. Моли решението да бъде потвърдено.
Претендира разноски.
2
Подадената въззивна жалба е постъпила в законоустановения
срок, срещу съдебен акт, който подлежи на обжалване съгласно чл.
258, ал. 1 от ГПК, от страна, легитимирана да обжалва постановеното
от Районен съд - Б. решение, поради което е процесуално допустима.
Съгласно чл. 269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по
валидността на решението, а по допустимостта – в обжалваната му
част, като по останалите въпроси е ограничен от посоченото в
жалбата.
Процесното първоинстанционно решение е валидно и допустимо.
Софийският окръжен съд, за да се произнесе по основателността
на жалбата, след като прецени доводите на страните и събраните по
делото доказателства, намира следното:
РС-Б. е сезиран с искова молба от „ЗАД А.“ АД срещу А. "П.И.",
с която са предявени искове с правно основание чл. 213, ал. 1 от КЗ
/отм./, вр. с чл. 49 и чл. 45 от ЗЗД и чл. 86 ЗЗД, с които моли да бъде
осъден ответника да му заплати сумата 713,50 лева, представляваща
регресно вземане за изплатено застрахователно обезщетение по
застрахователна преписка по щета № 10014030145576 за вреди
причинени по застрахован лек автомобил Шкода Октавия, с рег. №
СА****СН, при ПТП, настъпило на 21.11.2014, ведно със законната
лихва върху горната сума-главница, считано от 04.12.2019 г. до
окончателното заплащане, както и сумата от 217,22 лева,
представляваща законна лихва за забава за периода от 02.12.2016 г. до
02.12.2019 г.
В срока по чл.131 ГПК, ответника е депозирал отговор, с който
оспорва исковете по основание и размер и моли да бъдат отхвърлени
изцяло.
Съдът, като прецени доводите на страните, прие следното.
Видно е от застрахователна полица № ********** от 30.10.2013
г. за застраховки "Каско и Злополуки" на МПС, че същата има за обект
лек автомобил марка „Шкода“, модел „Октавия“, с рег. № СА****СН,
като застрахован бил „М.-А.“ ЕООД, а застраховател – ищецът в
производството. Срокът на застрахователното покритие е една година
- от 01.12.2013 г. до 30.11.2014 година.
Представени са Общи условия на ищеца по застраховка „Каско“,
съгласно които застрахователят покрива пълна загуба или частична
щета, която застрахованият би понесъл със застрахованото МПС при
3
реализиране на застрахователните рискове.
От представения по делото протокол за ПТП № 1498313 от
21.11.2014 г. и обективираната в него скица, съставен от пътен
полицай към РУ Б. се установява, че на 21.11.2014 г., водачът К.И.
Илиева, управлявайки лек автомобил, собственост на „М.-А.“ ЕООД,
марка „Шкода“, модел „Октавия“, с рег. № СА****СН, в посока от с.
С. към с. Новачене, попада в несигнализирана и необезопасена дупка
на пътното платно, вследствие на което на МПС се нанасят
материални щети - увреждане на картера на двигателя.
Представени са писмените документи, приложени по
образуваната при ищеца преписка по щета
№10014030145576/25.11.2014 г., от които е видно, че уведомление за
станалото произшествие било направено до ищеца на 24.11.2014
година. Били изготвени опис и оценка на щетите.
Видно от фактура от 04.12.2014 г., ищцовото дружество е
изплатило на сервиза Е.А. ООД, в който е отремонтиран автомобилът,
сумата от 466, 28 лева, за репатриране е заплатена сумата от 237, 22
лева.
От заключението на вещото лице В.Т.П. по изслушаната
съдебно-автотехническа експертиза, неоспорена от страните, което
съдът възприема като обективно и компетентно дадено, се установява,
че посочените в протокола за ПТП щети по автомобила от техническа
гледна точка биха могли да настъпят при така описания механизъм на
произшествието - попадането на автомобила в необезопасена и
неозначена дупка на пътното платно, както и че необходимите
средства за отстраняване на повредите по автомобила по пазарни цени
възлизат на 466. 28 лева. От заключението на вещото лице С.Д. по
изслушаната допълнителна съдебно-автотехническа експертиза, което
съдът възприема като обективно и компетентно дадено, се установява,
че дупката се намира на границата на платното за движение и
крайпътната отбивка, като има и нарушение на пътната настилка.
Предвид данните от протокола за ПТП и снимковия материал
препятствието се намира в обхвата на пътното платно. Заплатените от
застрахователя 237,22 лева за репатрирането на автомобила отговарят
на средните пазарни цени.
От показанията на свидетеля К.И., които като безпротиворечиви
и правдиви съдът кредитира изцяло, се установява, че дупката е била
отстрани на платното за движение, но на самия път. Преминавайки
4
през дупката, картера на автомобила се е спукал и е потекло масло.
Сигнализирала веднага на полицията, на място дошли полицаи, взели
й проба за алкохол и съставили протокол за ПТП. След инцидента,
лекият автомобил бил качен на репатрак.
Други, относими към спора, доказателства не са ангажирани.
Анализът на така установената фактическа обстановка налага
следните правни изводи.
Обжалваното решение на районния съд е валидно и допустимо.
Правната квалификация на предявения иск е приетата от
районния съд.
В настоящия случай искът е насочен срещу А. "П.И.". Според
правилото на чл.19, ал. 1, т. 1 от ЗП републиканските пътища се
управляват от А. "П.И.". Разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗДП вменява
задължение на лицата, които стопанисват пътищата, да ги поддържат
изправни с необходимата маркировка и сигнализация за съответния
клас път, да организират движението по тях така, че да осигурят
условия за бързо и сигурно придвижване. Съгласно нормата на чл. 30,
ал.1 от ЗП А. "П.И." осъществява дейностите по изграждането,
ремонта и поддържането на републиканските пътища. В пар. 1, т. 13 и
т. 14 от ЗР на ЗП е дадено легално понятие на дейностите по ремонт и
поддържане, както следва: ремонт на пътища е дейност по
възстановяване или подобряване на транспортно експлоатационните
качества на пътищата и привеждането им в съответствие с
изискванията на движението. Поддържането на пътищата е дейност
по осигуряване на необходимите условия за непрекъснато безопасно и
удобно движение, предпазване на пътищата от преждевременно
износване, охрана и защита на пътищата, водене на техническата
отчетност на пътищата.
От изложените твърдения в исковата молба съдът обосновава
извода, че реализирането на отговорността на ответника се иска във
връзка с твърдяно противоправно бездействие, свързано с поддържане
на пътното платно и отстраняване на повреди по него.
Ангажирането на отговорността по чл. 213, ал. 1, КЗ /отм./ вр.
чл. 49 ЗЗД, вр. чл. 45, ал. 1 ЗЗД е свързано с установяването на
следните кумулативни предпоставки: наличието на валиден договор за
имуществено застраховане между увреденото лице и
застрахователното дружество (ищец), заплащане на застрахователното
5
обезщетение от страна на дружеството - ищец, както и размера на
дължимото обезщетение, и предпоставките по чл. 49 ЗЗД – вреди, тези
вреди да са причинени от лице, на което отговорният по чл. 49 от ЗЗД
е възложил работа, вредите да са причинени вследствие
противоправно деяние при или по повод на възложената работа.
С оглед правилото на чл. 154, ал. 1 ГПК, ищецът следва да
установи при условията на пълно и главно доказване горепосочените
правопораждащи факти, а опровергаването на презумпцията за вина е
в тежест на ответника при условията на обратно пълно доказване.
В настоящия случай е доказано, че между ищеца и „М.-А.“
ЕООД е сключен договор за имуществено застраховане. За този
договор е предвидена писмена форма за действителност, която е
спазена, а доколкото е сключен като застрахователна полица същата
съдържа всички необходими задължителни реквизити. По силата на
договора ищецът е приел да покрива риска от повреди по собствено на
застрахования моторно превозно средство, като във връзка с
процесното ПТП е изплатил застрахователно обезщетение в размер на
общо 713,50 лева.
Протоколът за пътнотранспортно произшествие е съставен от
пътен полицай, който е длъжностно лице по смисъла на разпоредбата
на чл. 179, ал. 1 ГПК, поради което и по силата на цитираната
разпоредба представлява официален удостоверителен документ
относно обстоятелствата, които длъжностното лице – съставител - е
отразило в него въз основа на непосредствените се наблюдения.
Видно от текста на самия протокол, длъжностното лице е посетило
местопроизшествието на място. Следователно наличието на дупка на
пътното платно е отразено въз основа на негови непосредствени
наблюдения. Това отразяване на основание чл. 179, ал. 1 ГПК
съставлява доказателство за извършените от съставителя действия
длъжностното лице, видно от изричното отбелязване на протокола, е
посетило мястото на ПТП, като видно от схемата, нарисувана върху
самия протокол, на описаното място е налице описаната в исковата
молба дупка. В този смисъл са и събраните по делото гласни
доказателства чрез разпит на свидетел. От протокола за ПТП,
показанията на разпитания пред районния съд свидетел и
заключението на съдебно-техническите експертизи се установява
механизмът на произшествието, както и причинените имуществени
щети. Според събраните писмени и гласни доказателства и
6
заключението на вещите лица посочените вреди върху автомобила са
настъпили в причинно-следствена връзка с попадането на автомобила
в необезопасена и необозначена дупка на пътното платно, поради
което и възражението на ответника, че не е доказана причинната
връзка е неоснователно.
По делото недоказано остана възражението на ответника за
съпричиняване на вредите от водача на лекия автомобил. В тежест на
ответника по иска е било при условията на пълно доказване да
установи този факт, което не е сторено, поради което съдът приема
възражението на въззивника за неоснователно.
С оглед възражението на въззивника трябва да се изтъкне, че по
делото не се ангажират доказателства при условията на пълно
доказване, от анализа на които да може да се обоснове извод, че
водачът на увредения автомобил е допринесъл за увреждането чрез
неспазване на задълженията си по чл. 20, ал. 2 от ЗДвП. Съгласно
последната цитирана норма водачите на пътни превозни средства са
длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с
атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на
пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и
интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за
да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие.
Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост
да спрат, когато възникне опасност за движението. На първо място, в
случая се касае до несигнализирана и необезопасена дупка на пътното
платно, която не представлява предвидимо препятствие по цитираната
норма. На второ място, липсват конкретните данни за скоростта на
движение на процесния автомобил /по думите на водача около 60-70
км./, поради което е изключен извод за несъобразяването на скоростта
на движение с условията на пътя, съответно със съществуващите на
пътя дупки. Не се доказва и с оглед пътните условия водачът на
автомобила да е бил в състояние да спре пред нея, да я заобиколи или
да премине над нея. По делото липсват данни, че с оглед други
участници в движението водачът на процесния автомобил е могъл да
спре или да извърши съответната маневра - не са събрани
доказателства към момента на настъпване на произшествието дали в
насрещното платно или зад процесния автомобил е имало други
участници в движението и съответно дали чрез маневра или спиране
водачът на увредения автомобил не би създал по-голяма опасност за
движението.
7
Във връзка с изложеното във въззивната жалба, че липсвали
доказателства, че водачът е управлявал превозното средство без да се
намира под въздействието на алкохол или други упойващи средства,
както и че вредите не са резултат на негови умишлени действия,
следва да се посочи, че тежестта за доказване на обратното е на
навелата възражението страна – в случая ответника, който доказване в
този смисъл не проведе.
Съгласно разпоредбата на чл. 386, ал. 2 от КЗ подлежат на
възстановяване действително причинените вреди, които възлизат на
стойността на ремонта (или вещите, необходими за ремонта) по
средни пазарни цени. В настоящия случай съгласно заключението на
вещото лице това е сумата от 466. 28 лева за ремонт и 237,22 лева за
репатриране на автомобила, в какъвто размер, предявеният иск следва
да бъде уважен. Обезщетението се следва на увреденото лице, ведно
със законната лихва считано от датата на подаване на исковата молба -
04.12.2019 г. - до окончателното му заплащане.Основателен е и
акцесорния иск за лихва за периода от 02.12.2016 г. до 02.12.2019 г. в
размер на 217,22 лева.
По изложените съображения атакуваното решение на районния
съд следва да бъде потвърдено.
Съобразно горния резултат на ответника по въззивната жалба
трябва да бъдат присъдени разноските по водене на делото пред
настоящата инстанция, а именно – сумата от 100, 00 лева за
юрисконсултско възнаграждение.
По изложените съображения съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА решение № 260131/15.12.2021 г., постановено
по гр.д. № 1320/2020 г. по описа на РС-Б..

ОСЪЖДА А. "П.И." ЕИК ********, със седалище и адрес на
управление гр. С., бул. „М.“ № 3 да заплати на ЗАД "А." АД, ЕИК:
*********, със седалище и адрес на управление гр. С., ул. "С.К." № 2
сумата от 100, 00 лв. (сто лева) – разноски за юрисконсултско
възнаграждение по водене на делото пред въззивната инстанция.

8
Решението е окончателно.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
9