РЕШЕНИЕ
№ 4051
Пловдив, 02.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - XXV Състав, в съдебно заседание на седми април две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | МАРИЯ ЗЛАТАНОВА |
При секретар СТАНКА ЖУРНАЛОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ ЗЛАТАНОВА административно дело № 20247180702054 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производство по чл.156 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), във връзка с § 8, ал. 15 от Преходните и заключителни разпоредби (ПЗР) на Закона за прилагане на разпоредби (ЗПР) на Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2022 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване (ЗБДОО) за 2022 г. и Закона за бюджета на националната здравноосигурителна каса (ЗБНЗОК) за 2022 г. във връзка с чл. 107, ал. 3 и ал. 4 от ДОПК във връзка с чл. 144, ал. 1 от ДОПК.
Оспорва се Акт за установяване на задължение (АУЗ) № П-16001623224047/30.05.2024 г., издаден от инспектор по приходите в Дирекция „Контрол“ при Териториална дирекция на Национална агенция за приходите (ТД на НАП) Пловдив, потвърден с Решение № 205/05.08.2024г. на директора на ТД на НАП Пловдив, с който на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК във връзка с §. 8 от ПЗР на ЗПР на ЗДБРБ за 2022 г., ЗБДОО за 2022 г. и ЗБНЗОК за 2022 г. по отношение на „Делтън“ ЕООД са определени задължения за целеви вноски към Фонд "Сигурност на електроенергийната система" (ФСЕС) по реда на Пар. 8, ал. 3, т. 2 от ПЗР на ЗПР на ЗДБРБ за 2022 г., ЗБДОО за 2022 г. и ЗБНЗОК в общ размер на 181 907,06 лева, ведно с лихви за забава в размер на 32 110,35 лева, потвърден с Решение № 205/05.08.2024 г. на Директора на ТД на НАП Пловдив.
Жалбоподателят „Делтън“ ООД, ЕИК **********, чрез процесуален представител адвокат Ч., твърди, че оспореният АУЗ е незаконосъобразен поради липса на ясни и конкретни фактически и правни основания за издаването му и поради противоречие с материалния закон. Излага доводи, че дружеството не попада в обхвата на задължените лица по § 18,ал.1 и 3 от ПЗР на ЗПР на ЗДБРБ за 2022 г., ЗБДОО за 2022 г. и ЗБНЗОК за 2022 г., тъй като технологията на производство на електроенергия на оперираната от дружеството централа е такава, че биометанът, използван за производството, се произвежда от органични източници, като от първоначално синтезираният биогаз чрез окончателно бактериално преобразуване на органични вещества се премахват приносите като въглероден диоксид и водород и се образуват допълнителни количества биометан. Позовава се на чл.7, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2022/1854. Твърди още, че е налице несъответствие с целта на Регламент (ЕС) 2022/1854 и противоречие с принципа на предвидимост и на пропорционалност, тъй като органът не е взел предвид липсата на печалба от продажбата на електроенергия, поради високи пределни разходи. В подкрепа на твърденията си представя писмени и гласни доказателствени средства. Претендира разноски.
Ответникът Директорът на ТД на НАП Пловдив, чрез процесуалните си представители юрисконсулт Ш. и юрисконсулт Б., излага съображения за неоснователност на жалбата и за правилност и законосъобразност на оспорения акт. Иска от съда да бъде потвърден акта. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства, намери за установено следното:
Производството е започнало с проверка, обективирана в Протокол №П-16001623224047-073-001/30.05.2024 г. за установяване наличието на обстоятелства за подаване на декларации и извършване на вноски във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ /ФСЕС/.
Установени са задължения в общ размер на 214 017,41 л. от които главница - 181 907,06 лв. и лихви - 32 110,35 лв., за които е издаден оспорвания АУЗ.
Ответната администрация се основава на информация във ФСЕС, според която дружеството жалбоподател е производител на електрическа енергия по смисъла на § 1, т. 46 от ДР на Закона за енергетиката.
Не се спори, че „Делтън“ ООД е собственик на електроцентрала, енергиен обект по смисъла на §. 1, т. 23 от ДР на Закона за енергетиката (ЗЕ) - с предназначение - производство на ел. енергия от биогаз с анаеробни ферментатори. Електроцентралата работи с растителна биомаса и животинска тор. От закупената растителна маса /силажи, тесто, отсевки, шрот, палмово масло и др./ се прави растителен биомикс и заедно с животинска тор, една част се влага в производството, а друга се съхранява в силажни ями, намиращи се в имота на електроцентралата. За осъществяване на дейността дружеството притежава разрешение за ползване №СТ-05-806/21.05.2014 г., издадено от ДНСК за ползване на централа за производство на ел. енергия от възобновяеми източници с мощност 1500 kW. Разрешението е издадено на „Грийн Форест Проджект“ АД, ЕИК **********, от което проверяваното дружество придобива електроцентралата чрез покупко-продажба.
Установено е, че за периода от 01.12.2022 г. до 30.06.2023 г. „Делтън“ ООД е реализирало приходи от електроенергия, съгласно договор №ВЕИ-182 от 31.07.2019 г. във връзка с което е издало съответните фактури за продаденото количество ел. енергия. От страна на дружеството са представени документи за произведеното количество ел. енергия за периода от 01.12.2022 г. до 30.06.2023г.
Приложен е § 8 от ПЗР на ЗП на разпоредби на ЗДБРБ за 2022 г., ЗБДОО за 2022 г. и ЗБНЗОК за 2022 г., според разпоредбата на който производителите, обществените доставчици и търговците на електрическа енергия са задължени да внасят във ФСЕС целеви вноски от получените пазарни приходи от продажбата на електроенергия, произведена от източници по чл. 7, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2022/1854, от всяка сделка без данък върху добавената стойност, сключена по свободно договорени цени с период на доставка от 1 декември 2022 г. до 30 юни 2023 г.
Съобразен е чл. 6 от Регламент (ЕС) 2022/1854, според който „пазарните приходи па производителите, получени от производството на електроенергия от източниците, посочени в член 7, параграф 1, се ограничават до максимум 180 EUR за MWh произведена електроенергия."
Съобразен е и чл. 7, параграф 1 , б. „д“ от Регламент (ЕС) 2022/1854, според която разпоредба „таванът на пазарните приходи, предвиден в чл. 6, се прилага за пазарните приходи, получени от продажбата на електроенергия, произведена от следните източници: а) вятърна енергия; б) слънчева енергия /слънчева топлина и слънчева фотоволтаична енергия/; в) геотермална енергия; г) водноелектрическа енергия без резервоар; д) горива от биомаса /твърди или газообразни горива от биомаса/, с изключение на биометан; е) отпадъци; ж) ядрена енергия; з) лигнитни въглища; и) нефтопродукти; и) торф.“
Прието е, че получените пазарни приходи от продажбата на електроенергия и дължимите целеви вноски за предходния месец се декларират от производителите на електрическа енергия с подаване на декларация по утвърден образец във ФСЕС съгласно § 8, ат. 7 от ПЗР на ЗП на разпоредби на ЗДБРБ за 2022 г., ЗБДОО за 2022 г. и ЗБНЗОК за 2022 г.
В хода на административното производство, за изясняване на спорните факти, е отправено запитване до ФСЕС. В отговора на ФСЕС се посочва, че статутът на дружеството е съобразен с информацията, подадена с писмо изх. №Е-92-00 14/07.02.2023 г. от Министъра на енергетиката на Република България, относно електрическите централи, които като източник за производство на електрическа енергия използват биомаса. Тъй като при използваната технология на изгаряне междинен продукт е биогаз, а не биометан, то според министърът на енергетиката за „Делтон" ООД не може да бъде направено изключение по чл. 7. параграф 1 . б. „д“ от Регламент (ЕС) 2022/1854.
Ответната администрация се основава на становището на Агенцията за устойчиво енергийно развитие, според която, видно от писмо, изх. т РД-07-78/i7.01.2024 г., за да се получи биометан, биогазът трябва да се подобри, като се отстрани въглеродния диоксид и микроелементите, за да се получи окончателно съдържание на метан между 96 и 99 Чс, подходящ да се използва като биогориво за превозни средства и в преносната мрежа.
Тъй като „Делтън“ ООД е производител на електроенергия, която продава на пазара, и след като е прието, че не попада в изключението на чл. 7, параграф 1 , б. „д“ от Регламент (ЕС) 2022/1854, е издаден спорния АУЗ. Прието е,че дружеството дължи целева вноска за м.декември 2022г. и м.януари 2023г. в размери съответно на 168 237,95лв. и 13 669,11 лв.,а за останалите месеци не дължи, тъй като изчислената стойност на целева вноска е под тавана на приходите.
В хода на административното обжалване жалбоподателят е посочил, че при извършени измервания на газовете са замерени средни показатели на отделения биогаз (биометан): 61, 91 % метан, 35, 31 % въглероден диоксид, 0,77 % кислород, 0,0049 % сероводород, 0,0027 % водород и 2,002 % азот.
Въпреки това, решаващият орган приема, че става дума за използването на биогаз, а не на биометан и отхвърля жалбата.
Така, спорът на първо място, се свежда до това отнася ли се изключението на чл.7, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2022/1854 до произвежданата от жалбоподателя електрическа енергия.
Ответната администрация се основава на позициите на компетентните органи - Фонд „Сигурност на електроенергийната система”, Агенция за устойчиво енергийно развитие и Министъра на енергетиката и въз основа на тях приема, че „Делтън“ ООД не попада в приложното поле на изключението по чл. 7, параграф 1 , б. „д“ от Регламент (ЕС) 2022/1854.
Жалбоподателят от своя страна твърди, че в основата на работата на биогаз инсталацията са заложени биологичните процеси на ферментация и разлагане на органичните вещества под влиянието на различни видове метанообразуващи бактерии при анаеробни условия. Анаеробната ферментация на органичните вещества се осъществява в метанов контейнер (биореактор), където благодарение на развитието на метаногенни бактерии, същите синтезират метан (биометан) непосредствено от водород и въглероден диоксид.
Окончателното бактериално преобразуване на органичните вещества във въглероден диоксид (С02) и метан (СН4) се осъществява през следващия етап от процеса. През този етап от въглероден диоксид (С02) и водород (Н2) се образуват допълнителни количества метан (СН4) и вода (Н20). Полученият метан (СН4), излизащ от системата се акумулира и се използва като гориво. Тоест, чрез преработката на различни земеделски култури, животински отпадъци, отпадъци и други суровини, се получава биометан. Следващата стъпка от процеса е когенерация на биогаза (биометана): Охладения и компримиран биогаз (биометан) постъпва в когенератор (двигател с вътрешно горене) с принудително запалване. Топлинната енергия, отделена при изгаряне на биогаза (биометана) се превръща в двигателя в механична енергия, благодарение на което се привежда в действие генератор, който трансформира механичната енергия в електрическа, т.е. Централата използва биометан за производството на електроенергия, като от гореописаната технология на синтезиране на биометана е видно, че биометана е възобновяем природен газ, произведен от органични източници, като от първоначално синтезирания биогаз (биометан) чрез окончателно бактериално преобразуване на органичните вещества (допълнително пречистване) се премахват приносите като въглероден диоксид и водород и се образуват допълнителни количества биометан.
На основание на това се твърди, че използваното от Централата гориво за производство на електроенергия изцяло попада в дефиницията на „биометан“ по смисъла на Регламент 168/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 15.01.2013 г.
За установяване на спорните обстоятелства в тази част, в хода на съдебното производство бяха назначени две експертизи-единична и тройна СТЕ. Заключенията и на двете експертизи оборват констатациите на ответната администрация, на които се основава издаването на оспорвания АУЗ.
Така, според заключението на вещото лице професор д-р инж. И. Г., което съдът кредитира като компетентно изготвен, „ДЕЛТЪН“ ООД притежава инсталация за производство на електроенергия и топлоенергия от биогаз, находяща се в гр. Съединение. Биогазът се получава от анаеробното (при липсата на въздух / кислород) разграждане на биоразградими неопасни растителни и животински субстанции от селското стопанство. За оползотворяването на биогаза се използва високоефективна инсталация за комбинирано производство на електроенергия и топлоенергия на фирмата GE Jenbacher. Тя е проектирана и предназначена да работи с биогаз. Работният режим на инсталацията се определя от производството на биогаз в биореактора / ферментатора. Това е класическа технология за ефективно оползотворяване на биоразградимите субстанции от селското стопанство. За работата на тази инсталация има издадено Комплексно разрешително от Изпълнителната агенция по околната среда и водите към МОСВ № 630-Н0/2023 г.
Горивата, в които горивната компонента е метан (CH₄), са: Природен газ – основният му компонент е метан (обикновено достига до малко над 90%, но зависи от източника / находището). Биогаз – съдържа предимно метан (50-70%), получава се от анаеробно разграждане на органична материя. Шистов газ - това е природен газ, който се извлича от шистови формации. Съставът му е близък с този на обикновения природен газ. Синтетичен природен газ – получава се от въглища, биомаса или други въглеводороди чрез процеси като газификация / пиролиза. Химически е подобен на природния газ.
Само при биогаза метанът е получен от анаеробно разграждане на биоразградими материали, като от тези горива само биогазът спада към възобновяемите енергийни източници.
От всички изброени видове горива, съдържащи метан, няма такъв, който да съдържа близо 100 % метан, чистият метан е еталонен газ, който се постига само в лабораторни условия.
Процентното съотношение на биометан за целите на производство на електрическа енергия не е дефинирана в нито един национален или европейски нормативен акт, нито пък в национални или международни стандарти. Според вещото лице Британският стандарт от 2016 г. дава сравнително най-точна дефиниция на биометана – газ, състоящ се главно от метан, но не дава конкретна, специално за изгарянето за енергийни нужди, точна дефиниция като процентно съдържание на метан.
Според вещото лице, когато се говори за метан, специално се прави диференциация дали метана се вкарва директно в мрежата и се продава за транспортни цели или директно за енергийни цели. Трите дейности изискват различна концентрация на метана и има различни изисквания към тези горива. Биогазът е газ с преобладаващо съдържание на метан, като от всички компоненти единствено метанът е горивния компонент, който определя енергията на съответния газ. Биогазът на Централата на „Делтън“ ООД е със стандартни параметри за такъв тип съоръжения и основният горивен компонент е метанът, получен от анаеробното разграждане на входящите субстанции в биореактора. Произведената електроенергия от „ДЕЛТЪН“ ООД в гр. Съединение е получена само от изгарянето на биогаз с преобладаващо съдържание и единствена горивна компонента метан, получен в инсталация за анаеробно разграждане на растителни и животински субстанции от селското стопанство.
Според вещото лице няма друго гориво, което да е използвано. Горивният компонент, от който е произведена електроенергията, е 100% биометан.
Изяснява се от вещото лице, че разграничението биогаз-биометан се прави според предназначението: ако се използва за транспортни цели и за инжектиране в мрежата, трябва да отговаря на качествата на природния газ. За инжектиране в мрежата и за пречистване се отделят баластни газове, като част от отделените газове от пречистването допълнително замърсяват атмосферата. Ако се използва директно за енергийни цели не е необходимо биометана да бъде толкова пречистен. Това е причината в голяма част от документите на ЕС да се използва „биогаз/биометан“, особено тези в областта на земеделието, тъй като е ясно, че за вътрешно използване за енергийни цели, няма нужда от много пречистване, освен сероводорода и сярата, за да не се замърси околната среда.
Според експерта процесната инсталация е от вид, при който колкото се произведе биогаз, толкова се и изгаря и не се съхранява отделно.
По правило, не се процедира пречистване на биогаз до биометан до 99 %, тъй като загубите са много. При разграждането на растителни суровини, както е в процесния случай, концентрацията е от шестдесет и няколко процента, като инсталацията на „Делтън“ ООД е типична инсталация от този тип.
Експертизата представя всички видове биогаз - инсталации, съществуващи у нас, според използваните входящи суровини, защото това са и видовете такива инсталации в ЕС и по света. Всички те произвеждат като краен продукт електроенергия, която се реализира на пазара на електроенергия. Входящият продукт са различните видове биоразградими материали. От тях се получава междинен продукт - биогаз с единствена горивна компонента метан. От изгарянето му в когенератора се получава електроенергия и топлоенергия. Електроенергията се получава от изгарянето на биогаза, в който единствената горивна компонента е метанът (концентрацията му в биогаза варира в зависимост от използваните входящи продукти– в случая растителни и животински субстанции), който е преобладаващ в състава на газа и е единствената горивна компонента (100%).
Категоричният извод на вещото лице е, че произведената електроенергия е от изгарянето на биометан ~ 100 % във всички тези инсталации.
Не по-различни са констатациите и на тройната СТЕ. Видно от заключението на вещите лица проф. Г. К. Н., инж.П. Л. Н. и инж. П. Д. Т., което съдът кредитира като компетентно изготвено и неоспорено от страните, данните от измерените от лабораторията компоненти на получения биогаз на Централата на „ДЕЛТЪН“ ООД са стандартни параметри, характерни за този вид съоръжения, като основният горивен компонент е метанът. На производствената площадка няма друг източник на газ. За да е възможна работата на генериращата инсталация се изисква съдържанието на биометана в биогаза да бъде не по-ниско от 50 %. Електроенергия се получава от изгарянето на биометана, получен от разграждането на биоразградимите растителни и животински субстанции. Съдържащият се в междинния продукт биогаз, биометан е 100 % възобновяемо гориво, от което се произвежда електроенергията в Био електроцентралата в гр. Съединение. Последното означава според експертите, че централата работи с междинен продукт биогаз, в който основният източник на енергия и горивен газ е биометан. Електроенергията, произведена от Централата е изцяло /100 %/ от изгарянето на биометан. Изискването за последващо пречистване на биогаза и увеличаване съдържанието на биометан в него е с цел биогаза да се използва като гориво за превозни средства или инжектиране в мрежата за природен газ, но не и когато той е междинен продукт за производство на електрическа енергия. Полученият биогаз не се инжектира в газопреносната мрежа и не се продава за гориво в транспортните превозни средства, което не налага обемни концентрации между 96 и 99 %. Биометан с обемни концентрации 96 и 99 % не се използва в качеството си на междинен продукт за производство на електрическа и/или топлинна енергия. За нормалната експлоатация на Био електроцентрала „ДЕЛТЪН“ ООД, гр. Съединение допълнително пречистване на биогаза до съдържание на биометан в процентно отношение 96 % и 99 % е ненужно, нецелесъобразно и икономически неоправдано. Електрическата енергия от Централата се произвежда от изгарянето на 100 % биометан.
Според вещите лица не съществуват централи за производство на електрическа енергия от биомаса, които да използват в производствения процес междинен продукт биометан в процентно съотношение между 96 и 99 %.
В съдебно заседание, вещо лице Т. уточнява, че процентното съдържание на горивния компонент биометан няма значение, за да се нарече продукта биометан или биогаз. Процентното съдържание на биометан има значение от гледна точка на ефективността на горивния процес. За производството на електроенергия с локално използване за конкретна био електроцентрала, концентрацията на биометан в биогаза се движи между 50 и 75 %.
Вещо лице Н. уточнява зависимостта от монтираните съоръжения за производството на електроенергия. В случая оборудването е на „Йенбахер“ Австрия, при което изискването е минимум 50 % да бъде биометан в този газ. Според вещо лице Н. горимата компонента в биогаза е биометан, като целият биометан, който се произвежда от биомасата отива за когенерация, т.е за производство на биоенергия.
В крайна сметка изводът на вещите лица е, че електроцентралата на „ДЕЛТЪН“ООД в гр. Съединение работи с междинен продукт биогаз, в който единствения горивен газ и източник на енергия е биометан. Процентното съдържание на биометан зависи от предназначението /приложението/ на биогаза, без това да променя наименованието биометан. За нормалната експлоатация на електроцентралата допълнително пречистване на биогаза до съдържание на биометан в процентно отношение 96 % и 99 % е ненужно, нецелесъобразно и икономически неоправдано. Не съществуват централи за производство на електрическа енергия от биомаса, които да използват в производствения процес междинен продукт биометан в процентно съотношение между 96 и 99 %. Съдържание на биометан в биогаз, произведен от биомаса чрез анаеробна ферментация е в интервал при долна граница не по-ниско от 50 % и горна граница не надвишаваща 75 %, които граници в случая е установено, че са спазени.
Изводът, който се налага от експертните заключения е, че вида на използваното от Централата гориво за производство на електроенергия е биометан.
И тъй като нито в приложимите разпоредби на националния закон, нито в приложимия регламент е заложено изискване за процентното съотношение на биометана за целите на производство на електрическа енергия, а за да се приеме, че се касае за производство чрез биометан е необходима концентрация на биометан в биогаза е между 50 и 75 %, то несъмнено е налице изключението на чл. 7, параграф 1 , б. „д“ от Регламент (ЕС) 2022/1854.
Това е така, доколкото по правило се установява, че биометанът по своята същност представлява пречистен биогаз и степента на пречистване е в зависимост от приложението за съответните цели. В процесната централа се произвежда електроенергия, но не и биогориво за превозни средства, нито електроенергия за преносната мрежа. Единствената горима компонента в биогаза е биометана и произведената от Централата електрическа енергия е от изгарянето на 100 % биометан.
Поради това съдът приема, че възражението на жалбоподателя е основателно. Неправилно е прието от ответния административен орган, че дружеството попада в обхвата на задължените лица по § 8, ал.1 и 3 от ПЗР на Закона за прилагане на разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2022 г. С оглед разпоредбата на чл. 7, параграф 1 , б. „д“ от Регламент (ЕС) 2022/1854, същото няма задължения за деклариране и внасяне на целеви вноски по § 8, ал. 7 от ПЗР на закона от 2022 г.
Този извод не се променя и от представеното Решение № Ц-17/01.07.2022 г. на КЕВР, с което се определя прогнозна пазарна цена и по отношение на производителите на електрическа енергия, произведена от биомаса. Тезата на ответника е, че тъй като според Комплексно разрешително № 630-Н0/2023 г. технологията на Централата на „ДЕЛТЪН“ ООД е „производство на електроенергия чрез индиректно използване на биомаса“, то първичен източник е биомасата, а не биометан. Решението на КЕВР касае преференциалните цени на електрическата енергия и заложените в него критерии относно групите производители, в частност понятието „първичен енергиен източник“, не е свързано с прилагането на Регламент (ЕС) 2022/1854 на Съвета от 6 октомври 2022 година относно спешна намеса за справяне с високите цени на енергията. Още повече, че в този регламент се говори за вложено гориво, а не за първичен енергиен източник.
В. на използваното гориво не се определя и от Комплексното разрешително, което касае спазването на изискванията, заложени в Закона за опазване на околната среда, но не и вида на вложеното гориво по смисъла на Регламента.
Вторият спорен между страните въпрос е относно приложимостта на основанието, на което се издава АУЗ при установена липса на печалба.
В разпоредбата на § 8 от ПЗР на ЗП на разпоредби на ЗДБРБ за 2022 г., ЗБДОО за 2022 г. и ЗБНЗОК за 2022 г., на основание на която се установяват спорните задължения, се използва понятието „пазарен приход“, което означава, че не се държи сметка за реално придобитата печалба. Въпреки това и тук е приложим общият принцип за пропорционалност. От събраните по делото доказателства се установява, че дружеството жалбоподател не е реализирало печалба от продажбата на произведената електроенергия. Видно от заключението на допуснатата съдебно-икономическа експертиза, което съдът кредитира като компетентно изготвено и неоспорено от страните, пределните разходи за производството на 1 МВтЧ са в размер на 1 106,53 лв. за м. декември 2022 г. и 485,28 лева за м.януари 2023 г. и приходи за 1 МВтЧ в размер на 615,42 лева за м. декември 2022 г. и 385, 32 лева за м. януари 2023 г. при таван на приходите в размер на 388,41 лева. Така, за м. декември 2022г, дружеството е отчело загуба в размер на 334 519.24лв, а за м. януари 2023 г. загубата е в размер на 8 398.29лв. Следователно, установява се, че пределните разходи на „ДЕЛТЪН“ ООД са по-високи от тавана на пределните приходи.
При това съотношение на приходи и разходи, прилагането на целеви вноски може да доведе до застрашаване на икономическата жизнеспособност и да затрудни или да направи невъзможно оперирането на свободния пазар, което се явява непропорционална мярка по смисъла на член 5, параграф 4 от Договора за Европейския съюз, а е и в пряко противоречие с Регламент (ЕС) 2022/1854. Видно от съображения 32 и 33 на същия е,че идеята на Съвета е да не се засягат технологии с високи пределни разходи и/или такива, при които пределните разходи са по-високи от пределните приходи. Отделно от това, в съображение 34 изрично се изключва прилагането на тавана на пазарните приходи при технологии, използващи като вложени горива заместители на природния газ, като биометан, за да не се застрашава преобразуването на съществуващите газови електроцентрали в съответствие с целите на REPowerEU, определени по-специално в съобщението на Комисията от 18 май 2022 г. относно план RePowerEU (наричан по-нататък „План RePowerEU“).
Както правилно посочва във възраженията си жалбоподателя, Регламент (ЕС) 2022/1854 е приет с цел спешна намеса за справяне с високите цени на енергията. Една от мерките за постигането на тази цел е налагане на задължителен таван на приходите от енергийния пазар. Целта на това ниво е да се запази рентабилността на операторите и да се избегне възпрепятстването на инвестициите във възобновяеми енергийни източници. То се прилага за електроенергията, произведена от: вятърна енергия, слънчева енергия (топлинна и фотоволтаична), геотермална енергия, водноелектрическа енергия без резервоари, биомаса (с изключение на биометан), отпадъци, ядрена енергия, лигнитни въглища, сурови нефтопродукти, или торф. Изрично е посочено, че с оглед постигане на крайната цел държавите членки могат да определят различни ограничения за приходите с цел: разграничаване на технологиите; прилагане на допълнителни ограничения за търговците на електроенергия; прилагане на по-високи ограничения за производителите с инвестиции и оперативни разходи, по-големи от 180 EUR/MWh. Мерките трябва: да са пропорционални и недискриминационни; да не застрашават инвестиционните сигнали; да гарантират, че инвестициите и оперативните разходи са покрити; да не нарушават функционирането на пазарите на едро на електроенергия. Въвеждането на целеви вноски при точно определени в Регламента предпоставки, не следва да води до сериозни загуби за дружествата, произвеждащи електрическа енергия.
С оглед на изложеното, съдът намира, че оспореният АУЗ е издаден при неправилно приложение на материалния закон и в противоречие с целите на приложимия регламент, поради което е незаконосъобразен и следва да се отмени.
С оглед изхода на спора, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят сторените разноски за държавна такса в размер на 50 лв. и за възнаграждения за вещи лица в размер на 2958 лв.
Водим от горното, Съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Акт за установяване на задължение № П-16001623224047/30.05.2024 г., издаден от инспектор по приходите в Дирекция „Контрол“ при Териториална дирекция на Национална агенция за приходите Пловдив, потвърден с Решение № 205/05.08.2024г. на директора на ТД на НАП Пловдив, с който на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК във връзка с § 8 от ПЗР на ЗПР на ЗДБРБ за 2022 г., ЗБДОО за 2022 г. и ЗБНЗОК за 2022 г. по отношение на „Делтън“ ЕООД, ЕИК **********, са определени задължения за целеви вноски към Фонд "Сигурност на електроенергийната система" по реда на § 8, ал. 3, т. 2 от ПЗР на ЗПР на ЗДБРБ за 2022 г., ЗБДОО за 2022 г. и ЗБНЗОК в общ размер на 181 907,06 лева, ведно с лихви за забава в размер на 32 110,35 лева, потвърден с Решение № 205/05.08.2024 г. на Директора на ТД на НАП Пловдив.
ОСЪЖДА НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ да заплати на „Делтън“ ООД, ЕИК **********, гр.Пловдив, [улица]сумата от 2958/две хиляди деветстотин петдесет и осем/ лева разноски.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | |