Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 683
28.10.2020г. гр. Хасково
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в открито съдебно
заседание на седми октомври две хиляди и двадесета година в състав:
Председател: Хайгухи
Бодикян
Членове: Пенка Костова
Росица Чиркалева
при секретаря Гергана Мазгалова и в присъствието на
прокурор Николай Гугушев при Окръжна прокуратура, гр. Хасково, като разгледа
докладваното от съдия Чиркалева АНД (К) № 654 по описа на съда за 2020
година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на глава дванадесета от АПК във вр. с чл.63 ал.1 от ЗАНН.
Образувано е по касационна
жалба от Община Ивайловград, против Решение №12 от 26.06.2020 г., постановено
по НАХД №3 по описа на Районен съд – Ивайловград за 2020 г.
В касационната жалба се
моли да бъде отменено решението на районния съд като неправилно и необосновано
и вместо него да бъде постановено решение, с което да бъде отменено изцяло
Наказателно постановление №58/14.01.2020г., издадено от Директора на РИОСВ –
Хасково. На първо място, от фактическа страна се сочи, че при извършена
проверка на 22.10.2019г., във връзка с контрол по населените места за наличие
на нерегламентирани сметища в землището на гр. Ивайловград било установено, че
специализиран автомобил с рег. №Х3829КН разтоварва свежи битови отпадъци на
нерегламентирано сметище, разположено в югоизточния край под лозята в
местността „Мандалъка“ по бивша КВС (карта на възстановената собственост) гр.
Ивайловград. На място било установено наличието на купчина битови отпадъци,
според проверяващите органи вследствие на организирано сметоизвозване,
извършено от ОП „Спектър“. След проверка в регистъра на специализираните
автомобили за превоз на отпадъци било установено, че МПС било регистрирано и
притежавало регистрационен документ по чл.78, ал.9 от Закона за управление на
отпадъците (ЗУО) с №14-РД-207-00 от 10.12.2018г., издадено от Директора на
РИОСВ – гр. Хасково. С този регистрационен документ било разрешено на ОП
„Спектър“ да извършва дейност по транспортирането на смесени отпадъци с код и
наименование „200301 – смесени битови отпадъци“ с превозно средство „МАН“,
модел ТГЛ, рег. Х3829КН. Тази констатация била аналогично привнесена от
издадения АУАН №58/19.11.2019г. и в НП №58/14.01.2020г. на Директор на РИОСВ
гр. Хасково. При така представената фактическа обстановка, касационният
жалбоподател счита, че единствено посочване на определено землище или местност
не конкретизира в достатъчна степен мястото, на което се твърди да е извършено
нарушението, както и лицата, които са го извършили. В местността „Мандалъка“,
която попадала в масив 121 по КВС на гр. Ивайловград, имало над 50 броя
поземлени имоти, собственост основно на граждани, като нито в обжалваното наказателно постановление,
нито в акта за установяване на нарушение, въз основа на който било издадено НП,
се посочвало точно в кой имот се приема, че било извършено нарушение, нито
неговата площ, граници, предназначение или каквито и да било други
характеристики на имота. Доколкото мястото на нарушение било съществен елемент от
обективната страна на деянието и доколкото то не било конкретизирано ясно,
точно и пълно, с наличната характеристика на имота, се твърди, че допуснатото
процесуално нарушение било съществено и пряко рефлектирало върху правото на
защита. Не без значение било, че при изясняване на фактическия състав на
деянието не бил установен по недвусмислен начин извършителя на деянието. Самото
посочване на „специализиран автомобил разтоварващ пресни битови отпадъци“ не
доказвало категорично вина на Община Ивайловград. От изнесеното в съдебна зала,
а и от АУАН и НП, административнонаказващият орган не доказал по несъмнен и
категоричен начин, че именно Община Ивайловград, чрез ОП „Спектър“,
организирало и възложило в този ден специализирания камион да депонира
отпадъците. В хода на съдебното производство било изяснено, че към настоящия
момент отпадъци на посочената местност „Мандалъка“ нямало, видно и от
приложените протоколи от последващи проверки, приложени по делото. Неизвестен и
до момента оставал фактът поради какви причини се ангажира отговорността на
Община Ивайловград, което се явявало нарушение на чл.57, ал.1, т.4 от ЗАНН.
Това по същество било сериозно процесуално нарушение. На второ място, от правна
страна се сочи, че при така представената фактическа обстановка и приложените
по преписката доказателства, оставало недоказано вмененото административно
нарушение на чл.134 ал.1 т.1 предложение първо във връзка с чл.29 ал.2 пр.2 от
Закона за управление на отпадъците във връзка с чл.83 от ЗАНН. Неправилно
административнонаказващият орган определил и наложил санкция съгласно
разпоредбата на чл.83 от ЗАНН, вместо предвидената за този род деяния в чл.24
от ЗАНН, с което издал незаконосъобразно наказателно постановление. От
изложеното следвал извода, че Районен съд Ивайловград неправилно постановил
Решение №12 от 26.06.2020г. по АНХД №3/2020г., с което потвърдил
незаконосъобразно наказателно постановление, при което били допуснати сериозни
процесуални нарушения и неправилно била приложена нормата на материалния закон.
Моли се за отмяна на обжалваното решение и постановяване на друго, с което да
бъде отменено наказателното постановление.
Ответникът, в представена
чрез процесуален представител писмена молба оспорва касационната жалба като неоснователна
и недоказана. Моли да бъде оставено в сила решението на Районен съд - Ивайловград
като законосъобразно и правилно.
Представителят на Окръжна
прокуратура – Хасково пледира за оставяне в сила на решението на Районен съд – Ивайловград
като правилно и законосъобразно.
Касационната инстанция, като се съобрази с нормата
на чл.218, ал.1 от АПК, обсъди наведените от касатора касационни основания, а
съобразно правилото на чл.218, ал.2 от АПК извърши и служебна проверка относно
допустимостта, валидността и съответствието на решението с материалния закон,
намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в законоустановения срок от надлежна
страна, срещу неблагоприятен за нея акт, поради което е допустима. Разгледана по същество е неоснователна.
С обжалваното Решение №12
от 26.06.2020 г., постановено по НАХД №3/2020 г., Районен съд – Ивайловград е потвърдил
Наказателно постановление №58/14.01.2020г., издадено от Директор на РИОСВ гр.
Хасково, с което на Община Ивайловград, за нарушение на чл.134, ал.1, т.1, пр.1
във връзка с чл.29, ал.2, пр.2 от Закона за управление на отпадъците и на
основание чл.134, ал.1, т.1, пр.1 и чл.157, ал.4 от Закон за управление на
отпадъците, във връзка с чл.83 от ЗАНН, е наложена имуществена санкция от 1400
лв. и е осъдил Община Ивайловград, ЕИК ********* да заплати на РИОСВ – Хасково
юрисконсултско възнаграждение в размер от 150 лева.
За да потвърди наказателното
постановление, районният съд е приел, че в конкретния случай се установява
извършването на описаното в него административно нарушение, като е мотивирал
изводите си.
Настоящият съдебен състав споделя напълно както установената от районния съд фактическа обстановка, така и направените въз основа на нея правни изводи. От събраните по делото доказателства безспорно се установява извършеното от Община Ивайловград нарушение. С нормата на чл.29, ал.2 от ЗУО се забранява изоставянето, нерегламентираното изхвърляне и изгаряне или друга форма на неконтролирано управление на отпадъците. В чл.134, ал.1 от ЗУО се предвижда, че се наказва с имуществена санкция в размер от 1400 до 4000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, което: 1. изхвърля неопасни отпадъци на неразрешени за това места или в съдове или торби, различни от определените от общината за измерване на количество битови отпадъци по чл.67, ал.8 от Закона за местните данъци и такси.
Правилно съдът е приел, след преценка на доказателствата по делото, че проверяващите на място, лично установили, че специализиран сметосъбиращ автомобил, с регистрационен номер X 3829 КН, разтоварва свежи битови отпадъци на сметище, разположено в югоизточния край под лозята, в местността „Мандалъка“, като се оказало, че те са от организираното сметосъбиране на Община Ивайловград, което се извършвало от общинско предприятие „Спектър“. Последното притежавало регистрационен документ за дейности по транспортиране (събиране и транспортиране) по чл.78, ал.9 от ЗУО, с № 14-РД-207-00 от 10.12.2018 г., издадено от Директора на РИОСВ - Хасково. С този регистрационен документ се разрешавало на ОП „Спектър“ да извършва дейност по транспортиране (събиране и транспортиране) в съответствие с §1, т.41 и 43 от ДР към ЗУО на територията на цялата страна на отпадъци с код и наименование „200301 - смесени битови отпадъци“, с превозно средство марка „МАН“, модел ТГЛ, рег. номер X 3829 КН. Обосновано съдът е приел, че по този начин е установено както извършеното неправомерно деяние, така и неговият извършител.
Неоснователни са наведените в касационната жалба възражения, че не било конкретизирано в достатъчна степен мястото, на което се твърдяло да е извършено нарушението, както и лицата, които го извършили. Съображения в тази насока са били навеждани и пред районния съд, който е обсъдил същите и обосновано е приел, че не се установяват визираните в жалбата процесуални нарушения относно мястото на извършване на нарушението и определяне качеството на нарушителя, като направените в тази насока изводи изцяло се споделят от настоящия състав и не е необходимо преповтарянето им.
Наложената имуществена санкция е определена в минималния предвиден в закона размер.
Касационните оплаквания не намират опора в доказателствата по делото и се явяват неоснователни. Решението на районния съд е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон и следва да бъде оставено в сила.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 изр.2 от ЗАНН, във вр. с чл.221, ал.2 от АПК, Административен съд – Хасково
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ В
СИЛА Решение № 12/26.06.2020г.,
постановено по НАХД №3/2020г. по описа на Районен съд - Ивайловград.
Решението е окончателно.
Председател: Членове: 1.
2.