Решение по дело №1666/2019 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 260036
Дата: 1 март 2021 г. (в сила от 28 май 2021 г.)
Съдия: Мая Андонова Миленкова
Дело: 20191520201666
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                                  №............................

                                                            гр. Кюстендил,26.02.2021г.

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

          Кюстендилски районен съд, III-ти състав , в открито съдебно заседание на петнадесети декември , две хиляди двадесет и първа година , в състав:

                                                                      Председател: Мая Миленкова

          При секретаря:  Цветанка Александрова   

          като разгледа докладваното от съдия Миленкова  АНД  № 1666 по описа за 2019   година на КРС  и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Раздел V “Обжалване на наказателните постановления”, чл.59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.

 

 

         КРС,след като обсъди по отделно и в съвкупност събраните по делото доказателства приема за установено следното:

         Жалбоподателят е лице, вписано в публичния регистър за упражняване на лесовъдска практика . В това си качество С.  получил позволително за сеч № 0501514/31.05.2019г.  за имот , находящ се  на територията на  ТП ДГС Кюстендил, землището на с. Косово, общ. Трекляно, отдел 661“р“, държавна горска територия.

           На 26.06.2019 г.  била извършена проверка от служители на РДГ Кюстендил в сечището, за което е издадено цитираното позволително за сеч.

 В хода на   проверката било установено, че на обекта има работници, които не могли да представят копие от позволителното за сеч и от технологичния план.  След извършена допълнителна проверка в системата на ИАГ било установено, че за проверявания обект е издадено ПС №  0501514/31.05.2019г, видно от което е разрешено на З.С. / без да е посочено в какво качество/ , представител на „Биолес 2014“ЕООД   да извърши сечта в отдела.  Позволителното не съдържа подписи нито на издалото го лице, нито на получилото го такова.

В тази връзка, приемайки че жалб. С.  е  лице по чл. 108, ал.2 от Закона за горите, св. Т.Т.  съставил на 03.07.2019 г. АУАН № 88,  който е изеден с по-късна дата – 11.07.2019 г., с който АУАН ангажирал административнонаказателната отговорност на С. за извършено административно нарушение по чл. 12б, ал.1 т.3 от Наредба№1 за контрола и опазването на горските територии. В акта детайлно описание на  обстоятелствата, при които е извършено твърдяното нарушение – липсват. Посочено е само, че З.С. като лицензиран лесовъд , на който е издадено ПС не е  осигурил копия на позволителното за сеч и на технологичния план.

           Въз основа на съставения и връчен на нарушителя АУАН , на 14.08.2019 г. Директорът на РДГ Кюстендил издал атакуваното наказателно постановление.  В последното е възпроизведена изцяло и дословно изложената в обстоятелствената част на АУАН фактическа обстановка.

НП е връчено на  лицето Г. В. А., която се е задължила да го предаде на адресата.

В хода на съдебното следствие  са разпитани  актосъставителя и свидетеля по акта.  Първият от тях описва действията по извършване на проверката  и установяване на нарушението, като твърди,, че на обекта е имало работници, които са извършвали действия по дърводобив . На място на проверката е съставен Констативен протокол, който  е приложен по делото, макар да не е част от администартивнонаказателната преписка.

 

             Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на показанията на посочените свидетели и писмените доказателства, представляващи част от административно-наказателната преписка.

Жалбата е постъпила  извън срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, но съдът е  приел същата за допустима, той като НП е връчено на лице, различно от нарушителя, поради което и не може да се установи, на коя дата С. е бил уведомен за издаденото срещу него НП. Разгледана по същество жалбата е  основателна.

 В хода на производството по  установяване на нарушението, съставяне на АУАН и издаване на |НП са допуснати нарушения от категорията на съществените, което несъмнено налага отмяна на НП само на това основание .

В съставения акт за установяване на административно нарушение са пропуснати задължителни реквизити. Липсва изчерпателно фактическо описание на нарушението, както и на обстоятелствата, при които е било извършено. Посочено е общо, че в качеството си налице , вписано в публичния регистър за упражняване на лесовъдска практика жалбоподателят не е осигурил  копие от позволително за сеч и технологичен план на сечището.

Всяко административнонаказтелно производство започва със съставянето на АУАН, който следва да възпроизведе  детайлно описаното нарушение, да индивидуализира нарушителя и да  даде правна квалификация на нарушението .  Значимостта на този акт , като първа стъпка в това производство,  изисква  строго определена негова форма и съдържание. Задължителните реквизити, които АУАН следва да съдържа са изчерпателно изброени в чл. 42 от ЗАНН  и липсата на всеки един от тях обуславя незаконосъобразност на цялото проведено производство. Разпоредбата на чл. 42 ЗАНН безусловно е императивна, тъй като осигурява правото на защита на привлечения към административнонаказателна отговорност, в чието съдържание се включва и правото му да знае точно какво административно нарушение се твърди, че е извършил, за да може да организира защитата си в пълен обем.

 Съдебната практика е безспорна по това ,че изготвените от контролните органи при изпълнение на функциите им по контрол актове,включително и констативни такива не са част от съдържанието на акта за нарушение и в същия следва ясно,точно и разбираемо да са описани всички фактически обстоятелства, съдържащи белезите на дадено административно нарушение. Няма норма нито в ЗАНН, нито в Закон за горите, по силата на която съдържанието на констативните протоколи да се счита за имплицитно включено в АУАН,респ. в НП. В конкретния случай  в АУАН  нарушението е описано от актосъставителя съвсем бланкетно и липсват каквито и да е обстоятелства  , които да внесат изискуемата от закона яснота.  По начина , по който това е сторено за нарушителя по никакъв начин не е станало ясно в какво се изразява действието или бездействието,което му се вменява във вина.  От АУАН не става ясно кои са били лицата, които са установени в сечището,  по какъв повод са били на сечището, кой от тях е  отговарял  за извършваната в момента дейност в обекта и кой е казал, че в обекта не са оставени изисканите копия от ПС и  ТП.

 Начина на описание на обстоятелствата, при които се твърди че е извършено  нарушението несъмнено ограничава възможността на соченото за нарушител лице да организира защитата си. 

С оглед на констатираните по-горе нарушения на закона, които са допуснати в производството по установяване на административното нарушение и налагане на административно наказание, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Отделно от горното , разглеждайки спора по същество съдът намира, че   вмененото с атакуваното  НП административно нарушение е недоказано . На първо място, за да докаже  автороството на деянието АНО е приложил като доказателство по делото цитираното  позволително за сеч. Същото обаче не носи  подписите нито на съставителя му, нито на лицето, за което се твърди , че е негов адресат.   Това писмено доказателствено средство съдът няма да цени като годно такова, а то е единственото, която служи на  АНО да обвърже  търсената отговорност с     проявено бездействие именно от З.С..

               Водим от горното и на осн.чл.63,ал.1 ЗАНН,съдът:

 

                                                  Р    Е    Ш    И :

 

                ОТМЕНЯВА изцяло като незаконосъобразно НП№88/14.08.201 г..,изд.от Директора на Регионална Дирекция по горите, с което на осн.чл.257,ал.1,т.1 от Закон за горите,за нарушение на 12б, ал.1, т.3 от Наредба №1 за контрола и опазването на горските територии, на З.С.егн - ********** е наложено административно наказание „ глоба“ в размер на 300 лева.

    Решението подлежи на касационно обжалване  пред КАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

 

 

                                                             Районен съдия :