Решение по дело №1130/2020 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 260682
Дата: 18 ноември 2020 г.
Съдия: Константин Димитров Иванов
Дело: 20203100501130
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 8 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№………………./………….11.2020 година, гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

           Варненският окръжен съд, гражданско отделение, четвърти състав, в открито съдебно заседание на деветнадесети октомври две хиляди и двадесета година в състав:

 

                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ИВЕЛИНА СЪБЕВА

                        ЧЛЕНОВЕ:   КОНСТАНТИН ИВАНОВ  

                                           МАЯ НЕДКОВА  

                                                

при участието на секретаря ПЕТЯ П., сложи за разглеждане в. гр. дело № 1130 по описа на съда за 2020 год., докладвано от съдията К. Иванов и за да се произнесе, съобрази следното:

 

         Производството е по реда на Глава ХХ-та ГПК.   

           Образувано е по въззивна жалба на Главна Дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ в МВР, адрес: град София, п.к. 1309, ул. „Пиротска“ № 171 А, подадена чрез процесуален представител, срещу Решение № 1152/05.03.2020 год., постановено по гр. дело № 11830/2019 год. по описа на РС-Варна, с което ГД „ПБЗН в МВР“ е осъдена да заплати на Я.Б.А., ЕГН **********, с адрес *** 2 А, офис 318 сумата от 1 435, 43 лева, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от 213, 93 часа за периода от 01.06.2016г. – 31.03.2019г., ведно със законната лихва върху горната сума, считано от датата на депозиране на исковата молба в съда – 25.07.2019г. до окончателното и́ изплащане, на основание чл.178, ал.1, т.3 вр. чл.187, ал 5, т.2 от ЗМВР.

           В жалбата са наведени оплаквания, че решението е неправилно. Оспорен е изводът на съда, че е налице празнота в ЗМВР, която да регламентира изчисляването на положения от служителите на МВР нощен труд (чрез преизчисляването му в дневен и отчитането и заплащането му като извънреден), която следва да бъде преодоляна чрез субсидиарното приложение на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Счита, че празнота в ЗМВР няма, поради което и неправилно са приложени нормите на КТ, вкл. и на цитираната Наредба.  

           Отправено е искане за отмяна на решението и за постановяване на друго, с което искът да бъде отхвърлен, ведно с присъждане на сторените в двете инстанции съдебни разноски.

           В срока по чл. 263, ал. 1 ГПК, писмен отговор на жалбата не е подаден.

           В писмено становище от 10.08.2020 год. въззиваемият Я. Б. А., чрез процесуален представител, оспорва жалбата, счита решението за правилно и настоява да бъде потвърдено.

           В съдебно заседание въззивникът не изпраща представител; въззиваемият не се явява, не изпраща представител.

           Съдът съобрази следното:

           В исковата си молба, уточнена в съдебно заседание на 12.02.2020 год. ищецът Я.Б.А. *** навежда следните твърдения: В периода 01.06.2016г. до 31.03.2019г. е полагал труд на длъжността „младши експерт“ в Регионална служба Пожарна безопасност и защита на населението – Варна към ГД „ПБЗН“ в МВР. Ищецът е със статут на държавен служител. За периода 01.06.2016г. до 31.03.2019г. ищецът е полагал труд на 24 часови смени при сумирано изчисляване на работното време. За същия този период ищецът е положил общо 1496 часа нощен труд, който преизчислен с коефициент 1, 143 възлиза на 1710 часа. Преизчисляването на нощния към дневен труд води до положен извън установената норма труд от 214 часа, за който ищецът твърди, че следва да му бъде допълнително заплатен от ответника, като дължимата сума е в размер на 1435, 43 лева.

           В съответствие с наведените твърдения е и отправеното искане – за осъждане на ответника да заплати на ищеца сумата от 1435, 43 лева,  представляваща дължимо допълнително трудово възнаграждение за положен в периода 01.06.2016г. до 31.03.2019г. извънреден труд, получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд в дневен, ведно с обезщетение за забава в размер на законната лихва върху горната сума, считано от подаването на исковата молба до окончателното и́ изплащане.

           В съдебно заседание ищецът, чрез процесуален представител поддържа иска си.  

           В писмен, отговор, подаден в срока по 131 ГПК,поддържан в съдебно заседание чрез процесуален представител, ответникът ОД на МВР – Варна, не оспорва, че в процесния период ищецът е бил държавен служител по служебно правоотношение в МВР. Оспорва предявения иск. Твърди, че е заплатил всички отработени от ищеца часове нощен труд за процесния период. Навежда, че законодателят изрично е регламентирал, че продължителността на работното време при нощен труд в МВР е 8 часа на всеки 24 часа, поради което и ищецът няма основание да претендира заплащане на извънреден труд, попадащ извън редовното работно време, с приложение на общите норми на КТ и ЗДСл при положение, че има действащи специални норми. Твърди, че в исковия период Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. на министъра на вътрешните работи не е действала и поради което и липсва основание за преизчисляването на положения от ищеца за процесния период нощен труд в дневен и отчитането и заплащането му като извънреден. Положеният от ищеца нощен труд в процесния период е отчетен правилно, в съответствие със Заповед № 8121з-791/28.10.2014 г. на министъра на вътрешните работи и съответно е заплатен в пълен размер. Счита, че при наличието на специална уредба, нормите на НОСРЗ са неприложими спрямо служителите по служебно правоотношение в системата на МВР.

           По тези съображения счита иска за заплащане допълнително възнаграждение за положен в периода 01.06.2016г. до 31.03.2019г. извънреден труд, получен в резултат на преизчисляването на положения нощен труд в дневен и отчитането му като извънреден, за неоснователен и настоява за отхвърлянето му.

           Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и взе предвид становищата и доводите на страните прие за установено следното от фактическа страна:

           Не е спорно по делото, а това се установява и от събраните писмени доказателства, както и от заключението на вещото лице по ССчЕ, че страните са били в служебно правоотношение в процесния период, по което ищецът е изпълнявал длъжността „Старши спасител“ и „Командир на екип“ в Регионална дирекция служба „ПБЗН“ – Варна при ГД „ПБЗН“ – МВР.

           Съгласно Заповед на министъра на вътрешните работи № 8121з-791/28.10.2014 г., за всеки отработен нощен час или за част от него между 22, 00 и 06, 00 часа на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0, 25 лв., а за работа през дните на официални празници, независимо, дали представлява извънреден труд или не, на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение в размер на удвоения размер на основното месечно възнаграждение. Тази заповед е изменена със Заповед на министъра на вътрешните работи № 8121з-40/15.01.2015 г., съгласно която Заповед № 8121з-791/28.10.2014 г. се изменя в частта относно начинът на определянето на допълнително възнаграждение за работа през дните на официални празници.

           От заключението на съдебно-счетоводната експертиза от 10.02.2020 г., кредитирана от съда като обективна и безпристрастна и от изявленията на вещото лице в съдебно заседание се установява, че за периода 01.06.2016г. до 31.03.2019г. ищецът е отработил нощен труд общо в размер на 1496 часа.  Установява се още, че тези часове не са преизчислявани с коефициент "1, 143" и не са били включени при изчисляването на общо положения от ищеца за всяко едно тримесечие труд (с оглед преценката налице ли е надвишаване на нормата часове положен труд за периода на отчитането/изчисляването на часовете положен труд, който период в случая е тримесечен). Според вещото лице при преобразуване на нощния труд в дневен чрез преизчисляването му с коефициент "1, 143", отчетените часове са 1710 часа. Налице е разлика от общо 214 часа, които не са заплатени. Стойността им, изчислена като часове извънреден труд, е в размер на 1435, 43 лева.

           С оглед така установеното от фактическа страна се налагат следните правни изводи:

           Предявеният иск е с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3, вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР

           Ищецът е държавен служител в МВР, поради което са приложими разпоредбите на Закона за Министерството на вътрешните работи в редакцията от 27.06.2014 г. (в сила от 01.07.2014 г.), доколкото в този закон не е предвидено друго. ЗМВР е специален по отношение на ЗДСл и в него е уреден статутът на държавните служители, полагащи труд по служебно правоотношение в системата на МВР – арг. от чл. 142, ал. 2 ЗМВР.

           По делото няма спор, че предвид характера на заеманата длъжност през процесния период ищецът е полагал труд и през нощта (за времето от 22, 00 часа до 06, 00 часа), съгласно утвърдени графици, а отработеното работно време се е изчислявало сумирано – за тримесечен период.

           За целия процесен период –  01.06.2016г. до 31.03.2019г., за който се претендира заплащането на положен извънреден труд, са приложими разпоредбите на чл. 187 ЗМВР в редакцията от ДВ, бр. 14/2015 год. Ал. 3 на чл. 187 ЗМВР предвижда, че работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период. При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Според ал. 5 на чл. 187 ЗМВР работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира със: 1. допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни – за служителите на ненормиран работен ден; 2.  възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период – за служителите, работещи на смени. В ал. 9 е предвидено, че редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с Наредба на министъра на вътрешните работи.

           В периода 01.06.2016г. до 31.03.2019г. са действали последователно Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. (в сила от 01.04.2015 г.) и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. (в сила от 02.08.2016 г.), издадени от министъра на вътрешните работи и всяка от тях е уреждала реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в двете наредби са идентични. Според тях при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22, 00 и 06, 00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. е отменена с приемането на Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 40 от 02.06.2015 г. Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. от своя страна е отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм. дело № 5450/2016 г., влязло в сила от датата на постановяването му и обнародвано на 29.07.2016 г.

           Преди процесния период е действала  Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, обн. В ДВ, бр. 69 от 19.08.2014 г., отм. с ДВ, бр. 40 от 2.06.2015 г., в сила от 1.04.2015 г. Единствено в тази Наредба изрично е било предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между часовете 22, 00 и 6, 00 ч. за отчетния период се умножава с коефициент от „0, 143“ – чл. 31, ал. 2 от цитираната наредба. (Методиката и подходът са идентични с тези по чл. 9, ал. 2 от НОСРЗ, при която, в хипотезите на сумирано изчисляване на работното време, нощният труд се преобразува в дневен в съотношение 8 часа дневен към 7 часа нощен труд, от получените часове се изваждат часовете нощен труд и така получените часове труд се прибавят към общия брой часове за съответния отчетен период за да се прецени налице ли е надвишаване на часовете положен труд за отчетния период).

           В следващите две Наредби изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен липсва. В Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., обн. ДВ бр. 40 от 02.06.2015 г. и в Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., обн. ДВ бр. 60 от 02.08.2016 г., липсва изрична норма, съответстваща на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. за преобразуване на часовете положен нощен труд в дневен с коефициент 0, 143. Липсата на изрична норма обаче не следва да се тълкува като законово установена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен и отчитането и заплащането му като извънреден (такава забрана би била и противоконституционна), а представлява празнота в уредбата относно реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. При наличие на такава непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, следва субсидиарно да се приложи общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата (обн. ДВ бр. (от 26.01.2007 г.). Допълнителен аргумент за прилагането на цитираната наредба по отношение на държавните служители в системата на МВР е и нормата на чл. 188, ал. 2 от ЗМВР, съгласно която държавните служители на МВР, които полагат труд за времето между 22, 00 ч. и 06, 00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда.

           В чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ е предвидено при сумирано изчисляване на работното време нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място.

           Възражението на ответника, че със Заповед № 8121з-791/28.10.2014 г. работодателят е компенсирал положения нощен труд чрез допълнително възнаграждение (0, 25 лева на час, съгл. т. 1 от цитираната заповед) поради което и не следва превръщането на нощните часове в дневни да се отразява на отчитането на извънреден труд, е неоснователно. Това е така, тъй като посочената в чл. 9 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата методология е само с оглед установения по  законодателен път начин за отчитане на нормата фактически положен труд. Тези разпоредби се прилагат едновременно с правилата за заплащане на нощния труд, т. е., при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент "1, 143" и в случай, че е надвишена нормата положен за периода труд (който период в  случая е тримесечен) се заплаща и допълнително трудово възнаграждение за извънреден труд. Поради това и не може да се приеме, че с предвиждането на допълнително възнаграждение за нощен труд със Заповед № 8121з-791/28.10.2014 г. (т. 1 от цитираната заповед) работодателят е запълнил празнотата в специалните норми. На общо основание приложение имат нормите на чл. 9 и следващите от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, в която именно е и определена методологията за превръщането на отработените нощни часове в дневни със съответния коефициент в хипотезите, в които работното време се изчислява сумирано за определен период, какъвто е и настоящият случай.

           По изложените съображения предявеният иск по чл. 178, ал. 1, т. 3, вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР, за заплащане на сумата от 1435, 43 лева, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за извънреден труд, положен в периода 01.06.2016г. до 31.03.2019г. е основателен, предвид и заключението на вещото лице, обсъдено по – горе и подлежи на уважаване.  

          В обобщение първоинстанционното решение е правилно и следва да бъде потвърдено.

           При този изход на делото разноски на въззивника не се присъждат.

           Въззиваемият не е претендирал разноски, поради което съдът не изследва за дължимостта им.

           Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

           ПОТВЪРЖДАВА Решение № 1152/05.03.2020 год., постановено по гр. дело № 11830/2019 год. по описа на РС-Варна.

           Решението не подлежи на обжалване.

 

 

Председател:

 

  Членове: 1.

 

                  2.