Решение по дело №1753/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 558
Дата: 25 октомври 2019 г. (в сила от 16 ноември 2019 г.)
Съдия: Милена Савова Рибчева Дочева
Дело: 20195530201753
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юли 2019 г.

Съдържание на акта

           Р Е Ш Е Н И Е

 

                   25.10.2019 година        град Стара Загора

 

                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски районен съд           ОСМИ наказателен състав

На двадесет и седми септември       Година: 2019

В публичното заседание в следния състав:

 

                            Председател: МИЛЕНА РИБЧЕВА

                     Съдебни заседатели:

 

Секретар: МАРИАНА ПЕНЕВА

Прокурор:

разгледа докладваното от съдията Милена Рибчева

а.н.дело № 1753 по описа за 2019 година

 

            Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 19-1228-001267 от 30.05.2019 год., издадено от Началник група в Сектор ”Пътна полиция” към ОД на МВР Стара Загора.

     Жалбоподателят М.Б.С. твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание чрез упълномощения си представител поддържа направеното с жалбата искане.

     Въззиваемата страна ОД на МВР Стара Загора, редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание.

     Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено следното:

     С обжалваното НП жалбоподателят е санкциониран на основание чл.175, ал.3, предложение първо от ЗДвП (”Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер) за нарушение на чл.140, ал.1 от същия закон (По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По републиканските пътища, отворени за обществено ползване, включени в трансевропейската пътна мрежа, и по такива, които са извън нея, или по техни участъци се допускат само моторни превозни средства с валиден винетен стикер, залепен по начин, възпрепятстващ повторното му ползване”), изразяващо се в това, че на 25.03.2019 год. около 10,15 часа на път трети клас № 5008 на северен вход-изход на с.Пряпорец, общ.Стара Загора управлявал товарен автомобил марка ”Шкода Фабия”, с рег.№ СТ 8227 АХ, собственост на ”Загоре” АД, като е установено, че МПС е с прекратена регистрация на 04.09.2018 год. поради липса на ЗЗ ”ГО” - не е регистрирано по надлежен ред.

     В НП изрично е посочено, че то е било издадено при условията на чл.36, ал.2 от ЗАНН въз основа на постановление № 1346/2019 год. на РП Стара Загора за отказ да се образува досъдебно производство, като е използван събрания в последното доказателствен материал, с който нарушителят бил запознат. От цитираното постановление на РП Стара Загора е видно, че преписката е била образувана за това, че на 25.03.2019 год. в на път ІІ-5008 на северния вход-изход за с.Маджерито, общ.Стара Загора е управлявал МПС (моторно превозно средство) – товарен автомобил марка ”Шкода”, с рег. № СТ 8227 АХ, което е без сключена застраховка ”Гражданска отговорност” и е с прекратена регистрация на основание чл.143, ал.10 от ЗДвП, считано от 04.09.2018 год. и съотетно не е регистрирано по надлежния ред – престъпление по чл.345, ал.2 от НК. Съпоставяйки формулировката на двете обвинения (наказателното и административнонаказателното) помежду им и със съдържанието на постановлението на прокурора за отказ да се образува досъдебно производство може да се направи обоснован извод, че е налице е субективна и обективна идентичност между наказателното обвинение по постановения отказ на РП Стара Загора и последвалото административно наказателно обвинение.

     В хипотезата на чл.36, ал.2 от ЗАНН процесуалната функция на АУАН – акт за установяване на административно нарушение, тъй като такъв не се съставя, се реализира от сезиращия административнонаказващия орган акт, в частност – постановлението на прокурора за отказ да образува досъдебно производство. Ето защо възприетите от прокурора фактически положения следва да обуславят нарушението, за което впоследствие се издава НП. В случая обаче, макар прокурорът да е приел в мотивите си, че извършеното деяние, поради своята малозначителност не е общественоопасно, съставлява административно нарушение по чл.175, ал.3 от ЗДвП, и респективно да е постановил препис от постановлението му за отказ да образува досъдебно производство да се изпрати на Началника на Сектор ”Пътна полиция” към ОД на МВР град Стара Загора за осъществяване на правомощията му по ЗАНН, той също така е приел изрично, че е налице ”втората хипотеза на разпоредбата на чл.9, ал.2 от НК, а именно деянието, макар формално да осъществява признаците на предвиденото в закона престъпление, не е престъпно, тъй като неговата обществена опасност е явно незначителна”, на което именно основание е прекратил наказателното производство. Тъй като по въпросите, изключващи отговорността, чл.11 от ЗАНН препраща към общата част на НК, доколкото в ЗАНН не е предвидено друго, а ЗАНН не урежда кога едно нарушение е общественоопасно и кога не, приетото от прокурора означава, че деянието на жалбоподателя (управление на нерегистрирано по надлежния ред МПС) дори да е било извършено, не съставлява не само престъпление, но и административно нарушение, доколкото обществената опасност е присъща не само на престъплението, но и на административното нарушение (разликата между тях, когато едно деяние осъществява едновременно състав на престъпление и на административно нарушение, се свежда единствено до степента на засягане на съответните, защитени от закона обществени отношения).

     В случая обаче постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство е влязло в сила, поради което и последващото санкциониране на жалбоподателя по административен ред за същото деяние пак е било недопустимо с оглед на принципа ”non bis in idem”. Макар и то при условията на алтернативност прокурорът да е обсъждал в мотивите на постановлението си възможността извършеното от жалбоподателя деяние, поради своята незначителна обществена опасност в хипотезата на чл.9, ал.2 от НК, да съставлява административно нарушение, в крайна сметка той е прекратил наказателното производство на основание чл.243, ал.1, т.1 във връзка с чл.24, ал.1, т.1 от НПК, като е приел, че извършеното не съставлява престъпление по чл.345, ал.2 от НК, поради липса на елемент от състава на престъплението, съставляващ обаче такъв и от състава на нарушението, за което впоследствие жалбоподателят е санкциониран с НП, а именно – управление на  нерегистрирано по надлежния ред МПС, тъй като МПС е било регистрирано по надлежния ред, а наличието на служебно прекратена регистрация на основание чл.143, ал.10 от ЗДвП не означава, че се касае за нерегистрирано по надлежен ред МПС. В подкрепа на изложеното е и фактът, че в постановлението на прокурора не се съдържа извод за извършено конкретно административно нарушение и то както е посочено в постановлението на РП да е извършено именно на северния вход-изход за село Маджерито, общ.Стара Загора, а от своя страна административно наказващия орган да е определил друго място на извършване на нарушението и съответно вписано като такова в издаденото въз основа на постановлението на РП Стара Загора наказателно постановление – северен вход-изход на село Пряпорец и ако препис от него да е бил изпратен на административно-наказващия орган, това не е станало на основание чл.243, ал.3 от НПК, а въз основа на хипотезата на чл.36, ал.2 от ЗАНН. Ето защо възприетите от прокурора фактически положения изключват нарушението, за което впоследствие е издадено НП.

     По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП като незаконосъобразно следва да бъде отменено.

     Водим от горните мотиви, съдът  

         

                        Р  Е  Ш  И :

 

     ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 19-1228-001267 от 30.05.2019 год., издадено от Началник група в Сектор ”Пътна полиция” към ОД на МВР Стара Загора.

 

     Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: