ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 2740
Пазарджик, 19.06.2025 г.
Административният съд - Пазарджик - IV състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: | ДИЯНА ЗЛАТЕВА-НАЙДЕНОВА |
като разгледа докладваното от съдията Дияна Златева-Найденова административно дело № 721/2025 г. на Административен съд - Пазарджик, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 60, ал. 5 от АПК.
Делото е образувано по жалба на Сдружение „Човечност“, ЕИК *********, с адрес на управление [населено място], [улица], № 20, ет.4, представлявано от В. Т. М. срещу Заповед № 1326/16.06.2025 г. на Кмета на Община Пазарджик, с която е определено Сдружение „Отдаденост и грижа“ за спечелил конкурс за възлагане на управлението на социална услуга „Дневен център за пълнолетни лица с увреждания" (ДЦПЛУ) в [населено място], общ. Пазарджик.
В т. IV на оспорената заповед е инкорпорирано разпореждане по чл. 60 от АПК за допускане на предварителното й изпълнение.
С жалбата е направено особено искане за спиране на допуснатото предварително изпълнение на оспорения акт.
По отношение на допуснатото предварително изпълнение се твърди в жалбата, че жалбоподателят предоставя процесната услуга в [населено място] от 2013 г., като разполага с препоръки от практикуващия лекар в [населено място], от читалището и училището. Твърди се, че спечелилият кандидат не разполага с нужния капацитет за осъществяване на услугата. Изложени са съображения, че административният орган не доказва конкретна необходимост от защита на особено важни обществени интереси, доколкото характера на социалната услуга не предпоставя автоматично извод за наличие на основание за допускане на предварително изпълнение на акта. Считат, че нито една от конкретните хипотези на чл. 60, ал. 1 от АПК не е налице.
Жалбата е депозирана чрез органа издал оспорената заповед, на следващия ден от издаването ѝ. По делото е представена административната преписка по издаване на оспорената заповед, като не е представен отговор от страна на Кмета на Община Пазарджик.
Административен съд - Пазарджик, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства в тяхната цялост, приема за установено от фактическа страна следното:
Със Заповед № 1326/16.06.2025 г. на Кмета на Община Пазарджик е финализирана процедура по Раздел II Конкурси за възлагане на предоставянето на социални услуги от ППЗСУ, като е класиран участник на първо място Сдружение „Отдаденост и грижа“ и е класиран на второ място жалбоподателят Сдружение „Човечност“. Със същата заповед е наредено да се сключи договор с класирания на първо място участник.
Установява се от представените доказателства, че в [населено място], Община Пазарджик се предоставя социална услуга „Дневен център за пълнолетни лица с увреждания“ (ДЦПЛУ). Видно от представени два броя Договор за възлагане на социална услуга (рег. № 787/01.07.2013 г. и № 435/26.06.2020 г.), жалбоподателят е осъществявал посочената социална услуга в [населено място] от 2013 г. до 2020 г. и от 2020 г. до 2025 г.
В. Д. за възлагане на социална услуга – с рег. № 435/26.06.2020 г. е сключен между Община Пазарджик и Сдружение „Човечност“ за срок от 5 години, считано от 01.07.2020 г. Тоест срокът му изтича на 01.07.2025 г. Видно от чл. 10, ал. 3 от същия договор, той се прекратява с изтичане на срока му. Липсва предвидено автоматично удължаване срока на договора.
Със Заповед № 649/09.04.2025 г. на Кмета на Община Пазарджик е наредено да се проведе конкурс за предоставянето на социална услуга „Дневен център за пълнолетни лица с увреждания“ (ДЦПЛУ) в [населено място].
Във вестник Телеграф, издание от 11.04.2025 г. е публикувано Обявление от Община Пазарджик на основание чл. 91, ал. 2 от ППЗСУ за обявяване на конкурс за възлагане на предоставянето на социална услуга „Дневен център за пълнолетни лица с увреждания“ (ДЦПЛУ) в [населено място]. На сайта на Община Пазарджик на 11.04.2025 г. е публикувано също обявление за обявения конкурс и документацията за участие.
Като участници в конкурса са подали документи жалбоподателят и Сдружение „Отдаденост и грижа“. Назначена от Кмета на Община Пазадржик комисия е разгледала офертите и е изготвила протокол.
Последвало е издаването на Заповед № 1326/16.06.2025 г. на Кмета на Община Пазарджик, с която е определено Сдружение „Отдаденост и грижа“ за спечелил конкурс за възлагане на управлението на социална услуга „Дневен център за пълнолетни лица с увреждания“ (ДЦПЛУ) в [населено място], общ. Пазарджик, определен с мнозинство от гласовете на Комисията и най-висок брой точки - 90.00 точки. На второ място с 89 т. е класиран жалбоподателят.
Съгласно т. II от заповедта е предвидено да се сключи договор за възлагане управлението на социалната услуга „Дневен център за пълнолетни лица с увреждания (ДЦПЛУ) в е. Величково, общ. Пазарджик, със спечелилия конкурса кандидат. Съответно с т. IV от заповедта и на основание чл. 60 от АПК административният орган е допуснал предварително изпълнение на заповедта.
За да направи това органът се е мотивирал, че забавяне в изпълнението на акта би могло да доведе до прекъсване на жизненоважна подкрепа за потребителите, влошаване на здравословното им състояние, засилване на тяхната социална изолация, нарушаване на основни права защитени от Конституцията и Конвенцията за правата на хората с увреждания. Посочено е, че социалната услуга изпълнява ключова роля в предотвратяването на социални кризи и изключвания чрез предоставяне на навременна и комплексна подкрепа на хора с увреждания, като прекъсването на тази услуга би довело до сериозни последици за социалната интеграция на тези хора, както и до увеличаване на рисковете за тяхното психическо и емоционално благополучие.
Изтъкнато е освен това, че прекъсването на дейността на дневния център ще доведе до сериозни затруднения за тези лица, които разчитат на услугите за социализация, психологическа подкрепа и помощ в ежедневието, като същевременно с това към настоящия момент Община Пазарджик не разполага с достатъчен административен и кадрови ресурс за ефективно предоставяне на тези услуги, както и необходимите материални условия правят невъзможно изпълнението на услугите със съответното качество.
Заповедта е издадена на 16.06.2025 г., като същата е връчена срещу подпис на законния представител на жалбоподателя на 16.06.2025 г., видно от собственоръчно положения подпис на акта. Жалбата срещу заповедта, с инкорпорираното искане за отмяна на разпореждането за допуснато предварително изпълнение е подадено на 17.06.2025 г., чрез органа издал заповедта, до Административен съд – Пазарджик, тоест спазен е срока по чл. 60, ал. 4 от АПК.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:
В настоящото съдебно производство съдът дължи произнасяне единствено, досежно разпореждането за допуснато предварително изпълнение на Заповед № 3-1326/16.06.2025 г. на Кмета на Община Пазарджик. Жалбата в тази си част е подадена в срок от лице, което има правен интерес от оспорването, и се явява допустима.
Разгледана по същество същата е неоснователна.
Според чл. 60, ал. 1 от АПК, в административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес. В последния случай административният орган изисква съответната гаранция.
Следователно, за да пристъпи към допускане на предварително изпълнение на заповедта, административният орган следва да съобрази наличието на някои или на всички предпоставки, визирани в тази разпоредба и да мотивира разпореждането, с което допуска предварително изпълнение, като посочи и докаже наличието на конкретни факти и обстоятелства от обективната действителност, проявлението на които би имало за непосредствен и пряк резултат застрашаване животът или здравето на гражданите, накърняването на особено важни държавни или обществени интереси, възникване на опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или от закъснението на изпълнението ще последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес.
Както се посочи, аргументите относно наложителността от предварително изпълнение на заповедта са изброени в няколко аспекта – на първо място Община Пазарджик към момента не разполага с необходимия ресурс да обезпечи предоставянето на социалната услуга. Като отрицателен факт липсата на ресурс не може да бъде доказана, но може да се предположи доколкото тази същата социална услуга е възлагана на външен изпълнител от 2013 г. до момента.
На следващо място, предоставянето на социалната услуга засяга здравето, бита, ежедневието и социалната интеграция на уязвима група от населението – пълнолетни лица с увреждания. Тоест следва да бъде осигурена непрекъсваемост на предоставяната услуга, за да бъдат защитени правата на нормален живот и здраве на лицата.
Видно обаче от представения Договор за социална услуга № 435/26.06.2020 г., същият е със срок на действие до 01.07.2025 г. и след тази дата ще прекрати своето действие – аргумент от чл. 10, ал. 3 от същия договор. Липсват данни или твърдения действието на този договор да е удължено по взаимно съгласие на страните, чрез допълнително споразумение или анекс.
Ако действащият договор за социална услуга бъде прекратен, не бъде сключен последващ договор с изпълнител на социалната услуга и общината не разполага с капацитет да я предостави, то тогава именно уязвимата група лица ще попадне в хипотеза на застрашаване и ще бъдат силно накърнени правата и интересите на тези лица. Следователно се доказват предпоставките визирани в чл. 60, ал. 1 от АПК , че от закъснението на изпълнението на акта може да последва значителна или трудно поправима вреда, както и ще бъде застрашен значим обществен интерес и здравето на уязвима социална група.
Изложените в жалбата твърдения, че спечелилият кандидат няма необходимия ресурс за изпълнението на услугата, а жалбоподателят има както ресурса, така и традиция в предоставяне на услугата имат отношение към оспорване на законосъобразността на заповедта, т.е. по съществото на спора и същите следва да бъдат разглеждани след преценка на всички събрани по делото доказателства.
По изложените съображения, настоящият съдебен състав, счита че в процесната заповед необходимостта от предварителното ѝ изпълнение е обоснована, а допускането му съответства на целта на закона. С оглед изложеното, жалбата срещу разпореждането за допускане на предварително изпълнение следва да бъде отхвърлена.
Воден от горното, Административен съд – Пазарджик
О П Р Е Д Е Л И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение „Човечност“ срещу разпореждането по чл. 60 от АПК инкорпорирано в т. IV на Заповед № 1326/16.06.2025 г. на Кмета на Община Пазарджик за допуснато предварително изпълнение на същата заповед.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България, в седем дневен срок от съобщаването на страните.
Съдия: | |