Решение по дело №482/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 433
Дата: 3 декември 2021 г. (в сила от 7 юни 2022 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20217080700482
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 433

гр. Враца,  03.12.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, V състав в открито съдебно заседание на 10.11.2021 г. /десети ноември две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА, адм. д. № 482 по описа за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното: 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 76а, ал. 4 от Закон за здравното осигуряване /ЗЗО/.

Образувано по жалба на „КОЦ – Враца“ ЕООД гр.Враца, представлявано от управителя Г.Т.Г. против Писмена покана за възстановяване на суми получени без правно основание № РД-25ПП-197/27.07.2021 г.  на Управителя на НЗОК.

Твърди се, че оспореният ИАА е незаконосъобразен, като постановен при неправилно приложение на материалния закон. Поддържа се наличие на противоречие на посочените в Поканата основания за възстановяване на получените суми и изложените в нея обстоятелства. Иска се отмяната й. Претендират се направените по делото разноски.

Ответната страна - Управителя на НЗОК – София, чрез процесуалния си представител юрк. Е.Р. оспорва жалбата, с твърдения, че поканата е издадена от компетентен орган, при спазване на административно-производствените правила и в съответствие с материално-правните разпоредби.

По делото са събрани писмени доказателства.

Изпратено е заверено копие  на административната преписка.

Административен съд Враца след като обсъди сочените в жалбата основания във връзка със събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Административното производство по издаване на оспорения акт е започнато във връзка с възложената със Заповед № РД-25-339/03.06.2021 г. на Управителя на НЗОК (л. 30) планова, тематична проверка на „К.о.ц.– В.“ ЕООД със задача контрол по изпълнението на договора на лечебното заведение (ЛЗ) за оказване на болнична медицинска помощ в съответствие с НРД за медицинските дейности за 2020-2022 г.

Констатациите на извършилите проверката лица са обективирани в Протокол № РД-25-339-1/24.06.2021 г. – л. 31-34, с които констатации управителят на оспорващото дружество е запознат на 28.06.2021 г.  

С цитираният Протокол на оспорващото ЛЗ са дадени задължителни предписания и срокове за отстраняване на констатираните нарушения, препоръки за подобряване дейността на изпълнителя на медицинска помощ (ИМП): За осъществяване на лекарствено лечение по схема с колониостимулиращи фактори, кортикостероидни препарати и химиотерапевтици, е необходимо издадените протоколи от Клинична онкологична комисия по химиотерапия (КОКХ), да бъдат подписани от лекарски екип притежаващ необходимите квалификационни документи и да са представени в Приложение № 1 към договор № 060354/25.02.2020 г. на ЛЗ по НРД за МД за 2020-2022 г.

За констатациите на контролните органи на неизпълнение на изискванията на чл. 364, ал. 1, във вр. с чл. 352, ал. 1, т. 1 от НРД за МД за 2020-2022 г., във вр. с чл. 55, ал. 2, т. 2 и т. 3 от ЗЗО е съставен и Протокол за неоснователно получени суми № РД-25-339-2/24.06.2021 г. – л. 35 - 51, също връчен на управителя лечебното заведение на 07.06.2021 г.

На 12.07.2021 г. лечебното заведение подава възражение до Управителя на НЗОК с вх. № 20-06-160 (л. 52 от адм. пр.), като посочва, че е по повод извършената проверка и изготвения Протокол РД-25-339-2/24.06.2021 г. Във възражението се излагат доводи за неправилен извод за допуснато нарушение на НРД във връзка с: 1/ Поради временна неработоспособност на д-р Л. – председател на КОКХ  е променен временно състава на комисията, като е включена д-р Ц., за което Директора на РЗОК – Враца е уведомен с писмо вх. № 29-02-883/09.10.2020 г.; 2. След кончината на д-р Л., единственият лекар с нужната квалификация – д-р Ц. е включена във състава на комисията, като заповедта за промяна на състава отново е изпратен на РЗОК – Враца с писмо вх. № 29-02-901/20.10.2020 г.

Възражение с вх. № 20-06-160/12.07.2021 г. е разгледано от Директора на Дирекция КАПДЗЗО, който е приел същото за неоснователно и е предложил административното производство да продължи с издаването на писмена покана за възстановяване на неоснователно получени суми, констатирани с Протокол за неоснователно получени суми № РД-25-339-2/24.06.2021 г.

Последвало е издаване на оспорената в настоящето производство Писмена покана за възстановяване на суми получени без правно основание № РД-25ПП-197/27.07.2021 г.  на Управителя на НЗОК. АА е издаден на основание чл. 76а, ал. 1 от ЗЗО и чл. 409, ал. 1 и ал. 2 от НРД за МД за 2020-2022 г., за констатирано в 17 пункта по КП № 240 неизпълнение на изискванията на чл. 364, ал. 1, вр. с чл. 352, ал. 1, т. 1 от НРД за МД за 2020-2022 г. и чл. 55, ал. 2, т. 2 и т. 3 от ЗЗО.

По КП № 240, ответникът е констатирал идентични нарушения касаещи седемнадесет ИЗ и ги е отразил в 17 пункта от акта. Приел е, че в медицинската документация са приложени протоколи на КОКХ, подписани от д-р Ц.

Като доказателство по делото са представени допълнително споразумение № 42/14.02.2020 г. към трудов договор  от 07.03.2016 г., сключен между  „КОЦ – Враца“ ЕООД гр.Враца и д-р Ж.Ц., удостоверение за идентичност на имена, диплома за завършено висше образование, диплома за призната специалност от 03.01.1986 г. и свидетелство за призната специалност от 30.01.2003 г.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна и в законоустановеният срок и същата е допустима.  Процесната покана е получена на 03.08.2021 г., видно от разписката за връчването й, оформена върху самата нея. Жалбата е входирана в АдмС – Враца на 16.08.2021 г., с оглед на което е спазен законово изискуемият 14-дневен срок за обжалване. Доколкото в Писмената покана като адресат изрично е посочен оспорващият, за него е налице правен интерес от оспорването.

Разгледана по същество е основателна.

Актът е издаден от компетентен административен орган, в кръга на предоставените му правомощия по чл. 76а, ал. 3 от ЗЗО.

Спазена е установената за административния акт форма, като са посочени фактическите и правни основания за издаването му. Мотивите на акта се считат допълнени с документите от административната преписка, които са цитирани в акта.

В административното производство, приключило с издаването на оспорената покана, е спазена процедурата, определена в разпоредбата на чл. 76а от ЗЗО. Съобразно правилата на чл. 76а, ал. 1, вр. с чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, от Управителя на НЗОК е издадена заповед, въз основа на която е извършена проверка на лечебното заведение.

В чл. 72, ал. 2 от ЗЗО е предвидено, заповедта на управителя на НЗОК за възлагане на проверка да съдържа правните и фактическите основания за издаването й, с определяне на проверяващото лице/лица, обектът на проверката – наименование и местоположение, видът и задачата на проверката. Заповедта, поставяща началото на административното производство по конкретната преписка, съдържа посочените реквизити.

За резултатите от проверката са съставени протоколи, които са връчени на управителя на оспорващото дружество, като в съответствие с чл. 76а, ал. 2 от ЗЗО на ЛЗ е предоставена възможност да направи писмени възражения по направените констатации. Депозираното в тази връзка възражение е разгледано и е прието за неоснователно.

В съответствие с нормата на чл. 76а от ЗЗО, в случаите, когато изпълнителят на медицинска и/или дентална помощ е получил суми без правно основание, които не са свързани с извършване на нарушение на закона или на НРД, и това е установено от проверка на контролните органи по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, изпълнителят е длъжен да възстанови сумите. В случаите по ал. 1 се съставя протокол за неоснователно получени суми. Лицето - обект на проверката, има право да представи писмено възражение пред управителя на НЗОК, съответно пред директора на РЗОК в 7-дневен срок от връчване на протокола. След изтичане на срока за възражение по ал. 2 управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК издава писмена покана за възстановяване на сумите, получени без правно основание, която се връчва на изпълнителя на медицинска и/или дентална помощ.

В конкретната хипотеза, независимо, че визираната процедура е била спазена, съдът установи нарушения на административнопроизводствените правила.

Лечебното заведение е извършило своевременно необходимите действия за попълване състава на КОКХ, като по този начин е осигурило възможността за изпълнение на КП № 240 „Продължително системно парентерално лекарствено лечение на злокачествени солидни тумори и свързаните с него усложнения“, както и изпълнение на даденото с Протокол № РД-25-339-1/24.06.2021 г. предписание. Същевременно от страна на ЛЗ е и своевременно инициирано производство по подписване на допълнително споразумение за включване на д-р Ц. в Приложение № 1, респ. изключването на д-р Л. от същото, но към датата на постановяване на оспореният административен акт – 27.07.2021 г., а и към настоящият момент липсва произнасяне от страна на компетентният административен орган – Директора на РЗОК – Враца.

С оглед изложеното, процесният административен акт е издаден в нарушение на целта на закона и на принципа на  чл. 6, ал. 1 и ал. 2 от АПК, съгласно който административният акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. По този начин административният орган е нарушил и задължението си по чл. 7 от АПК да издаде административния акт, като прецени всички действителни факти и доводи от значение за случая – кончина на лекар от ЛЗ, включен в Приложение № 1 към договор № 060354/25.02.2020 г. на ЛЗ по НРД за МД за 2020-2022 г. и необходимост от осигуряване на непрекъснатост на лечението на пациенти по КП № 240 „Продължително системно парентерално лекарствено лечение на злокачествени солидни тумори и свързаните с него усложнения“.

Принципът на истинност, съгласно чл. 7, ал. 1 от АПК, който се намира в неразривна връзка с принципа на служебното начало –  чл. 9, ал. 2 от АПК, изисква от административния орган да основе своето решение на действителните факти по случая, доказателства за които органът е длъжен да събере дори когато няма искане от заинтересованите лица.

Оспореният акт е издаден и в противоречие с материалноправните норми, тъй като фактическите установявания по делото не субсумират приложеното от органа правно основание за издаването на акта.

Приложимостта на чл. 76а от ЗЗО означава изпълнителят на медицинска и/или дентална помощ да е получил суми без правно основание, които не са свързани с извършване на нарушение по този закон или на НРД.

Предвид горното, по никакъв начин не се доказва неизпълнение от страна на жалбоподателя на изисквания на НРД за МД за 2020-2022 г. и на ЗЗО.

По изложените съображения съдът намира, че Писмена покана за възстановяване на суми получени без правно основание № РД-25ПП-197/27.07.2021 г.  на Управителя на НЗОК е незаконосъобразна, като постановена при допуснато съществено нарушение на процесуалните правила и в противоречие с материалния закон и следва да бъде отменена.

При този изход на спора и съобразно правилото на чл. 143, ал. 1 от АПК претенцията на процесуалния  представител на оспорващото ЛЗ за присъждане на разноски по делото, като своевременно направена е  основателна. Ответната страна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя сумата от 1070,00 лева, от които 50,00 лева за внесена държавна такса и 1020,00 лева за адвокатско възнаграждение, с включен ДД, съгласно представения  ДПЗС от 28.09.2021 г.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Писмена покана за възстановяване на суми получени без правно основание № РД-25ПП-197/27.07.2021 г.  на Управителя на НЗОК. 

 

ОСЪЖДА Националната здравноосигурителна каса ДА ЗАПЛАТИ на „КОЦ – Враца“ ЕООД гр.Враца, представлявано от управителя Г.Т.Г. направените по делото разноски в размер на 1070,00 (хиляда и седемдесет) лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Административен съдия: