ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№____________
гр. Варна, 2 декември 2022г.
Варненският административен съд - VІІІ състав, в закрито заседание на втори декември две хиляди двадесет и втора година в състав:
Административен съдия: ИСКРЕНА ДИМИТРОВА
като разгледа
докладваното от съдията Димитрова адм.дело
№ 2253 по описа
за 2022год. за да се произнесе, взе
предвид:
Производството
е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/,
вр.чл.22, пар.7 и чл.44 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и
на Съвета от 9 октомври 2013г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза /МК/.
Образувано е по жалба на „ИНТЕРКОМ ГРУП“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.Варна, ж.к.ЗПЗ, ул.„инж. ***, представлявано от управителя П.И.Н., чрез юрк. М.К. - С., против Решение № 32-271606/15.08.2022г. на директора на Териториална дирекция Митница Бургас при Агенция Митници, с което:
* На основание чл.48 от
Регламент (ЕС) № 952/2013г. за стоките, поставени под режим допускане за
свободно обращение с митнически декларации на „ИНТЕРКОМ ГРУП“ ООД, ЕИК ***, в
кл.6/14 от декларациите е определен код
по ТАРИК, както следва:
№ |
MRN |
Деклариран код по ТАРИК в кл.6/14 на МД |
Определен код по ТАРИК |
1 |
20BG001008019961R5/11.05.2020 |
********** |
********** |
2 |
20BG001008019994R6/12.05.2020 |
********** |
********** |
3 |
20BG001008020131R2/18.05.2020 |
********** |
********** |
4 |
20BG001008021906R6/07.07.2020 |
********** |
********** |
5 |
20BG001008021957R8/08.07.2020 |
********** |
********** |
6 |
20BG001008022051R1/10.07.2020 |
********** |
********** |
7 |
20BG001008022121R5/13.07.2020 |
********** |
********** |
* На основание чл.77, §1, буква а), вр. §2 от Регламент (ЕС) № 952/2013г. за стоките по посочените декларации е установено вносно митническо задължение, възникнало към датата на приемане на митническата декларация.
* На основание чл.85, §1 от
Регламент (ЕС) № 952/2013г. при прилагане на ставка 0% за вносно мито и 25% за
допълнително мито, съответстващи на декларирания тарифен код за стоките от
горепосочените митнически декларации, спрямо митническата стойност на стоката, е определено вносно митническо задължение в
размер, както следва:
№ |
MRN |
Митническа стойност |
Вносно мито, лв. (0%) |
Допълнително мито, лв.(25%) |
1 |
20BG001008019961R5/11.05.2020 |
14201,60 |
0,00 |
3550,40 |
2 |
20BG001008019994R6/12.05.2020 |
15605,44 |
0,00 |
3500,20 |
3 |
20BG001008020131R2/18.05.2020 |
17214,45 |
0,00 |
738,50 |
4 |
20BG001008021906R6/07.07.2020 |
18700,94 |
0,00 |
4675,24 |
5 |
20BG001008021957R8/08.07.2020 |
19123,03 |
0,00 |
4780,76 |
6 |
20BG001008022051R1/10.07.2020 |
26588,82 |
0,00 |
6647,21 |
7 |
20BG001008022121R5/13.07.2020 |
24214,66 |
0,00 |
6053,67 |
|
29945,98 |
* На основание чл.55, ал.1 от ЗДДС е определена данъчна основа при внос по смисъла на чл.16, ал.1 от ЗДДС на стоката по горепосочените митнически декларации, както следва:
№ |
MRN |
Митническа стойност |
Вносно мито, лв. (0%) |
Допълнително мито, лв.(25%) |
Данъчна основа (с.3 + к.4 +к.5) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
20BG001008019961R5/11.05.2020 |
14201,60 |
0,00 |
3550,40 |
17752,00 |
2 |
20BG001008019994R6/12.05.2020 |
15605,44 |
0,00 |
3500,20 |
19105,64 |
3 |
20BG001008020131R2/18.05.2020 |
17214,45 |
0,00 |
738,50 |
17952,95 |
4 |
20BG001008021906R6/07.07.2020 |
18700,94 |
0,00 |
4675,24 |
23376,18 |
5 |
20BG001008021957R8/08.07.2020 |
19123,03 |
0,00 |
4780,76 |
23903,79 |
6 |
20BG001008022051R1/10.07.2020 |
26588,82 |
0,00 |
6647,21 |
33236,03 |
7 |
20BG001008022121R5/13.07.2020 |
24214,66 |
0,00 |
6053,67 |
30268,33 |
* На основание чл.54, ал.1, вр.чл.66, ал.1, т.2, вр.чл.67, ал.1 от ЗДДС, вр.чл.77, §1, буква а), вр.§2 от Регламент (ЕС) № 952/2013г., е определено задължение за ДДС при внос по смисъла на чл.16, ал.1 от ЗДДС за стоките по горепосочените митнически декларации, както следва:
№ |
MRN |
Митническа стойност |
Вносно мито, лв. (0%) |
Допълнително мито, лв.(25%) |
Данъчна основа (с.3 + к.4 +к.5) |
ДДС, лв. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1 |
20BG001008019961R5/11.05.2020 |
14201,60 |
0,00 |
3550,40 |
17752,00 |
3550,40 |
2 |
20BG001008019994R6/12.05.2020 |
15605,44 |
0,00 |
3500,20 |
19105,64 |
3821,13 |
3 |
20BG001008020131R2/18.05.2020 |
17214,45 |
0,00 |
738,50 |
17952,95 |
3590,59 |
4 |
20BG001008021906R6/07.07.2020 |
18700,94 |
0,00 |
4675,24 |
23376,18 |
4675,24 |
5 |
20BG001008021957R8/08.07.2020 |
19123,03 |
0,00 |
4780,76 |
23903,79 |
4780,76 |
6 |
20BG001008022051R1/10.07.2020 |
26588,82 |
0,00 |
6647,21 |
33236,03 |
6647,21 |
7 |
20BG001008022121R5/13.07.2020 |
24214,66 |
0,00 |
6053,67 |
30268,33 |
6053,67 |
* За стоките по горепосочените митнически декларации на основание чл.105, §3 и §4 от Регламент (ЕС) № 952/2013г., вр.чл.56 от ЗДДС, са взети под отчет и за досъбиране допълнително мито в размер на 29945,98лв. и ДДС в размер на 5989,21лв., както следва:
№ |
MRN |
Мито, изчислено и заплатено по
декларирани данни (0%) |
ДДС, изчислен и заплатен на база
декларирани данни |
Установен размер на мито (25%) |
Установен размер на ДДС |
Мито за вземане под отчет и досъбиране |
ДДС за вземане под отчет и досъбиране |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
20BG001008019961R5/11.05.2020 |
0,00 |
2840,32 |
3550,40 |
3550,40 |
3550,40 |
710,08 |
2 |
20BG001008019994R6/12.05.2020 |
0,00 |
3121,09 |
3500,20 |
3821,13 |
3500,20 |
700,04 |
3 |
20BG001008020131R2/18.05.2020 |
0,00 |
3442,89 |
738,50 |
3590,59 |
738,50 |
147,70 |
4 |
20BG001008021906R6/07.07.2020 |
0,00 |
3740,19 |
4675,24 |
4675,24 |
4675,24 |
935,05 |
5 |
20BG001008021957R8/08.07.2020 |
0,00 |
3824,61 |
4780,76 |
4780,76 |
4780,76 |
956,15 |
6 |
20BG001008022051R1/10.07.2020 |
0,00 |
5317,76 |
6647,21 |
6647,21 |
6647,21 |
1329,45 |
7 |
20BG001008022121R5/13.07.2020 |
0,00 |
4842,93 |
6053,67 |
6053,67 |
6053,67 |
1210,74 |
|
|
0,00 |
27129,79 |
29945,98 |
33119,00 |
29945,98 |
5989,21 |
*За длъжник за доплащане на установените задължения за мито и ДДС, ведно с начислените лихви за забава, е определен „ИНТЕРКОМ ГРУП“ ООД.
С представена в с.з. на 08.11.2022г. молба, жалбоподателят е направил искане за допускане на експертиза, със следните задачи:
Вещото лице, като вземе предвид описанието на стоките, съдържащо се в представените по делото митнически декларации и приложените към тях сертификати и писма относно предназначението на стоките, и като се съобрази с представените Обяснителните бележки към Хармонизираната Система /ХС/ и комбинираната номенклатура КН/ на ЕС за процесния период и позиции, да даде заключение:
1/ Описанието на стоките в МД с номера: 20BG001008019961R5 от 11.05.2020г.; 20BG001008019994R6 от 12.05.2020г.; 20BG001008020131R2 от 18.05.2020г.; 20BG001008021906R6 от 07.07.2020r.; 20BG001008021957R8 от 08.07.2020r.; 20BG001008022051R1 от 10.07.2020г.; 20BG001008022121R5 от 13.07.2020г. и приложените сертификати съдържат ли достатъчно данни за определяне на кода по ТАРИК от страна на митническите органи или е необходимо извършването на допълнителни анализи на стоката.
2/ Кой е водещият критерий за определяне на тарифния код - размера на тръбите или предназначението им.
3/ Отговаря ли описанието на стоките в митническите декларации и приложените към тях документи на код по ТАРИК ********** или код по ТАРИК ********** съответства на описанието на стоките, предмет на внос в по-голяма степен.
4/ Към датите на внос на митнически декларации с номера: 20BG001008019961R5 от 11.05.2020г.; 20BG001008019994R6 от 12.05.2020г.; 20BG001008020131R2 от 18.05.2020г.; 20BG001008021906R6 от 07.07.2020r.; 20BG001008021957R8 от 08.07.2020r.; 20BG001008022051R1 от 10.07.2020г.; 20BG001008022121R5 от 13.07.2020г. - имало ли е предвидена непреференциална тарифна квота за код ********** и код ********** или същата е била изчерпана/неприложима.
С протоколно определение от 08.11.2022г. съдът е задължил ответната страна: в 14-дневен срок от получаване на съобщението, да представи справка за квотите, относими към позиция ********** и позиция **********, а именно – 098947, 098650 и 098971, към датата на подаване на всяка една от митническите декларации и към момента на осъществяване на последващия митнически контрол по всяка една от декларациите; да представи превод на български език на всички документи по преписката, които са относими към предмета на спора и са представени на чужд език. В същия срок е дадена възможност на ответника да изрази становище по искането на жалбоподателя за назначаване на експертиза.
В тази връзка е постъпила молба С.д. № 17956/01.12.2022г. от представител на ответника, с която: се представят изисканите справки за квотите, относими към ТАРИК ********** и **********; иска се допълнителна възможност за представяне на изисканите преводи, т.к. в Агенция „Митници“ е изчерпан напълно финансовия ресурс по договора за осигуряване на писмени преводи; възразява по искането за назначаване на исканата от жалбоподателя експертиза по съображения, че по същество тарифното класиране представлява правен въпрос. Във връзка с първия въпрос сочи, че деклараторът, носейки отговорност за точността на данните в декларацията, е длъжен да опише стоката в съответствие с критериите за класиране и с оглед приложените документи, като в случая описанието на стоките потвърждава класирането им позиция 7305, вместо декларираната 7306. Относно втория въпрос сочи, че критерият „Размер на тръбите“ се използва за класирането в позиция 7305 или 7306, докато предназначението е определящо за класирането в подпозициите на съответната позиция. Относно третият въпрос сочи, че за да се класира стоката в позиция 7306, същата следва да е извън обхвата на позиция 7305, т.е да е различна от стоки с описание „Други тръби (например заварени или нитовани) с кръгло напречно сечение, с външен диаметър, превишаващ 406,4 mm, от желязо или стомана“, което видно от описанието на стоките в митническите декларации не е така. Предвид представената информация за квотите, относими към кодове по ТАРИК ********** и **********, счита, че същата е достатъчна и не е необходима експертиза, която да установи дали наличната квота е налична или изчерпана.
Съдът принципно споделя възражението на ответната страна, че тарифното класиране на стоките е правен въпрос и не може да бъде решаван по същество чрез експертиза. Независимо от изложеното, доколкото формулираните от жалбоподателя въпроси са свързани с твърденията му жалбата и с изясняване на спорните по делото факти, няма пречка експертизата да бъде допусната във варианта, в който е поискана, а изготвеното заключение да бъде обсъдено при произнасянето на съда по спорния правен въпрос относно тарифното класиране на процесните стоки.
Водим от горното, Варненският административен съд, VІІІ-ми състав
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на ответната страна, в срок до следващото съдебно заседание, да представи превод на български език на всички документи по преписката, които са относими към предмета на спора и са представени на чужд език.
ДА СЕ ВРЪЧИ на жалбоподателя екземпляр от молбата на ответника С.д. № 17956/01.12.2022г. и приложенията към нея.
ДОПУСКА извършването на Съдебно-икономическа експертиза със следните задачи:
Вещото лице, след като запознае с материалите по делото, като вземе предвид описанието на стоките, съдържащо се в представените по делото митнически декларации и приложените към тях сертификати и писма относно предназначението на стоките, и като се съобрази с представените Обяснителните бележки към Хармонизираната Система /ХС/ и комбинираната номенклатура КН/ на ЕС за процесния период и позиции, да даде заключение:
1/ Описанието на стоките в МД с номера: 20BG001008019961R5 от 11.05.2020г.; 20BG001008019994R6 от 12.05.2020г.; 20BG001008020131R2 от 18.05.2020г.; 20BG001008021906R6 от 07.07.2020r.; 20BG001008021957R8 от 08.07.2020r.; 20BG001008022051R1 от 10.07.2020г.; 20BG001008022121R5 от 13.07.2020г. и приложените сертификати съдържат ли достатъчно данни за определяне на кода по ТАРИК от страна на митническите органи или е необходимо извършването на допълнителни анализи на стоката.
2/ Кой е водещият критерий за определяне на тарифния код - размера на тръбите или предназначението им.
3/ Отговаря ли описанието на стоките в митническите декларации и приложените към тях документи на код по ТАРИК ********** или код по ТАРИК ********** съответства на описанието на стоките, предмет на внос в по-голяма степен.
4/ Към датите на внос на митнически декларации с номера: 20BG001008019961R5 от 11.05.2020г.; 20BG001008019994R6 от 12.05.2020г.; 20BG001008020131R2 от 18.05.2020г.; 20BG001008021906R6 от 07.07.2020r.; 20BG001008021957R8 от 08.07.2020r.; 20BG001008022051R1 от 10.07.2020г.; 20BG001008022121R5 от 13.07.2020г. - имало ли е предвидена непреференциална тарифна квота за код ********** и код ********** или същата е била изчерпана/неприложима.
ОПРЕДЕЛЯ първоначален депозит за вещо лице в размер на 300,00лв. (триста лева), вносим от жалбоподателя в 7-дневен срок от получаване на съобщението.
НАЗНАЧАВА за вещо лице Й.П.У. –икономист-счетоводител, данъчен и митнически контрол, който да бъде уведомен за изготвяне на заключението след представяне на доказателства за внесения депозит.
Административен
съдия: