Р Е Ш Е Н И Е
№2347
гр. Пловдив, 18
ноември 2019 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд- Пловдив, VІІІ-ми състав, в
открито заседание на четиринадесети ноември, две хиляди и деветнадесета година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,
при секретаря Диана Караиванова, като разгледа
административно дело №3472 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда
на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка
с чл.459, ал.1 от Изборния кодекс ИК).
Р.Е.С., с адрес: ***, представляван от адвокат А.П.-
пълномощник, обжалва Решение №131-МИ от 28.10.2019г. на Общинска избирателна комисия
(ОИК)- Хисаря, изменено и допълнено с Решение №141-МИ от 01.11.2019г. на ОИК-
Хисаря, в частта му, с която Д.И.В. е обявена за избрана за общински съветник в
Общински съвет (ОбС)- Хисаря от Местна коалиция “СДС
(СДС, АБВ)“.
Претендира се отмяна на оспорената част от акта
поради незаконосъобразност, връщане книжата на ОИК- Хисаря за обявяване на
действителния резултат, както и присъждане на направените по делото разноски.
Ответникът- ОИК- Хисаря, представлявана от Д.И.Д.-
председател, изразява становище за недопустимост на жалбата. Алтернативно поддържа
становище за нейната неоснователност. Изрично възразява за прекомерност на
заплатеното адвокатско възнаграждение от страна на жалбоподателя.
Заинтересуваното лице- Д.И.В., не се явява, не се
представлява и не изразява становище по жалбата.
Окръжна прокуратура-
Пловдив, редовно уведомена за възможността да встъпи в производството, не се
представлява и не изразява становище по жалбата.
По допустимостта на
жалбата, съдът констатира следното:
Съгласно разпоредбата на чл.459, ал.1 от ИК, всеки
кандидат за общински съветник или кмет, партиите, коалициите и лицето, което
представлява инициативния комитет, регистрирали кандидати за съответния вид
избор, може да обжалват решението на общинската избирателна комисия за
определяне на резултатите от изборите пред съответния административен съд в
7-дневен срок от обявяването на решението.
С Решение №32 от 16.09.2019г. (неприложено по
делото[1])
ОИК- Хисаря регистрира и обявява“ Местна коалиция “СДС (СДС,
АБВ)“ за участие в изборите за общински съветници.
С Решение №60-МИ от 21.09.2019г. (листи 40-41,
116-117) ОИК- Хисаря регистрира кандидатска листа за общински съветници в
община Хисаря, предложена от Местна коалиция “СДС (СДС,
АБВ)“ за участие в изборите, насрочени на 27.10.2019г., както следва:
№ |
Собствено, бащино и фамилно име |
ЕГН/ЛН |
1 |
Н.П.П. |
********** |
2 |
А.П. К. |
********** |
3 |
Р.Е.С. |
********** |
4 |
Й.В.Д. |
********** |
5 |
С.И.В. |
********** |
6 |
С.Д.Ц. |
********** |
7 |
Д.И.В. |
********** |
8 |
Б.И.В. |
********** |
9 |
Р.И.Т. |
********** |
10 |
С.П.Ш. |
********** |
11 |
В.Н.В. |
********** |
12 |
Д. Н.Н. |
********** |
13 |
М.Л.П. |
********** |
14 |
П.Т.Н. |
********** |
15 |
Т.К.Ц. |
********** |
16 |
Т.Н.Ш. |
********** |
17 |
И.П.Ж. |
********** |
Предвид обстоятелството, че жалбоподателят С. е
кандидата за общински съветник в проведените местни избори, то за него е налице
правен интерес по отношение на заявеното оспорване.
Оспореното Решение №131-МИ от 28.10.2019г. за
избиране на общински съветници (листи 32-38, 83-86, 87-90, 151-154, 155-158) е
публикувано на 28.10.2019г. в 9:10ч. (или в 8:47ч., според информация в интернет).
Видно от съдържанието на решението, в същото няма изрично направено
отбелязване, че същото подлежи на обжалване.
С Решение №141-МИ от 01.11.2019г. (лист 39, 99,
100, 175, 176) ОИК- Хисаря, във връзка с дадени указания в писмо с
Изх.№МИ-15-1327 от 01.11.2019г. (неприложено по делото) на Централната избирателна
комисия (ЦИК), изменя и допълва диспозитива на
Решение №131-МИ от 28.10.2019г., както следва: “На основание чл. 459, ал. 1 от Изборния кодекс настоящото решение подлежи
на обжалване пред Административен съд Пловдив в седемдневен срок от обявяването
му чрез ОИК Хисаря“. Решение №141-МИ от 01.11.2019г. е публикувано на
01.11.2019г. в 17:45ч. (или в 17:48ч. според информация в интернет).
От своя страна, жалбата (лист 9, 10) е подадена
чрез ОИК- Хисаря на 06.11.2019г.
С Решение №615-МИ от 15.08.2019г., както и с
Решение №630-МИ от 20.08.2019г. на ЦИК са утвърдени образци на изборни книжа за
произвеждане на изборите за общински съветници и за кметове на 27 октомври
2019г. с номера от 1-МИ до 104-МИ, представляващи неразделна част от решенията.
Приложение №93-МИ към Решение №630-МИ от 20.08.2019г. представлява “Решение на ОИК за избиране на общински
съветници“, в което приложение също няма изрично посочване на реда за обжалване
на решението.
Също така, и в разпоредбите на ИК няма изрично
предвидени такива относно съдържанието на решение от вида на оспореното по
делото, поради което настоящият състав на съда приема, че следва да намерят
приложение нормите на АПК, които се отнасят до подобни случаи, съгласно нормата
на чл.46, ал.2 от Закона за нормативните актове (ЗНА), според която норма, когато
нормативният акт е непълен, за неуредените от него случаи се прилагат
разпоредбите, които се отнасят до подобни случаи, ако това отговаря на целта на
акта.
Съгласно, чл.140, ал.1 от АПК, когато в
административния акт или в съобщението за неговото издаване не е указано пред
кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба, съответният срок за обжалване
по този дял се удължава на два месеца.
В случая, обстоятелството, че Решение №131-МИ от
28.10.2019г. на ОИК- Хисаря подлежи на обжалване в 7-дневен срок от обявяването
му, е обявено чрез Решение №141-МИ от 01.11.2019г. на ОИК- Хисаря, поради което
7-дневният срок за обжалване на Решение №131-МИ от 28.10.2019г. изтича на
08.11.2019г. и подаването на жалбата на 06.11.2019г. чрез ответника, според
настоящия състав на съда, се явява направено в законоустановения срок, противно
на направеното в тази връзка възражение от страна на процесуалния представител
на ответника.
Следователно, като подадена в законоустановения
срок и при наличието на правен интерес, жалбата се явява допустима.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Съгласно приетите по
делото доказателства и публикуваните в сайта на ЦИК и ОИК- Хисаря в интернет
протоколи на ОИК- Хисаря за избиране на общински съвет на община Хисаря, секция
1637, на 27.10.2019г. са проведени избори за общински съветници в ОбС- Хисаря. Гласуването е проведено в 23 избирателни секции.
След приключване на изборния ден, въз основа на представените от секционните
избирателни комисии (СИК) протоколи за проведен избор за общински съветници е прието
за установено следното:
Сума от всички действителни гласове 4470; Брой мандати за общински съветници-
17; Общинска избирателна квота: 263,
тъй като 4479
/ 17 = 262,9411765.
При така установените резултати, ОИК- Хисаря
разпределя мандатите между партиите, коалициите и местните коалиции, получили
гласове не по-малко от общинската избирателна квота, както следва:
№ в бюле-тината |
Наименование на партията, коалицията или местната коалиция |
БРОЙ МАНДАТИ с
думи
с цифри |
25. |
СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ „Български път“ |
три
3 |
34. |
ПП ВМРО - БЪЛГАРСКО НАЦИОНАЛНО ДВИЖЕНИЕ |
един
1 |
43. |
ПП ГЕРБ |
четири
4 |
56. |
БСП ЗА БЪЛГАРИЯ |
пет
5 |
67. |
Местна коалиция “СДС (СДС, АБВ)“ |
четири
4 |
ОИК- Хисаря обявява разпределението на заявените
предпочитания (преференции) за отделните кандидати по кандидатски листи на
партии, коалициите и местните коалиции, получили мандати, между които и
разпределението на мандатите, получени от Местна коалиция “СДС (СДС, АБВ)“, както следва:
№ в бюле-тина-та |
№ в под-режда-нето |
Собствено, бащино и фамилно име на кандидата в листата |
№ на спи-сък |
Брой предпочитания |
67 |
1 |
А.П. К. |
А |
340 |
2 |
Н.П.П. |
А |
157 (96) |
|
3 |
Б.И.В. |
А |
81 |
|
4 |
Д.И.В. |
А |
76 |
|
5 |
Р.Е.С. |
Б |
53 |
|
6 |
Й.В.Д. |
Б |
39 |
|
7 |
С.И.В. |
Б |
37 |
|
8 |
С.Д.Ц. |
Б |
68 |
|
9 |
Р.И.Т. |
Б |
9 |
|
10 |
С.П.Ш. |
Б |
56 |
|
11 |
В.Н.В. |
Б |
22 |
|
12 |
Д. Н.Н. |
Б |
14 |
|
13 |
М.Л.П. |
Б |
6 |
|
14 |
П.Т.Н. |
Б |
17 |
|
15 |
Т.К.Ц. |
Б |
3 |
|
16 |
Т.Н.Ш. |
Б |
16 |
|
17 |
И.П.Ж. |
Б |
13 |
ОИК- Хисаря обявява имената на избраните общински съветници по партии, коалиции и местни коалиции, между
които и кандидатите от Местна коалиция “СДС (СДС,
АБВ)“, както следва: А.П. К., Б.И.В., Д.И.В. и Н.П.П..
Според разпределение на гласовете по кандидатски
листи, за Местна коалиция “СДС (СДС, АБВ)“ са
подадени общо валидни гласове 1007, като разпределението на предпочитанията
(преференциите) за кандидатите от листата на Местна коалиция “СДС (СДС, АБВ)“ е следното:
без |
101 |
102 |
103 |
104 |
105 |
106 |
107 |
108 |
109 |
110 |
111 |
112 |
113 |
114 |
96 |
61 |
340 |
53 |
39 |
37 |
68 |
76 |
81 |
9 |
56 |
22 |
14 |
6 |
17 |
115 |
116 |
117 |
||||||||||||
3 |
16 |
13 |
Съгласно чл.454, ал.2 от ИК, предпочитанията
(преференциите) за отделните кандидати са валидни, ако броят на гласовете,
получени за кандидата, е не по-малко от 7 на сто от гласовете, подадени за кандидатската
листа.
Съответно, валидни са преференциите подадени за
кандидат, ако същите са повече от 70,49, тъй като 7% от 1007 =
70,49, и кандидатите, получили повече от 70 преференции се изваждат от
кандидатската листа и образуват списък А.
В случая, според протокола, изготвен от СИК
№********* (листи 11-17, 52-58, 128-134), разпределението на преференциите за
кандидатите от листата на Местна коалиция “СДС (СДС,
АБВ)“ е както следва:
без |
101 |
102 |
103 |
104 |
105 |
106 |
107 |
108 |
109 |
110 |
111 |
112 |
113 |
114 |
6 |
7 |
24 |
4 |
6 |
4 |
0 |
0 |
7 |
3 |
0 |
6 |
1 |
0 |
0 |
115 |
116 |
117 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
Докато в числовите данни от протокола на СИК
№********* (листи 18-20, както и в интернет на адрес: http://results.cik.bg/mi2019/tur1/protokoli/1/1637/*********.html),
разпределението на преференциите за кандидатите от листата на Местна коалиция
“СДС (СДС, АБВ)“ е както следва:
без |
101 |
102 |
103 |
104 |
105 |
106 |
107 |
108 |
109 |
110 |
111 |
112 |
113 |
114 |
6 |
7 |
24 |
4 |
6 |
4 |
0 |
7 |
3 |
0 |
0 |
6 |
1 |
0 |
0 |
115 |
116 |
117 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Очевидно е, че преференциите за кандидат 107 (Д.В.),
кандидат 108 (Б.В.) и кандидат 109 (Р.Т..) неправилно са отразени в числовите
данни за разлика от отразяването им в секционния протокол, изготвен от СИК
№*********.
Посоченото обстоятелство се потвърждава и от
резултатите от повторното въвеждане на данните от протоколите на СИК в ЦИК и
сравняването им с въведените данни от тези протоколи в ОИК от изборите за
кметове и общински съветници, според приетото по делото Решение №1617-МИ от
01.11.2019г. (листи 108-109, 184-185, 207) на ЦИК. Според посоченото решение на
ЦИК, както и според приложенията към него, разпечатки на които приложения са
листи 209, 210-213 от делото, са констатирани размествания в рамките на
избраните кандидати за общински съветници в общините Трекляно, Ябланица и
Хисаря (лист 209).
Съответно, действителният изборен резултат, с
отчетени преференции, за общински съветници от кандидатската листа на Местна
коалиция “СДС (СДС, АБВ)“ е следният:
без |
101 |
102 |
103 |
104 |
105 |
106 |
107 |
108 |
109 |
110 |
111 |
112 |
113 |
114 |
96 |
61 |
340 |
53 |
39 |
37 |
68 |
69 |
85 |
12 |
56 |
22 |
14 |
6 |
17 |
115 |
116 |
117 |
||||||||||||
3 |
16 |
13 |
При това положение, в списък А следва да бъдат
вписани кандидатите А.П. К. (340 преференции, вписан под №2 в кандидатската листа),
Н.П.П. (общо 157 преференции, в това число 96 преференции
като водач на листата и 61 лични преференции) и Б.И.М.(81 преференции, вписан
под №8 в кандидатската листа). Кандидатът Д.В., като получила общо 69 преференции
или по-малко от 7% от общия брой валидни гласове (1007), подадени за Местна
коалиция “СДС (СДС, АБВ)“, не следва да бъде вписана
в списък А. От своя страна, четвъртият мандат, спечелен от Местна коалиция “СДС
(СДС, АБВ)“, следва да бъде отреден за първия
кандидат, вписан в списък Б, по реда на подреждане на кандидатите в кандидатската
листа, какъвто в случая се явява жалбоподателят Р.С., вписан под №3 в кандидатската
листа на Местна коалиция “СДС (СДС, АБВ)“.
Предвид гореизложеното, настоящият състав на съда
намира, че при постановяване на оспорената по делото част от Решение №131-МИ от
28.10.2019г. на ОИК- Хисаря е допусната техническа грешка при определяне на
преференциите, с които е гласувано за листата на Местна коалиция “СДС (СДС, АБВ)“, поради което тази част от решението следва да
бъде отменена, а книжата да бъдат върнати на ОИК- Хисаря за обявяване на
действителните резултата от проведеното гласуване за общински съветници в ОбС- Хисаря от квотата на Местна коалиция “СДС (СДС, АБВ)“.
Предвид очерталия се изход на делото, искането за
присъждане на разноски в полза на жалбоподателя е основателно, а предвид изрично
направеното възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение
от страна на процесуалния представител на ответника, съдът съобрази следното:
Според чл.78, ал.5 от Гражданския процесуален
кодекс (ГПК), във връзка с чл.144 от АПК, ако заплатеното от страната възнаграждение
за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност
на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер
на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер
съобразно чл.36 от Закона за адвокатурата (ЗАдв).
Според чл.36, ал.2 от ЗАдв, размерът на
възнаграждението се определя в договор между адвоката и клиента; размерът на
възнаграждението трябва да бъде справедлив и обоснован и не може да бъде
по-нисък от предвидения в наредба на Висшия адвокатски съвет размер за
съответния вид работа, каквато в случая се явява Наредба №1 от 09.07.2004г. за
минималните размери на адвокатските възнаграждения (Наредба №1/09.07.2004г.).
Съгласно установеното от нормата на чл.8, ал.3 от Наредба №1/09.07.2004г., за
процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела, без определен
материален интерес, за една инстанция минималното адвокатско възнаграждение е
500,00 лева.
Според точка 3. от Тълкувателно решение №6 от
6.11.2013г. на ВКС по тълк. д. №6/2012г., ОСГТК,
докладчик съдиите Е.Ч.и А.Б., при намаляване на подлежащо на присъждане адвокатско
възнаграждение, поради прекомерност по реда на чл.78, ал.5 ГПК, съдът не е
обвързан от предвиденото в §2 от Наредба №1/09.07.2004г. (отменена разпоредба)
ограничение и е свободен да намали възнаграждението до предвидения в същата
наредба минимален размер.
По Договор за правна защита и съдействие от 12.11.2019г.
(лист 214) с адвокат А.П. от страна на жалбоподателя С. е заплатена в брой
сумата от 600,00 лева.
При това положение и с оглед на действителната
правна и фактическа сложност на делото и извършените процесуални действия,
настоящият състав на съда намира, че заплатеното адвокатско възнаграждение от 600,00
лева е прекомерно и същото следва да бъде намалено до минимално предвидения
размер (500,00 лв.) от нормите на Наредба №1/09.07.2004г.
Ето защо, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение №131-МИ от 28.10.2019г. на ОИК- Хисаря,
изменено и допълнено с Решение №141-МИ от 01.11.2019г. на ОИК- Хисаря, в частта
му, с която Д.И.В. е обявена за избрана за общински съветник в ОбС- Хисаря от Местна коалиция “СДС (СДС,
АБВ)“.
ВРЪЩА книжата на ОИК- Хисаря за обявяване на
действителния резултат в отменената част на Решение №131-МИ от 28.10.2019г.,
изменено и допълнено с Решение №141-МИ от 01.11.2019г., при спазване на
изложените в настоящето решение съображения, които са задължителни.
ОСЪЖДА Общинска избирателна комисия- Хисаря да
заплати на Р.Е.С., ЕГН **********, сумата от 500,00 (петстотин) лева,
представляваща заплатено адвокатско възнаграждение.
Решението може да бъде
обжалвано пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му
на страните.
Адм. съдия:../П/.......................
/Н.Бекиров/