Решение по дело №490/2025 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 229
Дата: 16 юни 2025 г.
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20251720200490
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 април 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 229
гр. Перник, 16.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесети май през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:Валери М. Ненков
при участието на секретаря Даниела Т. Асенова
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20251720200490 по описа за 2025 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН
Образувано е по Жалба на В. Г. М.-ЕГН **********/от
гр.Благоевград/, против Наказателно постановление № 24-1158-
002405/24.ІХ.2024год. на Началник Група в ОДМВР Перник, сектор Пътна
полиция Перник, с което на жалбоподателя е наложено следното наказание:
“Глоба” в размер на 200лв. на осн. чл.179, ал.6, т.2 от ЗДвП за
извършено нарушение по чл.139, ал.1, т.1 от ЗДвП, затова че на
24.VІІ.2024г. в 00:23ч. в с. Рударци- общ. Перник /ул. “Черни Връх“/ с посока
на движение от с. Драгичево към центъра на с. Рударци на кръстовището с ул.
“Опълченска“, водача управлява собствения си л. а. „Фолксваген Пасат“ с рег.
№ ***. Водача управлява автомобила със значителна техническа
неизправност във връзка с Наредба Н 32 и Регламент на Европейския съюз
#48 /Задните пътепоказатели на МПС светят в червен цвят/.
В жалбата и с. з. се изтъкват, доводи за неправилност на наложеното
наказание и липса на доказателства, относно вмененото нарушение, като се
иска отмяна на НП. Жалбоподателят посочва, че липсва посочване
разпоредбите на база на които е приета „значителна техническа
неизправност„.
АНО редовно призован,представител НЕ изпраща.
Пернишки районен съд, като съобрази доказателствата събрани
по делото, както и предвид становищата на страните по реда на чл. 14 и
18 от НПК, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в срок по чл.59, ал. 2 от ЗАНН от надлежно
легитимирано лице с правен интерес и е допустима, а разгледана по
същество е основателна.
1
С Акт Серия GА № 1350965/24.VІІ.2024год. на Ц. В. Б. е посочено,
че В. Г. М. - ЕГН ********** на 24.VІІ.2024г. в 00:23ч. в с. Рударци -общ.
Перник /ул. “Черни Връх“/ с посока на движение от с. Драгичево към центъра
на с. Рударци на кръстовището с ул. “Опълченска“,водача управлява
собствения си л. а. „Фолксваген Пасат“ с рег. № ***. Водача управлява
автомобила със значителна техническа неизправност във връзка с Наредба Н
32 и Регламент на Европейския съюз #48 /Задните пътепоказатели на МПС
светят в червен цвят- нарушение на чл.139, ал.1, т.1 от ЗДвП/чл.139.(1)
Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат: 1.технически
изправни; 2. с размери, маса и натоварване на ос, които не надвишават нормите, установени от министъра на регионалното
развитие и благоустройството, и с товари, които не представляват опасност за участниците в движението; 3. обозначени със
съответните опознавателни знаци;4. с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или
равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март. (2) Движещите се по пътя три-и четириколесни моторни превозни средства се
оборудват и със: 1. обезопасителен триъгълник; 2. аптечка; 3. пожарогасител;4. светлоотразителна жилетка. (3) Движението на пътни
превозни средства с размери, маса и натоварване на ос, надвишаващи нормите, определени по реда на ал. 1, т. 2, както и движението на
пътни превозни средства, превозващи опасни товари се извършват по ред, определен от министъра на регионалното развитие и
благоустройството съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, с министъра на околната
среда и водите и с министъра на вътрешните работи.(4) Допуска се обозначаване на автомобили с опознавателни знаци за извършване на
таксиметрови превози само ако са включени в списък към лиценз или удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров
превоз на пътници.(5) Движението на пътни превозни средства по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се извършва след
изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата.(6) Водачът на пътно превозно средство е длъжен преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да
заплати таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата в случаите, когато такава е дължима според категорията на пътното превозно
средство, освен когато таксата е заплатена от трето лице.(7) Водачът на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от
Закона за пътищата е длъжен преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за
участъците от платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от
трето лице./
Във основа на горепосоченият Акт е издадено Наказателно
постановление № 24-1158-002405/24.ІХ.2024год. на Началник Група в
ОДМВР Перник, сектор Пътна полиция Перник, с което на жалбоподателя е
наложено следното наказание: “Глоба” в размер на 200лв. на осн. чл.179,
ал.6, т.2 от ЗДвП /чл.179.…….(6) Който управлява технически неизправно пътно превозно средство, се наказва с глоба
от: 1. петдесет лева – при констатирани незначителни неизправности; 2.двеста лева – при констатирани значителни
неизправности; 3. петстотин лева – при констатирани опасни неизправности./ за извършено нарушение
по чл.139, ал.1, т.1 от ЗДвП
Жалбоподателя НЕ се явява лично в с. з. представител НЕ изпраща.
Свидетелите по акта: Ц. В. Б. и Б. В. Б. се явяват в съдебно
заседание, като поддържат АУАН и изложената в него фактическа обстановка.
При така установената фактическа обстановка, съдът направи
следните правни изводи:
Производството, предмет на настоящето разглеждане е от
административно наказателен характер при което е необходимо да се
установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно
нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от
посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно
наказващия орган.
Задължително, кумулативно условие е спазването на процесуалните
правила по чл.42 от ЗАНН /още повече ако евентуални нарушения в акта не
могат да се преодолеят по реда на чл.53, ал. 2 от ЗАНН/, както и правилата по
чл.57, ал.1 ЗАНН, каквито в конкретния случай, процесуални нарушения по
издаване на акта за административно нарушение и НП, водещи до съществено
засягане правото на защита на жалбоподателя СЕ установиха и ще се
разгледат по долу.
Съставянето на актове за извършеното административно нарушение
е основополагащ елемент от всяко административно производство. Това е
2
дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно
осъществяване зависи в голяма степен ефективността на последващата
юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган.
Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно
наказателен орган със съответния административно наказателен спор и се
иска от него да се произнесе по същия, като се внася твърдение, че е налице
виновно извършено административно нарушение от определен вид, който по
силата на разпоредбата на чл.189, ал.2 от ЗДвП /конкретно касаещи ЗДвП/ е
с меродавна доказателствена сила до доказване на противното.
Абсолютно задължително е и в акта за установяване на
административно нарушение и в наказателното постановление
административното нарушение, което е вменено във вина на нарушителя и за
което той е санкциониран да бъде описано точно, прецизно и разбираемо,
както и да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,
като нарушена норма от съответния нормативен акт.
Също така следва да съществува правно единство между описаното,
като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.
Не на последно място съставеният акт за установяване на
административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени
в чл.42 от ЗАНН.
Издаденото въз основа на него наказателно постановление е
необходимо да съдържа реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН и да бъде
издадено от компетентен орган /Заповед № 8121з-1632/02.ХІІ.2021год/.
В съответствие с разпоредбата на чл.43, ал.1 от ЗАНН актът е
подписан от актосъставителя както и от свидетеля по акта. Предявен е на
нарушителя за запознаване с неговото съдържание.
В графата му, предоставяща му възможност да даде обяснения по
нарушението да изложи възражения,НЕ се установиха конкретни такива.
Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения,
законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на
чл.44 от ЗАНН от която същия НЕ се е възползвал.
При спазване на разпоредбата на чл.43, ал.5 от ЗАНН на нарушителя
е връчен препис от акта срещу разписка.
Съдът, извършвайки служебна проверка на съставения акт за
установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него
наказателно постановление направи следните правни изводи:
Видно от разпоредбата на § 6 ЗДвП. По смисъла на този закон:
71."Незначителни неизправности", включително при укрепването на товара, са откритите по време на проверка
неизправности, които са без значителни последствия за безопасността на превозното средство или без значително
въздействие върху околната среда, както и други незначителни несъответствия. 72."Значителни
неизправности", включително при укрепването на товара, са откритите по време на
проверка неизправности, които могат да засегнат безопасността на превозното средство или
да имат въздействие върху околната среда, или да породят риск за други участници в
движението по пътищата, както и други по-значителни несъответствия. 73."Опасни
неизправности", включително при укрепването на товара, са откритите по време на проверка неизправности,
които представляват пряк и непосредствен риск за безопасността на движението по пътищата или имат
въздействие върху околната среда.
Съгласно „НАРЕДБА № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за
проверка на техническата изправност на пътните превозни средства /чл.37.(1)За всеки елемент, който
се проверява, в приложение № 5 се съдържа минимален списък на възможните неизправности и нивото на тяхната сериозност.
Неизправностите, установени при извършването на периодичните прегледи на ППС, се категоризират в три групи в зависимост от
3
въздействието им върху безопасността на превозното средство, въздействието им върху околната среда и риска, който пораждат за
участниците в движението, както следва: 1. незначителни неизправности; 2. значителни неизправности; 3. опасни неизправности. (2)
Незначителни са неизправностите, които не оказват сериозно въздействие върху безопасността на превозното средство или без
въздействие върху околната среда, както и малките несъответствия с експлоатационните характеристики и конструкцията на превозното
средство. При констатиране на не повече от четири такива неизправности и/или несъответствия, но не повече от две за една система,
възел или елемент, превозното средство може да се движи по пътищата, отворени за обществено ползване. Превозното средство не се
подлага на повторен преглед, но водачът или собственикът трябва да отстранят констатираните неизправности. (3) Значителни
са неизправностите, които оказват отрицателно въздействие върху безопасността на превозното средство или
оказват въздействие върху околната среда, или пораждат риск за участниците в движението, както и по-
значителните несъответствия с експлоатационните характеристики и конструкцията на превозното средство. При
констатиране на такива неизправности и/или несъответствия превозното средство не може да се движи по
пътищата, отворени за обществено ползване, освен за да се придвижи до място за тяхното отстраняване, като
водачът трябва да вземе необходимите мерки за безопасността на движението. Значителни неизправности са и
несъответствия между данните за регистрационния номер и/или идентификационния номер на превозното
средство от свидетелството за регистрация и представеното за преглед ППС. Превозното средство се подлага на
повторен преглед след отстраняване на установените неизправности и/или несъответствия. (4) Опасни са
неизправностите, които представляват пряк и непосредствен риск за безопасността на движението или оказват въздействие върху
околната среда. При установяване на такива неизправности временно се отнема регистрацията на неизправното превозно средство и не
се допуска движението му по пътищата, отворени за обществено ползване. Превозното средство се подлага на повторен преглед след
отстраняване на установените неизправности и/или несъответствия. (5) Заключението за техническото състояние на превозното
средство се прави въз основа на оценката на общото въздействие на всички установени при периодичния преглед неизправности и/или
несъответствия върху безопасността на превозното средство, околната среда и риска за участниците в движението.(6) Превозно
средство с неизправности, попадащи в повече от една от групите неизправности по ал.1, се класифицира в групата, отговаряща на по-
значителната неизправност. (7) Превозно средство с няколко неизправности в рамките на един и същ елемент, подлежащ на проверка
съгласно приложение № 5, може да се класифицира в следващата по сериозност група неизправности, ако се прецени, че комбинираното
въздействие на тези неизправности създава по-висок риск за безопасността на движението.
Съгласно НАРЕДБА № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за
проверка на техническата изправност на пътните превозни средства ДОПЪЛНИТЕЛНИ
РАЗПОРЕДБИ § 1. По смисъла на тази наредба:……..13. "Неизправности" са технически дефекти
или други случаи на несъответствия с експлоатационните характеристики и конструкцията на превозното
средство, установени при периодичния преглед за проверка на техническата изправност.
Регламентация в по детайлен вид, относима към цвета на задните
пътепоказатели се съдържа в „НАРЕДБА № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните
прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства“ е налице в
Приложение № 5 към чл.31 ал.1 от МЕТОДИКА ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ПЕРИОДИЧЕН ПРЕГЛЕД ЗА ПРОВЕРКА НА
ТЕХНИЧЕСКАТА ИЗПРАВНОСТ НА ПЪТНИТЕ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА -4.4.1.
Регламент на Европейския съюз #48/Задните пътепоказатели на МПС
светят в червен цвят-Регламент (ЕО) № 48/2004 на Европейския парламент и
Съвета от 5 декември 2003 година относно изготвянето на годишните
статистически данни на Общността за стоманодобивната промишленост за
референтните години 2003—2009г./- не се установяват разпоредби относими
към процесните „пътепоказатели“.
Относно нарушението за което на жалбоподателя е наложено
наказание“Глоба” в размер на 200лв. на осн. чл.179, ал.6, т.2 от ЗДвП
/чл.179.………….(6) Който управлява технически неизправно пътно превозно средство, се наказва с глоба от: 1. петдесет лева – при
констатирани незначителни неизправности; 2.двеста лева – при констатирани значителни неизправности; 3. петстотин
лева – при констатирани опасни неизправности./ за извършено нарушение по чл.139 ал.1 т.1
от ЗДвП /чл.139.(1) Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат:
1.технически изправни;………/, като е изложена фактическа обстановка/…… на
24.VІІ.2024г. в 00:23ч. в с. Рударци-общ. Перник /ул. “Черни Връх“/ с посока на движение от с. Драгичево към
центъра на с. Рударци на кръстовището с ул. “Опълченска“,водача управлява собствения си л. а. „Фолксваген
Пасат“ с рег. № ***. Водача управлява автомобила със значителна техническа неизправност във връзка с
Наредба Н 32 и Регламент на Европейския съюз #48 /Задните пътепоказатели на МПС светят в червен цвят..
…../, състава приема, че са налице съществени процесуални нарушения, довели
до НЕзаконосъобразност на постановения санкционен акт, предвид следното:
По делото не се спори, че на посочените дата и час жалбоподателят е
управлявал лек автомобил л. а. „Фолксваген Пасат“ с рег. № ***, както и че на
посоченото място е бил спрян за извършване на проверка.
НЕ съгласие е налице по отношение цвета които излъчват задните
пътепоказатели на автомобила, както и съставомерността на вмененото
нарушение в конкретния случай и доколко същата е обоснована.
Горните факти са относими към обективните признаци от състава на
4
нарушението, вменено във вина на жалбоподателя, тъй като съгласно общата
разпоредба на чл.139, ал.1, т.1 от ЗДвП, движещите се по пътя пътни превозни
средства трябва да бъдат технически изправни. Следователно, това законово
предписание ще бъде нарушено, когато се установи движение на НЕизправно
ППС.
Следва да се отбележи, че с оглед естеството на вменената по време
на процесната проверка неизправност попадаща в обхвата на чл.11, ал.2 от
ЗДвП /чл.11.(1) При възникване по време на движение на някоя от техническите неизправности, посочени в
чл.10, ал. 1, т. 1, букви "г" и "д", т.2, буква "г", т. 3, букви "а" и "в", т. 5, буква "в", т. 6, буква "е", буква "ж" - по
време на дъжд или снеговалеж, и буква "м", т. 7, букви "а", "в" и "г", т. 9, буква "в", т. 10, буква "в" и т. 12, буква
"в" през нощта и при намалена видимост, водачът е длъжен да спре моторното превозно средство или ремаркето
до отстраняване на неизправността. (2) В останалите случаи на възникване на техническа неизправност по
време на движение, когато отстраняването на неизправността на място е невъзможно, на водача се
разрешава да придвижи на собствен ход моторното превозно средство или да тегли ремаркето до гараж
или сервиз. В този случай придвижването може да се осъществи само ако водачът е осигурил
необходимата безопасност на движението./ обстоятелството възможно ли е било
отстраняването й на място от водача е относимо към предмета на доказване и
има правна значимост при преценката, относно законосъобразното
ангажиране на отговорността му, като относно процесния случай с оглед ал.2
тази възможност принципно е приложима с оглед така посочената „значителна
неизправност“.
Управляваното моторно превозно средство в случая е
класифицирано като „технически неизправно“ в частност по осветителна
уредба съобразно разпоредбата на чл.10, ал.1, т.12, б. “а“ от ЗДвП/чл. 10. (1) Моторно
превозно средство или тегленото от него ремарке е технически неизправно, ако има някоя от следните повреди или неизправности: 1. по
основната спирачна уредба:а) не се осигурява равномерно спиране на всички колела, както и необходимите спирачни усилия за всяко
колело; б) има лошо закрепени възли или части;в) има триене на тръбопроводи и гумени съединения в други конструктивни елементи на
превозното средство;г) има изтичане на спирачна течност или на въздух;д) ефективността на работа на колесните спирачни механизми
не съответства на нормативните изисквания;е) ремаркетата, които нямат работна спирачка, са без допълнителна връзка или тя е
неизправна; ж) има износени спирачни накладки; 2. по хидравличната спирачна уредба, освен посочените в т. 1 неизправности:а)
свободният ход на педала е различен от предписаните нормативни стойности;б) нивото на спирачната течност в резервоара е под
нормата;в) не работи вакуумният усилвател;г) има неизправности по главния спирачен цилиндър, по някой от колесните спирачни
цилиндри, по тръбопроводите или по техните връзки; д) неизправен е регулаторът за налягането на отделните колесни спирачни
механизми;3. по пневматичната спирачна уредба, освен посочените в т. 1 неизправности:а) компресорът не осигурява необходимото
налягане на въздуха за захранване на уредбата; б) неизправно е устройството за отнемане на влагата в сгъстения въздух; в) има
неизправен, нерегулиран или изолиран: четирипътен кран; регулатор на налягането; главен спирачен кран; кран за регулиране на
спирачното усилие на състава от пътни превозни средства в зависимост от натоварването или кран "влекач-ремарке";г) има неизправни,
нерегулирани или изолирани колесни спирачни механизми; д) връзката за подаване на въздух между влекача и ремаркето не отговаря на
съответните изисквания на стандартизационните документи;е) има недопустимо износване на шарнирите и на тресчотките на колесните
спирачни механизми; ж) ходът на ексцентрика на някой от колесните спирачни механизми не съответства на предписаните нормативни
стойности; з) има неизправни или изолирани блокиращи цилиндри; 4. по спирачната уредба за паркиране - ефективността на работа на
спирачната уредба не съответства на предписаните нормативни стойности;5. по кормилната уредба:а) хлабината на кормилния
механизъм не съответства на предписаните нормативни стойности;б) усилията при въртене на кормилното колело не съответстват на
предписаните нормативни стойности;в) има незакрепени, неосигурени против саморазвиване или повредени възли и части ;г)
неизправен е пневмо- или хидроусилвателят;д) има възли или части, ремонтирани чрез заваряване, нагряване или запояване;е)
стойностите на монтажните ъгли на управляемите колела не съответстват на предписаните норми;6. по рамата, кабината, каросерията и
допълнителното оборудване: а) има повреди или деформации по рамата, кабината или каросерията, които могат да окажат влияние на
безопасността на движението на моторното превозно средство; б) има неизправни брави или фиксатори на ключалките на вратите, а на
товарните автомобили - неизправни ключалки на капаците;в) има счупени или повредени външни стъкла или стъкла, които не
отговарят на съответните изисквания на стандартизационните документи ; г) има неизправности по механизмите за управление; д) за
автомобилите, за които са предвидени, липсват или са повредени обезопасителните колани или елементи за тяхното закрепване;е)
липсват или са повредени предписаните огледала за виждане назад; ж) не работят стъклочистачките; з) не работи стъклоумивателното
устройство;и) на моторните превозни средства, които извършват обществен превоз, е неизправен или непломбиран
километропоказателят или тахографът; к) неизправен е скоростомерът; л) неизправно е устройството за звуков сигнал; м) неизправно е
теглително-прикаченото устройство на автомобила или ремаркето или опорно-прикаченото устройство на влекача или
полуремаркето;н) повредени са престилките на задните калници на товарните автомобили, автобусите, тролейбусите и ремаркетата;о)
повредени или нечетливи са табелите с регистрационния номер; п) няма пожарогасител или е неизправен; р) няма аптечка;с) няма
светлоотразителен триъгълник или е неизправен; т) няма необходимите опознавателни знаци;7. по силовото предаване:а) не е изправен
съединителят;б) има включващи се трудно или самоизключващи се предавки;в) повреден е карданният вал или полуваловете; г)
повредено е главното предаване или диференциалът;8. по окачването - има повреден ресор, амортисьор или някой от елементите на
пневматичното окачване;9. по колелата и гумите:а) гумата не съответства по размер, налягане, допустимо натоварване и скорост на
марката и модела на моторното превозно средство;б) гумата има разкъсвания;в) джантата е повредена или деформирана, липсва или е
повреден елемент за закрепване на джантата към главината на колелото;г) дълбочината на протекторния рисунък на гумите на
автомобилите и на мотоциклетите е по-малка от 1,6 мм; д) има вулканизирани или регенерирани предни гуми; е) не са балансирани
колелата на лекия автомобил; 10. по двигателя:а) съдържанието на вредни вещества в отработилите газове, а при дизеловите двигатели
и степента на димност, не съответстват на предписаните нормативни стойности; б) нивото на шума не съответства на предписаните
нормативни стойности;в) има изтичане на гориво;г) радиосмущенията не съответстват на предписаните нормативни стойности; 11. по
електрическата уредба има повредени проводници или предпазителите не отговарят на нормативните изисквания; 12. по
осветителната уредба: а) изменени са броят, типът, цветът и разположението на
предписаните светлини, с изключение на светлините за мъгла; б) светлините не са регулирани; в) не светят
дългите, късите, габаритните светлини или стоп-светлините;г) пътепоказателите не работят;д) липсват предвидените светлоотразители;
е) недостатъчно осветена е задната табела с регистрационния номер .(2) Моторно превозно средство за обществен превоз на пътници е
технически неизправно, когато освен посочените в ал. 1 има и някоя от следните повреди или неизправности:1. неизправни са
5
управлението или механизмите за автоматично отваряне и затваряне на вратите;2. неизправни са седалките, липсват или са повредени
елементи за закрепването им;3. повредени са подът или стъпалата на каросерията;4. неизправни са отоплението или вентилацията или
се отделят вредни газове в салона;5. неизправна е системата за аварийно напускане или не е оборудвана в съответствие с изискванията
на производителя.
Подробно „значителна неизправност“ е детаилизирана в НАРЕДБА № Н-32 от
16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни
средства /чл.37.(1) За всеки елемент, който се проверява, в приложение № 5 се съдържа минимален списък на възможните
неизправности и нивото на тяхната сериозност. Неизправностите, установени при извършването на периодичните прегледи на
ППС, се категоризират в три групи в зависимост от въздействието им върху безопасността на превозното средство,
въздействието им върху околната среда и риска, който пораждат за участниците в движението, както следва:1. незначителни
неизправности;2. значителни неизправности;3. опасни неизправности.(2) Незначителни са неизправностите, които не оказват сериозно
въздействие върху безопасността на превозното средство или без въздействие върху околната среда, както и малките несъответствия с
експлоатационните характеристики и конструкцията на превозното средство. При констатиране на не повече от четири такива
неизправности и/или несъответствия, но не повече от две за една система, възел или елемент, превозното средство може да се движи по
пътищата, отворени за обществено ползване. Превозното средство не се подлага на повторен преглед, но водачът или собственикът
трябва да отстранят констатираните неизправности. (3) Значителни са неизправностите, които оказват отрицателно
въздействие върху безопасността на превозното средство или оказват въздействие върху околната среда,
или пораждат риск за участниците в движението, както и по-значителните несъответствия с
експлоатационните характеристики и конструкцията на превозното средство. При констатиране на такива
неизправности и/или несъответствия превозното средство не може да се движи по пътищата, отворени за
обществено ползване, освен за да се придвижи до място за тяхното отстраняване, като водачът трябва да
вземе необходимите мерки за безопасността на движението. Значителни неизправности са и
несъответствия между данните за регистрационния номер и/или идентификационния номер на превозното
средство от свидетелството за регистрация и представеното за преглед ППС. Превозното средство се
подлага на повторен преглед след отстраняване на установените неизправности и/или несъответствия. (4)
Опасни са неизправностите, които представляват пряк и непосредствен риск за безопасността на движението или оказват въздействие
върху околната среда. При установяване на такива неизправности временно се отнема регистрацията на неизправното превозно
средство и не се допуска движението му по пътищата, отворени за обществено ползване. Превозното средство се подлага на повторен
преглед след отстраняване на установените неизправности и/или несъответствия. (5) Заключението за техническото състояние на
превозното средство се прави въз основа на оценката на общото въздействие на всички установени при периодичния преглед
неизправности и/или несъответствия върху безопасността на превозното средство, околната среда и риска за участниците в движението.
(6) Превозно средство с неизправности, попадащи в повече от една от групите неизправности по ал. 1, се класифицира в групата,
отговаряща на по-значителната неизправност. (7) Превозно средство с няколко неизправности в рамките на един и същ елемент,
подлежащ на проверка съгласно приложение № 5, може да се класифицира в следващата по сериозност група неизправности, ако се
прецени, че комбинираното въздействие на тези неизправности създава по-висок риск за безопасността на движението.“/.
Видно от приета МЕТОДИКА ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ПЕРИОДИЧЕН ПРЕГЛЕД ЗА ПРОВЕРКА
НА ТЕХНИЧЕСКАТА ИЗПРАВНОСТ НА ПЪТНИТЕ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА- Методиката определя еднакви изисквания и
критерии преценка на изправността на отделните елементи, заложени в протокола за периодичен преглед за проверка на
техническата изправност на ППС – Пункт 4.3.3.
Съществува и Правило № 48 на Икономическата комисия за Европа
на ООН/ИКЕ на ООН/-Единни предписания, относно одобряването на
превозни средства по отношение монтирането на устройства за осветяване и
светлинни сигнализация/2019/57/
От всичко изложено по горе е видно,че нито в АУАН нито в
процесното НП, е посочена същността на „техническата неизправност“, нито
разпоредбите които я характеризират респ. категоризират като съответна
видова неизправност, респ. не се дава възможност на жалбоподателя да
организира своята защита в частност, когато една неизправност е посочена,
като „значителна“.
Принципно същността на процесното нарушение съобразно
конкретна МЕТОДИКА ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ПЕРИОДИЧЕН ПРЕГЛЕД ЗА ПРОВЕРКА НА ТЕХНИЧЕСКАТА
ИЗПРАВНОСТ НА ПЪТНИТЕ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА Пункт 4.3.3. се изразява в „…..Лампата,
излъчваният цвят, позицията, яркостта или маркировката не са в
съответствие с изискванията…“, но в АУАН и НП липсват такава
обосновка и обстоятелства отразено е само наличие на значителна
неизправност, която жалбоподателя следва да тълкува.
На следващо място, видно от НП, като нормативни източници,чиито
разпоредби са нарушени са посочени единствено: „Регламент на
Европейския съюз #48/Задните пътепоказатели на МПС светят в червен
цвят“ /Регламент (ЕО) № 48/2004 на Европейския парламент и Съвета от 5 декември 2003година относно
изготвянето на годишните статистически данни на Общността за стоманодобивната промишленост за
референтните години 2003—2009 г., както и Наредба Н 32- която и да е тя с оглед,
че са налице цели 12/дванадесет/такива с различен предмет и коя конкретно се
6
визира, остава неясно /най-вероятно се има в предвид НАРЕДБА № Н-32 от
16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните
превозни средства/ още повече за лице нямащо правна квалификация, което
пряко нарушава правото му на защита.
Не свързването на посочените за накърнени разпоредби със
разпоредбите регламентиращи конкретните признаци на съставомерност,
пряко накърнява правото на защита на жалбоподателя и процесуалните
правила в който смисъл процесния акт, следва да бъде отменен, като
незаконосъобразен и неправилен.
С оглед изложеното и на осн. чл.63 ал.3 т.1 и т.2 вр. ал.1 вр. чл.58д
т.1 от ЗАНН, съдът,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 24-1158-
002405/24.ІХ.2024год. на Началник Група в ОДМВР Перник, сектор Пътна
полиция Перник, с което на жалбоподателя В. Г. М. - ЕГН ********** е
наложено следното наказание: “Глоба” в размер на 200лв. на осн. чл.179,
ал.6, т.2 от ЗДвП за извършено нарушение по чл.139, ал.1, т.1 от ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, по реда на
Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ, пред Пернишки
Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
7