АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
ОПРЕДЕЛЕНИЕ№9 |
|||||||||||
гр. Видин,
06.01.2020 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд –
Видин, |
Четвърти административен състав |
||||||||||
в закрито заседание на |
шести януари |
||||||||||
през две хиляди и двадесета година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Биляна Панталеева |
||||||||||
при секретаря |
|
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
|||||||||
Административно дело № |
296 |
по описа за |
2019 |
година |
|||||||
и за да се произнесе съобрази следното :
Делото е образувано по искова
молба на А.Т.А., И.А.А. и Б.В.Г., чрез процесуалния им представител, срещу
Администрацията на Министерския съвет на Република България, Министерство на
икономиката, Министерство на околната среда и водите, Регионална инспекция по
околната среда и водите – Монтана и Главна дирекция „Национална полиция“ към
МВР гр.София, с правно основание чл.203, ал.1 от АПК във връзка с чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, с която се претендират обезщетения за претърпени неимуществени вреди в
размер на 150 000 лева за всеки от ищците, вследствие на смъртта на техни
близки-Милка Петрова А., причинена вследствие незаконосъобразни актове,
действия и бездействия на посочените органи.
Във връзка с неколкократни
указания на съда за отстраняване на нередовностите на исковата молба с молба
вх.№ 2159/28.10.2019г., вх.№2177/30.10.2019г. , вх.№2497/28.11.2019г. и вх.№
2778/30.12.2019г. процесуалният представител на ищците е отстранил
нередовностите на исковата молба , като с оглед изложените конкретизации във
всяка една от молбите на процесуалния представител на ищеца съдът намира следното
:
I.Предявените
искове за обезщетение за вреди се основават на следните обстоятелства :
1.По отношение на Администрацията
на МС
-произтичащи от незаконосъобразно
бездействие, изразяващо се в неосъществяване на посочените в т.1.1 от молба
вх.№ 2497/28.11.2019г. и вх.№ 2778/30.12.2019г. функции на МС , бездействие да
бъде инициирано решение на поставените въпроси пред Междуведомствения съвет
като не са предприети действия и актове с цел предотвратяване на
незаконосъобразни и рискови за живота и здравето на гражданите и за околната
среда дейности /т.1.1 от молба вх.№ 2778/30.12.2019г./ , както и в неизпълнение на задължението за произнасяне
или препращане на компетентен орган на искането за намеса, входено в
Администрацията на МС на 06.07.2008г./т.2.3 от молба вх.№ 2778/30.12.2019г./.
-С молба вх.№
2778/30.12.2019г., депозирана във връзка с поредни указания на съда относно
конкретизиране на бездействията на МС ,
са посочени за пръв път като оспорени и следните административни актове,
издадени по искане на „Видекс“АД от Междуведомствения съвет към МС : Пълна
лицензия за външнотърговска дейност № Л-74-8-3/20.10.2006г. , Ограничена лицензия № Л-74-8-4/20.10.2006г., Лицензия за
транспортиране № Л-74-8-5/20.10.2006г., Пълен лиценз за износ , внос и трансфер
на оръжия № Л-85-1-4/29.01.2010г. , Лиценз за внос и износ на продукти , свързани с
отбраната № 11.00-653-1/24.01.2013г.,
Удостоверение за регистрация за трансфер на продукти , свързани с отбраната №
11.00-653-5/24.01.2013г., но същите са посочени след изтичане на срока за
отстраняване на нередовността на исковата молба , указан в разпореждане от
09.10.2019г. и продължаването му , по което изрично е посочено , че искът по отношение
на Администрацията на МС се основава на незаконосъобразно бездействие.
2.По отношение на Министерство
на икономиката :
-произтичащи от
незаконосъобразни административни актове, издадени от орган в системата на
министерство на икономиката:
2.1.Решение на
междуведомствената комисия за експортен контрол
и неразпространение на оръжията за масово унищожаване/МКЕКНОМУ/ за
разрешение на трансфер на противопехотни мини , взето по протокол №
377/04.09.2008г.
2.2 . Решение МКЕКНОМУ за
разрешение на трансфер на противопехотни мини , взето по протокол №
414/15.02.2010г.
2.3. Решение МКЕКНОМУ за
разрешение на трансфер на противопехотни мини , взето по протокол №
418/12.04.2010г.
В молба вх.№ 2778/30.12.2019г. във връзка
с указания за отстраняване на нередовности по отношение на предявения иск
спрямо Администрацията на МС за пръв път е посочен като оспорен и друг акт- Разрешително
за трансфер от 01.09.2009г. на МКЕКНОМУ, прието с Протокол № 405 от
01.09.2009г.
3. По отношение на Министерство на околната
среда и водите:
- произтичащи от
незаконосъобразно бездействие-непредприемане на дължими мерки , изразяващи се в
непредприемане на действия с оглед изменение или отнемане на разрешителното за
експлоатация № 67/2007г. на „Видекс“АД.
4. По отношение на РИОСВ-Монтана
-произтичащи от
незаконосъобразен индивидуален административен акт: Становище №
2729/27.10.2019г. , издадено от директора на РИОСВ-Монтана
4. По отношение на
ГД“Национална полиция“ при МВР:
-произтичащи от
незаконосъобразни административни актове , както следва :
4.1.Разрешение №
113/06.07.2009г. , издадено от Началника на сектор „КОС“ при Главна дирекция
„Охранителна полиция“, издадено на „Видекс“АД за производство на ВВОБ съгласно
заверени списъци към разрешението на изделията на територията на завод
„Миджур“-с.Горни Лом
4.2.Разрешение №
153/06.10.2011г. , издадено от Началника на сектор„КОС“ при Главна
дирекция „Охранителна полиция“ за
производство на ВВ в обект „взривен склад Чора“
4.3.Решение от
23.07.2012г. , издадено от Началника на
сектор „КОС“ при Главна дирекция
„Охранителна полиция“ за допълване на Разрешение №153/06.10.2011г.
При така изложените
обстоятелства в жалбата и направените многократно допълнителни уточнения съдът
намира оспорването на посочените актове, вкл. и на последно въведените като
оспорени с молба вх.№ 2778/30.12.2019г., за недопустимо , предвид на следното :
Съгласно разпоредбата на чл. 147,ал.1 от АПК право да оспорват
административния акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или
законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда
задължения.Съгласно ал.2 прокурорът може да подаде протест срещу акта в
случаите по чл. 16. В настоящия случай не са налице предпоставките по чл. 147,
ал. 1 АПК по отношение на нито един посочените като оспорени актове , които са
индивидуални административни актове по своя характер , но на същите ищците не
са адресати , нито тези актове засягат или застрашават непосредствено техните
права и законни интереси. Разпоредбата на чл. 120 от Конституцията на Република
България е предвиден всеобщ съдебен контрол за законосъобразност на актовете и
действията на административните органи, който обаче не е неограничен. За да има
правен интерес да обжалва определен административен акт лицето трябва да
докаже, че същият рефлектира пряко и непосредствено в правната му сфера и
предизвиква неблагоприятни последици. В случая посочените актове не засягат
пряко нито наследодателя на ищците , нито самите ищци, поради което за същите
не е налице правен интерес от оспорването им.
По отношение на посоченото
като оспорено Становище № 2729/27.10.2019г. , издадено от директора на
РИОСВ-Монтана, същото не представлява ИАА съгласно чл.21,ал.5 от АПК , тъй като
е част от производството по издаване на такъв-Решение за допълване на Разрешение
за производство № 153/06.10.2011г. , поради което и на това основание не
подлежи на оспорване.
Предвид горното производството
по делото следва да бъде прекратено по отношение на посочените от ищците като
оспорени административни актове.
Съгласно чл. 244,ал.1 и ал.2
от АПК процесуална предпоставка за допустимост на иска за обезщетение за вреди
, причинени от административен акт , е неговата отмяна, респ. предявяването му
заедно с оспорването . В случая недопустимостта на оспорването на посочените
актове , от незаконосъобразността на които се претендират вредите, води до
недопустимост на предявените искове , в частта , в която се основават на
причинени вреди от посочените актове с оглед разпоредбата на чл.207,ал.1 от АПК,
а именно :
По отношение на
Администрацията на МС исковите претенции за обезщетение за вреди , основаваща
се на причинени вреди от посочените едва с молба вх. № 2778/30.12.2019г., административни
актове, издадени по искане на „Видекс“АД от Междуведомствения съвет към МС :
Пълна лицензия за външнотърговска дейност № Л-74-8-3/20.10.2006г. , Ограничена лицензия № Л-74-8-4/20.10.2006г., Лицензия за
транспортиране № Л-74-8-5/20.10.2006г., Пълен лиценз за износ , внос и трансфер
на оръжия № Л—85-1-4/29.01.2010г. , лиценз за внос и износ на продукти , свързани с
отбраната № 11.00-653-1/24.01.2013г.,
Удостоверение за регистрация за трансфер на продукти , свързани с отбраната №
11.00-653-5/24.01.2013г. следва да бъде оставена без разглеждане поради
недопустимост на оспорването на посочените актове както поради несвоевременното
им предявяване , така и поради липсата на правен интерес от оспорването им –
процесуална предпоставка за допустимост на иска. Исковете на ищците, в частта ,
в която се основават на незаконосъобразни бездействия са допустими и следва да
бъдат разгледани в настоящето производство.
По отношение на Министерство
на икономиката исковете са за обезщетение за вреди , произтичащи от
незаконосъобразни административни актове, издадени от орган в системата на министерство
на икономиката:Решение на междуведомствената комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово
унищожаване/МКЕКНОМУ/ за разрешение на трансфер на противопехотни мини , взето
по протокол № 377/04.09.2008г.;Решение МКЕКНОМУ за разрешение на трансфер на
противопехотни мини , взето по протокол № 414/15.02.2010г.;Решение МКЕКНОМУ за
разрешение на трансфер на противопехотни мини , взето по протокол №
418/12.04.2010г.; посоченото в молба вх.№ 2778/30.12.2019г. Разрешително за
трансфер от 01.09.2009г. на МКЕКНОМУ, прието с Протокол № 405 от 01.09.2009г.
В случая недопустимостта на
оспорването на посочените актове предвид липсата на правен интерес от
оспорването на всички от посочените актове, издадени от МКЕКНОМУ, а последния и
поради несвоевременност на посочването му , от незаконосъобразността на които
се претендират вредите, води до недопустимост на предявените искове спрямо
Министерство на икономиката. Предвид горното исковете следва да бъдат оставени
без разглеждане .
По отношение на
РИОСВ-Монтана исковете
за обезщетение за вреди се основават на незаконосъобразен административен акт-
Становище № 2729/27.10.2019г. , издадено от директора на РИОСВ-Монтана.
Съобразно посоченото по-горе оспорването на същото е недопустимо . Недопустимостта на
оспорването на посочения акт, от незаконосъобразността на които се претендират
вредите, води до недопустимост на предявените искове спрямо РИОСВ-Монтана ,
поради което предявените искове спрямо РИОСВ-Монтана следва да бъдат оставени
без разглеждане.
По отношение на
ГД“Национална полиция“ при МВР исковете се основават на вреди , произтичащи от
незаконосъобразни административни актове-Разрешение № 113/06.07.2009г. ,
издадено от Началника на сектор „КОС“ при Главна дирекция „Охранителна
полиция“, издадено на „Видекс“АД за производство на ВВОБ съгласно заверени
списъци към разрешението на изделията на територията на завод „Миджур“-с.Горни
Лом; Разрешение № 153/06.10.2011г. , издадено от Началника на сектор„КОС“ при
Главна дирекция „Охранителна полиция“ за
производство на ВВ в обект „взривен склад Чора“; Решение от 23.07.2012г.,
издадено от Началника на сектор „КОС“ при Главна дирекция „Охранителна полиция“ за допълване на
Разрешение №153/06.10.2011г. Също съобразно посоченото по-горе оспорването на тези
административни актове е недопустимо . Недопустимостта на оспорването им, води
до недопустимост на предявените искове спрямо ГД“Национална полиция“ при МВР,
поради което предявените искове спрямо ГД“Национална полиция“ при МВР също следва
да бъдат оставени без разглеждане.
Исковете по отношение на Министерство
на околната среда и водите са допустими , поради което подлежат на разглеждане
в настоящето производство.
Предвид горното и на основание чл.159,т.4 от АПК и
чл.207,ал.1 от АПК Съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
оспорването на следните административни актове:
- Пълна лицензия за
външнотърговска дейност № Л-74-8-3/20.10.2006г. , издадена от Междуведомствения
съвет към МС ,
- Ограничена лицензия № Л-74-8-4/20.10.2006г., издадена от
Междуведомствения съвет към МС
- Лицензия за транспортиране
№ Л-74-8-5/20.10.2006г., издадена от Междуведомствения съвет към МС
- Пълен лиценз за износ ,
внос и трансфер на оръжия № Л-85-1-4/29.01.2010г. , издаден от Междуведомствения
съвет към МС
- Лиценз за внос и износ на продукти , свързани с
отбраната № 11.00-653-1/24.01.2013г.,
издаден от
Междуведомствения съвет към МС
- Удостоверение за
регистрация за трансфер на продукти , свързани с отбраната № 11.00-653-5/24.01.2013г.,
издадено от
Междуведомствения съвет към МС
- Решение на
междуведомствената комисия за експортен контроли неразпространение на оръжията
за масово унищожаване/МКЕКНОМУ/ за разрешение на трансфер на противопехотни
мини, взето по протокол № 377/04.09.2008г.
- Решение на МКЕКНОМУ за
разрешение на трансфер на противопехотни мини, взето по протокол №
414/15.02.2010г.
- Решение на МКЕКНОМУ за
разрешение на трансфер на противопехотни мини, взето по протокол № 418/12.04.2010г.
- Разрешително за трансфер от 01.09.2009г. на МКЕКНОМУ, прието с Протокол
№ 405 от 01.09.2009г.
- Становище №
2729/27.10.2019г., издадено от директора на РИОСВ-Монтана
- Разрешение №
113/06.07.2009г., издадено от Началника на сектор „КОС“ при Главна дирекция „Охранителна
полиция“, издадено на „Видекс“АД за производство на ВВОБ съгласно заверени
списъци към разрешението на изделията на територията на завод „Миджур“-с.Горни
Лом
- Разрешение № 153/06.10.2011г.,
издадено от Началника на сектор „КОС“ при Главна дирекция „Охранителна полиция“
за производство на ВВ в обект „взривен склад Чора“
- Решение от 23.07.2012г., издадено
от Началника на сектор „КОС“ при Главна дирекция„Охранителна полиция“ за
допълване на Разрешение №153/06.10.2011г.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
предявените искове от А.Т.А., И.А.А. и Б.В.Г., чрез процесуалния им
представител, срещу Администрацията на Министерския съвет на Република
България, с правно основание чл.203, ал.1 от АПК във връзка с чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, в частта , в която претенциите за обезщетение за неимуществени вреди се
основават на незаконосъобразни административни актове: Пълна лицензия за
външнотърговска дейност № Л-74-8-3/20.10.2006г. , издадена от Междуведомствения
съвет към МС , Ограничена лицензия № Л-74-8-4/20.10.2006г.,
издадена от Междуведомствения съвет към МС; Лицензия за транспортиране №
Л-74-8-5/20.10.2006г., издадена от Междуведомствения съвет към МС; Пълен лиценз
за износ , внос и трансфер на оръжия № Л-85-1-4/29.01.2010г. , издаден от
Междуведомствения съвет към МС ; Лиценз за внос
и износ на продукти , свързани с отбраната № 11.00-653-1/24.01.2013г., издаден от
Междуведомствения съвет към МС; Удостоверение за регистрация за трансфер на
продукти , свързани с отбраната № 11.00-653-5/24.01.2013г., издадено от
Междуведомствения съвет към МС .
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
предявените искове от А.Т.А., И.А.А. и Б.В.Г., чрез процесуалния им
представител, срещу Министерство на икономиката, Регионална инспекция по
околната среда и водите – Монтана и Главна дирекция „Национална полиция“ към
МВР гр.София, с правно основание чл.203, ал.1 от АПК във връзка с чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, за обезщетения за претърпени неимуществени вреди в размер на 150 000
лева за всеки от ищците, вследствие на смъртта на техен близък-Милка Петрова А..
ПРЕКРАТЯВА производството по
делото в горната част.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО за
прекратяване подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен
съд в 7 дневен срок от съобщаването му на страните.
ДЕЛОТО да се докладва за размяна
на книжата и насрочване за разглеждане на предявените искове от А.Т.А., И.А.А.
и Б.В.Г., срещу Администрацията на Министерския съвет на Република България, в
частта , в която претенцията за обезщетение за неимуществени вреди се основава
на незаконосъобразни бездействия и на предявените искове от А.Т.А., И.А.А. и Б.В.Г.
спрямо Министерство на околната среда и водите , след влизане в сила на
определението за прекратяване .
Препис от определението да
се изпрати на ищците , чрез процесуалния им представител, и на посочените от
ищците ответници.
АДМИНИСТРАТИВЕНСЪДИЯ :