Присъда по дело №109/2017 на Окръжен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 април 2017 г. (в сила от 21 април 2017 г.)
Съдия: Къню Тодоров Жеков
Дело: 20172200200109
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 28 февруари 2017 г.

Съдържание на акта

  П Р И С Ъ Д А № 10

 

Гр. Сливен, 05.04.2017г.

 

       В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

         Сливенският окръжен съд, наказателно отделение в публично съдебно заседание на пети април, през две хиляди и седемнадесета година, в следния състав:

       

                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: КЪНЮ ЖЕКОВ

СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: А.Д.В.И.

 

при участието на секретар Е.Х. и Зам.окръжен прокурор Д. С., като разгледа докладваното от Председателя НОХД № 109 по описа за 2017год.

 

                                              П Р И С Ъ Д И:

 

ПРИЗНАВА подсъдимия С.Х.Ф. – роден на ***г., в гр.Ловеч, живущ ***, българин, български гражданин, със средно образование, неженен, неосъждан, ЕГН ********** за ВИНОВЕН в това, че на 20.05.2016г. по автомагистрала Тракия, км.229,600, в землището на с.Събрано, общ.Нова Загора, при управление на МПС – лек автомобил „Тойота Ланд Круйзер“ с рег.№ С 9842 КХ, собственост на „Фискогруп“ ЕООД – София, нарушил правилата за движение по пътищата - чл.20, ал.1 от ЗДвП, изискващ от водачите на МПС да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват и по непредпазливост причинил смъртта на П.Й. Д.,***, поради което и на основание чл.343 ал.1 б.“в“ предл.1, вр. чл.342 ал.1 от НК, вр. чл.54 ал.1 чл.58а ал.1 от НК го ОСЪЖДА на ЕДНА ГОДИНА и ЧЕТИРИ МЕСЕЦА ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА.

На основание чл.66 ал.1 от НК ОТЛАГА изтърпяването на наказанието Лишаване от свобода за изпитателен срок от ТРИ ГОДИНИ.

На основание чл.343г от НК ЛИШАВА подсъдимия С.Х.Ф. от право да управлява МПС за срок от ДВЕ ГОДИНИ.  

ОСЪЖДА подсъдимия С.Х.Ф., със снета по-горе самоличност, да заплати на ОД на МВР – Сливен 502.90 лв., представляващи направените по делото разноски в досъдебната фаза.

Вещественото доказателство, лек автомобил „Тойота Ланд Круйзер“ с рег.№ С 9842 КХ, иззет при огледа на местопроизшествието, предаден с приемателно-предавателен протокол № 92/20.05.2016г. и оставен на съхранение в двора на сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, след влизане на присъдата в сила, да се върне на собственика „Фиско Груп“ ЕООД – София, ЕИК *********.

Присъдата подлежи на обжалване и протестиране в 15-дневен срок, считано от днес, пред Апелативен съд гр. Бургас.

 

 

 

                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ:

Съдържание на мотивите

                                                         М  О  Т  И  В  И

 

 

Към Присъда № 10/05.04.2017г.

по НОХД № 109/2017г. на Сливенския окръжен съд

 

 

         

Срещу подсъдимия С.Х.Ф. е повдигнато и поддържано обвинение по чл.343 ал.1 б."в" предл.1 вр.чл.342 ал.1 от НК.

 Подсъдимият признава фактите, изложени в обвинителния акт и делото се разгледа по реда на чл.373 ал.2 от НПК – съкратено съдебно следствие.

От събраните на досъдебното производство доказателства и направеното самопризнание от страна на подсъдимия се установява следното:

Подсъдимият С.Х.Ф. е роден на ***г***. Неженен е, със средно образование. Не работи. Към момента на извършване на деянието не е бил осъждан.

Подсъдимият Ф. е правоспособен водач на МПС, притежаващ свидетелство за правоуправление № *********, категория „С“, „В“, „АМ“ и „ТКТ“ и като такъв е бил санкциониран три пъти по административен ред за допуснати нарушения на ЗДвП.

На 19.05.2016г., вечерта подс.Ф., заедно с други свои колеги, между които и свидетелите Г.К. и Н.М., били в гр.София, за да присъстват на тържество. На празничното събитие бил поканен и присъствал постр.П.Й. Д. ***.

На 20.05.2016г., преди обяд, подс.Ф. решил да се прибира от гр.София към гр.Бургас, като с постр.Д. се уговорили да пътуват заедно. Около 10:00 часа те тръгнали от гр.София с л.а. марка „Тойота Ланд Круйзер 120“ с рег.№ С 9842 КХ, собственост на „Фиско груп“ ЕООД – София. Движили се по автомагистрала „Тракия“. Времето било ясно и слънчево, а пътната настилка била суха. Водач на автомобила бил подс.Ф., а постр.Д. пътувал на предната дясна седалка. Двамата били без поставени обезопасителни колани.

Без да спират за почивка, около обяд, те достигнали района на с.Събрано, общ.Нова Загора, като подс.Ф. управлявал лекия автомобил „Тойота Ланд Круйзер“ със скорост от около 129 км/ч. В резултат от натрупаната умора, при движение в зоната на равен и прав участък от пътя, който бил с две ленти за движение и аварийна лента в дясно от тях, км.229,600 от АМ „Тракия“, подс.Ф. се унесъл и заспал за кратко, загубвайки контрол върху автомобила. Автомобилът променил частично направлението си на движение, като достигнал до лявата мантинела и я протрил странично. В този момент Ф. се разбудил, осъзнал действията си рязко завъртял волана на дясно, при които настъпила загуба на управление. Автомобилът продължил движението си при ротация около вертикалната си ос, като преминал косо през двете ленти за движение и аварийната лента и достигнал дясната граница на десния банкет, след който следвал низходящ скат, с денивелация от 2,1 метра, спрямо нивото на платното. Тогава Ф. извършил нова маневра за завиване на ляво, при което е настъпила пълна загуба на управление. Автомобилът напуснал пътното платно, преминал последователно през затревения банкет и се преобърнал в посока, обратна на часовниковата стрелка, прелитайки през десния скат и преминавайки през телена оградна мрежа, разположена на около два метра от банкета. Автомобилът паднал в нивата и спрял, преобръщайки се с дясната странична повърхност напред. Във фазата на преобръщане на автомобила от същия е изпаднал първо постр.Д., след което и подс.Ф..

По същото време, на около 50 метра пред автомобила, управляван от подс.С.Ф., се е движил л.а. марка „БМВ 760“ с рег.№ СА 0922, в който пътували неговите колеги от гр.Бургас – свидетелите Н.М., Г.К., А.М. и С.Д.. Водачът на л.а.“БМВ 760“ свид.М. видял произшествието в огледалото за обратно виждане, незабавно спрял и на заден ход, в аварийната лента, се придвижил до мястото на инцидента, за да окажат помощ. Четиримата слезли от автомобила и се приближили до катастрофиралия джип, който бил празен и силно деформиран. На около 4-5 метра от него свид.К. видял подс.Ф. да лежи в нивата, като се опитвал да стане, макар че бил в шок. На разстояние около 10 метра от л.а. „Тойота Ланд Круйзер“ лежал и постр.П. Д., който бил жив, но в безсъзнание. През това време свид.М. подала сигнал за настъпилото ПТП на тел.112.

На мястото на настъпилия пътен инцидент пристигнали служители на РУ на МВР – Нова Загора и екип от ЦСМП – Стара Загора, които незабавно транспортирали с линейка двамата пострадали в МБАЛ „Проф.д-р Ст.Киркович“ – Стара Загора.

Пострадалият П. Д. бил приет в Клиника Гръдна хирургия в много тежко общо състояние с диагноза „Контузия на главата, шията, гръдния кош, таза и крайниците. Сътресение и контузия на мозъка“. С протокол за медицинско изследване за употреба на алкохол или друго упойващо вещество е била взета проба кръв от постр.Д.. Въпреки оказаната медицинска помощ, в 19:15 часа постр.Д. починал в МБАЛ „Проф.д-р Ст.Киркович“ – Стара Загора.

В резултат на възникналото ПТП подс.С.Ф. също е получил травматични увреждания. Той е бил прегледан в болничното заведение и след вземане на кръвна проба за наличие на алкохол, е бил изписан.

Видно от заключението на назначената по делото съдебно-медицинска експертиза, смъртта на постр.Д. е настъпила вследствие на мозъчен отток с вклиняване и парализа на жизненоважни мозъчни центрове – дихателен и сърдечно-съдов. При огледа и аутопсията на постр.Д. е установена съчетана черепно-мозъчна и гръдна травма при автозлополука – контузия и отток на мозъка с вклиняване; кръвонасядане на меките черепни обвивки; малък кръвоизлив под твърдата мозъчна обвивка; охлузвания, кръвонасядания и разкъсно-контузна рана по дясната ушна мида; кръвонасядания на шията; кръвонасядания на гръдния кош, контузия на белите дробове; множество охлузвания, кръвонасядания и повърхностни порезни рани по крайниците. Според експертното заключение смъртта на Д. е била неизбежна, предвид неовладяемия мозъчен отток. Настъпилите увреждания са в резултат от действието на твърди тъпи предмети, условия за каквото има в купето на лек автомобил при автозлополука, а порезните рани са причинени от режещи ръбове, каквито са парчетата счупени стъкла.

По делото са назначени съдебно-химически експертизи за изясняване на обстоятелствата относно наличие на алкохол във взетите за изследване проби от кръв от подс.Ф. и постр.Д.. И в двете проби наличие на етилов алкохол не е установен.

В хода на разследването за изясняване причините за настъпилото ПТП е назначена автотехническа експертиза, от заключението на която е видно, че скоростта на движение на автомобила „Тойота Ланд Круйзер“ преди ПТП е около 129 км/ч. Вещото лице обосновава извод, че настъпилото произшествие е резултат от отклоняване на вниманието на водача при възможно унасяне и заспиване. Първоначално автомобилът плавно се е отклонил към лявата граница на платното, а след рязка промяна на направлението е достигнал дясната граница. Анализът на деформациите, извършен от автоексперта, сочи, че не са открити следи от удар с друг автомобил. Всички деформации са от движението на автомобила по терена с едновременно преобръщане, както и при ударното въздействие в лявата крайпътна еластична ограда тип „мантинела“. Няма данни за наличие на техническа неизправност в кормилното управление и спирачната система.

Водачът на автомобила „Тойота Ланд Круйзер“ е имал техническата възможност да следи непрекъснато пътното платно пред автомобила и да предотврати ПТП. Според експерта, технически правилно е при прекалена умора да се извършват чести почивки, като по този начин се избегне възможно заспиване.

Техническата причина, довела до възникване на ПТП, е отклоняване вниманието на водача на л.а. на автомобила „Тойота Ланд Круйзер“ в резултат на възможно унасяне за заспиване. Технически правилно е водачът да наблюдава непрекъснато платното пред автомобила и да запази движението си в собствената дясна лента.

С деянието си подс.С.Х.Ф. е осъществил обективните и субективни признаци на състава на чл.343 ал.1 б."в" предл.1, вр.чл.342 ал.1 от НК, като на 20.05.2016г., по АМ „Тракия“, км.229,600, в землището на с.Събрано, общ.Нова Загора, при управление на л.а. „Тойота Ланд Круйзер“ с рег.№ С 9842 КХ, собственост на „Фискогруп“ ЕООД – София, нарушил правилата за движение по пътищата – чл.20 ал.1 от ЗДвП и по непредпазливост причинил смъртта на П.Й. Д..

Събраните в хода на разследването доказателства обосновават извода, че допуснатото от подсъдимия нарушение на правилата за движение по пътищата е довело до настъпване на престъпния резултат и е в причинна връзка с него.

Деянието е извършено по непредпазливост. Подсъдимият Ф. не е предвиждал настъпването на обществено-опасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.

Изложената фактическа обстановка се доказа по безспорен и категоричен начин от самопризнанията на подсъдимия С.Х.Ф., както от събраните на досъдебното производство доказателства, а именно показанията на свидетелите Г.К., Н.М., А.М., протокол за оглед на ПТП и фотоалбум, заключенията на назначените съдебно-медицинска и автотехническа експертизи, както и от останалите писмени доказателства, приобщени по делото.

 От така установените фактически положения, съдът счита, че с деянието си от обективна и субективна страна, подс.С.Х.Ф. е осъществил престъпния състав на чл.343 ал.1 б."в" предл.1, вр.чл.342 ал.1 от НК, за това, че на 20.05.2016г. по автомагистрала Тракия, км.229,600, в землището на с.Събрано, общ.Нова Загора, при управление на МПС – лек автомобил „Тойота Ланд Круйзер“ с рег.№ С 9842 КХ, собственост на „Фискогруп“ ЕООД – София, нарушил правилата за движение по пътищата - чл.20, ал.1 от ЗДвП, изискващ от водачите на МПС да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват и по непредпазливост причинил смъртта на П.Й. Д.,***.

 

Причини и условия: Грубо нарушаване правилата за движение по ЗДП от страна на подсъдимия, довело до настъпване на вредоносния резултат.

При определяне вида и размера на наказанието съдът наложи същото при превес на смекчаващите отговорността обстоятелства, като за подс.Ф. такива са чистото му съдебно минало, добрите характеристични данни, изразеното съжаление за настъпилия резултат, сравнително младата възраст и като ги съобрази наложи наказание само при смекчаващи отговорността обстоятелства под средния предвиден в закона размер, а именно две години „Лишаване от свобода”. Съдът приложи и разпоредбата на чл.58а ал.1 от НК и намали така наложеното наказание с 1/3 като определи окончателно наказание „Лишаване от свобода” в размер на една година и четири месеца.

С оглед постигане целите на наказанието, визирани в чл.36 ал.1 от НК, съдът намира, че подс.Ф. не следва да изтърпява ефективно наложеното му наказание и определи изпитателен срок в размер на три години, съгласно чл.66 ал.1 от НК.

Съдът приложи императивната разпоредба на чл.343Г от НК и лиши подсъдимия от право да управлява МПС за срок от две години.

Съгласно правилата на НПК съдът осъди подсъдимия да заплати на по сметка на ОД на МВР - Сливен направените по досъдебното производство разноски в размер на 502,90 лева.

Вещественото доказателство л.а. „Тойота Ланд Круйзер“ с рег.№ С 9842 КХ, собственост на „Фиско груп“ ЕООД – София да се върне на собственика след влизане на присъдата в сила.

Водим от горното съдът постанови присъдата си.

 

 

 

                                               

 

 

 

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

Мотивите са изготвени на 06.04.2017г.