Р Е Ш Е Н И Е
№167/15.10.2020 г.
15.10.2020 г. гр. Ямбол
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД трети административен състав
На седми октомври
2020 година
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ
Секретар
В. Митева
Прокурор
като разгледа докладваното от съдия В.Драганов
Административно дело № 229 по описа на 2020 година.
За да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по
жалба на „ДАГАЗ“ ЕООД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление: с.*** **,
представлявано от управителя Г.З.Т., чрез пълномощник адв.
А.Г.П. ***, против Заповед за налагане на принудителна административна мярка №
ФК-72-0357708/08.07.2020г. издадена от Д.Т.В., началник отдел „Оперативни дейности“ гр.Бургас, дирекция
„Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ НАП, упълномощен със заповед № ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018г. на ИД
на НАП, потвърдена
с Решение № ГДФК-74/29.07.3020г. на директор дирекция „Оперативни дейности“,
главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ
НАП, упълномощен със заповед № ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018г. на ИД на НАП, с която на основание чл.186,
ал.1, т.1, б.„а“ от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ е наложена
принудителна административна мярка ЗАПЕЧАТВАНЕ НА ТЪРГОВСКИ ОБЕКТ –
пицария, находящ
се гр.Ямбол, **, стопанисван от „ДАГАЗ“ ЕООД, и
забрана на достъпа до него за срок от 14 /четиринадесет/ дни, на основание
чл.187, ал.1 от ЗДДС.
В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, като
издадена при неспазване на процесуалните правила, в противоречие с материалноправните разпоредби, както и в несъответствие с
целта на закона. Излагат се доводи за
липса на мотиви и за нарушение на чл. 6
ал. 5 от АПК, досежно срока за който е наложена процесната
ПАМ. Иска се отмяна на оспорената заповед и присъждане на направените в
производството разноски.
В съдебно
заседание оспорващия, редовно призован се представлява от процесуалния си представител адв. П.,
която поддържа жалбата по изложените в същата
съображения и моли за отмяна на обжалваната заповед. Счита, че
незаконосъобразността на адм. акт е свързана с
липсата на мотиви за срока на запечатване на обекта, а именно органът не се
съобразил с характеристиките на търговеца, спрямо който към момента няма
установена системност на нарушенията и не погасени публични задължения, както и
несъответствие с принципа за съразмерност по чл.6 от АПК без да бъде отчетен
баланса между интереса на търговеца и фиска и от
непосредствената опасността от загуби на дружеството, тъй като предлаганите
стоки в обекта са с много кратък срок на годност.
Ответникът в производството - Началник отдел „Оперативни дейности“
Бургас при ЦУ на НАП, редовно призован, в съдебното производство се представлява
от ст.юрисконсулт Е. Е., който оспорва жалбата. Сочи, че
административнонаказващият орган при
вземане на решението си за налагане на принудителна административна мярка „запечатване
на обект“ е разгледал служебното досие на дружеството и е констатирал среднодневен оборот от 278 лева, като регистрираната печалба за предходни
години също е малка - за 2019 г. е 442
лева, а за 2018 – 0 лева, а също така е съобразил обстоятелството, че при
проверката е установена необоснована касова наличност в по-голям размер от 269
лева, което води до извода, че в търговския обект не се отчитат правилно
извършените покупки. Независимо от това, все пак административнонаказващият
орган на основание чл.6 от АПК не е наложил възможно най-високия размер на
санкцията в срок от 30 дни, а е приел, че с налагането на санкцията само от 14
дни ще бъде постигнато търсеното от закона, да бъде предупреден нарушителя и
накаран да спазва разпоредбите на Наредба Н-18 на Министерство на финансите. Моли издадената заповед да бъде потвърдена, с
присъждане на дължимото юрисконсултско възнаграждение.
ЯАС, след
преценка на събраните по делото доказателства и като взе предвид доводите и изразените становища на страните, прие за установено от
фактическа страна следното:
При извършена оперативна проверка на
01.07.2020 г. в 23:05 часа на търговски обект по смисъла на §1, т. 41 от ДР на
ЗДДС пицария, находяща
се в гр.Ямбол,
**, стопанисвана от „ДАГАЗ“ ЕООД
е констатирано,
че търговецът в качеството си на лице по чл. 3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006
г. за регистриране и отчитане на продажби в търговски обекти чрез фискални
устройства, не регистрира и не отчита всяка извършена продажба на стоки и
услуги от търговския обект, чрез издаване на фискални касови бележки от
въведеното в експлоатация за обекта фискално устройство. При проверката е извършена
контролна покупка на 1 бр. салата
„Цезар“, 1 бр. палачинка с шоколад и банан и 2 бр. минерална вода на обща
стойност 13,90 лева. Сумата е заплатена в брой от служител по приходите и
приета от сервитьор в обекта, като за извършената продажба не е издадена
фискална касова бележка от монтираното и работещо в обекта фискално устройство,
нито ръчна касова бележка от кочан с касови бележки, а е представен системен
бон с данни на фирмата, сума за плащане и наименование на консумираните
артикули. След легитимация на органите по приходите, от фискалното устройство е
разпечатан дневен финасов отчет с №
0017813/01.07.2020г., от който е видно, че процесната
продажба не е отразена като регистрирана чрез издаване на фискален бон. Установено е
също така наличие на положителна касова разлика в размер на 269, 90 лева
между фактически наличните парични
средства в касата и тези маркирани във ФУ, т.е. налице е въвеждане на пари в
касата, което не е отразено на фискалното устройство. Направените констатации са отразени в Протокол за извършена проверка серия
АА № 0357708 от 01.07.2020 г., който е представен като доказателство по делото
и от който е видно, че търговецът не е
изпълнил задължението си по чл. 118, ал. 1 от ЗДДС и е извършил нарушение по този текст изразяващо
се в неиздаване на фискален бон за извършена покупка на стоки.
Видно от материалите по преписка, за
констатираните нарушения на разпоредбите на чл. 25, ал.1, т.1 от Наредба
Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане на продажбите в търговските
обекти чрез фискални устройства, във вр. с чл. 118,
ал.1 от ЗДДС и чл.33, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ на дружеството са съставени два броя
АУАН с №№ F 560509 и F 560494 от
22.07.2020г.
Със Заповед за налагане на принудителна
административна мярка № ФК-72-0357708/08.07.2020г. издадена от Д.Т.В., началник отдел „Оперативни дейности“ гр.Бургас, дирекция
„Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ НАП, упълномощен със заповед № ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018г. на ИД
на НАП на основание чл. 186, ал. 1,
т. 1, б"а" от ЗДДС и чл. 186, ал. 3
от ЗДДС,
за нарушение на чл.25, ал.1, т.1 във връзка с
чл. 3, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и
отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства, във
връзка с чл. 118, ал. 1
от ЗДДС,
е наложена принудителна административна мярка – „запечатване на търговски
обект“ пицария,
находящ се гр.Ямбол, **, стопанисван от „ДАГАЗ“
ЕООД, и
забрана на достъпа до него за срок от 14 /четиринадесет/ дни/, считано от
датата на влизане в сила на заповедта. Като фактическо основание за издаване на
същата е посочено обстоятелството, че „ДАГАЗ“ ЕООД не
е спазило реда и начина за издаване на
съответен документ за продажба.
Видно от представената разписка
ЗНПАМ № ФК-72-0357708 от 08.07.2020г. е
връчена на управителя на дружеството на 09.07.2020г. и съответно обжалвана по административен
ред пред по-горестоящия
административен орган. С Решение № ГДФК-74/29.07.2020г. на директора на
дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ НАП, упълномощен със заповед №
ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018г. на ИД на НАП е
отхвърлил жалбата на „ДАГАЗ“ ЕООД.
Жалбата предмет на настоящото съдебно производство е депозирана
чрез адм. орган с вх. № ИТ -006061/21.08.2020г. до
ЯАС, но първоначално неправилно е изпратена до Административен
съд-Бургас.
При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорения
административен акт съобразно чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима,
като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, във връзка с
чл. 186, ал. 4 от ЗДДС. Разгледана по същество същата е неоснователна по следните съображения:
Предмет на оспорване в настоящото
производство е Заповед за налагане на принудителна
административна мярка № ФК-72-0357708/08.07.2020г. издадена от Д.Т.В., началник отдел „Оперативни дейности“ гр.Бургас, дирекция
„Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ НАП, потвърдена
с Решение № ГДФК-74/29.07.3020г. на директор дирекция „Оперативни дейности“,
главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ НАП,
с която на основание чл.186, ал.1, т.1, б.„а“ от Закона за данък върху
добавената стойност /ЗДДС/ е наложена принудителна административна мярка
ЗАПЕЧАТВАНЕ НА ТЪРГОВСКИ ОБЕКТ – пицария,
находящ се гр.Ямбол, **, стопанисван от „ДАГАЗ“
ЕООД, и
забрана на достъпа до него за срок от 14 /четиринадесет/ дни.
Съгласно чл. 168 от АПК, във връзка с чл. 142 от АПК съдът проверява
законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички
основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от
оспорващия. Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за
валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган,
в изискуемата форма, при спазване на административнопроизводствените
правила, да не противоречи на материалноправните
разпоредби и да съответства с целта на закона, като липсата на някоя от тези предпоставки води до незаконосъобразност
на административния акт и е основание за отмяната му.
Оспорената Заповед за налагане на принудителна административна мярка №
ФК-72-0357708/08.07.2020 г. е издадена от Началник отдел „Оперативни дейности“
Бургас, Дирекция „Оперативни дейности“, Главна дирекция “Фискален контрол“ в
Централно управление на НАП, в рамките на неговата компетентност съобразно
Заповед № ЗЦУ-ОПР-16 от 17.05.2019 г. на изп. директор на НАП. Не се
констатират допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Заповедта
е издадена в писмена форма и съдържа задължителните реквизити - наименование на
органа, който я издава, наименование на акта, адресат, разпоредителна част,
определяща правата и задълженията на адресата, начина и срока на изпълнение на
ПАМ, срокът и редът за обжалване и подпис на физическото лице, персонализиращо
административния орган. Съгласно чл. 186, ал. 3 от ЗДДС, принудителната
административна мярката се налага с мотивирана заповед от орган по приходите
или от оправомощено от него длъжностно лице. От тази
правна норма следва изводът, че издадената по този ред заповед, като
индивидуален административен акт, следва да отговаря на всички законови
изисквания по чл. 59 от АПК. По силата на ал. 2, т. 4 на чл. 59 от АПК,
административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за
неговото издаване, каквито са изложени в заповедта. Актът е мотивиран в
достатъчна степен, съдържа изложение на фактическите основания за налагане на
ПАМ, достатъчни за извършване на проверка относно материалната
законосъобразност на заповедта, а именно - установените при извършената на
01.07.2020 г. оперативна проверка факти и обстоятелства, обективирани
в ПИП серия АА № 0357708 от 01.07.2020 г. и изцяло възприети от
административния орган, въз основа на които са изведени и съответните изводи.
Посочени са правните основания за издаването на заповедта, като са изложени и
мотиви относно продължителността на срока на ПАМ, определен в рамките на
оперативната самостоятелност на органа, след като са взети предвид тежестта на
извършеното нарушение и последствията от него, видът и характерът на
търговската дейност, създадената организация на работа, размера на
декларираните печалби и други.
По отношение съответствието на
акта с материалния закон съдът съобрази следното:
Съгласно чл. 22 от ЗАНН за предотвратяване и преустановяването на
административни нарушения, както и за предотвратяване на вредните последици от
тях, се налагат принудителни административни мерки, т.е. по своя характер същите биват превантивни, преустановителни
и възстановителни.
С оглед регламентацията в чл. 23 от ЗАНН, случаите когато принудителните административни мерки могат да се
прилагат, техния вид, компетентния за това орган, начинът за тяхното
приложение, като и реда за тяхното обжалване се уреждат в съответния закон или
указ.
В случая регламентация относно
приложението на принудителната административна мярка запечатване на обект за
срок до 30 дни, независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, се
намира в разпоредбата на чл. 186 , ал.1, т.1 -5 от ЗДДС. Като правно основание
за издаване на оспорената Заповед за налагане на принудителна административна
мярка № ФК-72-0357708/08.07.2020г., адм. орган е посочил
чл. 186, ал. 1, т. 1, б"а" от ЗДДС - не спазване реда или начина за издаване на съответен
документ за продажба, издаден по установения ред за доставка/продажба.
С оглед доказателствата по делото, съдът приема извършеното по чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“ ЗДДС във връзка чл. 118, ал. 1 ЗДДС нарушение от страна на оспорващия за безспорно доказано. Нормата на чл. 118, ал. 1 ЗДДС задължава всяко регистрирано и
нерегистрирано по този закон лице да регистрира и отчита извършените от него
доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от
фискално устройство (фискален бон). Според ал. 3 на чл. 118 ЗДДС фискалният и
системният бон са хартиени документи, регистриращи продажба/доставка на стока
или услуга в търговски обект, по която се плаща в брой, с чек, с ваучер, с
банкова кредитна или дебитна карта или с други заместващи парите платежни
средства. Съгласно чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба Н-18/2006 г. фискална касова
бележка се издава за всяка продажба и за всяко плащане в брой, а ал. 3
конкретизира, че фискалната касова бележка в случаите по ал. 1 се издава при
извършване на плащането. В случая продажбата е извършена, цената е заплатена в
брой, а търговецът е приел плащането, но не е издал фискална касова бележка от
работещото фискално устройство. Обвързващата съда доказателствена
сила на протокола от извършената проверка серия АА № 0357708 от 01.07.2020 г., регламентирана в чл. 50, ал. 1 ДОПК, не е оборена от оспорващия, поради
което в случая са налице предвидените от закона предпоставки за налагане на
принудителна административна мярка по чл. 186, ал. 1 ЗДДС.
В хипотезата на чл. 186, ал. 1, т. 1, б.
„а“ от ЗДДС юридическият факт, пораждащ правомощието на органа по приходите или
оправомощеното от него длъжностно лице да наложи ПАМ
запечатване на обект, е неспазването на реда или начина за издаване на документ
за продажба, отпечатан и издаден по установения ред за доставка/продажба. Към
реда за издаване на документ са относими задълженията
по чл. 3, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. и по чл. 25, ал. 3 от същата
наредба за издаване на фискалната касова бележка при извършването на плащането.
При налагане на мярката органът е изложил
всички фактически и правни основания за издаването на посочената заповед, като
е съобразил и принципа на съразмерност, уреден в чл. 6, ал. 2 АПК и е определил
срока на мярката в размер на 14 дни при максимален такъв от 30 дни. В тази
връзка неоснователен е доводът на оспорващия за незаконосъобразност на
оспорената заповед, поради нарушаване на принципа на съразмерност при
определяне на срока за запечатване на процесния
търговски обект.
Оспорената заповед за налагане на ПАМ е
издадена и при съответствие с целта на закона - за предотвратяване и
преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и
отстраняване на вредните последици от тях, съгласно чл. 22 от ЗАНН. Възприемайки
извършеното нарушение на чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, като източник на правомощието
си по чл. 186, ал. 3 във връзка с ал. 1, т. 1, б. „а“ от ЗДДС, началник отдел
„Оперативни дейности“ – гр. Бургас в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП в условията на обвързана
компетентност, е издал процесната заповед за налагане
на ПАМ, чието съдържание е запечатването на търговския обект, в който е
осъществено констатираното от приходните органи нарушение, с превантивна и преустановителна цел.
С оглед на изложеното, настоящият съдебен състав намира, че при
постановяване на атакуваната заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, както и на
материалния закон, които да водят до нейната незаконосъобразност, поради което жалбата срещу нея следва да бъде
отхвърлена като неоснователна.
Предвид изхода на спора и с оглед своевременно заявената от процесуалния
представител на ответната страна претенция за разноски, следва на НАП да се
присъди възнаграждение за юрисконсулт в минималния предвиден размер, съгласно
чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, а именно 100 лева, която
сума следва да се заплати от жалбоподателя.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, ЯАС, трети
административен състав
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ДАГАЗ“ ЕООД против Заповед за налагане на принудителна
административна мярка № ФК-72-0357708/08.07.2020г. издадена от началник отдел
„Оперативни дейности“ гр.Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, главна
дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ НАП.
ОСЪЖДА „ДАГАЗ“ ЕООД, ЕИК *, със седалище и адрес на
управление: с.*** **, представлявано от управителя Г.З.Т. да заплати на
Национална агенция по приходите сумата от 100 (сто) лева, съставляваща разноски
по делото за юрисконсултско възнаграждение.
Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: /п/ не се чете