РЕШЕНИЕ
№ 5022
гр. София, 15.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 104 СЪСТАВ, в публично заседание на
единадесети ноември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Г. СТ. Г.
при участието на секретаря И. Р. А.
като разгледа докладваното от Г. СТ. Г. Административно наказателно дело №
20241110207489 по описа за 2024 година
Р Е Ш Е Н И Е №
гр.София, 15.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Софийски районен съд, Наказателно отделение, 104 състав, в публично
заседание на единадесети ноември през две хиляди двадесет и четвърта
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:Г. Г.
при участието на секретаря И. А., като разгледа докладваното от съдия Г.
АНД №7489 по описа за 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
1
Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН и е образувано
по жалба срещу наказателно постановление №8636/17.04.2024 г. на началник
отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа” към дирекция „Анализ на
риска и оперативен контрол” при Агенция „Пътна инфраструктура” –
гр.София, с което на К. П. К. е наложено административно наказание глоба в
размер на 2500 лв.
Във въззивната жалба на К. П. К. се иска отмяна на постановлението,
алтернативно намаляване на наказанието до минималния размер.
В съдебно заседание, редовно призован, К. П. К., не се явява, не се
представлява.
За Агенция „Пътна инфраструктура”, редовно призована, не се явява
представител, но юрк.Н***** в писмени бележки пледира за потвърждаване
на постановлението и иска присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
От събраните по делото доказателства преценени поотделно и в тяхната
съвкупност, съдът установи следното:
На 20.04.2024 г., около 13:09 часа, на АМ Т******, км.23+600, на 100
метра след разклона за с.В***** в посока гр.С****, К. П. К. е управлявал и
извършвал превоз на царевица с МПС с две оси марка „В*******“, с рег.
№****** и полуремарке с три оси, с рег. №********
К. П. К. бил спрян за извършване проверка от свидетелите А. и Г..
При проверката било измерено натоварването на задвижващата втора
единична ос на ППС – 13,780 т. при максимално допустимо натоварване на
оста 11,5 т.
При проверката било измерено разстоянието между осите – 1,32 м.,
сумата от натоварването на тройната ос на полуремаркето – 30,260 т. при
максимално допустимо натоварване на оста 24 т.
Съставен бил АУАН и въз основа на него е издадено обжалваното
наказателно постановление.
Гореизложената фактическа обстановка се установява от събраните по
делото доказателства, от показанията на разпитаните в хода на производството
свидетели А. и Г., и писмените доказателства по делото.
Доказателствата са пълни и непротиворечиви помежду си.
Страните не са посочили, а съдът не е установил служебно наличието на
2
други доказателства.
Ето защо с оглед непротиворечивостта на събраните и липсата на други
относими доказателства, съдът постанови рещението си.
От така установената фактическа обстановка съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата е допустима като подадена в законния срок, видно от обратната
разписка, удостоверяваща получаване на препис от наказателното
постановление и от надлежно легитимирано лице, имащо правен интерес от
обжалване, като по своята същност е неоснователна, поради следното:
Жалбоподателят е нарушил нормата на чл.139, ал.1, т.2, б.»а» от Закона
за движението по пътищата, според която движещите се по пътя пътни
превозни средства трябва да бъдат с размери, маса и натоварване на ос, които
не надвишават нормите, установени от министъра на регионалното развитие и
благоустройството, и с товари, които не представляват опасност за
участниците в движението.
В Наредба №11 от 3 юли 2001 г. за движение на извънгабаритни и/или
тежки пътни превозни средства (загл. изм. - дв, бр. 67 от 2007 г.), издадена от
Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Обн. ДВ.
бр.65 от 24 Юли 2001г., изм. ДВ. бр.67 от 17 Август 2007г., изм. ДВ. бр.19 от 9
Март 2010г., изм. ДВ. бр.7 от 21 Януари 2011г. детайлно е посочено
допустимото максимално натоварване - 24 т., съответно 11,5 т., съгласно чл.7,
ал.1, т.3 и т.4, буква „а“ на Наредбата.
По чл.177, ал.3, т.1 от Закона за движението по пътищата се наказва с
глоба от от 500 до 3000 лв. водач, който, без да спазва установения за това ред
управлява пътно превозно средство с размери, маса или натоварване на ос,
които надвишават нормите, определени от министъра на регионалното
развитие и благоустройството.
Съдът като съобрази съставения АУАН и издаденото въз основа на него
наказателно постановление, и провери реквизитите на тези административни
актове и процедурата по съставянето им, намира, че същите не страдат от
пороци и са законосъобразно издадени.
АУАН и НП са издадени от органи, съобразно тяхната компетентност по
прилагането на закона.
3
Предвид на това съдът намира, че от формална страна жалбоподателят е
нарушил горепосочената норма от закона, което съставлява типично
нарушение, без основание за приложението на чл.28 от ЗАНН, защото
пределната натовареност на ППС и процесното полуремарке са значително
превишени, а именно с 2,280 т., респективно 6,260 т.
Наложеният размер на глобата, който е над средния, обаче, не отговаря
на тежестта на нарушението.
Наказващият орган не е изложил основателни съображения, с които да
обоснове този висок размер на глобата.
Не са установени отегчаващи отговорността и вината обстоятелства,
които да обуславят завишен размер на глобата.
Нарушението е извършено за първи път и не са установени доходи на
жалбоподателя, които да обосновават толкова висок размер на глобата.
Целта на правната норма е наложеното наказание да бъде справедливо
по размер.
В случая следва да се наложи най-ниската по размер глоба за
съответното нарушение, доколкото няма отегчаващи отговорността и вината
обстоятелства.
С оглед на гореизложеното съдът счита, че постановлението следва да
бъде изменено, като се намали размера на наложената глоба на минималния,
определен в закона, а именно от 2500 лв. на 500 лв.
По тези мотиви съдът
РЕШИ:
На основание чл.63, ал.2, т.4 вр. чл.58д, т.1 от ЗАНН ИЗМЕНЯ
наказателно постановление №8636/17.04.2024 г. на началник отдел „Контрол
по републиканската пътна мрежа” към дирекция „Анализ на риска и
оперативен контрол” при Агенция „Пътна инфраструктура” – гр.С***, като
НАМАЛЯВА размера на глобата от 2500 лв. на 500 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд -
София град на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс,
и по реда на глава дванадесета от Административно-процесуалния кодекс в
14-дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.
4
Районен съдия:
Г.Г.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5