Решение по дело №418/2019 на Районен съд - Айтос

Номер на акта: 17
Дата: 11 февруари 2020 г. (в сила от 5 март 2020 г.)
Съдия: Мария Дучева
Дело: 20192110200418
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 декември 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

                                              11.02.2020г.                     гр.А.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 А.ки Районен съд в публично  заседание на 31.01.2020г / тридесет и първи  ЯНУАРИ  две хиляди и двадесета / година, в състав:

                                                               Районен съдия:Мария Дучева

СЕКРЕТАР:..  Яна Петкова

ПРОКУРОР:.................................

 като разгледа докладваното от съдия Дучева  АНД № 418/2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Производството по делото е образувано въз основа на жалба от Т.С.С., ЕГН: **********, адрес: ***, против Електронен фиш серия К№ 3107931/ 14.10.2019г., с който на основание чл.189, ал.4 вр.чл.182, ал.2, т.3от ЗДвП му е наложено наказание „Глоба” в размер на 100 лева за нарушение на чл.21,ал.2 , вр.чл.21, ал.1 ЗДвП.

Жалбоподателят Т.С.С., редовно призован, не се явява и не се представлява. Релевирани в жалбата са възражения за незаконосъобразност и неправилност на НП. Поддържаното в жалбата искане е съдът да отмени изцяло обжалваното НП. В жалбата си въззивникът счита, че НП следва да бъде отменено, сочи нарушения на материалния и процесуален закон при издаване на НП /без да конкретизира точно какви/. Сочи, че издаденото НП е необосновано.

Административно - наказващият орган, редовно призован, не се явява, не изпраща представител.

Районна прокуратура А., редовно призована, не изпраща представител.

            Жалбата е подадена в предвидения от закона изискуем преклузивен седмодневен срок , от надлежна страна, имаща правен интерес да обжалва, пред компетентен орган , поради което е процесуално допустима и редовна .Като такава е проявила своя суспензивен и деволутивен ефект.

            Съдът, след като обстойно прецени събраните по надлежен ред доказателства ,намира за установено от фактическа страна следното :

На 14.10.2019 г. в 16,04 часа на път 208- III, км. 88+5 с посока на движение от с.Р. към гр.А.  автоматизирано техническо средство № TFR1-М 598, засякло и заснело, движещ със скорост от 80 км/ч. автомобил - "***" с рег. № ***.  На мястото на контролирания пътен участък скоростта била контролирана с пътен знак В26 –„ограничение на скоростта до 50 км/ч.„. Въпросното нарушение било записано на файл с наименование "Клип № 3188/ 14.10.2019г".

Съгласно изготвената с посочената система снимка (л. 17), фиксираната скорост на движение на посоченото МПС била 83 км/ч. Въз основа на тези данни и проверка за собственост на заснетия автомобил същия ден е издаден от Сектор "ПП" при ОД на МВР – *** и обжалвания понастоящем електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, с който за нарушение на  чл. 21, ал. 2, вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на осн. чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП, на настоящия жалбоподател – С.., собственик на МПС-то към процесния момент, видно от представена по делото справка за собственост, е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лв., като е посочено, че скоростта следва да се счита на 80 км/ч (след приспаднатия толеранс от 3 % в полза на водача).

Техническото средство - мобилна система за видеоконтрол – TFR1-М 598, към датата на заснемане на нарушението било годно и калибрирано. По делото не са правени възражения от жалбоподателя в обратния смисъл.

За използването на мобилната система за видеоконтрол бил изготвен и надлежен протокол по реда на чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 17.05.2019 г. (л. 19), съдържащ всички законоустановени реквизити.

По делото липсват данни жалбоподателят да е представил писмена декларация по чл. 189, ал. 5, изр. 2-ро от ЗДвП за друго лице, което да е управлявало автомобила в деня на нарушението. Липсват данни и за представено писмено възражение по чл. 189, ал. 6 от ЗДвП.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по АНП, както и писмени доказателства, събрани в хода на съдебното производство, които съдът кредитира изцяло. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 15 ЗДвП - изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки, са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес, поради което и съдът кредитира изцяло, приложените по преписката снимки и 1бр. видеозапис на СД-диск.

Относно възражението на жалбоподателя е, че на мястото е липсвал пътен знак В-26 , с който той не е бил запознат и на това основание , няма как нарушението да му бъде вменено във вина. Съдът, след  като извърши проверка на фактите , установи че възражението на жалбоподателя е неоснователно. Видно от Заповед № РД-11-205/13.11.2019г на АПИ и Протокол от 19.11.2019г (л.21 и л.22-23) по случая е назначена проверка от АПИ ОПУ-***, като стопанин на пътя. Проверката на място в състав от представители на АПИ и РУ-А. е установила, че на посоченият пътен участък –на км.88+574, е имало монтиран пътен знак В26 (ограничение на скоростта 50км.ч.). Следователно жалбоподателят не е имал обективна пречка да възприеме знака и да съобрази поведението си с него.

От тази фактическа обстановка и разглеждайки направените възражения съдът прие следното.

Атакуваният електронен фиш за налагане на глоба е издаден от компетентен орган и съдържа всички предвидени в чл. 189, ал. 4, изр. 2-ро от ЗДвП задължителни реквизити, поради което не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на електронния фиш на това основание. Посочено е, че същият е издаден от ОД на МВР ***, като компетентността на наказващия орган произтича по силата на закона – териториалната структура на Министерство на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението - чл. 189, ал. 4, изр. 2-ро от ЗДвП. В ЕФ точно е посочено мястото на извършване на нарушението, отразено е обстоятелството, че в този участък имало въведено с пътен знак В-26 ограничение на скоростта от 50 км/ч, както и точната измерена от АТС скорост. Посочена е също така и разликата между засечената и разрешената скорост – 30 км/час, като коректно е приспаднат в полза на нарушителя толерансът от 3 %, който представлява допустимата техническа грешка при измерването на скоростта.

По същество следва да се посочи следното.

Настъпилата законодателна промяна в чл. 189 ЗДвП (обн., ДВ, бр. 19 от 13.03.2015 г.) и приетата Наредба № 8121з-532 за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн., ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г.) (Наредбата), които изцяло са съобразени с основните положения на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по тълкувателно дело № 1 от 2013 г. на ОС на колегиите на ВАС, налагат извод, че използването на мобилната техническа система за констатиране на нарушения на правилата по ЗДвП е допустимо, като законът и Наредбата изрично сочат на неучастието на контролния орган в нейното функциониране и възможността за такова нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител, да се издава ЕФ. В § 6, т. 65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието "автоматизирани технически средства и системи". Това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В конкретния случай - видно от приложеното Удостоверение за одобрен тип средство за измерване (л. 16) – мобилната система за видео-контрол на нарушенията на правилата за движение "TRF1-М е автоматизирано техническо средство по смисъла на закона, като цялостната обработка и формиране на доказателствения видеоматериал се извършва от специализирана програма, а операторът има възможност единствено за визуален преглед на качеството на заснетия видеоматериал.

В допълнение съдът следва да посочи, че в конкретния случай е представен и задължителния в случаите на ползване на мобилна АТСС, протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредбата (л.19), посредством които също се установява мястото на извършване на контрола, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, мястото на пътния знак за ограничение и др. Мястото на нарушението е било обозначено с пътен знак  "Б-26"  видно от съственият от комисията протокол за извършената проверка, находящ се на л. 22-23.

С оглед всичко посочено по-горе, съдът счита, че правилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност именно на жалбоподателя. По делото няма спор, че жалбоподателят е собственик на автомобила, а съгласно разпоредбата на чл. 188, ал. 1 ЗДвП - собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. Тъй като, както се посочи по-горе, в срока по чл. 189, ал. 5, изр. 2-ро от ЗДвП не е заявена декларация за друго лице, то правилно именно собственикът в лично качество следва да бъде адресат на административното наказание.

От субективна страна, съдът приема, че се касае за виновно извършено нарушение, тъй като не е спорно в процеса, че жалбоподателят е правоспособен водач на МПС и като такъв е бил запознат към датата на деянието със своите задължения при управление на МПС, в това число и задълженият му по  чл. 21, ал. 2 ЗДвП, да избира определена скорост и спазва въведени пътни ограничения за скорост при управление на ППС в населено място, сигнализирани и с нарочен пътен знак В-26, които задължения обаче в настоящия случай съзнателно не е спазил.

Наложеното на жалбоподателя наказание е съгласно предвиденото в разпоредбата на чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП - глоба в размер на 100 лева, който размер е точно определен в закона и не може да се обсъжда въпроса за намаляването й.

 

Управлението на пътно превозно средство е дейност с повишен риск и една от най-честите причини за настъпването на ПТП е именно движението с несъобразена или превишена скорост, поради което и извършеното се явява деяние със завишена обществена опасност, поради което и приложението на чл. 28 ЗАНН в конкретния случай би било незаконосъобразно.

Предвид всичко горепосочено, съдът счита, че законосъобразно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, като наложеното му наказание е правилно и законосъобразно индивидуализирано, поради което и атакувания ЕФ следва да се потвърди изцяло.

 

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.63 от ЗАНН,съдът

 

 

                               Р Е Ш И :

 

         ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба  серия К № 3107931/ 14.10.2019г на ОД МВР-гр.***, с който на Т.С.С., ЕГН: **********, адрес: ***, на основание чл.189, ал.4 вр.чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП е наложено наказание „Глоба” в размер на 100 лева за нарушение на чл.21,ал.2 , вр.чл.21, ал.1 ЗДвП.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-гр.*** в 14 дневен срок от съобщаването.

 

                                                                                      Районен съдия:………….