Решение по дело №398/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 38
Дата: 14 март 2022 г.
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20217110700398
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                                                                       Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е                                                                                                                                            № 38

гр.Кюстендил, 14.03.2022г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                 Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на четвърти март две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Светла Кърлова, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№398/2021г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

                 Д.В.С. ***, съдебен адрес ***, партер, Адвокатско дружество „И. и Н“ оспорва заповед №484з-3575/23.11.2021г. на директора на ГД „ЖСОБТ“ - МВР, с която е временно преназначен за срок от една година на младши изпълнителска длъжност старши полицай в сектор „Патрулно-постова дейност и масови мероприятия – Мездра“ от Зонално жандармерийско управление – Монтана при дирекция „Жандармерия“ към ГД „ЖСОБТ“ - МВР. Развиват се съображения за незаконосъобразност, поради неспазване на установената форма по чл.59, ал.2 от АПК, допуснати съществени нарушения на административно производствените правила, противоречие с материалните норми и несъответствие с целта на закона. Претендират се разноски.

                 Ответникът чрез процесуалния представител изразява становище за неоснователност на жалбата. Не се претендират разноски.

                 Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

                 Д.В.С. е младши инспектор – старши командос в дирекция „Специални операции и борба с тероризма“ при ГД „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма“  - МВР / ГД „ЖСОБТ“ – МВР/.

                 Със заповед №484з-3575/23.11.2021г. на директора на ГД „ЖСОБТ“ - МВР е временно преназначен за срок от една година на младши изпълнителска длъжност старши полицай в сектор „Патрулно-постова дейност и масови мероприятия – Мездра“ от Зонално жандармерийско управление – Монтана при дирекция „Жандармерия“ към ГД „ЖСОБТ“ - МВР. Преназначаването е извършено на основание чл.41, ал.4, чл.159, ал.1, т.4 и чл.165, ал.2 от ЗМВР във вр.с чл.12, ал.1, т.1 и чл.14, ал.1 и ал.2 от Наредба №8121з-310/17.07.2014г. за преназначаване на държавните служители в МВР, като служебната необходимост е обоснована с извънредни промени в оперативната обстановка на българо-турската и българо-гръцката граници, налагащи участие на сили и средства на дирекция "Жандармерия" в изпълнение на План рег.№8121р-14794/24.08.2021г. и План рег.№8121р-14796/24.08.2021г.

                 При преназначаването са взети предвид и предложения рег.№484р-18931/23.11.2021г. на директора на дирекция „Жандармерия“ и рег.№1984р-7333/23.11.2021г. на директора на дирекция „Специални операции и борба с тероризма“. Първото е направено с оглед привличане на допълнителни сили в помощ на Зонално жандармерийско управление – Монтана към дирекция „Жандармерия“. Посочено е, че зоналното жандармерийско управление обслужва зона за отговорност на територията на административните области Монтана, Враца и Видин, а сектор „Патрулно-постова дейност и масови мероприятия – Мездра“ организира и участва в изпълнението на задачи по охрана на заповяданите обекти, възстановяване, поддържане и опазване на обществения ред при масови безредици, извънредни ситуации и бедствия, предотвратяване и неутрализиране действията на терористични групи, както и задържане и обезвреждане на лица, извършили престъпления и оказващи или склонни да окажат въоръжена съпротива. Посочените области се характеризират с повишена криминогенна обстановка, висок риск на извършване на престъпления и наличие на компактни малцинствени групи. Същевременно в зоналното управление са налице вакантни длъжности полицай – старши полицай. Предложено е при възможност в помощ на Зонално жандармерийско управление – Монтана да бъдат придадени допълнителни сили, които да участват в дейности по охрана на масови мероприятия, охрана на обществения ред, противодействие на престъпността и охрана на лица в съответствие с нормативната база. Второто предложение е изготвено във връзка с предлагане на конкретен служител /Д.В.С./ за преназначаване с оглед възникнала служебна необходимост, изразяваща се в извънредни промени в оперативната обстановка на българо-турската и българо-гръцката граници, налагащи участие на сили и средства на дирекция „Жандармерия“ в съвместна дейност с ГДГП при провеждане на СПО по противодействие на незаконната миграция в зоната за отговорност на РДГП – Смолян и РДГП – Елхово.

Представени като доказателства по делото са План рег.№8121р-14794/24.08.2021г. и План рег.№8121р-14796/24.08.2021г. за действие на МВР при извънредна ситуация в следствие на увеличен миграционен натиск по границата на РБългария с РГърция и с РТурция, анализ на дейността на ЗЖУ – Монтана, справка за вакантните щатни бройки в ГД „ЖСОБТ“ – МВР, месечни информации относно миграционната обстановка в РБългария, заповеди за участие на сили и средства от ГД „ЖСОБТ“ – МВР в съвместна дейност с ГДГП при провеждане на СПО.

                 С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, в срок, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд.

 След служебна проверка по реда на чл.168 от АПК на законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл.146 от АПК и оплакванията в жалбата, съдът приема следното:

                Оспорената заповед е валиден административен акт, тъй като е издадена от компетентен орган по см. на чл.159, ал.1, т.3 от ЗМВР. Обективирана е в писмена форма и съдържа правни и фактически основания за издаването й. Като правно основание е посочен  чл.165, ал.2 от ЗМВР във вр.с чл.12, ал.1, т.1 и чл.14, ал.1 и ал.2 от Наредба рег.№8121з-310/17.07.2014г. за преназначаване на държавните служители в МВР, които кореспондират с посоченото фактическо основание за издаването й – служебна необходимост, изразяваща се в извънредни промени в оперативната обстановка на българо-турската и българо-гръцката граници, налагащи участие на сили и средства на дирекция "Жандармерия" в изпълнение на План рег.№8121р-14794/24.08.2021г. и План рег.№8121р-14796/24.08.2021г.

При постановяване на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Оспореният административен акт е издаден в нарушение на материалния закон. Служителят е преназначен за срок от една година на друга длъжност при условията на мотивирана служебна необходимост. В заповедта е посочено, че последната произтича от извънредни промени в оперативната обстановка на българо-турската и българо-гръцката граници, налагащи участие на сили и средства на дирекция "Жандармерия" в изпълнение на План рег.№8121р-14794/24.08.2021г. и План рег.№8121р-14796/24.08.2021г. Съгласно чл.165, ал.1 от ЗМВР държавният служител може да бъде временно преназначен на същата или по-висока вакантна длъжност до заемането й или при отсъствие на титуляря над 30 дни по ред, определен с наредба на министъра на вътрешните работи. В ал.2 е предвидено, че в случаите на временно преназначаване при мотивирана служебна необходимост не е необходимо съгласие на служителя. Легална дефиниция на „служебна необходимост“ е дадена в §1, т.23 от ДР  ЗМВР, според която такава е налице при извънредни промени в оперативната обстановка, състоянието на престъпността и обществения ред, нормативни промени и/или промени във функционалните задължения на структурите.

Анализът на събрания доказателствен материал по делото поотделно и в съвкупност обуславя извода на съда, че не са налице фактически обстоятелства, които могат да бъдат субсумирани в приложимата правна разпоредба. Описаните юридически факти, на които се е позовал административният орган, за да издаде обжалваната заповед не се установяват от доказателствата. Жалбоподателят е преназначен заради извънредни промени в оперативната обстановка на българо-турската и българо-гръцката граници, но в Зонално жандармерийско управление – Монтана, сектор „Патрулно-постова дейност и масови мероприятия – Мездра“. За същото подразделение нито представените по делото заповеди за участие на сили и средства от ГД „ЖСОБТ“ – МВР в съвместна дейност с ГДГП /Смолян и Елхово/ при провеждане на СПО, нито предложение рег.№484р-18931/23.11.2021г. на директора на дирекция „Жандармерия“ и предложение рег.№1984р-7333/23.11.2021г. на директора на дирекция „Специални операции и борба с тероризма“ доказват усложнена миграционна обстановка в посочената област на страната. Напротив – установява се необходимост от допълнителни сили /поради незает щат/ с цел участието им в дейности по охрана на масови мероприятия, охрана на обществения ред, противодействие на престъпността и охрана на лица в съответствие с нормативната база. Необходимостта от допълнителни служители от ГД „ЖСОБТ“ – МВР за участие в съвместна дейност с РДГП - Смолян и РДГП – Елхово /каквато е доказаната служебна необходимост/ при провеждане на СПО е преодоляна чрез директното командироване на служители от дирекция „Жандармерия“ /срав. заповеди/. Следователно преназначаването на жалбоподателя в сектор „Патрулно-постова дейност и масови мероприятия – Мездра“ от Зонално жандармерийско управление – Монтана  не разкрива хипотезата на служебна необходимост в аспекта, който е посочен в заповедта. Изхождайки от легалната дефиниция на понятието „служебна необходимост“ по §1, т.23 от ДР ЗМВР и месечните информации относно миграционната обстановка представени по делото, не доказват извънредни промени в оперативната обстановка, състоянието на престъпността и обществения ред, нормативни промени и/или промени във функционалните задължения на сектор „Патрулно-постова дейност и масови мероприятия – Мездра“. Именно с тази цел е поискано придаването на допълнителни сили в управлението в Мездра, видно от предложение рег.№484р-18931/23.11.2021г. А същевременно с оспорената заповед се извършва преназначаване на друго фактическо основание, което остава недоказано. Т.е. данните по делото не разкриват нито една от хипотезите на служебна необходимост за преназначаване на Д.С. на длъжността старши полицай в сектор „Патрулно-постова дейност и масови мероприятия – Мездра“ от Зонално жандармерийско управление – Монтана.

С оглед гореизложеното съдът счита, че оспорената заповед е незаконосъобразна и ще бъде отменена.

Съдът присъжда разноски на жалбоподателя, на основание чл.143, ал.1 от АПК, в размер на 560 лв. /10 лв. заплатена държавна такса, 550 лв. адвокатско възнаграждени/.

                Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

                ОТМЕНЯ заповед №484з-3575/23.11.2021г. на директора на ГД „ЖСОБТ“ - МВР, с която Д.В.С. *** е временно преназначен за срок от една година на младши изпълнителска длъжност старши полицай в сектор „Патрулно-постова дейност и масови мероприятия – Мездра“ от Зонално жандармерийско управление – Монтана при дирекция „Жандармерия“ към ГД „ЖСОБТ“ - МВР.

ОСЪЖДА Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма“ – МВР с адрес гр.София, ул.“Патриарх Герман“ №202 да заплати на Д.В.С., с посочени данни, съдебни разноски в размер на 560 лв. /петстотин и шестдесет/.

                Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от връчването му на страните.

 

 

 

                         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: