Р Е Ш Е Н И Е
Номер 30.12.2019 година гр.
Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИ
РАЙОНЕН СЪД ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ
На
двадесет и девети октомври Година 2019
В
открито заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАРИНА СТОЯНОВА
Секретар: Ралица Димитрова
като
разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА
АНД
№ 2357 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази:
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на „АСТЕРИ БЮТИ“
ЕООД, гр. Стара Загора против наказателно постановление № 455396-F484886 от 05.08.2019г. на Началник отдел
„Оперативни дейности“, гр. Пловдив в ЦУ на НАП.
В жалбата се твърди, че наказателното
постановление е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна. В съдебно заседание
чрез адв. С.Т. жалбоподателят заявява, че поддържа подадената жалба.
В съдебно заседание чрез гл.
юрисконсулт Т. въззиваемата страна ТД на НАП – Пловдив моли съда да потвърди
обжалваното наказателно постановление. Излага аргументи във връзка с
възраженията на жалбоподателя.
Съдът,
като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за
установено следното:
Жалбата е редовна и допустима -
подадена е в срок от надлежна страна.
С обжалваното наказателно
постановление № 455396-F484886
от 05.08.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности“, гр. Пловдив в ЦУ на
НАП на нарушителя „АСТЕРИ БЮТИ“ ЕООД, гр. Стара Загора на основание чл. 185,
ал. 2, изр. 2, вр. с
ал. 1 ЗДДС е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на
500 лева, за нарушение на чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските
обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към
лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин на МФ /наричана
по-долу от Наредба Н-18 от 13.12.2006г./, вр. с чл. 118, ал. 4, т. 1 ЗДДС.
Нарушението е установено при проверка,
извършена на 22.04.2019г., в 13:25 часа в обект: Студио за красота „Астери“,
намиращ се в гр. Стара Загора, бул. Патриарх Евтимий 122, стопанисван от
„АСТЕРИ БЮТИ“ ЕООД, с ЕИК:*********.
То се състои в това, че в качеството си
на задължено лице по чл. 3, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. „АСТЕРИ БЮТИ“
ЕООД, гр. Стара Загора не отпечатал пълен дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет от въведеното в обекта и функциониращо фискално
устройство Perfеct s-01-KL с
ИН на ФУ DY417778
и ИН на ФП 36574546 за всеки ден, през който в устройството са регистрирани
продажби.
При отпечатване на КЛЕН /отчет
контролна лента/ от ФУ за период от 01.01.2019г. до 22.04.2019г. е установено,
че на 16.03.2019г. е издаде ФКБ № 000017/16.03.2019г. в 12,30 часа с реализиран
оборот на стойност 30 лв., но не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет в края на работния ден.
Отчет с нулиране от ФУ е отпечатан на
22.04.2019г. в 18:53 часа под № 000031 с фиск.памет № 36574546 с общ оборот 185
лв., като този оборот включва и регистрираната сума на ФКБ №
000017/16.03.2019г. в 12,30 часа на стойност 30 лв.
Нарушението е установено и
документирано с ПИП /протокол за извършена проверка/ № 0408034/22.04.2019г.,
ведно със събраните доказателства към него.
Нарушението е извършено за първи път и
не води до неотразяване на приходи.
Горното наказателно постановление е
издадено въз основа на АУАН № F484886/07.05.2019г., съставен от инспектор по
приходите в НАП при ЦУ на НАП.
Към административнонаказателната
преписка са приложени:
- протокол за извършена проверка №
0408034 от 22.04.2019г., в който са отразени всички констатации, направени при
проверката;
- клен № 000023 от 22.04.2019г.;
- дневен финансов отчет Х - служебен
бон № 000023 от 22.04.2019г.;
- отчет фискална памет от 01.01.2019г.
до 22.04.2019г. № 000029/22.04.2019г.;
- дневен финансов отчет Х - служебен
бон № 000028 от 22.04.2019г.;
- въпросен лист за установяване на
стоковата и касовата наличност в търговския обект в деня на проверката към
Протокол за извършена проверка 0408034/22.04.2019г.;
- декларация от 22.04.2019г. от М. А.Х.
/маникюрист/ - лице, работещо по трудово/гражданско правооотношение;
- декларация от 22.04.2019г.от М.Г.С.
/козметик/ - лице, работещо по трудово/гражданско правоотношение;
- декларация за стопанисвани обекти от
задължено лице от 22.04.2019г.
- декларация за сключен договор с
„Грабо Медия“ АД от 22.04.2019г. от Т.В.Н. – управител на „АСТЕРИ БЮТИ“ ЕООД,
гр. Стара Загора;
- печат клен на всички бонове от
01.01.2019г. до 23.04.2019г.;
- печат клен на всички бонове от
31.10.2018г. до 22.04.2019г.;
- договор от 05.09.2018г. между „Грабо
Медия“ АД, гр. Пловдив и „АСТЕРИ БЮТИ“ ЕООД, гр. Стара Загора;
- дневни извлечения № № 001/11.01.2019г.,
002/14.01.2019г., 003/29.01.2019г., 004/30.01.2019г., 005/31.01.2019г.,
006/01.02.2019г., 007/28.02.2019г., 008/19.03.2019г.;
- фактура № **********/10.01.2019г.,
ведно със справка от „Грабо Медия“ АД;
- фактура № ********** от
10.01.2019г.;
- фактура № **********/18.03.2019г.,
ведно със справка от „Грабо Медия“ АД;
- фактура № **********/18.03.2019г.;
- уведомление по чл. 62, ал. 5 КТ №
24388193014257/14.03.2019г., ведно с потвърждение за получаване;
- длъжностна характеристика за
длъжността козметик;
Във връзка с компетентността на
актосъставителя и наказващия орган са представени: заповед № ЗЦУ-ОПР-17 от
17.05.2018г. на изпълнителния директор на НАП.
От показанията на свидетелката К.М.Б.
се установява описаната в АУАН и НП фактическа обстановка – на 22.04.2019г. в
13,25 часа в обект: студио за красота „Астери“, намиращо се в гр. Стара Загора,
бул. Патриарх Евтимий № 122 е извършена проверка от екип К.Б. и Т. Г.. При
проверката е генериран КЛЕН /контролна лента/ от ФУ, монтирано и въведено в
експлоатация, намиращо се в работен режим. От него е установено, че има издаден
фискален бон за извършена услуга на стойност 30 лв. на 16.03.2019г. в 12,30
часа, но в края на работния ден не е генериран финансов отчет. От показанията
на Б. се установява, че и за други дати не са генерирани и отпечатвани дневни финансови
отчети. Направена е и насрещна проверка в НАП, при която е установено, че тези
отчети не са изпратени в края на съответния ден - 16.03.2019г. Според свидетелката
Б. на 22.04.2019г. освен конкретното нарушение са установени и други нарушения
на чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18/16.12.2006г., както и нарушение на чл. 3, ал.
1 от Наредба Н-18/16.12.2006г.
Свидетелите М.И.К. и Г.С.Г. са
присъствали само при съставянето на акта. Това се установява, както от самия
АУАН, така и от показанията на разпитаните в хода на съдебното следствие
свидетели: К.М.Б. и Г.С.Г..
При
извършена служебна проверка съдът установи, че при издаването на обжалваното
наказателно постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения на
нормите на Закона за административните нарушения и наказания, водещи до
неговата отмяна.
И АУАН, и НП са издадени от
компетентните органи. Съдържат необходимите реквизити, посочени съответно в чл.
42 и чл. 57 ЗАНН и са предявени по надлежния ред на нарушителя.
Съдът намира за несъстоятелни
възраженията на жалбоподателя за наличие на противоречие между описаното в АУАН
и НП нарушение и неговата правна квалификация.
И актосъставителят, и наказващият
орган са посочили, че констатираното нарушение е такова по чл. 39, ал. 1 от
Наредба Н-18 от 13.12.2006г., вр. с чл. 118, ал. 4, т. 1 ЗДДС. Съдът намира, че
е налице пълно съответствие между констатираното нарушение и дадената му правна
квалификация.
Нито в АУАН, нито в НП е посочена като
нарушена разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г., която
се цитира в жалбата, поради което и съдът намира, че същата няма никакво
отношение към настоящото административнонаказателно обвинение.
Несъстоятелно е и възражението на
жалбоподателя, че не са изложени мотиви при определяне датата на извършване на
нарушението.
И актосъставителят, и наказващият
орган са посочили, че нарушението е извършено на 16.03.2019г., когато в края на
деня е следвало да бъде отпечатан дневен финансов отчет, а е установено при
извършената проверка на 22.04.2019г.
Съдът намира, че в случая неприложима
е разпоредбата на чл. 3, ал. 2 ЗАНН, съгласно която „ако до влизане в сила на наказателното
постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от
тях, която е по-благоприятна за нарушителя“.
В конкретния случай действително с ДВ
52/2019г. е направено изменение на чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/16.12.2006г.,
в сила от 02.07.2019г., съгласно което „всяко фискално устройство генерира
автоматично пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет
и в КЛЕН за всеки ден /за всеки 24 часа/, през който в устройството са
генерирани продажби, в случай, че през последните 24 часа такъв отчет не е
отпечатан от лицето по чл. 3. Лицата по чл. 3, използващи ФУ и ИАСУТД нямат
задължение да отпечатват дневен финансов отчет. …“
В тази връзка съдът съобрази следното:
Съгласно § 21, ал. 2 от ПЗР на Наредба
№ Н-18/16.12.2006г.– „до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в
съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 31 март 2020
г., лицето по чл. 3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които
в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции.“
Следователно задължението за лицата по
чл. 3 от Наредба № Н-18/16.12.2006г. за отпечатване на дневен финансов отчет не
отпада автоматично. То е обвързано с въвеждането на допълнителни изисквания, на
които следва да отговарят фискалните устройства.
С измененията в наредбата
законодателят не цели да занижи, а напротив - да засили контрола над тези лица,
като посочената информация достига до НАП не при отпечатване на дневния
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за съответния ден – ръчно,
а автоматично – чрез въвеждане на допълнителен софтуеър на ФУ.
След като информацията за конкретната
продажба не е достигнала до НАП в деня на осъществяването й – 16.03.2019г. не
може да се приеме, че спрямо жалбоподателя е приложим по-благоприятен закон по
смисъла на чл. 3, ал. 2 ЗАНН.
Съдът намира, че жалбоподателят е
осъществил от обективна и субективна страна състава на нарушението по чл. 39,
ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г., вр. с чл. 118, ал. 4, т. 1 ЗДДС.
От обективна страна, в качеството си
на задължено лице по чл. 3, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. не е отпечатал
пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет от
въведеното в обекта и функциониращо фискално устройство Perfеct
s-01-KL с ИН на ФУ DY417778 и ИН на ФП 36574546 за всеки
ден, през който в устройството са регистрирани продажби, а именно: на
16.03.2019г., когато е издаде ФКБ № 000017/16.03.2019г. в 12,30 часа с
реализиран оборот на стойност 30 лв., в обект: Студио за красота „Астери“,
намиращ се в гр. Стара Загора, бул. Патриарх Евтимий 122, стопанисван от него.
Отчет с нулиране от ФУ е отпечатан едва при извършената проверка на 22.04.2019г. в
18:53 часа под № 000031 с фиск.памет № 36574546 с общ оборот 185 лв., като този
оборот включва и регистрираната сума на ФКБ № 000017/16.03.2019г. в 12,30 часа
на стойност 30 лв.
От субективна страна, съдът намира, че
в случая се касае за безвиновна отговорност на юридическо лице, поради което и
не може да се обсъжда въпросът за вината му, тъй като същата представлява
субективно отношение на нарушителя към извършеното административно нарушение.
Доколкото с това нарушение се засягат
обществените отношения, касаещи нормалното функциониране на данъчната система в
РБългария, съдът намира, че не може да се приеме наличието на маловажен случай
по смисъла на чл. 28 ЗАНН.
Нарушението наистина е извършено за
първи път и не е довело до неотразяване на приходи, но това е станало причина за
налагане на наказанието имуществена санкция по реда на чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр.
с ал. 1 ЗДДС в минимален размер.
Отделен е въпросът, че от показанията
на свидетелката Б. се установява, че това не е единственото нарушение на
„АСТЕРИ БЮТИ“ ЕООД, гр. Стара Загора, което е констатирано при проверката на
22.04.2019г. Това се установява и от протокола от извършената проверка и от
отпечатания КЛЕН от 01.01.2019г. до 22.04.2019г, а и е служебно известно на
съда.
Що касае размера на определеното от
наказващия орган административно наказание – имуществена санкция в размер на 500
лева, същото съответства по вид и размер на минималното, предвидено в чл. 185,
ал. 1 ЗДДС, към която препраща чл. 185, ал. 2, изр. 2 ЗДДС, поради което и
съдът намира за безпредметно да изследва въпроса съобразено ли е то с тежестта
на конкретното нарушение с оглед принципа reformacio in pejus.
Водим от горните мотиви и на основание
чл. 63, ал. 1, пр. 1 ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №
455396-F484886 от
05.08.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности“, гр. Пловдив в ЦУ на НАП, с което на основание чл. 185,
ал. 2, изр. 2, вр. с ал. 1 ЗДДС на „АСТЕРИ БЮТИ“ ЕООД, ЕИК: *********, със
седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, бул. Патриарх Евтимий 122 е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер на 500 лева за извършено
нарушение на чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и
отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,
изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин на МФ, вр. с чл. 118, ал. 4, т. 1 ЗДДС.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване
на съобщението.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: