Присъда по дело №61/2020 на Военен съд - Сливен

Номер на акта: 8
Дата: 1 октомври 2020 г. (в сила от 5 август 2021 г.)
Съдия: Георги Панев Георгиев
Дело: 20206500200061
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 19 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта


ПРИСЪДА
Номер 801.10.2020 г.Град Сливен
В ИМЕТО НА НАРОДА
Военен съд – Сливен
На 01.10.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Георги П. Георгиев
СъдебниКольо Александров
заседатели:Георгиев

Красимира Симеонова
Иванова
Секретар:Ваня В. Янчева
като разгледа докладваното от Георги П. Георгиев Наказателно дело от общ
характер № 20206500200061 по описа за 2020 година
и в присъствието на военен прокурор м-р Василев на основание чл. 301
от НПК, съдът

ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА подсъдимата
** Г. Г. Т. от в.ф. ****-Б. – родена на ***** година в гр. Б., постоянен
адрес: гр. Б., ж.к. „В. Л.“ № **, вх. **, ет. **, ап. **, настоящ адрес: гр. Я., ул.
„Г. И.“, бл. **, вх. **, ет.**, **** гражданка, *** образование, неомъжена,
неосъждана, ЕГН:**********, телефон за връзка: *****


ЗА ВИНОВНА в това, че:
1
На 04.12.2019 год., около 08.00 часа, при управление на лек автомобил
марка „АУДИ“ А3 ДК №****, собственост на гражданското лице Ц. С. Г.,
движейки се по път III-555 от град Я. в посока село Б. и в.ф.**** - Б.,
нарушила правилата за движение по Закона за движението по пътищата,
както следва: чл.8, ал.1, чл.16, ал.1, т.1, чл.20, ал.1, чл.44, ал.1, като не
изпълнила тези свои задължения, навлязла с управлявания от нея лек
автомобил в насрещната лента за движение и се ударила в движещия се в
насрещната лента за движение по посока гр.Я. лек автомобил марка „Рено“,
модел „Меган“ с ДК №****, управляван от лицето С. С. Г., ЕГН: ***********
от гр.Я. и вследствие на това по непредпазливост е причинила смъртта му,
поради което и на основание чл. 343, ал.1, б. „в“, алт.1, вр. чл.342, ал.1, алт.3
и чл.54 от НК, съдът НАЛАГА наказание „Лишаване от свобода” в размер
на 2 /две/ години и 6 /шест/ месеца, като на основание чл. 373, ал.2 НПК във
вр. с чл. 58а от НК, ОСЪЖДА подсъдимата на 1 една /година и 8 /осем/
месеца „Лишаване от свобода”.
На основание чл. 66, ал. 1 от НК, съдът ОТЛАГА изпълнението на
наложеното наказание „Лишаване от свобода” с изпитателен срок от 3/три/
години, считано от датата на влизане на присъдата в сила.
На основание чл. 343г, вр. чл. 343, вр. чл. 37, ал. 1 т. 7 от НК, съдът
ЛИШАВА подсъдимата Т. от право да управлява моторно превозно средство
за срок от 1 /една/ година и 8 /осем/ месеца.
На основание чл.189, ал.3 от НПК, съдът ОСЪЖДА подсъдимата да
заплати направените разноски по назначените експертизи в общ размер на
3849,78 (три хиляди осемстотин четиридесет и девет лева и седемдесет и осем
стотинки) лева по сметка на Военно-окръжна прокуратура – С.,
IBAN:BG80UNCR96603172352715, BIC:UNCRBGSF, Уникредит Булбанк,
клон Сливен.


Присъдата подлежи на протестиране и обжалване пред Военно-
апелативен съд на РБ в петнадесетдневен срок от днес.
2
Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
3

Съдържание на мотивите Свали мотивите


След съвкупна преценка на събрания и проверен в съдебно заседание
доказателствен материал по делото, съдът прие за установено следното:
Подсъдимата ** Г. Г. Т. е родена на ******г. в гр. Б*, обл. С*,
ЕГН:***********, *** гражданин, неомъжена, неосъждана, *** образование,
месторабота и длъжност - „младши ръководител полети в летищен център във
военно формирование **** – Б.“, настоящ адрес: гр. Я., ул. „Г. И.“ бл. **,
вх.**, ет.**. Средното си образование подсъдимата Т. е завършила в
професионална гимназия по техника и мениджмънт „Х.Б.“ с профил „Бизнес
администрация“ през 2013 год. в град Б.. Завършила е висше образование със
степен „бакалавър“ в НВУ „В. Л.“ с военна квалификация „ОУВФТН“,
„Ръководител на въздушното движение“ през 2019 год.
На заеманата длъжност като офицер във в.ф.****-Б. е назначена на
26.07.2019 год. с присвоено звание „лейтенант“. Същата познава естеството
на работата, умее да разпределя задачите и да ги степенува по важност.
Проявява инициатива към усъвършенстване на военните си знания и умения.
Дисциплиниран и изпълнителен военнослужещ, който не е наказван и
поощряван през периода на службата си. ** Т. е определяна като психически
устойчива и с нужните комуникативни качества. Притежава разрешение за
достъп до класифицирана информация за ниво „Секретно“.
Подсъдимата ** Т. е правоспособен водач на МПС с категории „В“ и
„М“ от 29.09.2015 г. От приложената справка от РУ- на МВР Б. е видно, че, **
Т. след придобиването на свидетелството си за управление на МПС е
наказвана веднъж, като й е бил съставен акт за установяване на
административно нарушение на основание чл. 104а от ЗДВП, а именно
говорене по мобилен телефон при управление на МПС без необходимото
устройство „свободни ръце“.
На 04.12.2019 год. подсъдимата ** Т. била дежурна във в.ф. ****-Б., в
качеството й на военнослужещ - „младши ръководител полети в Летищен
център във военно формирование **** – Б.“. Същата живеела на квартира в
град Я. и за да отиде до местоработата си преди 08.00 часа, потеглила с лек
автомобил марка Ауди А3 с ДК№ ****, собственост на гражданското лице Ц.
С. Г. – нейна майка. Около 08.00 часа сутринта, при оптимални атмосферни и
пътни условия, през светлата част на денонощието, подсъдимата управлявала
автомобила по път III-555, в посока от град Я. към село Б.. Пътното платно
било със суха настилка и ясно различима хоризонтална пътна маркировка.
По същото време, обратно на посоката на движение на подсъдимата Т.,
от село Б. към град Я. се е движил лек автомобила марка Рено, модел Меган с
ДК№ ****, управляван от пострадалия гражданско лице - С. С. Г.. На около
500 метра преди табелата, обозначаваща навлизането в населеното място -
1
с.Б., управляваният от подсъдимата Т. автомобил марка Ауди се изкачил по
наклонен пътен участък, след което навлязъл в десен завой с радиус около
157 м. В тази си част пътното платно се състои от две ленти за движение, като
всеки от участниците в движението е следвало да използва дясната половина
на пътя по посока на движението си. Не е било указано друго с пътен знак
или светлинен сигнал. Във втората половина на завоя автомобилът,
управляван от подсъдимата Т., напуснал лентата, по която се е движил
/дясната/ и навлязъл косо наляво в насрещната лента, по която насрещно се е
движил лекия автомобила марка „Рено“ с ДК№ ****, с водач С. С. Г.. По това
време водачът Г. е позиционирал автомобила изцяло в своята си дясна лента
за движение. Настъпил челно ексцентричен сблъсък между двата автомобила,
при който участват челните леви състави на двете МПС. След удара и двата
автомобила се плъзнали по равнината и се завъртели около вертикалната си
ос, преминаваща през масовите им центрове, обратно на часовниковата
стрелка. Вследствие на удара лекият автомобил марка „Рено“ напуснал
платното за движение и окончателно се установил в десните крайпътни
площи спрямо своята посока на движение. Лекият автомобил, управляван от
подсъдимата Т., след транслация и ротация по пътната настилка след удара се
позиционирал в своята лента за движение с предна част, насочена по посока
село Б., в която се е движил и преди да настъпи ПТП. Последица от
настъпилото автопроизшествие е смъртта на гражданско лице - С. С. Г..
Видно от заключението, на тройната автотехническа експертиза, ударът
между двете МПС е настъпил в лентата за движение, използвана от водача на
лек автомобила марка „Рено“ с ДК№ **** С. Г.. Към момента на удара лекият
автомобил марка „Ауди“, управляван от **Т., се е намирал почти изцяло в
насрещната пътна лента, насочен под ъгъл от 5 градуса, косо наляво спрямо
оста на платното за движение, т.е той е настъпил в лявата лента за движение
по посока на огледа на около 16,5 метра от МЛ, като към този момент лекият
автомобил, управляван от Г., е бил разположен изцяло в своята лента за
движение. Непосредствено преди сблъсъка подсъдимата Т. е управлявала
своя автомобил със скорост 91 км/ч., а пострадалия Г. със скорост 66 км/ч.
Опасната зона за спиране на лек автомобил марка „Ауди“ съобразно пътните
и метеорологични условия в момента на настъпване на ПТП е 76,4м., а за
лекия автомобил „Рено“ е 47м.
Като причина за настъпването на ПТП, вследствие на което е настъпила
смъртта на водача на лекия автомобил марка „Рено“ - С. С. Г., вещите лица по
назначената тройна автотехническа експертиза сочат внезапното навлизане на
лекия автомобил марка „Ауди“, управляван от подсъдимата **Т. в
насрещната за нея пътна лента за движение, в която по същото време се е
движил другият автомобил с водач Г.. Подсъдимата Т. е имала техническа и
практическа възможност да предотврати произшествието, като запази
контрола над управлявания от нея автомобил и не позволи на същия да
навлезе в насрещната пътна лента, когато в нея се е движило друго МПС, в
2
случая лек автомобил марка „Рено“. Водачът Г. е бил поставен в
невъзможност да предотврати сблъсъка с оглед на характеристиките на
пътното платно за движение, крайпътните площи и механизма на настъпване
на ПТП.
От заключението на изготвената по досъдебното производство съдебно-
медицинска експертиза се установява, че причината за настъпването на
смъртта на гражданското лице С. С. Г. е съчетана травма с обхващане на
главата, гръдния кош, корема и крайниците. Непосредствена причина се
явява изпадането на пострадалия в състояние на тежък травматичен и
хеморагичен шок, поради множеството травми в областта на главата, гърдите
и корема. Смъртта е била неизбежна и неминуема и животът му е бил
неспасяем. Описаните травми и настъпилата смърт са пряка и непосредствена
последица от възникналото пътно-транспортно произшествие и конкретно
във връзка с действията на подсъдимата лейт.Тодорова, която не е запазила
контрола над управлявания от нея автомобил и е навлязла в насрещната лента
за движение, с което е допуснала сблъсъка между двете МПС.
С деянието си подсъдимата ** Г. Г. Т. - военнослужещ във в.ф.****-Б.
от обективна и субективна страна е осъществила състава на престъплението
по чл.343, ал.1, б. „в“, алт.1, вр. чл.342, ал.1, алт.3 от НК, тъй като на
04.12.2019 год., около 08.00 часа, при управление на лек автомобил марка
„АУДИ“ А3 ДК № ****, собственост на гражданското лице Ц. С. Г.,
движейки се по път III-555 от град Я. в посока село Б. и в.ф.**** - Б.,
нарушила правилата за движение по Закона за движението по пътищата,
както следва:
Чл.8. ал.1: Водачите на пътни превозни средства използват дясната
половина на пътя по посока на движението си, освен в случаите, когато с
пътен знак или със светлинен сигнал е указано нещо друго,
Чл.16. ал.1: На пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно
превозно средство е забранено:
1. когато платното за движение има две пътни ленти – да навлиза и да се
движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или
заобикаляне,
Чл.20. ал.1: Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните
превозни средства, които управляват,
Чл.44. (1): При разминаване водачите на насрещно движещите се пътни
превозни средства са длъжни да осигуряват достатъчно странично разстояние
между пътните превозни средства, като не е изпълнила тези свои задължения
навлязла с управлявания от нея лек автомобил в насрещната лента за
движение и се е ударила в движещия се в насрещната лента за движение по
3
посока гр.Я. лек автомобил марка „Рено“, Модел „Меган“ с ДК № *****,
управляван от лицето С. С. Г., ЕГН: **********, от гр.Я. и вследствие на това
по непредпазливост е причинила смъртта му.
Гореизложената фактическа обстановка и правна квалификация се
установява по безспорен и категоричен начин от направеното самопризнание
от страна на подсъдимата по реда на чл. 372 т.2 от НПК, което се подкрепя от
събраните в хода на досъдебното производство доказателства: разпити на
свидетели,протоколи за оглед, съдебно медицинска експертиза, съдебно
химическа експертиза, тройна автотехническа експертиза, допълнителна
тройна съдебно– автотехническа експертиза и останалите материали по
делото.
Съдебното производство се проведе по реда на Глава 27 от НПК.
Подсъдимата признава изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на
обвинителния акт и се съгласи да не се събират доказателства за тези факти.
При наличие на условията на чл. 372, ал.4 от НПК, вр. чл. 371, т.2 от НПК,
съдът постанови, че при постановяване на присъдата ще ползва
самопризнанията на подсъдимата без да събира доказателства за фактите,
изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт.
В съдебно заседание прокурорът излага становище, че по делото
безспорно е установено, че подсъдимата **Т. от обективна и субективна
страна е осъществила състава на инкриминираното деяние. Прави се искане
на подсъдимата да бъде наложено наказание „Лишаване от свобода“ в размер
на 3 години, което по реда на чл. 373, ал.2 от НПК да бъде намалено с 1/3,
като на основание чл. 66 от НК изтърпяването на наказанието бъде отложено
с 5 години изпитателен срок. На подсъдимата да бъде наложено наказание
„Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 3 години, считано от
датата на отнемане на СУМПС.
Защитата на подсъдимата Т. излага доводи, относно действията на
подсъдимата по време на настъпилото ПТП. Прави се искане да бъде
определено наказание на подсъдимата при условията на чл. 55 от НК, като се
излага становище за наличието на многобройни смекчаващи вината
обстоятелства. Алтернативно се прави искане за приложение разпоредбата на
чл. 58а от НК, с оглед процедурата по Глава 27 от НПК в хипотезата на чл.
373, ал.2 от НПК, като наложеното наказание да бъде под долната граница
предвидена в закона с приложение разпоредбата на чл. 66 от НК и
изпитателен срок в минималния размер, предвиден в закона, а „Лишаването
от право да управлява МПС“ да бъде също в минимален срок.
Подсъдимата в съдебно заседание изрази съжаление за стореното и
моли за минимална присъда.
Повереника на частните обвинители се солидаризира със становището
4
на представителя на прокуратурата по отношение доказаността на
обвинението, като относно наказанието се предоставя за преценка от
съдебния състав.
Съдът счита за безспорно установено, че подсъдимата Т. е
правоспособен водач на МПС и като такъв е годен субект на
инкриминираното деяние. Подсъдимата е нарушила правилата, визирани в
Закона за движението по пътищата, тъй като не е управлявала МПС в дясната
половина на пътя по посока на движението си. По делото не е установено
изключение от това изискване на чл.8, ал.1 от ЗДвП - не е било указано друго
с пътен знак или светлинен сигнал. Подсъдимата е нарушила императивната
забранителна норма на чл.16, ал.1 т.1 от ЗДвП, като движейки се в платно с
две ленти за движение е навлязла в насрещната лента за движение на
движещия се лек автомобил марка „Рено“ с водач Г.. Подсъдимата Т. е
нарушила и императивната разпоредба на чл.20, ал.1, изр. първо от ЗДвП,
като не контролирала непрекъснато управляваното от нея МПС и чрез
задействане на кормилната му уредба е навлязла в лентата за насрещно
движение. Подсъдимата ** Т. е нарушила също и разпоредбата на чл.44, ал.1
от ЗДвП, като не е осигурила безпрепятствено разминаване и достатъчно
разстояние с движещия се в насрещната пътна лента лек автомобил. Не само,
че не е осигурила такова разстояние, но и е навлязла косо в лентата за
движение на водача на насрещно движещото се МПС и с това предизвикала
сблъсък, вследствие на което причинила по непредпазливост смъртта на гр.
лице С. Г..
Престъплението, извършено от подсъдимата ** Т., е осъществено от
обективна и субективна страна при форма на вината непредпазливост по
смисъла на чл.11, ал.3, вр. ал.1 от НК. Тя е извършила деянието по
непредпазливост при проявената й форма на небрежност. Не е предвиждала
настъпването на вредните общественоопасни последици от деянието си, но е
била длъжна и е могла да ги предвиди с оглед задълженията си по ЗДвП,
които тя е нарушила и по този начин с действията си е причинила тежкия
престъпен резултат – смъртта на водача на друго движещо се МПС - С. Г..
При определяне вида и размера на наказанието съдът взе предвид
смекчаващите вината обстоятелства, а именно: добрите характеристични
данни, чистото съдебно минало и младостта на подсъдимата, а като
отегчаващи вината обстоятелства: наложено предходно наказание по ЗДП.
Съдът като съобрази, че не са налице многобройни смекчаващи вината
обстоятелства счита, че на подсъдимата следва да бъде наложено наказание
съобразно разпоредбата на чл. 54 от НК при превес на смекчаващите вината
обстоятелства, като определи на подсъдимата наказание по чл. 343, ал. 1, б.
„в“, алт.1, вр. чл. 342, ал.1, алт. 3 от НК в размер на 2 години и шест месеца
„Лишаване от свобода”, като на основание чл. 373, ал.2 НПК във вр. с чл. 58а
5
от НК, намали с 1/3 наложеното наказание и осъди подсъдимата ** Т. на
наказание „Лишаване от свобода” в размер на 1 /една година/и 8/осем/ месеца.
Съобразявайки размера на наложеното наказание „Лишаване от
свобода”, липсата на предходни осъждания и личността на подсъдимата,
съдът намира, че за поправянето и превъзпитанието на подсъдимата не е
необходимо тя да търпи ефективно наложеното и наказание, като отложи
изтърпяването му за срок от три години, считано от датата на влизане на
присъдата в сила.
Съдът счита, че по този начин, ще бъдат изпълнени целите на личната и
генералната превенция, визирани в чл. 36 от НК.
С оглед разпоредбата на чл. 343г от НК, съдът лиши подсъдимата от
право да управлява МПС за срок в размер на една година и осем месеца,
приемайки, че този размер е съответен на индивидуализиращите наказанието
обстоятелства.
Предвид изхода на делото и на основание чл. 189 ал.3 от НПК,
подсъдимата ** Т., следва да заплати на Военно-окръжна прокуратура - С.
направените деловодни разноски по назначените експертизи в общ размер на
3849,78 лева.
Мотивите се написаха днес, 12 октомври 2020 година.


ПРЕДСЕДАТЕЛ: полк.




6