Определение по дело №2253/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 3439
Дата: 2 декември 2022 г.
Съдия: Искрена Илийчева Димитрова
Дело: 20227050702253
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 септември 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

№____________

 

 

гр. Варна, 2 декември 2022г.

 

 

Варненският административен съд - VІІІ състав, в закрито заседание на втори декември две хиляди двадесет и втора година в състав:

           

                        Административен съдия: ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

                                                                                                                                        

като разгледа докладваното от съдията Димитрова адм.дело № 2253 по описа
за 2022год. за да се произнесе, взе предвид:

           

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр.чл.22, пар.7 и чл.44 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза /МК/.

Образувано е по жалба на „ИНТЕРКОМ ГРУП“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.Варна, ж.к.ЗПЗ, ул.„инж. ***, представлявано от управителя П.И.Н., чрез юрк. М.К. - С., против Решение № 32-271606/15.08.2022г. на директора на Териториална дирекция Митница Бургас при Агенция Митници, с което:

* На основание чл.48 от Регламент (ЕС) № 952/2013г. за стоките, поставени под режим допускане за свободно обращение с митнически декларации на „ИНТЕРКОМ ГРУП“ ООД, ЕИК ***, в кл.6/14 от декларациите е определен код по ТАРИК, както следва:

 

MRN

Деклариран код по ТАРИК в кл.6/14 на МД

Определен код по ТАРИК

1

20BG001008019961R5/11.05.2020

**********

**********

2

20BG001008019994R6/12.05.2020

**********

**********

3

20BG001008020131R2/18.05.2020

**********

**********

4

20BG001008021906R6/07.07.2020

**********

**********

5

20BG001008021957R8/08.07.2020

**********

**********

6

20BG001008022051R1/10.07.2020

**********

**********

7

20BG001008022121R5/13.07.2020

**********

**********

 

* На основание чл.77, §1, буква а), вр. §2 от Регламент (ЕС) № 952/2013г. за стоките по посочените декларации е установено вносно митническо задължение, възникнало към датата на приемане на митническата декларация.

* На основание чл.85, §1 от Регламент (ЕС) № 952/2013г. при прилагане на ставка 0% за вносно мито и 25% за допълнително мито, съответстващи на декларирания тарифен код за стоките от горепосочените митнически декларации, спрямо митническата стойност на стоката, е определено вносно митническо задължение в размер, както следва:

 

MRN

Митническа стойност

Вносно мито, лв. (0%)

Допълнително мито, лв.(25%)

1

20BG001008019961R5/11.05.2020

14201,60

0,00

3550,40

2

20BG001008019994R6/12.05.2020

15605,44

0,00

3500,20

3

20BG001008020131R2/18.05.2020

17214,45

0,00

738,50

4

20BG001008021906R6/07.07.2020

18700,94

0,00

4675,24

5

20BG001008021957R8/08.07.2020

19123,03

0,00

4780,76

6

20BG001008022051R1/10.07.2020

26588,82

0,00

6647,21

7

20BG001008022121R5/13.07.2020

24214,66

0,00

6053,67

 

29945,98

 

* На основание чл.55, ал.1 от ЗДДС е определена данъчна основа при внос по смисъла на чл.16, ал.1 от ЗДДС на стоката по горепосочените митнически декларации, както следва:

 

MRN

Митническа стойност

Вносно мито, лв. (0%)

Допълнително мито, лв.(25%)

Данъчна основа (с.3 + к.4 +к.5)

1

2

3

4

5

6

1

20BG001008019961R5/11.05.2020

14201,60

0,00

3550,40

17752,00

2

20BG001008019994R6/12.05.2020

15605,44

0,00

3500,20

19105,64

3

20BG001008020131R2/18.05.2020

17214,45

0,00

738,50

17952,95

4

20BG001008021906R6/07.07.2020

18700,94

0,00

4675,24

23376,18

5

20BG001008021957R8/08.07.2020

19123,03

0,00

4780,76

23903,79

6

20BG001008022051R1/10.07.2020

26588,82

0,00

6647,21

33236,03

7

20BG001008022121R5/13.07.2020

24214,66

0,00

6053,67

30268,33

 

* На основание чл.54, ал.1, вр.чл.66, ал.1, т.2, вр.чл.67, ал.1 от ЗДДС, вр.чл.77, §1, буква а), вр.§2 от Регламент (ЕС) № 952/2013г., е определено задължение за ДДС при внос по смисъла на чл.16, ал.1 от ЗДДС за стоките по горепосочените митнически декларации, както следва:

 

MRN

Митническа стойност

Вносно мито, лв. (0%)

Допълнително мито, лв.(25%)

Данъчна основа (с.3 + к.4 +к.5)

ДДС, лв.

1

2

3

4

5

6

7

1

20BG001008019961R5/11.05.2020

14201,60

0,00

3550,40

17752,00

3550,40

2

20BG001008019994R6/12.05.2020

15605,44

0,00

3500,20

19105,64

3821,13

3

20BG001008020131R2/18.05.2020

17214,45

0,00

738,50

17952,95

3590,59

4

20BG001008021906R6/07.07.2020

18700,94

0,00

4675,24

23376,18

4675,24

5

20BG001008021957R8/08.07.2020

19123,03

0,00

4780,76

23903,79

4780,76

6

20BG001008022051R1/10.07.2020

26588,82

0,00

6647,21

33236,03

6647,21

7

20BG001008022121R5/13.07.2020

24214,66

0,00

6053,67

30268,33

6053,67

 

* За стоките по горепосочените митнически декларации на основание чл.105, §3 и §4 от Регламент (ЕС) № 952/2013г., вр.чл.56 от ЗДДС, са взети под отчет и за досъбиране допълнително мито в размер на 29945,98лв. и ДДС в размер на 5989,21лв., както следва:

 

MRN

Мито, изчислено и заплатено по декларирани данни (0%)

ДДС, изчислен и заплатен на база декларирани данни

Установен размер на мито (25%)

Установен размер на ДДС

Мито за вземане под отчет и досъбиране

ДДС за вземане под отчет и досъбиране

1

2

3

4

5

6

7

8

1

20BG001008019961R5/11.05.2020

0,00

2840,32

3550,40

3550,40

3550,40

710,08

2

20BG001008019994R6/12.05.2020

0,00

3121,09

3500,20

3821,13

3500,20

700,04

3

20BG001008020131R2/18.05.2020

0,00

3442,89

738,50

3590,59

738,50

147,70

4

20BG001008021906R6/07.07.2020

0,00

3740,19

4675,24

4675,24

4675,24

935,05

5

20BG001008021957R8/08.07.2020

0,00

3824,61

4780,76

4780,76

4780,76

956,15

6

20BG001008022051R1/10.07.2020

0,00

5317,76

6647,21

6647,21

6647,21

1329,45

7

20BG001008022121R5/13.07.2020

0,00

4842,93

6053,67

6053,67

6053,67

1210,74

 

 

0,00

27129,79

29945,98

33119,00

29945,98

5989,21

 

*За длъжник за доплащане на установените задължения за мито и ДДС, ведно с начислените лихви за забава, е определен „ИНТЕРКОМ ГРУП“ ООД.

С представена в с.з. на 08.11.2022г. молба, жалбоподателят е направил искане за допускане на експертиза, със следните задачи:

Вещото лице, като вземе предвид описанието на стоките, съдържащо се в представените по делото митнически декларации и приложените към тях сертификати и писма относно предназначението на стоките, и като се съобрази с представените Обяснителните бележки към Хармонизираната Система /ХС/ и комбинираната номенклатура КН/ на ЕС за процесния период и позиции, да даде заключение:

1/ Описанието на стоките в МД с номера: 20BG001008019961R5 от 11.05.2020г.; 20BG001008019994R6 от 12.05.2020г.; 20BG001008020131R2 от 18.05.2020г.; 20BG001008021906R6 от 07.07.2020r.; 20BG001008021957R8 от 08.07.2020r.; 20BG001008022051R1 от 10.07.2020г.; 20BG001008022121R5 от 13.07.2020г. и приложените сертификати съдържат ли достатъчно данни за определяне на кода по ТАРИК от страна на митническите органи или е необходимо извършването на допълнителни анализи на стоката.

2/ Кой е водещият критерий за определяне на тарифния код - размера на тръбите или предназначението им.

3/ Отговаря ли описанието на стоките в митническите декларации и приложените към тях документи на код по ТАРИК ********** или код по ТАРИК ********** съответства на описанието на стоките, предмет на внос в по-голяма степен.

4/ Към датите на внос на митнически декларации с номера: 20BG001008019961R5 от 11.05.2020г.; 20BG001008019994R6 от 12.05.2020г.; 20BG001008020131R2 от 18.05.2020г.; 20BG001008021906R6 от 07.07.2020r.; 20BG001008021957R8 от 08.07.2020r.; 20BG001008022051R1 от 10.07.2020г.; 20BG001008022121R5 от 13.07.2020г. - имало ли е предвидена непреференциална тарифна квота за код ********** и код ********** или същата е била изчерпана/неприложима.

            С протоколно определение от 08.11.2022г. съдът е задължил ответната страна: в 14-дневен срок от получаване на съобщението, да представи справка за квотите, относими към позиция ********** и позиция **********, а именно – 098947, 098650 и 098971, към датата на подаване на всяка една от митническите декларации и към момента на осъществяване на последващия митнически контрол по всяка една от декларациите; да представи превод на български език на всички документи по преписката, които са относими към предмета на спора и са представени на чужд език. В същия срок е дадена възможност на ответника да изрази становище по искането на жалбоподателя за назначаване на експертиза.

            В тази връзка е постъпила молба С.д. № 17956/01.12.2022г. от представител на ответника, с която: се представят изисканите справки за квотите, относими към ТАРИК ********** и **********; иска се допълнителна възможност за представяне на изисканите преводи, т.к. в Агенция „Митници“ е изчерпан напълно финансовия ресурс по договора за осигуряване на писмени преводи; възразява по искането за назначаване на исканата от жалбоподателя експертиза по съображения, че по същество тарифното класиране представлява правен въпрос. Във връзка с първия въпрос сочи, че деклараторът, носейки отговорност за точността на данните в декларацията, е длъжен да опише стоката в съответствие с критериите за класиране и с оглед приложените документи, като в случая описанието на стоките потвърждава класирането им позиция 7305, вместо декларираната 7306. Относно втория въпрос сочи, че критерият „Размер на тръбите“ се използва за класирането в позиция 7305 или 7306, докато предназначението е определящо за класирането в подпозициите на съответната позиция. Относно третият въпрос сочи, че за да се класира стоката в позиция 7306, същата следва да е извън обхвата на позиция 7305, т.е да е различна от стоки с описание „Други тръби (например заварени или нитовани) с кръгло напречно сечение, с външен диаметър, превишаващ 406,4 mm, от желязо или стомана“, което видно от описанието на стоките в митническите декларации не е така. Предвид представената информация за квотите, относими към кодове по ТАРИК ********** и **********, счита, че същата е достатъчна и не е необходима експертиза, която да установи дали наличната квота е налична или изчерпана.

            Съдът принципно споделя възражението на ответната страна, че тарифното класиране на стоките е правен въпрос и не може да бъде решаван по същество чрез експертиза. Независимо от изложеното, доколкото формулираните от жалбоподателя въпроси са свързани с твърденията му жалбата и с изясняване на спорните по делото факти, няма пречка експертизата да бъде допусната във варианта, в който е поискана, а изготвеното заключение да бъде обсъдено при произнасянето на съда по спорния правен въпрос относно тарифното класиране на процесните стоки.

            Водим от горното, Варненският административен съд, VІІІ-ми състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

            ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на ответната страна, в срок до следващото съдебно заседание, да представи превод на български език на всички документи по преписката, които са относими към предмета на спора и са представени на чужд език.

           

ДА СЕ ВРЪЧИ на жалбоподателя екземпляр от молбата на ответника С.д. № 17956/01.12.2022г. и приложенията към нея.

 

ДОПУСКА извършването на Съдебно-икономическа експертиза със следните задачи:

Вещото лице, след като запознае с материалите по делото, като вземе предвид описанието на стоките, съдържащо се в представените по делото митнически декларации и приложените към тях сертификати и писма относно предназначението на стоките, и като се съобрази с представените Обяснителните бележки към Хармонизираната Система /ХС/ и комбинираната номенклатура КН/ на ЕС за процесния период и позиции, да даде заключение:

1/ Описанието на стоките в МД с номера: 20BG001008019961R5 от 11.05.2020г.; 20BG001008019994R6 от 12.05.2020г.; 20BG001008020131R2 от 18.05.2020г.; 20BG001008021906R6 от 07.07.2020r.; 20BG001008021957R8 от 08.07.2020r.; 20BG001008022051R1 от 10.07.2020г.; 20BG001008022121R5 от 13.07.2020г. и приложените сертификати съдържат ли достатъчно данни за определяне на кода по ТАРИК от страна на митническите органи или е необходимо извършването на допълнителни анализи на стоката.

2/ Кой е водещият критерий за определяне на тарифния код - размера на тръбите или предназначението им.

3/ Отговаря ли описанието на стоките в митническите декларации и приложените към тях документи на код по ТАРИК ********** или код по ТАРИК ********** съответства на описанието на стоките, предмет на внос в по-голяма степен.

4/ Към датите на внос на митнически декларации с номера: 20BG001008019961R5 от 11.05.2020г.; 20BG001008019994R6 от 12.05.2020г.; 20BG001008020131R2 от 18.05.2020г.; 20BG001008021906R6 от 07.07.2020r.; 20BG001008021957R8 от 08.07.2020r.; 20BG001008022051R1 от 10.07.2020г.; 20BG001008022121R5 от 13.07.2020г. - имало ли е предвидена непреференциална тарифна квота за код ********** и код ********** или същата е била изчерпана/неприложима.

           

            ОПРЕДЕЛЯ първоначален депозит за вещо лице в размер на 300,00лв. (триста лева), вносим от жалбоподателя в 7-дневен срок от получаване на съобщението.

 

            НАЗНАЧАВА за вещо лице Й.П.У. –икономист-счетоводител, данъчен и митнически контрол, който да бъде уведомен за изготвяне на заключението след представяне на доказателства за внесения депозит.

 

 

Административен съдия: