АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
Р Е Ш Е Н И Е № 14 |
|||||||||||
гр. Видин,
02.03.2022 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд –
Видин, |
Четвърти административен състав |
||||||||||
в публично заседание на |
Трети февруари |
||||||||||
през две хиляди двадесет и втора година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Биляна Панталеева |
||||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
|||||||||
Административно дело № |
7 |
по описа за |
2022 |
Година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Производството е по чл.145
АПК във вр. с чл.118,ал.1 КСО. Делото е образувано по
жалба на В.К.К. *** против Решение № 2153-05-18/29.12.2021 на Директора на ТП
на НОИ-Видин, с което е потвърдено Разпореждане № **********/16.11.2021г. на
Ръководител „ПО“ при ТП на НОИ Видин . Твърди се от жалбоподателя,
че не са налице данни за извършено престъпление , както и че разследването не
сочи категорично , че има престъпление относно неговото ТЕЛК решение. Сочи се
, че не са налице предпоставките за спиране , както и че са били налице
всички необходими документи за издаване на ТЕЛК решението. Иска се от съда да се
отмени обжалваното решение и потвърденото с него разпореждане за спиране на
пенсията му . Ответникът по жалбата,
чрез процесуалния си представител, оспорва същата. Сочи, че решението на
директора на ТП на НОИ Видин е законосъобразно като постановено в
съответствие с материалните и процесуалните норми, поради което следва да
бъде потвърдено. Съдът, като прецени
доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за
установено следното от фактическа страна: Жалбоподателят получава
лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване , като с Разпореждане №**********/16.11.2021г.
размерът на същата е определен при 100% инвалидност с оглед представеното ЕР
№ 0579/07.02.2020г. на ТЕЛК-общи заболявания-Видин. В административната
преписка са приложени и предходни експертни решения. С Експертно решение №2294
от зас.№147/24.09.2015г. на ТЕЛК-общи заболявания-Видин, на лицето е определена 58% трайно намалена
работоспособност за срок от 2 години с водеща диагноза и общо заболяване:
диабетна ретинопатия , НИЗЗД,състояние след преживян исхемичен
тромбоемболичен мозъчен инсулт и др. По жалба на ТП на НОИ – Видин с ЕР № 0016 от зас.№004/08.01.2016г. НЕЛК
отменя горното ЕР и определя 62 % трайно намалена работоспособност и срок на
инвалидност 3 години. Решението на НЕЛК не е обжалвано. С ЕР № 2684 от зас. №139/03.10.2018г.
на ТЕЛК-Видин при преосвидетелстване на лицето е определена 50% трайно намалена
работоспособност с водеща диагноза и общи заболявания: НИЗЗД с ДПНП, диабетна
ретинопатия , диабетна полинефропатия, със срок на инвалидността-3 години. Решението
на ТЕЛК не е обжалвано.
С ЕР № 0579/07.02.2020г. на ТЕЛК-общи заболявания-Видин, на
жалбоподателя при преосвидетелстване след преглед е извършена оценка на
работоспособността и е увеличен процента на трайно намалена работоспособност-
от 50 на 100 % . Определен е срок на
инвалидността- пожизнен. Видно от експертното решение , лицето е с диагноза и общо заболяване:
диабетна ретинопатия, НИЗЗД с ДПНП, диабетна нефропатия, каквито са и по
предходните експертни решения. С решение № 0532/17.02.2020г. медицинската
комисия при ТП на НОИ по чл.98,ал.4 от КСО, след преценка на представената
медицинска документация , вкл. и тази, въз основа на която е издадено
експертното решение, е възприела
направената оценка на работоспособността, дата на инвалидизиране , срок.
Видно от представеното заявление-декларация до ТЕЛК за преосвидетелстване, към
същото са представени последващи предходното експертно решение медицински
документи , описани в заявлението – АЛ №№153397, епикриза , АЛ №555/30.09.2019г.
С
Писмо изх№ 368000-11681/10.11.2021г. ОД на МВР-Видин е уведомило директора на
ТП на НОИ , че в ОД на МВР Видин се води ДП №368/ЗМ-290/2020г. , при което са
установени лица с ТЕЛК решения , издадени въз основа на неистински и
подправени документи , което по своята същност прави тези ТЕЛК решения с
невярно съдържание . Изброени са 13 бр. ЕР и съответно лицата , на които са
издадени. С Писмо изх.№
0345/28.10.2021г. РП –Видин е уведомила ТП на НОИ-Видин , че в ОД на
МВР-Видин се води разследване по досъдебно производство , образувано за това,
че на неустановени дати в условията на продължавано престъпление неуточнено
лице съставило неистински частни документи-амбулаторни листа с посочени
номера и лица , на които са издадени , в частност Амбулаторен лист №153397 от
16.12.2019г. , издаден на името на жалбоподателя, и ги употребил пред ТЕЛК
–Видин , за да докаже , че има описаното в амбулаторните листове заболяване и
притежава правото да бъде освидетелствано от Обща ТЕЛК –Видин , както и
експертни решения с посочени номера и лица , на които са издадени /не е
посочено ЕР, издадено на жалбоподателя/ и ги употребил пред служители на ТП
на НОИ-Видин , за да докаже , че лицата са инвалиди и имат право да получават
инвалидна пенсия –престъпление по чл.309,ал.1 във вр. с чл.26,ал.1 от НК. Видно от писмото на
РП-Видин, в хода на разследването са изготвени графически експертизи , при
които е установено , че посочените амбулаторни листове не са издадени по
надлежния ред и не представляват истински документи . Изследвани са копия ,
като е установено , че същите са направени след като върху редовно издадени
амбулаторни листа са извършени различни подправки . Сред визираните
амбулаторни листа е и АЛ № 590/05.02.2020г., посочен като издаден на
жалбоподателя. Посочено е също така , че
подписите в реквизитите „председател“ и „членове“ са изпълнени от посочените
като такива лица в изредените експертни решения , след които и ЕР №
0579/07.02.2020г. , с изключение на подписите на д-р Б.Милчев и д-р Е.Димова .
Видно от ЕР № 0579/07.02.2020г посочените лекари не са участници в ТЕЛК ,
издала посоченото ЕР. При така постъпилата
информация ръководителят на отдел „ПО“ е издал разпореждане за спиране на
пенсията на жалбоподателя по съображения , че в посочените по-горе писма е
цитирано и ЕР № 0579/07.02.2020г. Приел е , че са налице достатъчно данни и
обстоятелства , които са от значение за правото и размера на пенсията и могат
да доведат до нейното прекратяване. Постановено е спиране на пенсията от 03.11.2021г. на
основание чл.95,ал.1,т.7 от КСО. С обжалваното решение
директорът на ТП на НОИ Видин е потвърдил разпореждането по съображения , че
постъпилите уведомителни писма от РП-Видин и от ОД на МВР-Видин представляват
писмени доказателства , съдържащи данни за извършено престъпление от значение
за правото или размера на пенсията , изплащана на жалбоподателя . Приел е ,
че ЕР №0579, което дава право на жалбоподателя да получава пенсия за
инвалидност пожизнено в посочения размер, е издадено въз основа на неистински
и подправени документи , които по своята същност се явяват с невярно
съдържание , като установяването на всички относими факти и обстоятелства в
хода на образуваното наказателно производство и имащи отношение към
правото и размер на пенсията ,
изплащана на жалбоподателя, налагат спирането изплащането на личната пенсия
за инвалидност на жалбоподателя, което е с временен обезпечителен характер . При така установената фактическа обстановка Съдът
намира от правна страна следното: Жалбата е допустима като подадена в
законоустановения 14-дневен срок за оспорване и от лице, за което е налице
правен интерес да обжалва подлежащия на оспорване административен
акт-решението на директора на териториалното поделение на НОИ, постановено по
реда на чл.117,ал.3от КСО във вр. с чл.117,ал.1,т.“ж“ от КСО. По същество жалбата е основателна. Обжалваното решение е валидно и допустимо, като
издадено от компетентен по материя, място и степен орган-Директора на ТП на
НОИ-Видин/при условията на заместване/, който се е произнесъл по обжалване на
разпореждане, издадено също от компетентен орган-ръководителя на отдел
„Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ-Видин , с оглед правомощието му по
чл.98,ал.1,т.1 от КСО. За издаването на решението при условията на заместване
са представени надлежни доказателства-Заповед № 3764/04.10.2021г. и
доказателства за отсъствието на титуляра. Същото е постановено обаче в нарушение на административно-производствените
правила и материалния закон-основание за отмяна по чл.146,т.3 и т.4 от АПК. В случая изплащането на пенсията е спряно на
основание чл.95,ал.1,т.7 от КСО . Съобразно посоченото от административния
орган основание за спиране, изплащането на пенсията се спира, когато се
установят данни за извършено престъпление от значение за правото или размера
на пенсията, а материалите, обосноваващи спирането, се изпращат на съответния
прокурор. Също съобразно посочената
разпоредба след приключване на наказателното производство материалите от него
се изпращат на длъжностното лице по чл. 98, ал. 1 за възобновяване
изплащането на пенсията или за прекратяването й. В случая административните органи са се позовали
на уведомителното писмо на РП-Видин , в което се съдържат данни относно
няколко амбулаторни листа и експертни решения , като сред тях е и АЛ №15337, издаден
на жалбоподателя, и ЕР № 0579, въз основа на което е преизчислена получаваната
от жалбоподателя лична пенсия за инвалидност , като е определен по-висок
размер . Видно обаче от посоченото уведомително писмо, експертното решение ,
касаещо жалбоподателя, е установено , че представлява истински
документ-подписано е от лицата , посочени като негови издатели . Доколкото се
касае за диспозитивен документ-в случая индивидуален административен акт, а
не за свидетелстващ документ , същият би могъл да бъде неистински само ако не
е автентичен , т.е ако не е издаден от лицата , посочени като негови
издатели. В този смисъл е категорично легалната дефиниция , дадена в чл.93,т.6
от НК , както и т.6 от Постановление № 3 от 23.III.1982 г. по н. д. № 12/81
г., Пленум на ВС. В случая данните в уведомителното писмо на РП-Видин са, че
процесното експертно решение е истински документ-подписано е от лицата ,
посочени като негови издатели. По отношение на амбулаторния лист в писмото се
съдържат данни , че представеното копие е подправен документ , поради което
същият е предмет на документно престъпление , но обстоятелството , че същият
е представен към заявлението за освидетелстване пред ТЕЛК не прави
постановеното експертно решение на ТЕЛК документ с невярно съдържание или
неистински /както е посочено в писмото на ОД на МВР/ по изложените по-горе съображения.
Решението на ТЕЛК е индивидуален административен акт-волеизявление на
неговите издатели , което е направено въз основа на освидетелстване на лицето
и представената медицинска документация , сред които не е само посоченият
амбулаторен лист. Още повече, че в случая не е ясно и в какво конкретно е
извършената подправка , както и дали същият като цяло е от значение за
постановяване на ЕР с оглед приложение №1 към Наредба за медицинската
експертиза. Независимо от горното, от значение в случая е , че
ЕР № 0579 е влязъл в сила индивидуален административен акт и доколкото същият
по данни от РП-Видин е истински документ, то до отмяната му по съответния
ред, същият поражда правни последици . В наказателно производство липсва
правна възможност за отмяна на процесното експертно решение , или на които и
да е индивидуален административен акт, тъй като това следва да бъде извършено
по предвидения в АПК процесуален ред в случай на наличие на изискуемите за
това предпоставки за контрол върху влезлите в сила административни актове.
Изрично в разпоредбата на чл.95,ал.1,т.7 от КСО е предвидено, че
административният орган следва да възобнови изплащането на пенсията или да
прекрати същата с оглед резултата от наказателното производство , поради
което видно от разпоредбата спирането на изплащането е само и единствено до
приключване на наказателното
производство. Не е предоставено на преценката на административния
орган дали да възобнови същото или не с оглед предприемане на последващи
действия за отмяна на влязъл в сила административен акт, а същият е задължен да го стори. И това е така , тъй
като следва да са налице данни за престъпление, което да е извършено по
отношение на документи , които са послужили за определяне на правото на
пенсия или за неговия размер. В случая документ, послужил за определяне на
размера на пенсията , е именно ЕР на ТЕЛК , което е довело до определяне на
по-висок размер на получавана от жалбоподателя лична пенсия за инвалидност,
което обаче като автентично е истински документ , а не би могъл да бъде предмет
на престъпление невярно документиране. В случая е спорен размерът на пенсията с оглед
променения процент трайно намалена работоспособност , тъй като заболяванията
на жалбоподателя и началната дата на инвалидността са установени с няколко
предходни влезли в сила експертни решения на ТЕЛК-Видин, като по отношение на
заболяването на жалбоподателя между същите няма противоречие, поради което не
е налице и основание за спиране по чл.95,т.6 от КСО . За пълнота освен горното следва да се има предвид
и разпоредбата на чл.98,ал.4 от КСО , съобразно която разпорежданията по ал.
1 за пенсиите за инвалидност и за добавката за чужда помощ се издават въз
основа на решение на медицинска комисия към териториалното поделение на
Националния осигурителен институт, която след получаване от регионалните
картотеки на медицинските експертизи на експертните решения с определена 50 и
над 50 на сто трайно намалена работоспособност разглежда както решенията на
ТЕЛК и НЕЛК , така и цялостната медицинска документация , удостоверяваща
здравно състояние на лицето. Предвид гореизложеното преценката за размера на
пенсията в случая е извършена не въз основа на амбулаторния лист, за когото
са налице данни , че е подправен /макар и без нужната конкретика в какво се
изразява тази подправка, за да се прецени въобще относима ли е, както и
въобще относим ли е самия амбулаторен лист към установяване на степента на
нетрудоспособност/ , а въз основа на ЕР № 0579, за което са налице данни , че
представлява истински документ. Не са налице данни , нито има твърдения по
отношение на експертното решение , че е подправено. Предвид горното липсва
основание за спиране изплащането на пенсията на жалбоподателя до приключване
на посоченото наказателно производство. По аргумент на посоченото от административния
орган, че спирането е с временен характер и предотвратява неоснователни
плащания от ДОО, следва да се посочи , че КСО е предвидил ред за
възстановяване на неоснователно получени суми , в случай на установяване на
такива , като съобразно чл.114а от КСО върху пенсиите също могат да се правят
удръжки. С оглед гореизложеното
съдът намира жалбата за основателна. В случая пенсионният орган
неправилно е приложил разпоредбата на чл. 95,ал.1,т.7 от КСО и е постановил
спиране изплащането на личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване
на жалбоподателя при липса на данни за наличие на предпоставките на
разпоредбата. Като е потвърдил същото по реда на административния контрол по
чл. 117, ал. 3 от КСО, директорът на ТП на НОИ - Видин е издал
незаконосъобразен акт. С оглед изложеното, следва
да бъде постановено решение, с което оспореното решение следва да бъде
отменено, а на основание чл. 173,ал.1 от АПК следва да бъде отменено и
постановеното разпореждане за спиране изплащането на пенсията на
жалбоподателя . Воден от горното и на
основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът Р Е Ш И: ОТМЕНЯ Решение №
2153-05-18/29.12.2021 на Директора на ТП на НОИ-Видин, и потвърденото с него Разпореждане
№**********/16.11.2021г. на Ръководител „ПО“ при ТП на НОИ Видин, с което е
спряна личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване на В.К.К.. Решението
не подлежи на обжалване . Административен съдия: |
|||||||||||
Решение по дело №7/2022 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 14 |
Дата: | 2 март 2022 г. (в сила от 2 март 2022 г.) |
Съдия: | Биляна Спасова Панталеева Кайзерова |
Дело: | 20227070700007 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 13 януари 2022 г. |