Решение по дело №111/2019 на Районен съд - Момчилград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 юни 2019 г. (в сила от 23 август 2019 г.)
Съдия: Полина Любомирова Амбарева
Дело: 20195150200111
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 април 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

79

     Година

25.06.2019

    Град

Момчилград

В ИМЕТО НА НАРОДА

Момчилградски районен

съд                       

 

състав

 

На

06.06.

                                                Година

2019…..

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                                  Председател

Полина Амбарева

Секретар

Анита Дочева

 

 

като разгледа докладваното от

Съдията Амбарева

 

 

НАХД

дело номер

111

по описа за

2019

година

За да се произнесе взе предвид следното :

           С електронен фиш серия К № 2435415 на ОД на МВР-Кърджали,на И.Г.П.,ЕГН : **********,*** 72,в качеството й на законен представител на „Проте 22“ЕООД е наложено на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП административно наказание Глоба в размер на 100 лева, за това, че на 11.12.2018год. в 10,58часа  на път І-5 км.349+850,разклон с.Балабаново,общ.Момчилград,по посока на движение гр.Кърджали-ГКПП-Маказа,при ограничение на скоростта 60 км./ч ,въведено с пътен знак В-26 ,с МПС  ,вид товарен автомобил „Опел Астра“,с рег.№СА7156СС, извършил нарушение за скорост,установено и заснето с автоматизирано техническо средство № 615.Разрешената скорост е 60км/ч,установената скорост – 82км/ч,а превишението е с 22км/ч е което представлява нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП.

            Недоволен от електронния фиш  е останал жалбоподателят, който го обжалва в срок и излага, че същият е незаконосъобразен,тъй като са допуснати съществени процесуални нарушения при издаването му. Ето защо моли съда да отмени изцяло атакуваният ЕФ.  В съдебно заседание жалбоподателят,нередовно призован на посочения от него в жалбата адрес ,не се явява лично и не се представлява.

           Ответникът  - ОД на МВР Кърджали,представляван от Директора редовно призован не изпраща представител ,представя писмено  становище по жалбата.

           От събраните по делото писмени доказателства, от становищата на страните, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

          С издаденият електронен фиш серия К № 2435415 на ОД на МВР-Кърджали,на И.Г.П.,ЕГН : **********,*** 72,в качеството й на законен представител на „Проте 22“ЕООД е наложено на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП административно наказание Глоба в размер на 100 лева, за това, че на 11.12.2018год. в 10,58часа  на път І-5 км.349+850,разклон с.Балабаново,общ.Момчилград,по посока на движение гр.Кърджали-ГКПП-Маказа,при ограничение на скоростта 60 км./ч ,въведено с пътен знак В-26 ,с МПС  ,вид товарен автомобил „Опел Астра“,с рег.№СА7156СС, извършил нарушение за скорост,установено и заснето с автоматизирано техническо средство № 615.Разрешената скорост е 60км/ч,установената скорост – 82км/ч,а превишението е с 22км/ч е което представлява нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП.

         Към електронния фиш е приложен клип № 7421 от радар № 615, който съдържа 4 бр. снимки от дата 11.12.2018год.,10.58.10часа, от която е видно,че се касае за МПС с измерена скорост от 85км/ч.,при ограничение от 60км/ч. и превишение от 25км/ч. като е прието наказуемо превишение от 22км/ч.

Посочено е и мястото на нарушението, но само с координати.Не е посочен регистрационния номер на автомобила ,но същия е ясно видим на съдържащите се 2 броя снимки  ,а именно СА7156СС и  съвпада с посочения регистрационен  номер във фиша.

Описано е ограничението на скоростта 60 км с пътен знак "В 26",за чието наличие на посочения участък от пътя свидетелства Писмо,изх.№1037/09.12.2015год. на ОПУ-Кърджали относно въведени ограничения с пътен знак В26/60/ по път – 5 /Е-85/,“Кърджали-Момчилград-Кирково-Маказа“.

Тази мобилна система е преминала последваща проверка,което се установява от Протокол №2-19-18 от 20.11.2018год.

      При така приетата фактическа обстановка от права страна съдът съобрази следното :       

       Жалбата е процесуално допустима,тъй като изхожда от легитимирана страна в процеса,въпреки ,че не е ясно кога на жалбоподателя е връчен обжалвания ЕФ,но това обстоятелство,за което не е представено доказателство от АНО не следва да му ограничи правото да обжалва атакувания акт,при което съда приема,че подадената жалба е в срок.Разгледана по същество е основателна.

       Електронният фиш съдържа всички реквизити ,предвидени в чл.189,ал.4 от ЗДвП;териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението е посочена като ОД-МВР-Кърджали. Няма изискване в закона в същия да се посочва конкретно кой е неговия издател,а така също и по какъв ред следва да се обжалва,същото да съдържа подпис и печат на издателя му,посочване на мястото и датата на издаването му.Не може по аналогия да се прилагат правилата на ЗАНН,относно съдържанието на АУАН и НП,тъй като такова препращане не е предвидено.Още повече,че в случая е използван утвърден образец на ЕФ от министъра на вътрешните работи.

    Мястото, на което е установено нарушението, като задължителен реквизит на издадения електронен фиш, е посочено коректно с текстово описание и координатите индивидуализиращи точно определено място на извършване на нарушението.

 При така посоченото място –на територията на община Момчилград,безспорно е видна компетентността на ОД на МВР-Кърджали да издаде ЕФ, както и компетентността на настоящия съд да се произнесе по спора.

   От събраните по делото доказателства безспорно е установено, че извършването на процесното административно нарушение на чл. 21, ал.2 от ЗДвП е установено и заснето с автоматизирано техническо средство №TFR1-М №615, което представлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение ,преминала последваща проверка.

  Както се установява от мотивите на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 година по т.д. № 1/2013 година на ВАС, издаването на електронния фиш е строго ограничено и възможно само в случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства със съответните предварителни обозначения за съществуването им (чл. 165, ал. 2, т. 6 и т. 7 ЗДвП), същите да работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от съответен контролен орган. В останалите случаи при използване на мобилни технически средства, обслужвани и използвани непосредствено от контролен орган, тази разпоредба е неприложима и за констатираните с тези технически средства нарушения на ЗДвП е приложим общият ред за съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление.

На първо място ,с изменението на ЗДвП с ДВ от 13.03.2015 г., електронни фишове могат да се издават и от автоматизирани технически средства или системи, съответно стационарни или монтирани на автомобил, какъвто е настоящия случай при спазване на изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.

Съгласно § 65. (Нова – ДВ, бр. 19 от 2015 г.) от ДР на ЗДвП , "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган;б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

На второ място,с последното изменение на чл.189,ал.4 от ЗДвП ,ДВ бр.54 от 2017год.,в сила от 09.07.2017год.,която редакция е в сила към момента на извършване на процесното нарушение,се предвижда издаването на ЕФ да става в отсъствие на контролен орган и на нарушител,при наличието на предпоставки за това ,а именно - нарушението да е установено и заснето с АТС или система и за него да не се предвижда наказание „лишаване от право да се управлява МПС или отнемане на контролни точки.Или отсъствието на контролния орган и нарушителя е меродавно към момента на издаването на ЕФ, а не на установяването на административното нарушение.

Предвид изложеното следва, че ограничението с ТР № 1/26.02.2014 г. на ВАС в случая е неприложимо,предвид последвалите законодателни изменения в ЗДвП,а електронен фиш за санкциониране на допуснато нарушение на ЗДвП може да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или система, при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение .

В конкретния случай ,съдът намира,че не е спазен чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР,тъй като не е представен протокол за използване на Автоматизирано Техническо Средство или Система на процесната дата.

Съгласно чл.10 от Наредбата, за всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол ,като при работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта ,какъвто е настоящият случая,протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда.

  Неспазването на разписаните в Наредбата правила, доколкото Закона за движението по пътищата в чл. 165 изрично препраща към нея, винаги води до незаконосъобразност на проведената процедура по установяване на нарушението.

  В случая не се установява да е изпълнено  и изискването на чл.4 от Наредбата ( в относимата редакция), контролът да се осъществява с АТСС, одобрени по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип средство за измерване и преминали първоначална или последваща проверка от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. По делото липсват доказателства, удостоверяващи, че АТСС, с което е заснето процесното нарушение е одобрено и проверено съгласно Закона за измерванията.

Не на последно място не е представена и справка за собствеността на заснетия на клип №7421 автомобил,поради което не може да се направи и обоснован извод,че именно лицето,на което е вменено нарушението на чл.21,ал.2 от ЗДвП следва да носи административнонаказателна отговорност.

               Въз основа на гореизложените мотиви, съдът намира, че са налице основания на отмяна на обжалвания електронен фиш.

               Воден от горното, съдът

Р  Е  Ш  И  :

 

        ОТМЕНЯВА  ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ серия К № 2435415 на ОД на МВР-Кърджали,на И.Г.П.,ЕГН : **********,*** 72,в качеството й на законен представител на „Проте 22“ЕООД е наложено на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП административно наказание Глоба в размер на 100 лева, за това, че на 11.12.2018год. в 10,58часа  на път І-5 км.349+850,разклон с.Балабаново,общ.Момчилград,по посока на движение гр.Кърджали-ГКПП-Маказа,при ограничение на скоростта 60 км./ч ,въведено с пътен знак В-26 ,с МПС  ,вид товарен автомобил „Опел Астра“,с рег.№СА7156СС, извършил нарушение за скорост,установено и заснето с автоматизирано техническо средство № 615.Разрешената скорост е 60км/ч,установената скорост – 82км/ч,а превишението е с 22км/ч е което представлява нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП.

Решението подлежи на обжалване от страните пред Административен съд гр.Кърджали в четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

                         РАЙОНЕН СЪДИЯ :

                                                 /П.Амбарева/