Р Е Ш Е Н И Е
№………….
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – Г. Наказателен състав
На 30.06.2020г.
В публично заседание, в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХРИСТО АНГЕЛОВ
Секретар А.Делчева,
като разгледа докладваното от съдия Ангелов АН Дело № 231 по описа за 2019г. и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59-63 от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно Постановление № 55 от 05.09.2019г. на П.Д.П. – Директор - РИОСВ /РИОСВ/ – С.З., с което на „Т.Ю.” ЕООД – гр.Г., ЕИК:*********, представлявано от Г.В.И.– Управител, на основание чл.134, ал.1, т.2 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2000 /две хиляди/ лева за извършено нарушение по чл.134, ал.1, т.2 от ЗУО.
В жалбата си и в с.з., жалбоподателят – чрез пълномощник моли НП да бъде отменено, тъй като същото е незаконосъобразно и неправилно. Излагат се аргументи за отмяна на същото.
Въззиваемата страна изразява становище, че наказателното постановление е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.
Районна прокуратура - С.З., ТО-Г., редовно уведомена, не е изпратила представител и не е взела становище по жалбата.
Въз основа на събраните доказателства, съдът установи от фактическа и правна страна следното:
От фактическа страна:
„Т.Ю." ЕООД, гр. Г. притежава регистрационен документ за третиране на отпадъци № 13 - РД -468-00 от 27.03.2019 г. издаден от РИОСВ-С.З. за дейности по съхраняване на и предварително третиране на отпадъци (шредиране и смесване). В тази връзка, на 24.07.2019г. е извършена проверка на място от служители на РИОСВ - С.З., отразена в констативен протокол № 006651/24.07.2019г. Съгласно регистрационния документ на дружеството, съхраняването на отпадъците следвало да се извършва на площадка с местонахождение - землището на с. О., общ. Г., поземлен имот /ПИ/ с идентификатор № 53134.513.34 - южна част. Площадката за съхранение на отпадъците е с площ от 25 дка.
При извършения оглед на горецитиранта
площадка, служителите на РИОСВ с – С.З. констатирали, че капацитетът на площадката
е изчерпан, че оградата в северната част на площадката е премахната и нерегламентирано се
съхраняват (третират) отпадъци под формата на бали, извън територията на площадката. Отпадъците се
съхраняват по цялото протежение извън северната част на площадката, като по
този начин отпадъците собственост на „Т.Ю." ЕООД се намират извън
отредените 25 дка, съгласно издадения регистрационен документ.
Съставен бил АУАН № 55 / 12.08.2019г. в който били отразени направените в констативен протокол № 006651/24.07.2019г. обстоятелства. Актосъставителят е приел, че „Т.Ю.” ЕООД е нарушило чл.134, ал.1, т.2 от ЗУО – дружеството нерегламентирано третира /съхранява/ отпадъци.
АУАН № 55/12.08.2019г. бил подписан от представител
на санкционираното дружество, който получил екземпляр от него. В законоустановения
срок не били направени възражения по АУАН.
Въз основа на АУАН № 55/12.08.2019г. е издадено обжалваното Наказателно Постановление № 55/05.09.2019г. на П.Д.П. – Директор на РИОСВ – С.З., в обстоятелствената част, на което, административно – наказващия орган е възприел описаната в АУАН, фактическа обстановка. Административно наказващия орган /АНО/ е приел, че от страна на „Т.Ю.” ЕООД е осъществен състава на административно нарушение по чл.134, ал.1, т.2 от ЗУО. АНО на основание чл.157, ал.4 от ЗУО е определил и наложил на „Т.Ю.” ЕООД, административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2000 лева.
По
доказателствата:
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
показанията на свидетелите – актосъставителя П.Г.П. –
Р., св.М.Т.М., св.Д.Ж.В., както и от приетите по делото писмени доказателства: АУАН №
55/12.08.2019г.; Писмо с изх.№ КОС-06-3722/01.08.2019г. от Директора на РИОСВ –
С.З. до Управителя на „Т.Ю.“ ЕООД гр.Г.; Констативен протокол №
006651/24.07.2019г.; Наказателно постановление № 55/05.09.2019г.; Писмо с изх.№
ПО-04-4459/10.09.2019г. на Директора на РИОСВ С.З. до Управителя на „Т.Ю.“ ЕООД
гр.Г. и Известие за доставяне – 2 /два/ броя, както и представените в днешното
с.з. заверени копия от писмени документи: Скица на поземлен имот № 15-401687-19.06.2018г.;
Решение на основание чл.78, ал.10, във вр. чл.35,
ал.3 от ЗУО и във вр. със заявление № КОС-21-404
(6)/13.03.2019г. от 27.03.2019г. на Директора на РИОСВ – С.З.; Договор за наем от 01.10.2018г. между „Б.“
ЕАД гр.Г. и „Т.Ю.“ ООД гр.Г. и Допълнително споразумение № 3 към договор за
наем на недвижим имот от 01.10.2018г. , както и копие от Решение на осн.чл.78, ал.10, във вр. чл.35,
ал.3 от ЗУО и във вр. със заявление №
КОС-21-404(6)/13.03.2019г. на Директора на РИОСВ – С.З..
От правна страна:
Жалбата е подадена от надлежно лице, срещу което е издадено атакуваното НП. Същата е подадена и до надлежния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/. Съдът намира също така и че жалбата е подадена в установения седмодневен срок. По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество, тъй като е подадена в законовия срок и от лице, имащо правен интерес.
По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
Настоящото производство е от административно - наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение, дали това деяние е извършено от лицето, посочено в акта и в НП, и дали е извършено от него виновно. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно, е необходимо стриктно да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.
Извършвайки служебна проверка за процесуалноправната законосъобразност на атакуваното наказателно постановление, както и на АУАН, въз основа на който е издадено, в рамките на провомощията си и съобразно релевираните възражения с жалбата, съдът обсъди актовете първо от формална страна, при което се констатираха допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. В конкретния случай, същите са се изразили в неспазване на императивните изисквания на чл.42, т.5 от ЗАНН – досежно АУАН и чл.57, т.6 от ЗАНН - за НП. Първият от недостатъците е относим към описанието на самото нарушение в АУАН, така, както изисква чл.42, ал.1, т.4 от ЗАНН; съответно пренесен и задълбочен е в НП, с което от своя страна е нарушена и разпоредбата на чл.57, т.6 от ЗАНН. И в АУАН и в НП липсва квалификация на нарушението. Декларативно посочване на общата разпоредба на чл.134 от ЗУО не покрива изискванията на чл.42, т.5 и чл.57, т.6 от ЗАНН да се посочат законовите разпоредби, които са нарушени.
В нормата на чл. 134 от Закона за управление е предвидена санкцията, но не и цялостното изпълнително деяние на твърдяното административно нарушение. Тази разпоредба е санкционна. Тя служи за основание за определяне на санкцията, която следва да се наложи. Материално правните разпоредби, които се нарушават са в глава трета на ЗУО – „Изисквания за събиране, транспортиране и третиране на отпадъците"”. За изчерпателно изброените в тази глава на ЗУО нарушения се налага предвидената в разпоредбата чл.134 от ЗУО, санкция. Даже и да се приеме, че разпоредбата на чл.134, ал.1, т.2 от ЗУО е и санкционна по своя характер /съдържаща едновременно правило за поведение и санкция/, то тя разкрива два отделни и самостоятелни състава на нарушения – първо - нерегламентирано изгаряне на отпадъци при това неопасни и второ - всякаква друга форма на нерегламентирано третиране на неопасни отпадъци. За да реализира административно наказателната отговорност АНО е следвало да посочи което от двете предложения приема за основание за понасяне на наказателната отговорност. В случая, АНО при реализиране на административно-наказателната отговорност не е посочил на първо място - коя материално правна разпоредба е нарушило дружеството /например чл.29, ал.2 от ЗУО/ и на следващо място - коя от двете хипотези на чл.134, ал1, т.2 от ЗУО приема за нарушена.
С оглед на изложеното, съдът счита, че жалбата е основателна и издаденото наказателно постановление следва да бъде отменено.
Воден от горните мотиви, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно Постановление № 55 от 05.09.2019г. на П.Д.П. – Директор - РИОСВ /РИОСВ/ – С.З., с което на „Т.Ю.” ЕООД – гр.Г., ЕИК:*********, представлявано от Г.В.И.– Управител, на основание чл.134, ал.1, т.2 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2000 /две хиляди/ лева за извършено нарушение по чл.134, ал.1, т.2 от ЗУО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщението, че е изготвено пред Административен Съд – С.З..
РАЙОНЕН СЪДИЯ: /П/
/Хр. Ангелов/