Р Е Ш
Е Н И Е
№
Гр.Лом, 11.11.2019г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Ломски районен съд, втори наказателен състав,
в открито съдебно заседание на деветнадесети февруари две хиляди и деветнадесета,
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Б.СЛАВЧЕВА
при секретаря Л.П., като се запозна с
докладваното от съдията Славчева АНД № 489/18г.г. по описа на ЛРС, за да се
произнесе взе предвид следното :
Административнонаказаното дружество „В
и К“ ООД, ЕИК …. гр.Монтана, ул.“Ал.Стамболийски“ № 11, представлявано от
управителя В.И., чрез проц.представител адв.А.К. от МАК обжалва издаденото от Директора
на РЗИ гр.Монтана д-р Е.М. НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № ПО-05-24 от 06.08.2018г.
с което на осн. чл.200, ал.1, т.34 от Закона за водите му е наложено
административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 5 000лв /пет
хиляди лева/, за извършено административно нарушение на чл.3, ал.1, ал.2, т.1,
т.2 от Наредба № 9 от 16.06.2001г. за качеството на водата предназначена за
питейно-битови цели.
В с.з. жалбоподателят редовно призован се
представлява от адв.Ал.К. от МАК, която поддържа депозираната жалба и моли съда
да постанови решение с което отмени изцяло издаденото НП, като неправилно и
незаконосъобразно.
Въззиваемият редовно призован не се явява, представлява се от юрисконсулт С. С., която
оспорва жалбата и моли съда да постанови решение с което да потвърди издаденото
НП като правилно и законосъобразно.
Доказателствата по делото са писмени и
гласни.
Съдът, след като се запозна със
събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната взаимна връзка и
съвкупност, както и във връзка с доводите и становищата на страните, намери за
установено следното :
С
Наказателно постановление № ПО-05-24 от 06.08.2018г. издадено от Директора на
РЗИ гр.Монтана д-р Е.М., на осн. чл.200, ал.1, т.34 от Закона за водите на „В и
К“ ООД гр.Монтана е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в
размер на 5 000лв /пет хиляди лева/, за извършено административно нарушение на
чл.3, ал.1, ал.2, т.1, т.2 от Наредба № 9 от 16.06.2001г. за качеството на
водата предназначена за питейно-битови цели, а именно за това, че при
извършения мониторинг на 20.06.2018г. на водата от централното водоснабдяване
на с.Василовци, общ.Брусарци и с.Трайково, общ.Лом е констатирано, че не се
извършва редовно и качествено обеззаразяване на питейната вода, подадена за
посочените населени места. От извършените лабораторни изследвания на пробите
вода за двете населени места е установено, че питейната вода не отговаря на
изискванията на Наредба № 9 от 16.03.2001г. за качеството на водата,
предназначена за питейно-битови цели. По микробиологични показатели в
с.Василовци – микробно число 160, коли форми
24+/-2/100 при норма 0/100, ешерихия коли 3+/-0,3/100 при норма 0/100,
видно от протокол от изпитване № 625/29.06.2018г. В с.Трайково – микробно число
110, коли форми 24+/-2/100, при норма 0/100, видно от протокол от изпитване №
523/29.06.2018г. След преценка на събраните по преписката доказателства в
цялост и вида и обществената опасност на констатираното нарушение, АНО е счел,
че не са налице основания за прилагане разпоредбите на чл.28 от ЗАНН.
В с.з.
административно-наказаното дружество не се представлява. В постъпилата Писмена
защита се прави искане за отмяна на атакуваното НП, като се сочи, че „ВиК“ ООД
е длъжно да спазва изискванията на Наредба № 9 от 16.03.2011г., с която се
въвеждат изискванията на Директива 98/83/ЕО на Съвета от 03.11.1998г. отностно
качеството на водите предназначени за човешка консумация. Съобразно последната
пробите се обработват в съответствие със Стандарт БДС EN ІSO19458:2006 „Качество на водата. Вземане на проби за
микробиологичен анализ.“ В случая при установяване на нарушението за което е
санкционирано дружество е допуснато нарушение на въпросната наредба, тъй като
актосъставителят – св.М., която е инспектор в Дирекция „Обществено здраве“,
отдел ДЗК при РЗИ гр.Монтана е лице извън състава на изпитвателната
лаборатория.
Процесуалният представител на
въззиваемият в с.з. и в представената Писмена защита юрист. С. оспорва жалбата
като сочи, че Лабораторията при РЗИ – Монтана е акредитирана е с първоначална
акредитация от 10.04.2010г. съгласно българския държавен стандарт и работи
по него.
Депозираната жалба е процесуално допустима,
подадена от лице, имащо правен интерес, в предвиденият от закона 7-дневен срок
за обжалване.
По
същество жалбата се явява неоснователна.
От
събраните по делото писмени и гласни доказателства се установи по категоричен и
безспорен начин следната фактическа обстановка :
На 20.06.2018г. св.М.М. на длъжност
„инспектор“ в дирекция „Обществено здраве“, Отдел „ДЗК“ извършила мониторинг на водата от централното
водоснабдяване на с.Василовци и с.Трайково, за който бил съставен Протокол за
лъчево пробонабиране при консуматорите на водни проби от вода за питейно-битови
цели. Пробите от водата били взети в стерилни съдове от хранителен магазин на
„Наркооп“ в с.Трайково, общ.Лом и от хранителен магазин в с.Василовци,
общ.Брусарци. Така иззетите проби били предоставени за изследване на
Лаборатория за изпитване при РЗИ гр.Монтана, която извършила съответното
изпитване на взетите проби от питейна вода. За резултатите от същото били
изготвени Протоколи от изпитване № 623/29.06.2018г. и № 625/29.06.2018г.
На 23.07.2018г. до управителя на „ВиК“
ООД гр.Монтана била изпратена Покана да се яви в РЗИ гр.Лом за съставяне на
АУАН. На посочената дата в РЗИ гр.Монтана се явил процесуален представител на
дружеството адв.К. Ц. от МАК, в чието присъствие, както и в присъствието на св.М.А.
св.М. съставила АУАН № ПО-05-24 от 25.07.2018г., в който описала установеното
административно нарушение от страна на дружеството на чл.3, ал.1, ал.2, т.1,
т.2 от Наредба № 9 от 16.06.2001г. за качеството на водата предназначена за
питейно-битови цели.
Против така съставения АУАН постъпили
възражения с вх.№ ПО-04-5984 от 30.07.2018г., че съставеният акт е извън
компетентността на РЗИ гр.Монтана, което го прави нищожен, както и че
лабораторията извършила изследванията няма съответната акредитация, а
актосъставителката не е инспектор към въпросната лаборатория.
Впоследствие възоснова на съставения АУАН,
АНО издал атакуваното НП, с което на осн. чл.200, ал.1, т.34 от Закона за
водите наложил на „ВиК“ ООД гр.Монтана административно наказание „Имуществена
санкция“ в размер на 5 000лв /пет хиляди лева/, за извършено административно
нарушение на чл.3, ал.1, ал.2, т.1, т.2 от Наредба № 9 от 16.06.2001г. за
качеството на водата предназначена за питейно-битови цели.
Съгласно разпоредбата на чл.3, ал.1 и 2
от Наредба № 9 от 16.06.2001г. „Водоснабдителните организации са длъжни да
предприемат всички необходими мерки, за да осигурят снабдяването на населението
с безопасна и чиста питейна вода. По смисъла на наредбата питейната вода е
безопасна и чиста, когато: 1./ не съдържа микроорганизми, паразити, химически,
радиоактивни и други вещества в брой или концентрация, които представляват
потенциална опасност за здравето на човека и 2./ отговаря на минималните
изисквания, определени в приложение № 1, таблици А и Б.
Съгласно разпоредбата на чл.7 от същата
Наредба Водоснабдителните организации провеждат или възлагат извършването на
мониторинг по показателите по приложение № 1, разпределени в група А и група Б
съгласно приложение № 2, с цел да се провери дали водите, предлагани на
потребителите, отговарят на изискванията на наредбата, и по специално, че не
превишават максималните и параметричните стойности, определени в съответствие с
изискванията на приложение № 1, както и да се проследи ефективността на
провежданата обработка и дезинфекция. Лабораторните изпитвания за целите на
мониторинга се извършват или възлагат на акредитирани лаборатории по БДС EN
ISO/IEC 17025 "Общи изисквания относно компетентността на лабораториите за
изпитване и калибриране" или други еквивалентни международно признати
стандарти, или „В и К“ –Монтана е институцията, която има задължение да осигури
чиста и безопасна вода на своите потребители, както и да приведе същата тази
вода в съответствие с нормативните изисквания.
В нормата на чл.8 от Наредбата е
регламентирано, че органите на ДЗК проверяват чрез контролен мониторинг
съответствието на подаваната към потребителите питейна вода по показателите за
качество, определени в приложение № 1, и честота, определена съгласно
разработен план за контролен мониторинг в размер до 50 % от посочените
изисквания в приложение № 2, таблица Б.1, или РЗИ – Монтана има в случая
контролни функции отностно качеството на водата запиете доставяне чрез водоснабдителната
мрежа – на мястото на изтичането и от крана при консуматора.
От представената и приета като писмено
доказателство Длъжностна характеристика на св.М.М.–на длъжност инспектор в
Дирекция „ОЗ, Отдел „ДЗК“, която е актосъставител е видно, че едно от преките и
задължения е да участва в извършване на мониторинг на централни и местни
водоизточници, като едно от преките и задължения в т.5.4. е да взема проби за
лабораторни изследвания, съгл. чл.39 и 43 от Закона за здравето. Така в изпълнение
на това свое пряко задължения св.М. е извършила на 20.06.2018г. пробовземане на
водни проби от централното водоснабдяване в с.Василовци и с.Трайково, съгласно
одобрена от РЗИ-Монтана процедура. Водните проби са взети в предоставени от
лабораторията на РЗИ-Монтана съдове, отговарящи на изискванията на нормативните
документи за микробиологичен анализ.
Лабораторията на РЗИ-Монтана, която е
обработила взетите от св.М. проби от питейна вода видно от представените в с.з.
писмени доказателства е с първоначална акредитация от 10.04.2010г., съгл. БДС
ISO/IEC 17025 "Общи изисквания относно
компетентността на лабораториите за изпитване и калибриране", като последната акредитация на лабораторията е от
2018г. съгл. Заповед № А 236 от 29.06.2018г. с валидност до 29.06.2022г.
Видно от резултатите от лабораторните
изследвания се установява, че във взетите от актосъставителката проби от
питейната вода в двете населени места – с.Василовци и с.Трайково остатъчния
хлор не ебил в нормативно изискуемото количество между 0,3 и 0,4mg/l което да
гарантира чиста питейна вода на населението от тези села.
В случая предоставените от
административно-наказаното дружество Тетрадки за ежедневните вземания на проби
за остатъчен хлор не могат да се приемат като категорично и безспорно
доказателство за качеството на взетите проби, тъй като на първо място пробите
са взети от лица, които не са обучени и акредитирани да вземат такива проби и
да извършвате такива отчитания, на следващо място пробите са вземани от места –
общината и кметството на селата, които не са част от пунктовете одобрени в
мониторинговата програма, одобрена от „ВиК“ Монтана и РЗИ-Монтана.
Съдът намира, че от събраните по делото
писмени и гласни доказателства, безспорно може да се направи извод, че
описаното в АУАН и НП административно нарушение на чл.3, ал.1, ал.2, т.1, т.2
от Наредба № 9 от 16.06.2001г. за качеството на водата предназначена за
питейно-битови цели е доказано по безспорен и категоричен начин, а в хода на
административно-наказателното производство не са допуснати съществени
нарушения, които да са довели до нарушаване правото на защита на
административнонаказаното дружество. За това нарушение, правилно АНО е
ангажирал административнонаказателната отговорност на „ВиК“ гр.Монтана, на осн.
чл.200, ал.1, т.34 от Закона за водите, съгласно която правна норма се наказва
с „глоба“ или „имуществена санкция“ ФЛ или ЮЛ което подава вода за питейно-битови цели с качество,
неотговарящо на изискванията на наредбата по чл.135, ал.1, т.3 в размер от 5 000лв
/пет хиляди лева / до 15 000лв /петнадесет хиляди лева/. В случая АНО правилно
е приложил разпоредбата на чл.27 от ЗАНН, и е определил наказанието в минимално
предвидения от законодателя размер.
С оглед характера на засегнатите обществени
отношения, по разбиране на съда в случая не може да намери приложение нормата
на чл.28 от ЗАНН, тъй като се касае чистотата на питейната вода, захранваща две
села и множество домакинства, която е свързана пряко със здравето и живота на
хората.
Водим
от горното съдът намира, че депозираната жалба се явява неоснователна и като
такава следва да бъде оставена без уважение, а
атакуваното НП – да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно, за
това и на осн. чл.63 от ЗАНН
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №
№ ПО-05-24 от 06.08.2018г. издадено от
Директора на РЗИ гр.Монтана д-р Е.М., с което на „В и К“ ООД, ЕИК ……
гр.Монтана, ул.“Ал.Стамболийски“ № 11, представлявано от управителя В.И., на
осн. чл.200, ал.1, т.34 от Закона за водите му е наложено административно
наказание „Имуществена санкция“ в размер на 5 000лв /пет хиляди лева/, за
извършено административно нарушение на чл.3, ал.1, ал.2, т.1, т.2 от Наредба №
9 от 16.06.2001г. за качеството на водата предназначена за питейно-битови цели,
като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението може да се обжалва пред
Административен съд гр.Монтана, по реда на АПК, в 14-дневен срок от съобщението
на страните, за неговото изготвяне.
След влизане в сила на решението
препис от него да бъде изпратен на
Началника
на РУ гр.Лом за сведение и изпълнение.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :