Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 2112 Година 2022, 21.11. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІ състав
на 19.10.2022 година
в публичното заседание в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР
КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ЙОРДАН РУСЕВ
при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и при участието на прокурора ИВАН ИЛЕВСКИ,
като разгледа докладваното от СЪДИЯ
ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер
2090 по описа за 2022 година и като обсъди:
Производство по чл.208 и сл. АПК във вр. с чл.63в ЗАНН.
Постъпила
е касационна жалба от „АСПРА-89“ЕООД, със седалище и адрес на управление в село
Селище, област Благоевград, срещу постановеното по АНД №1334/2022г. по описа
на Районен съд – Пловдив/ПРС/, ХХII н. състав съдебно решение №1067/27.05.2022г., с което е потвърдено
наказателно постановление/НП/ №296/2021г. от 09.02.2022г., издадено от
Директор на Териториална дирекция „Митница Пловдив“ при Агенция „Митници“, с
което на дружеството, на основание чл.238 ал.1 във връзка с чл.235 ал.1 от
Закона за митниците/ЗМ/ са наложени 2 бр. имуществени санкции от по 500 лева за
административни нарушения по чл.192 §2 и чл.140 §1 от Регламент/ЕС/
№952/2013г. на Европейския парламент и Съвета.
В
жалбата се сочи, че решението на ПРС е незаконосъобразно, като са изложени
доводи за наличие на касационни основания – съществено нарушени процесуални
правила и нарушение на материалния закон. Моли решението да бъде отменено, като
вместо това се постанови отмяна на издаденото НП.
Ответникът
по касационната жалба – ТД Митница Пловдив редовно призован не изразява
становище по допустимостта и основателността на касационната жалба.
Представителят
на Окръжна прокуратура – Пловдив застъпва становище за неоснователност на така
подадената касационна жалба.
Пловдивският административен съд – Двадесет и първи състав, след като
разгледа поотделно и в съвкупност, наведените с жалбата касационни основания,
намира за установено следното.
Касационната
жалба е подадена в срок, от надлежна страна и производството е процесуално
ДОПУСТИМО. Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Настоящият
съдебен състав установи, че с оспореното НП №296/2021г. от 09.02.2022г. на
Директор на Териториална дирекция „Митница Пловдив“ на дружеството са наложени
2 бр. имуществени санкции от по 500 лева за административни нарушения по
чл.192 §2 и чл.140 §1 от Регламент/ЕС/ №952/2013г. на Европейския парламент и
Съвета
на основание чл.238 ал.1 във връзка с чл.235 ал.1
ЗМ за това, че на 14.06.2021г. е премахнало средството за идентифициране –
пломба с номер 0693781, поставено върху транспортното средство – автомобил с ДК
номер ***, в който е бил превозвана стока, поставена под режим „Транзит“ с Т1
№21BG00570620170006,
описано в клетка D на гореописаната декларация, без заверка от митнически орган, както и е
претоварило стоката по Т1 №21BG00570620170006, без разрешение от митнически орган, от товарен автомобил
с регистрационен номер *** на товарен автомобил с регистрационен номер ***.
За да
стори това, административнонаказващият орган е приел, че на 14.06.2021г. около
14,30 часа в МБ – Пловдив, в зоната за физически контрол, е представена за
проверка стоката по МД 21BG003009118860R0, с получател „ЛИДЕР-96“ЕООД, като към МД са приложени следните
документи: Декларация за съюзен транзит Т1 с №21BG00570620170006; международна фактура №79/
14.05.2021г.; международна автомобилна товарителница/ЧМР/ без номер и дата.
Извършена е проверка, в хода на която е констатирано, че товарният автомобил е
с рег.№***, който се различава от описания номер в клетка 18 на транзитна
декларация Т1 №21BG00570620170006, рег.№***. Превозното средство с ДК номер *** било
управлявано от Б.А.К. – служител на „АСПРА-89“ЕООД и било без поставена
митническа пломба с номер 0693781, описана в клетка D на транзитната декларация Т1 №21BG0057062017000, като премахването на митническата
пломба не било отразено в транзитната декларация и заверено от митнически
органи.
В хода
на контролните действия е извършена физическа проверка на превозваната стока,
при която е установено, че същата отговаря по вид и брой колети на
декларираното в МД, като всички контролни действия са извършени в присъствието
на М.Н. – служител на „ЛИДЕР-96“ЕООД и на Б.А.К. – шофьор на транспортното
средство, за което е съставен Протокол за извършена митническа проверка
№974/14.06.2021г. За изясняване на обстоятелствата по констатираното нарушение
са снети Писмени обяснения от 14.06.2021г. от Б.А.К., в които той посочил, че
товарен автомобил с ДК номер *** е претърпял повреда на Юндола/по пътя/ и е
той/К./ бил изпратен, за да претовари стоката – два палета части за велосипеди,
на управлявания от него товарен автомобил ДК номер ***, който е без пломба.
С писмо
рег. №32-257765/11.08.2021г. управителят на „АСПРА-89“ЕООД е поканен да се яви
в МБ – Пловдив на 24.08.2021г. за изясняване на обстоятелствата по
нарушението, съставяне и връчване на АУАН, което писмо е получено лично на
25.08.2021г./т.е. един след посочената дата/. В тази връзка, на 27.08.2021г. в
присъствието на Л.К.Л. – главен инспектор в ТД „Митница Пловдив“ е проведен
телефонен разговор с Н. Л. Д., като е бил поканен да се яви на 31.08.2021г. за
изясняване на обстоятелствата по нарушението, съставяне и връчване на АУАН,
като за проведения разговор, е съставен Протокол №1331/27.08.2021г. На
посочената дата Д. не се е явил, като на 03.09.2021г. в ТД Митница – Пловдив е
получено писмо вх.№32-282159/03.09.2021г. от управителя на „АСПРА-89“ ЕООД, в
което се посочва, че товарен автомобил с ДК номер *** е претърпял повреда,
която се е случила на 130 км. от най-близкото митническо учреждение и не е било
възможно да бъде отстранена, поради което е взето решение да се претовари
стоката на друг товарен автомобил.
За да
обоснове крайния си извод за законосъобразност на атакуваното НП, състав на
Районния съд е приел, че от една страна по несъмнен начин и с безспорни
доказателства се установява извършване от страна на дружеството на вменените му
нарушения на чл.192 §2 и чл.140 §1 от Регламент/ЕС/ №952/ 2013г. на Европейския
парламент и Съвета, а от друга, че наложените му наказания съответстват на
осъществената от него противоправна дейност, както и че не са налице допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила от административнонаказващия
орган. Прието е също така, че не са налице предпоставките на чл.28 ЗАНН,
доколкото констатираното нарушение не се отличава с по-ниска степен на
обществена опасност от типичната такава на други нарушения от същия вид.
Като е
стигнал до тези правни изводи, районният съд е постановил правилен съдебен акт.
В решението са изложени подробни мотиви относно законосъобразността на
оспореното НП. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност.
Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени
обосновани изводи относно приложението, както на материалния, така и на
процесуалния закон.
От
страна на касационния жалбоподател са направени възражения, които са идентични
с твърденията, изложени в първоинстаннционното производство, като съдът е
направил обосновани и правилни изводи, които се споделят напълно от настоящата
инстанция, поради което и на основание чл.221 ал.2 АПК касационната инстанция
препраща към мотивите на първоинстанционния съд.
За
пълнота е необходимо да се посочи, че в случая липсват доказателства, въз
основа на които да бъде направен извод, че конкретното деяние и неговият
извършител биха могли да бъдат определени като такива с ниска степен на
обществена опасност. Касае се до деяние на просто извършване и е ангажирана
отговорността на юридическо лице. За последното няма доказателства да са
налице такива обстоятелства, които да го поставят в привилегировано отношение
спрямо другите лица, които имат същото задължение да не премахват средствата за
идентифициране и да не претоварват стоките, без разрешение, респ. без знанието
на митническите органи. Фактът, че такова нарушение е установено за първи път
също не означава, че други такива не са били извършвани, а и последното би
имало значение само за квалификацията на деянието, с оглед евентуална
повторност или разглеждането му като отегчаващо обстоятелство при индивидуализиране
на наказанието.
По
идентичен начин стои въпросът и с фактът, че превозваната стока е отговаряла по
вид и брой колети на декларираното в митническата декларация, доколкото от една
страна процесното нарушение е формално и не е необходимо от него да са
настъпили вредни последици, а от друга премахването на средството за
идентифициране и претоварването на стоката на друг автомобил, без да са налице
основанията за това, в т.ч. и без да са установени по съответния ред настъпили
непредвидими обстоятелства, непреодолима сила и/или непосредствена опасност,
налагаща незабавно цялостно или частично разтоварване на стоките, създава
опасност за промяна във вида и бройката на превозваните стоки, както и за
превозване на забранени вещества или дори хора, което застрашава широк кръг
обществени интереси. Все в тази насока и следва да се посочи, че дори и да е
била налице твърдяната повреда на декларираното в МД превозно средство, няма
данни касаторът да е направил опит да уведоми митническите органи, поради което
и наведените в тази връзка възражения настоящият съдебен състав намира за
неоснователни.
С оглед
на изложеното, не са налице касационните основания по чл.348 ал.1, т.1 и т.2 НПК, а атакуваното решение на районния съд като валидно, допустимо и
съответстващо на материалния закон и във връзка с чл.221 ал.2 АПК, следва да
бъде оставено в сила.
Ето защо и поради мотивите, изложени
по-горе, ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХI състав,
Р Е Ш
И
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №1067/27.05.2022г., постановено по АНД №1334/2022г. по описа на
Районен съд – Пловдив, ХХII н. с.
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.