Решение по дело №8773/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 януари 2024 г.
Съдия: Яна Цветанова Димитрова
Дело: 20231110208773
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 169
гр. София, 11.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 12-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на първи ноември през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ЯНА ЦВ. Д.
при участието на секретаря ХЕЛИЯ СЛ. СИМЕОНОВА
като разгледа докладваното от ЯНА ЦВ. Д. Административно наказателно
дело № 20231110208773 по описа за 2023 година

Производството е по реда на чл. 59-63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД ЕИК
*********, представлявано от Тугрул Худри Озгулук, роден на 15.12.1973 г., ,
гражданин на Република Румъния срещу наказателно постановление /НП/ №
BG2023/5800-58/HП от 16.05.2023 г., издадено от Димитър Стефанов
Димитров - директор на Териториална дирекция (ТД) Митница София на
Агенция „Митници“, съгласно Заповед № ЗАМ-1447/32- 264887 от
09.08.2022г. на директора на Агенция „Митници'’ с което на жалбоподателя
на основание 234, ал. 2, т. 1 във връзка с ал. 1, т. 1 от Закона за митниците, на
дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 44372,10 лева
(четиридесет и четири хиляди триста седемдесет и два лева и десет стотинки).
В жалбата се твърдят нарушения на материалния и процесуалния закон
при издаване на обжалваното НП.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно уведомен се представлява
от адв. Х. с пълномощно по делото .
В хода на съдебните прения, последната излага доводи за
незаконосъобразност на НП и се иска неговата отмяна или намаляване
размера на наложената глоба, в условията на алтернативност до установения в
1
закона минимум.
В съдебно заседание административно-наказващият орган , редовно
призован не се явява. Представлява се от юрк. Якимовска, с пълномощно по
делото.
В хода на съдебните прения, последната от името на доверителя си иска
потвърждаване на наказателното постановление като законосъобразно и
правилно. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение
Претендира де не се присъжда адвокатското възнаграждение, поради липса на
основание.
СРП, редовно уведомена не изпраща представител.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото
писмени и гласни доказателства, намира за установено следното от
фактическа страна:
„ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД е търговско дружество, вписано
в Търговския регистър към Агенцията по вписванията с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. София ПК 1404, община Столична,
район Триадица, бул. „България“ № 49А, ет. 2, офис 6. Дружеството се
представлявало от Тугрул Худри Озгулук, роден на 15.12.1973 г., гражданин
на Република Румъния.
Въз основа на Заповед за възлагане № ЗТД-1000-409/07.06.2022г. на
директора на ТД Митница Бургас, изменена със заповеди № ЗТД-1000-
566/08.08.2022 г. и № ЗТД- 1000-627/07.09.2022 г. на директора на ТД
Митница Бургас, и на основания чл. 48 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на
Европейския Парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 година за създаване
на Митническия кодекс на Съюза (МКС) и чл. 84, ал. 1, т. 2 от ЗМ, по реда на
чл. 84а до чл. 84м включително от Закона за митниците, служители от отдел
„Последващ контрол“ при ТД Митница Бургас извършили проверка в
рамките на последващ контрол, за установяване на законосъобразността на
действията на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ” ЕООД, с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление към датата на проверката: област Бургас,
община Бургас, гр. Бургас ПК 8000, ул. „Сердика“ № 2Б, ет. 3, офис 1,
управлявано от Тугрул Худри Озгулук при прилагането на митнически режим
допускане за свободно обращение, мерките на търговската политика на ЕС,
както и изпълнение на задължението му за заплащане и обезпечаване на
2
дължимите вземания при поставяне на стоките под режим допускане за
свободно обращение в периода от 01.06.2019г. до 06.06.2022г.
В хода на извършената проверка, проверяващите служителите изискали
на основание чл. 84г, ал. 1 от ЗМ, документи и информация, които да
удостоверят фактическите данни, свързани с обстоятелствата от значение за
целите на проверката, като същите били изискани с Искания за предоставяне
на документация, даване на писмени обяснения или изготвяне на справки.
Изисканите документи били предоставени с приемо-предавателни протоколи
на проверяващите митнически служители в определените за това срокове.
При проверката на документите, митническите служители установили,
че за проверявания период, дружеството „Галва Метал България“ ЕООД е
декларирало за допускане за свободно обращение единствено стоки,
попадащи в обхвата на Глава 72 на Комбинираната номенклатура (КН) на
Европейския съюз „Чугун, желязо и стомана“, като декларира стоките с
идентично описание, но в различни кодове по ТАРИК.
Доставчик на стоките било дружеството GALVA METAL SAN. VE
TIC.A.S., Република Турция, което било и едноличен собственик на капитала
на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ” ЕООД, което еднозначно установявало
свързаност по смисъла на чл. 127, § 1, буква д) от Регламент за изпълнение
(ЕС) 2015/2447 на Комисията, между доставчика и вносителя на стоките.
Установено било, че GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република
Турция не било производител на допуснатите за свободно обращение стоки.
Дружеството извършвало дейности по рязане и формоване на стоманените
изделия, но не произвеждало галванизирана стомана. Същата била
произвеждана от други дружества на територията на Република Турция.
За изпращаните от Република Турция и в последствие допуснати за
свободно обращение в Република България стоки, доставчикът GALVA
METAL SAN. VE TIC.A.S. издавал MILL TEST CERTIFICATE съгласно
стандарт EN 10204 - 3.1. Именно тези сертификати са представяни и
декларирани пред митническите органи в Република България при
декларирането на стоките за допускане за свободно обращение.
Стандарт EN 10204 определял различните видове документи за
проверка, предоставени на купувача, в съответствие с изискванията на
поръчката, за доставка на всички метални продукти, независимо от техния
3
метод на производство. Съгласно него, MILL TEST CERTIFICATE с
означение 3.1., каквито са издаваните от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S.,
Република Турция, следвало да бъдат издавани от производителя, като в тях
той декларирал, че доставените продукти отговарят на изискванията на
поръчката и предоставял резултати от изпитване. Тестовата единица и
тестовете, които трябвало да се извършат, се определяли от спецификацията
на продукта, официалните разпоредби и съответните правила и/или
поръчката. Документът трябвало да бъде валидиран от упълномощен
инспектор на производителя, независим от производствения отдел.
Разрешено било производителят да прехвърли към сертификата за инспекция
3.1 съответните резултати от изпитване, получени чрез специфична
инспекция на първични или входящи продукти, които той използва, при
условие че производителят прилага процедури за проследяване и може да
предостави съответните изисквани документи за инспекция. Сертификатите
следвало да бъдат валидирани от отговорните служители с имената и
длъжностите им.
MILL TEST CERTIFICATE, издавани от GALVA METAL SAN. VE
TIC.A.S. и представени пред митническите органи, не били валидирани от
отговорните служители, с посочени имена и длъжност. Съгласно отразено в
тях вписване, сертификатите били валидни без подпис и са одобрени от
отдела по качество („The certificate is valid without signature. Approved by:
Quality Department“).
B MILL TEST CERTIFICATE, издавани от GALVA METAL SAN. VE
TIC.A.S. било установено несъответствие със сертификатите, издавани от
производителите на стоките, като несъответствията се състоят в наличието и
количествата елементи в химичния състав на допуснатите за свободно
обращение стоки. Именно наличието и количествата на определени химични
елементи в състава на изделията имали пряко значение за тарифното
класиране на стоките.
На основание описаното, проверяващите възприели, че MILL TEST
CERTIFICATES, съгласно стандарт EN 10204 - 3.1., не следвало да бъдат
издавани от лице различно от производителите на стоките, какъвто
износителят от Република Турция GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S. не се
явява.
4
В допълнение, при покупката на стоките от доставчиците си в
Република Турция, GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S. следвало да притежава
MILL TEST CERTIFICATES, издавани от производителите, с което да е
запознато с конкретния химичен състав на изделията, които подлага на рязане
за постигане на необходими размери. Издавайки сертификат, в който липсват
част от характеристиките на галванизираната стомана, едноличният
собственик на капитала на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ” ЕООД затаявал
реалните физико-химични характеристики на изделията, допуснати за
свободно обращение. Всички MILL TEST CERTIFICATES, издадени от
производителите на стоките и взаимовръзката им с MILL TEST
CERTIFICATES, издадени от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., били
предоставени на проверяващия екип от страна на „ГАЛВА МЕТАЛ
БЪЛГАРИЯ” ЕООД.
При извършената проверка на митническа декларация (МД) с основен
референтен номер (MRN) № 22BG005808078404R3 от 12.01.2022 г., подадена
пред Митническо бюро (МБ) София Изток при ТД Митница София - код
BG005808, било установено, че „Галва Метал България“ ЕООД, в качеството
си на декларатор и титуляр на режим, декларира за режим „Допускане за
свободно обращение“: стоки с описание в ЕД 6/8 на митническата декларация,
както следва: „Галванизирани стоманени ленти с широчина по-малка от
600mm - 64 913 кг: 0.58 мм х 122 мм - 17 947 кг - 8 бр.; 0.58 мм х 125 мм -
2110 кг - 1 бр.; 0.58 мм х 150 мм - 17 684 кг - 7 бр.; 0.58 мм х 200 мм - 10 006
кг - 5 бр.; 0.58 мм х 80 мм - 17 166 кг-8 бр.; 34LN6109/34LN6107 - 9 бр.;
3Ш8878/31U7201 - 10 бр.; 34LE2656/34AIA515 - 10 бр.“. Декларираният код
по ТАРИК в ЕД 6/15 от МД „Код на стоката - код по ТАРИК“ бил
**********. В ЕД № 4/17 „Преференция“ от МД, дружеството декларира код
на преференция 120 „Непреференциални тарифни квоти“ и номер на квотата
в ЕД № 8/1- 098611.
Съгласно откритата към датата на деклариране тарифна квота, към
която е асоцииран код по ТАРИК **********, била приложена ставка на
вносно мито в размер на 0 %.
В ЕД 3/1 и ЕД 3/24 на декларацията, като продавач и износител на
стоките било посочено дружеството GALVA METAL SAN. VE
TIC.A.S./ГАЛВА МЕТАЛ САНАЙИ BE ТИ Д ЖАР ЕТ АНОНИМ
5
ШИРКЕТИ, Република Турция.
На основание чл.163 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския
Парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 година за създаване на
Митнически кодекс на Съюза (МКС), в приложение към горепосочената
митническа декларация били представени и следните документи, описани в
ЕД 2/3 на същата, а именно: търговска фактура №
GLA2022000000019/10.01.2022; 1 (един) бр. опаковъчен лист с № GLM00156 /
GLM00134 / GLM0130 от 10.01.2022 г.; 3 (три) бр. международни
товарителници (CMR); Сертификат за произход № U 0819748 от 10.01.2022 г.;
Сертификат за движение (A.TR) № D 1384490 от 10.01.2022 г.; 2 (два) бр.
Сертификати за анализ (MILL TEST CERTIFICATE) съгласно стандарт EN
10204-3.1, издадени от Galva Metal San.Ve Tic.A.S, Република Турция на дата
08.01.2022г. и 1 (един) бр. Сертификат за анализ (MILL TEST CERTIFICATE)
съгласно стандарт EN 10204-3.1, издаден от Galva Metal San.Ve Tic.A.S,
Pепублика Турция на дата 10.01.2022 г.; износна митническа декларация №
22341300ЕХ00018973 от 10.01.2022 г.; 1 бр. транзитна митническа
декларация Т1 с MRN № 22TR34130000067540 от 10.01.2022 г. и 2 бр.
транзитни митнически декларации Т1 с MRN № 22TR34130000069582 и №
22TR34130000069590 от 11.01.2022 г.
Приложените към вносната декларация 2 (два) бр. Сертификати за
анализ (MILL TEST CERTIFICATE) съгласно стандарт EN 10204-3.1,
издадени от Galva Metal San.Ve Tic.A.S, Pепублика Турция на дата
08.01.2022г. и 1 (един) бр. Сертификат за анализ (MILL TEST CERTIFICATE)
съгласно стандарт EN 10204-3.1, издаден от Galva Metal San.Ve Tic.A.S,
Pепублика Турция на дата 10.01.2022 г., съдържат информация за химичния
състав и механични характеристики на стоката, представляваща
галванизирани (поцинковани) ленти на рулони - общо 29 (двадесет и девет)
бр., всеки със съответен идентификационен номер на намотката (Coil
Nomber).
Декларираният в ЕД 6/15 от МД с MRN 22BG005808078404R3 код по
ТАРИК за стоката - **********, отговарял на , JIлос ковал цовсши продукти
от желязо или от нелегираии стомани, с широчина по-малка от 600 тт,
плакирани или покрити; - Поцинковани по друг начин; — Други”. Съгласно
приложените към МД 3 (три) броя Mill Test Certificate съгласно стандарт EN
6
10204 — 3.1, издадени от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република
Турция, за стоката бил приложен код по ТАРИК, който отговаря на химичния
състав и механичните характеристики на стоката.
Предвид обстоятелството, че GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S.,
Република Турция не бил производител на стоката, допусната за свободно
обращение, от дружеството било изискано да предостави анализни
сертификати от производителя/ите от които било видно вида и състава на
стоката, допусната за свободно обращение с МД с MRN
22BG005808078404R3, фактури за покупката им от GALVA METAL SAN. VE
TIC.A.S., Република Турция, извлечения от използваната материална
отчетност на GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция, от които
да бъде проследен идентификационния номер (Coil Number), вписан в Mill
Test Certificate, издадени от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република
Турция със съответния идентификационен номер (Coil Number), вписан в
съответния сертификат от производителя на стоката.
С Приемо - предавателен протокол от 16.09.2022 г., представител на
„Галва Метал България” ЕООД, предоставил на проверяващите митнически
служители следната информация, а именно:
- фактура№ GLA2022000000019 от 10.01.2022 г.;
- 3 (три) броя Mill Test Certificate съгласно стандарт EN 10204 -3.1,
издадени от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция, които са
приложени и към МД с MRN 22BG005808078404R3;
- митническа декларация № 22341300ЕХ00018973 за износ на стоката от
Република Турция;
- извлечение от материалната отчетност на GALVA METAL SAN. VE
TIC.A.S., Република Турция, позволяваща да бъдат проследени
идентификационните номера на всеки един рулон от декларираната за
свободно обращение стока; Quality Control Test Certificate, издаден от
TEZCAN GALVANIZLI YAPI ELEMANLARI SANAYI VE TICARET A.S.,
Република Турция съгласно поръчка № (Order No) 65599;
- Quality Control Test Certificate, издаден от TEZCAN GALVANIZLI
YAPI ELEMANLARI SANAYI VE TICARET A.S., Република Турция съгласно
поръчка № (Order No) 71131-71066-70005-66172-65215-71473-65190-64221-
7
64471 -6463 8-66172-71474-71045.
При извършен сравнителен анализ на данните от сертификатите,
издадени от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция,
представеното извлечение от материалната отчетност на дружеството и
Quality Control Test Certificate, издаден от TEZCAN GALVANIZLI YAPI
ELEMANLARi SANAYI VE TICARET A.S., Република Турция съгласно
поръчка № (Order No) 65599 и Quality Control Test Certificate, издаден от
TEZCAN GALVANIZLI YAPI ELEMANLARI SANAYI VE TICARET A.S.,
Република Турция съгласно поръчка № (Order No) 71131-71066-70005-66172-
65215-71473-65190- 64221-64471-64638-66172-71474-71045, предоставени c
приемо-предавателен протокол от 16.09.2022г., е установено, че
идентификационните номера (Coil Number) на общо 29 бр. рулони
галванизирани (поцинковани) ленти, допуснати за свободно обращение с МД
с MRN № 22BG005808078404R3 от 12.01.2022 г., посочени в сертификатите,
издадени от GALVA METAL SAN. VE TIC. A.S., Република Турция,
съответстват на идентификационните номера (Coil Number) на стоките,
посочени в издадените от TEZCAN GALVANIZLI YAPI ELEMANLARI
SANAYI VE TICARET A.S., Република Турция сертификат.
От данните в 2 бр. Quality Control Test Certificate, издадени от TEZCAN
GALVANIZLI YAPI ELEMANLARI SANAYI VE TICARET A.S., Република
Турция, било установено, че в химичния състав на стоката, допусната за
свободно обращение с МД с MRN 22BG005808078404R3 от 12.01.2022 г., се
съдържа елементът Алуминий (А1), чието процентно съдържание било в
границите от 0,015 % до 0,100 %. В издадените от GALVA METAL SAN. VE
TIC.A.S. 3 бр. Mill Test Certificate, не било посочено съдържание на
Алуминий, което от своя страна не представя достоверно химичния състав на
стоките при декларирането им пред митническите органи в Република
България.
Съгласно описаното и на основание обективните характеристики на
стоката, допусната за свободно обращение с МД с MRN
22BG005808078404R3 с дата на приемане 12.01.2022 г., същата следвало да
бъде класирана в код по ТАРИК ********** - „откислени с алуминий;
планирани или покрити чрез горещо поцинковане с цинк и/или с алуминий,
но не и с други метали; химически пасивирани; съдържащи тегловно; 0,015 %
8
или повече, но не повече от 0,170 % въглерод, 0,015 % или повече, но не
повече от 0,100% алуминий, не повече от 0,045 % ниобий, не повече от 0,010
% титан и не повече от 0,010 % ванадий; на рулони, на разкроени по размери
листове и на тесни ленти.
Във връзка с констатациите, направени в хода на извършения
последващ контрол на декларирането, обективирани в т. 7 от Доклад №
BG001000/1/4/21,10.2022г., обхващаща и МД с MRN 22BG005808078404R3 от
12.01.2022 г., и след анализ на събраните доказателства, касаещи гарифно
класиране на стоката - 3 бр. Mill Test Certificate, издадени от GALVA METAL
SAN. VE TIC.A.S.; Извлечение от материалната отчетност на GALVA
METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция; 2 бр. Quality Control Test
Certificate, издадени от TEZCAN GALVANIZLI YAPI ELEMANLARI
SANAYI VE TICARET A.S., Република Турция и други, било установено, че
декларираният в ЕД 6/15 на МД с MRN 22BG005808078404R3 от 12.01.2022
г., код на стоката по ТАРИК ********** е некоректен, като същата следва да
бъде класирана в код по ТАРИК **********, отговарящ на „откислени с
алуминий; плакирапи или покрити чрез горещо поцинковане с цинк и/или с
алуминий, но не и с други метали; химически пасивирани; съдържащи
тегловно: 0,015 % или повече, но не повече от 0,170 % въглерод, 0,015 % или
повече, но не повече от 0,100 % алуминий, не повече от 0,045 % ниобий, не
повече от 0,010 % титан и не повече от 0,010 % ванадий; на рулони, на
разкроени по размери листове и на тесни ленти“.
Към датата на приемане на вносната МД с MRN 22BG005808078404R3,
а именно 12.01.2022 г., за код по ТАРИК ********** (в който е следвало да
бъде класирана стоката), също е предвидена непреференциална тарифна
квота, относима към стоки с произход Република Турция. Номерът на квотата
е 098609, с период на валидност от 01.01.2022 г. до 31.03.2022 г. Към датата
на издаване на доклада количеството по квота 098609 е изчерпано, поради
което допуснатата за свободно обращение стока по МД 22BG005808078404R3
с дата на приемане 12.03.2022 г., не могла да бъде обект на непреференциално
тарифно третиране, съответно да бъде приложена ставка на митото в размер
на 0%.
Предвид гореизложеното, допуснатите за свободно обращение стоки по
МД с MRN 22BG005808078404R3 с дата на приемане 12.01.2022 г., не биха
9
били обект на непреференциално тарифно третиране при декларирането им в
правилния код по ТАРИК **********, а по отношение на тях би била
приложима ставка на допълнително мито в размер на 25 %.
На основание чл. 77, § 1, буква а) от Регламент (ЕС) № 952/2013 за
стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение с МД с MRN
22BG005808078404R3, възниквало митническо задължение при внос. На
основание чл. 77, § 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013 митническото
задължение при внос възникнало в момента на приемане на митническата
декларация, а именно 12.01.2022 г.
На основание чл. 85, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 размерът на
вносните мита за стоката от МД с MRN 22BG005808078404R3 се определяли
въз основа на правилата за изчисляване на митата, приложими към
съответните стоки към момента на възникване на митническото задължение, а
именно 12.01.2022 г.
Въз основа на извършения последващ контрол във връзка с поставянето
на стоки под режим „Допускане за свободно обращение“ и направените
констатации в Доклад № BG001000/1/4/21,10.2022г., било установено, че за
стоката, допусната за свободно обращение с МД с MRN
22BG005808078404R3 от 12.01.2022 г. следвало да се приложи ставка на
допълнително мито в размер на 25 % или 36 976,75 лв.
Въз основа на установения размер на задължение за заплащане на
допълнително мито в размер на 25 %, е установен и нов размер на данъчната
основа при вноса по МД с MRN 22BG005808078404R3 от 12.01.2022 г.,
съгласно чл. 55 от ЗДДС, както и нов размер на дължимия данък добавена
стойност (ДДС) при внос, съгласно чл. 67, ал. 1 от ЗДДС или 36 976,75 лв.
Установеният в хода на последващия контрол по-висок размер на
дължимото вземане за ДДС спрямо действително платения по МДВ с МД с
MRN 22BG005808078404R3 от 12.01.2022 г., довел до възникване на
задължения за доплащане на ДДС в размер на 7 395,35 лева.
Предвид гореизложеното, възникнали задължения за заплащане на мито
в размер на 36 976,75 лева и доплащане на други публични държавни
вземания — ДДС в размер на 7 395,35 лева, в общ размер на 44 372,10 лева
(четиридесет и четири хиляди триста седемдесет и два лева и десет стотинки).
10
В резултат на констатираното ри проверката бил съставен акт за
установяване на административно нарушение № BG18112022/1000/М- 4755
от 18.11.2022г. по описа на ТД Митница Бургас при Агенция „Митници“,
който бил предявен и връчен в деня на съставянето - 18.11.2022г., на лицето
Сибел Метин Ахмедова - упълномощен представител на „ГАЛВА МЕТАЛ
БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, с ЕИК *********.
Било подадено възражение в законоустановения срок по чл. 44, ал. 1
ЗАНН.
С АУАН служителите установили дружеството-жалбоподател не е
изпълнило задълженията си, произтичащи по чл. 15, пар. 2, б. „а“ и „б“ от
Регламент 952/2013 г. на Европейския парламент и Съвета за създаване на
Митнически кодекс на Съюза, с което е осъществило състав на чл. 234, ал. 1,
т. 1 ЗМ. Като време на извършване на нарушението била установена следната
дата -12.01.2022 г. Като място на нарушението установили град София.
Въз основа на съставения АУАН било издадено процесното НП №
BG2023/5800-58/HП от 16.05.2023 г., издадено от Димитър Стефанов
Димитров - директор на Териториална дирекция (ТД) Митница София на
Агенция „Митници“, съгласно Заповед № ЗАМ-1447/32- 264887 от
09.08.2022г. на директора на Агенция „Митници'’ с което на жалбоподателя
на основание 234, ал. 2, т. 1 във връзка с ал. 1, т. 1 от Закона за митниците, на
дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 44372,10 лева.
Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът прави
следните правни изводи:
Съдът намира, че жалбата, с която е сезиран е процесуално допустима.
Същата е подадена в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН от процесуално
легитимирано лице и е срещу административно –наказателен акт, който
подлежи на въззивен съдебен контрол. Спазена е предвидената от закона
писмена форма. Налице е редовна процедура по връчване на АУАН и НП на
представител на дружеството-жалбоподател.
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал.1 от ЗАНН в това производство
районният съд следва да провери законността на обжалваното НП, т.е. дали
правилно е приложен както процесуалния, така и материалния закон,
независимо от основанията, посочени от жалбоподателя.
11
АУАН и НП са издадени от компетентни органи. Неоснователно се
явява наведеното в жалбата твърдение, че е издаден от некомпетентен орган,
тъй като характерът на самия контрол е последващ и се осъществява въз
основата на предоставените от дружеството-жалбоподател документи.
Предвид това, че седалището и адресът на управление на дружеството се
намира в гр. Бургас, към момента на издаване на заповед за извършване на
проверката, компетентен се явява служител при ТД „Митница Бургас“.
АУАН е издаден при спазване на императивните изисквания на чл. 42 и
чл. 43 от ЗАНН, като в обстоятелствената част на акта не е описана формата
на изпълнителното деяние, с която е осъществен съставът на
административното нарушение по чл. 234, ал. 1 ЗМ, но допуснатото
нарушение е преодоляно в НП от АНО по реда на чл. 53, ал. 2 ЗАНН.
В тази връзка наведеното в жалбата твърдение за процесуално
нарушение, свързано с правилата на чл. 42, ал. 1, т. 4 ЗАНН, се явява
неоснователно. Атакуваното НП съдържа нормативно установените
реквизити по чл. 57 от ЗАНН и не са налице пороци, водещи до нарушаване
правото на защита на жалбоподателя.
Съгласно разпоредбата чл. 234, ал. 1 от ЗМ наказва се този, който
избегне или направи опит да избегне пълно или частично заплащане или
обезпечаване на митата или на другите публични държавни вземания,
събирани от митническите органи; или забрани или ограничения за внос или
износ на стоки, или прилагането на мерки на търговската политика.
Изпълнителното деяние, с което се осъществява конкретния състав има две
форми - "избегне" или "направи опит да избегне".
Митническото задължение възникнало по силата на разпоредбата на
основание чл. 77, § 1, буква а) от Регламент (ЕС) № 952/2013. Задълженията
за ДДС възникнали на основание чл. 55 ЗДДС. В тази насока неоснователно
се явява твърдението на жалбоподателя, че никъде не е посочен акт, въз
основа на който да се установи размер на дължимите мита и ДДС.
От доказателствата по делото се установява по безспорен начин, че
дружество-жалбоподател е поставило под митнически режим "допускане за
свободно обращение " процесните стоки, като е декларирало същите с
некоректен код по ТАРИК, а именно **********, за който се прилага
преференциално тарифно третиране, а не по код **********, за който е
12
приложи,а ставка на допълнително мито в размер на 25 %. От установените
факти, безспорен е изводът, че чрез подаването на митническата декларация,
дружеството-жалбоподател е избегнало плащането на митническото, като не е
изпълнило задълженията си, да подаде подало митническа декларация във
връзка със задължението си по чл. 15, пар. 2, б. „а“ и „б“ от Регламент
952/2013 г. на Европейския парламент и Съвета за създаване на Митнически
кодекс на Съюза, като по този начин напълно е избегнало задължението за
плащане на мита и вземанията, свързани с начисления ДДС. С това деяние е
осъществен съставът на митническа измама по смисъла на чл. 234, ал. 1, т. 1
ЗМ. Неоснователно е наведеното в жалбата твърдение, че квалификацията на
нарушението е неправилна.
Отговорността на юридическите лица за извършени административни
нарушения при осъществяване на дейността им, е обективна /безвиновна/,
съобразно което въпросите свързани с вината не следва да бъдат изследвани.
За извършеното нарушение, разпоредбата на чл. 234, ал. 2, т. 1,
предвижда имуществена санкция от 100 до 200 на сто от размера на
избегнатите публични държавни вземания. АНО правилно е определил
наказанието към предвидения в закона минимум.
С оглед решението за потвърждаване на НП и направеното искане от
страна на представителя на АНО, в негова полза следва да се присъдят
претендираните разноски за възнаграждение за юрисконсулт. Предвид
фактическата и правна сложност на делото, настоящият съдебен състав
намира, че следва да бъде присъдено като юрисконсултско възнаграждение на
АНО сумата от 100.00 лв.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 и чл. 63д, ал.
4 от ЗАНН, Софийски районен съд
РЕШИ:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № BG2023/5800-58/HП
от 16.05.2023 г., издадено от Димитър Стефанов Димитров - директор на
Териториална дирекция „Митница“ София към Агенция „Митници“, с което
на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД с ЕИК ********* на основание 234,
13
ал. 2, т. 1 във връзка с ал. 1, т. 1 от Закона за митниците е наложена
имуществена санкция в размер на 44372,10 лева.
ОСЪЖДА „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД с ЕИК *********,
представлявано от Тугрул Худри Озгулук, роден на 15.12.1973 г. ДА
ЗАПЛАТИ на Агенция „Митници“, разноски в размер на 300 лева,
представляващи юрисконсултско възнаграждение за настоящата съдебна
инстанция.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд София – град, в 14-дневен срок от съобщението за
изготвянето му до страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
14