Решение по дело №621/2021 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 75
Дата: 3 май 2022 г.
Съдия: Светозар Любомиров Георгиев
Дело: 20211840200621
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 75
гр. И., 03.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, ТРЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на пети април през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Светозар Люб. Георгиев
при участието на секретаря Борислава Ив. Мешинкова
като разгледа докладваното от Светозар Люб. Георгиев Административно
наказателно дело № 20211840200621 по описа за 2021 година
Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба срещу Наказателно постановление
№6/20.01.2021г., издадено от директора на Р.С. с което на К.А.И., ЕГН
**********, в качеството му на кмет на О.И., за нарушение на чл. 19, ал. 3, т.
15 от ЗУО на основание чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО е наложено
административно наказание "Глоба" в размер на 5000 лв..
С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като се
твърди, че АУАН и НП нямат изискуемото по закон съдържание, че
жалбоподателят не е получил препис от констативния протокол от
15.09.2020г., както и че са предприети действия по премахването и
преустановяването на изхвърлянето на смесени битови и строителни
отпадъци на посочения терен.
В проведеното публично съдебно заседание жалбоподателят се
представлява процесуален представител, който поддържа жалбата и допълва,
че нарушението не е извършено и че дадените предписания са изпълнени, тъй
като е ангажирана сметосъбираща и сметоизвозваща фирма, както и са
предприети действия за ангажиране на отговорността на нарушителите.
Въззиваемата страна не изпраща представител в съдебно заседание.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото
доказателства, намери за установено следното:

ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
На 21.10.2020г. от служители на Р.С. била извършена проверка за
спазване на разпоредбите на ЗУО на имот с идентификатор ***********-
1
общинска собственост, находящ се в с. В., общ. И.. Теренът е неограден и със
свободен за външни лица. При проверката били констатирани замърсявания
със строителни и смесени битови отпадъци по цялата площ на терена, за
което бил съставен КП от 21.10.2020г..
При проверката също така било констатирано, че дадени предписания
за почистване на нерегламентираното сметище с предходен КП от
15.09.2020г. не са изпълнени. Същевременно обаче периода между двата КП
(15.09.2020г.-21.10.2020г.) били предприети действия от страна на
жалбоподателя, изразяващи се в сключване на договор с Я. 02 Е. за
сметосъбиране, сметоизвозване, поддържане на чистота на териториите за
обществено ползване на територията на О.И., съставяне на АУАН и издаване
на НП срещу различни нарушители, поставяне на забранителни табели и др.
За констатираното на 21.10.2020г. нарушение бил съставен АУАН и
впоследствие било издадено и атакуваното НП, в което описанието на
осъщественото нарушение е идентично с описанието дадено му в АУАН, за
виновно нарушена е посочена разпоредбата на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО и на
основание чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя е ангажирана с налагане на административно
наказание "глоба" в размер на 5000 лв..

ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:
Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена след
анализа на събраните по делото – писмени доказателства – протоколи между
О.И. и Я. 02 Е. във връзка с договор с Я. 02 Е. за сметосъбиране,
сметоизвозване, поддържане на чистота на териториите за обществено
ползване на територията на О.И., писмо от кметство В. до Р., заповед за
компетентност, КП от 21.10.2020г., КП от 15.09.2020г., АУАН и НП по
отношение на изхвърляне на отпадъци от трети лица, заповед за определяне
на районите на гр. И., в които да се извършва събиране на битови отпадъци,
както и гласните доказателствени средства – показанията на свидетелите Ц.,
Д., М. и С..
Доказателственият материал е последователен и безпротиворечив,
поради което съдът му даде вяра изцяло.

ОТ ПРАВНА СТРАНА:
Като подадена в срок и от лице имащо право на жалба, против акт
подлежащ на съдебен контрол по реда на ЗАНН, жалбата е допустима.
Разгледана по същество, същата е неоснователна.
АУАН и НП са издадени от компетентни лица и в кръга на техните
правомощия. Съгласно действащата към датата на твърдяното нарушение
редакция на чл. 157, ал. 1 от ЗУО нарушение по чл. 151, ал. 1- ал. 4 се
установява с акт на директора на Р. или оправомощени от него лица (ал. 1) и
наказателните постановления по ал. 1 се издават от директора на Р. (ал. 4). В
конкретния случай АУАН е съставен от ст. експерт в дирекция КПД, отдел
ККФОС при Р.С. оправомощен със заповед №РД-69/17.06.2020г. на директора
2
на Р.С. (л. 21 от АНД №114/2021г. по описа на РС- Ихтиман), а НП е издадено
от директора на Р.С. в съответствие с чл. 157, ал. 4 от ЗУО.
Административнонаказателното производство е образувано в срока по
чл. 34 ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния
срок, като са спазени разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.
Съгласно чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО кметът на общината отговаря за
предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това
места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на
почистването им.
Санкцията е наложена на основание чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО, според
която разпоредба се наказва с глоба от 3000 до 10 000 лв., ако не подлежи на
по-тежко наказание, кмет на община и/или длъжностно лице, което не
предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на
неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и/или
организиране на почистването им.
По делото се установи, че на процесната дата- 21.10.2021г., на
посоченият в АУАН и НП терен- общинска собственост, е констатирано
замърсяване със строителни и смесени битови отпадъци по цялата площ на
терена. От това следва, че кметът на общината като лице, което отговаря за
предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това
места, не е предприел необходимите мерки за предотвратяване на
изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места.
Действително по делото се установи предприемане на определени
мерки, изразяващи се в в сключване на договор с Я. 02 Е. за сметосъбиране и
сметоизвозване, съставяне на АУАН и издаване на НП срещу различни
нарушители, поставяне на забранителни табели и др.. Същевременно обаче
предвид констатираното при проверката състояние на терена, изразяващо се в
замърсявания със строителни и смесени битови отпадъци по цялата му площ,
не може да се приеме, че предприетите мерки са достатъчно ефективни.
Разпоредбите на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО и чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО
визират предприемането на мерки за предотвратяване на изхвърлянето на
отпадъци на неразрешени за това места, т.е. касае се за превантивни мерки.
В случая предприетите мерки не са предотвратили изхвърлянето на отпадъци
по цялата площ на визирания в АУАН и в НП терен, поради което е налице
нарушение на горецитираните разпоредби на ЗУО. Следва да бъде посочено,
че предприемането на определени мерки, които не са достатъчно ефективни,
респ. не са дали желания резултат, може да бъде преценявано при
индивидуализацията на наказанието, но не се отразява на съставомерността на
нарушението.
Неоснователно е възражението, че НП е незаконосъобразно, тъй като
жалбоподателят не е получил препис от констативния протокол от
15.09.2020г.. Отговорността на жалбоподателя е ангажирана за неизпълнение
на пряко произтичащи от закона безсрочни задължения, а не за неизпълнение
на дадените му предписания по повод констатиране на това бездействие с КП
от 15.09.2020г.. Отговорността за неизпълнение на дадени предписания с
констативен протокол е по чл. 156, ал. 1 от ЗУО, а с атакуваното НП
отговорността на жалбоподателя е ангажирана по друга разпоредба- чл. чл.
3
151, ал. 2, т. 6 от ЗУО, т.е. вмененото нарушение не се изразява в
неизпълнение на дадени предписания.

ПО НАКАЗАНИЕТО:
В чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО за процесното нарушение е предвидено
наказание глоба от 3000 до 10 000 лв.
При определяне на размера на наказанието следва да бъдат отчетени
предприетите от жалбоподателя мерки за предотвратяване на изхвърлянето на
отпадъци на общинския терен, които мерки, макар и недостатъчни, сочат на
проявени усилия за справяне с проблема. Поради това съдът намира, че
санкцията следва да бъде определена в минимален размер.
Не се касае за маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй
като деянието не е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обичайните нарушения от същия вид. Предприемането на недостатъчно
ефективни мерки само по себе си не може да обоснове квалифицирането на
случая като маловажен. От доказателствата по делото се установява, че на
този терен редовно се изхвърлят отпадъци и всеки път са давани предписания
за почистването им (показанията на св. Ц.), т.е. не се касае за инцидентен
случай. Същевременно едва няколко седмици след всяко почистване мястото
отново е с отпадъци (показанията на св. С.), като близостта му до населеното
място и до пътя създава опасност както за природата, населението и пътната
обстановка.
Воден от изложеното по – горе и на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №6/20.01.2021г., издадено от
директора на Р.С. с което на К.А.И., ЕГН **********, в качеството му на кмет
на О.И., за нарушение на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО на основание чл. 151, ал. 2,
т. 6 от ЗУО е наложено административно наказание "Глоба" в размер на 5000
лв в частта относно наложеното наказание, като НАМАЛЯВА размера на
глобата на 3000 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщението до страните за постановяването му, пред Административен Съд
– София Област.
Съдия при Районен съд – Ихтиман: _______________________
4