Гр. Сливен, 29.12.
2022 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд Сливен,
в открито съдебно заседание на тринадесети декември през две хиляди двадесет и
втора година в състав:
СЪДИЯ: ДЕТЕЛИНА
БОЗУКОВА
при секретаря: Галя
Георгиева като разгледа докладваното от съдия Бозукова административно дело № 332
по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл. 44, ал. 3 от Закон за
държавната собственост във вр. с чл. 84 от Правилник за
прилагане на Закон за държавната собственост.
Образувано е по жалба на
"Инвест груп д.П."
ООД, гр. Сливен, представлявано от управителя д.П.П.
против писмо изх.№ ОА21-03882/29.08.2022г. на Областен
управител на Област Сливен, с което дружеството е уведомено, че не са
изпълнени изискванията на чл.84 ал.3 от
ППЗДС и образуваната преписка по заявление вх.№ ОА21-00486/07.02.2022г.,
подадено от дружеството не може да бъде процедирана.
В жалбата се навеждат
съображения за незаконосъобразност на оспорения акт, поради допусната
съществено нарушение на административнопроизводствените
правила, противоречие с материалноправни разпоредби и
несъответствие с целта на закона. Оспорващият твърди, че са налице
предпоставките на чл.84 ал.2 и ал.3 от ППЗДС и органът е бил длъжен да издаде
заповед, с която да определи купувача, имота, който се прехвърля, цената и
дължимите данъци, такси и режийни разноски. Твърди, че въпросът дали имота е поделяем е без значение за развилото се административното
производство, доколкото към момента на постановяване на отказа липсвали данни
държавата да има интерес да запази част от него. Моли съда да отмени постановения
отказ, обективиран в обжалваното писмо. Ангажира
доказателства.
В съдебно заседание
дружеството се представлява от упълномощен представител – адв.
И. К. - АК Сливен, който поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Представя
писмени бележки. Претендира разноски.
Ответната страна, чрез
процесуалния си представител ст. юрк. И. И. оспорва
жалбата. Твърди, че писмото е законосъобразно и правилно. Позовава се на удостоверението
на гл. архитект, че имотът е поделяем. Моли за
отхвърляне на жалбата.
Административен съд Сливен
разгледа сочените в жалбата основания, съобрази събраните по делото
доказателства и приема за установено от фактическа страна следното:
С молба до Областен
управител на област Сливен, вх. № ОА21-05028/14.10.2021г. /л.185/, управителят
на оспорващото дружество, в качеството си на собственик на 37 сгради в поземлен
имот с идентификатор 67338.530.35 по кадастралната карта и кадастралния
регистър на гр. Сливен, въз основа на нотариален акт за продажба на недвижим
имот №118, том V, рег.№12581
дело № 724 от 2021 г. по описа на нотариус Н. С.с район на действие СлРС/л.186/ е поискал да закупи този имот, представляващ частна
държавна собственост, по силата на АЧДС № 4917/02.04.2012г./л.184/ и Акт за
поправка на АЧДС /л.166/, предоставен за управление на Областен управител на
област Сливен, в който са разположени съответните 37 сгради. Въз основа на развилата
се процедура/л.80-л.182/ и удостоверение изх.№ 4704-3441/2/ от 28.10.2021г. на
гл. архитект на Община Сливен, съгласно което имот УПИ III отреден за „болничен комплекс и
трафопост“ в кв.430 по плана на кв. “Ново село“ на гр. Сливен, представляващ ПИ
с идентификатор 67338.530.35 по КК на гр. Сливен е неподеляем
при запазване на отреждането и застрояването, определени с действащ ПУП/л.21/. е
издадена заповед № РД-11-12-002/04.01.2022г. на Областен управител на област
Сливен/л.69/, с която оспорващото дружество „Инвест
Груп д.П.“ ООД е било определено за купувач на имот – ЧДС, съставляващ поземлен
имот с идентификатор 67338.530.35 по кадастралната карта и кадастралния
регистър на гр. Сливен, като е определена цена за имота в размер на 2 538 530
лева, платима от оспорващото дружество в едномесечен срок от връчване на
заповедта. По преписката липсват данни сумата да е била заплатена и в резултат
административната преписка е била прекратена.
С нова молба до Областен
управител на област Сливен, вх. № ОА21-00486/07.02.2022г. /л.64/, управителят
на оспорващото дружество, в качеството си на собственик на 37 сгради в поземлен
имот с идентификатор 67338.530.35 по кадастралната карта и кадастралния
регистър на гр. Сливен, въз основа на нотариален акт за продажба на недвижим
имот№118, том V, рег.№12581
дело № 724 от 2021г. по описа на нотариус Н. С.с район на действие СлРС /л.186/ отново е инициирал административно
производство и е поискал да закупи този имот, представляващ частна държавна
собственост, предоставен за управление на Областен управител на Област Сливен, в
който имот са разположени съответните сгради.
С искане № ОА21-0056/10.02.2022г.
/л.58/ Областен управител на област Сливен
моли Община Сливен да издаде удостоверение за данъчна оценка на имота с обща площ 28 153 кв.м. Съгласно
издаденото удостоверение за данъчна оценка по чл.264 ал.1 от ДОПК данъчната
оценка на имот с идентификатор 67338.530.35 е 842 337,80
лева. /л.56/
С искане № ОА21-00830/25.02.2022г.
/л.53/ Областен управител на област Сливен
моли Кмета на Община Сливен да издаде удостоверение, че сградите в имота
са законно построени и удостоверение относно поделяемостта
на имота.
В отговор е издадено
удостоверение относно поделяемост на имот изх.№
0620-177/1/ от 15.08.2022г. на гл. архитект на Община Сливен, съгласно което няма
законови пречки за поделяемост на имота, като УПИ III отреден за „болничен комплекс и
трафопост“ в кв.430 по плана на кв. “Ново село“ на гр. Сливен, представляващ ПИ
с идентификатор 67338.530.35 по КК на гр. Сливен би могъл да се подели при
желание на собственика./л.47/. Издадено е и удостоверение относно законно изградени сгради с изх.№ 0620-48/1/
от 15.08.2022г. на гл. архитект на Община Сливен, съгласно което сгради с идентификатори
от 67338.530.35.1 до идентификатор
67338.530.35.20 и от идентификатор 67338.530.35.22 до идентификатор 67338.530.35.38 по КК и КР могат
да се приемат за законно изградени./л.48/.
С оспореното писмо от Областен управител на
Област Сливен е отказано процедиране на преписка за продажбата на ПИ с идентификатор 67338.530.35.
по кадастралната карта и кадастралните регистри на град Сливен, одобрена със
Заповед N РД-18-31/19.04.2006 г. на изпълнителния директор на АГКК, по реда на чл. 44, ал. 3 от ЗДС и чл. 84 -85 от ППЗДС на „Инвест Груп д.П.“
ООД с мотиви поради това, не са изпълнени изискванията на чл. 84 ал.3 от ППЗДС. /л.44/.
По делото по искане на
оспорващия е назначена съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице а.
К.Я.. От заключението се установява, че по отношение на регулацията на поземлен
имот с идентификатор 67338.530.35 по кадастралната карта на гр. Сливен, в
момента е действащ ПУП, одобрен със заповед № РД-15-735/14.08.1995 г. на кмета
на Община Сливен, „Кадастрален, регулационен и застроителен
прлан на гр.Сливен кв.“Ново село“, като е образуван
УПИ III „за болничен комплекс и трафопост“ кв.430, който е неподеляем.
Вещото лице дава заключение, че към момента няма открита процедура от Областен управител
на област Сливен във връзка с намерение за поделяне на имота и продажба на
друго лице. Експертът сочи, че към момента постройките, собственост на
оспорващата дружество представляват цялостен ансамбъл – болничен комплекс, като
необходимата площ за болница по действащите към 1995г. правила и нормативи била
за специализираните диспансери с до 200 легла – 120-150кв.м. на легло, като
предвид площта на имота от 28153 кв.м., поради което отговаря на норматива. Към
датата на издаване на оспорения отказ \областен управител на област Сливен не е
внесъл предложение за изменение на действащия ПУП за процесния
имот, поради което не е възможна поделяемост на
имота, поради съществуващото отреждане и застрояване, определено с действащ
ПУП.
По делото е приложена
заповед № РД-15-735/14.08.1995г. на Кмета на Община Сливен за одобряване на КРЗП
на гр. Сливен, кв. “Ново село“./л.296/
При така изложената
фактическа обстановка и въз основа на събраните доказателства и заключението на
вещото лице, което като компетентно и безпристрастно изготвено изцяло
кредитира, съдът намира от правна страна следното:
Жалбата е против писмо
на Областен управител на област Сливен, в което е обективиран
отказ за процедиране на преписка, образувана по заявление на оспорващото
дружество за закупуване на имот, частна държавна собственост, поради което представлява
индивидуален административен акт, с който се засягат права и законни интереси
на дружеството като негов адресат. Ето защо оспорващото дружество има правен
интерес да го обжалва по съдебен ред. Жалбата е подадена в законоустановения
14 дневен срок. Видно от известие за доставяне, актът е надлежно получен на 31.08.2022
г. /л. 46/, а жалбата е подадена в Административен съд Сливен на 02.09.2022 г.,
/л. 2/, поради което се явява допустима за разглеждане по същество.
Разгледана по същество
жалбата е основателна.
Оспореният акт е издаден
от Областен управител на област Сливен, който съгласно чл. 44, ал. 3 от ЗДС е компетентният орган, в чийто
правомощия е да издава актове с вида и характер на оспорвания. Оспорения отказ,
противно на твърденията на дружеството е мотивиран и формално отговаря на
изискванията на чл.59 ал.1 от АПК. Основателни са доводите на жалбоподателя, че
актът е издаден в противоречие с приложимия материален закон.
По делото няма спор
между страните, че оспорващото дружество е собственик на 37 сгради, намиращи се
в ПИ с идентификатор 67338.530.35. по кадастралната карта и кадастралните
регистри на град Сливен, одобрена със Заповед N РД-18-31/19.04.2006 г. на
изпълнителния директор на АГКК, който представлява държавен имот, съгласно АЧДС
№ 4917/02.04.2012г., предоставен за управление на Областен управител на област
Сливен.
Спорът между страните се
свежда да въпроса дали дружеството може да придобие право на собственост върху
земята без търг при условията на чл. 84 ал.3 т.3 и т.6 от
ППЗДС, касаещи законността на сградите и поделяемостта
на имота, върху който същите са изградени.
По отношение на условието
за законност на сградата съдът констатира, че разпоредбата на чл. 44, ал. 3 от ЗДС
разписва, че извън случаите по ал. 1 и 2 и по чл. 43, ал. 2 и 4 продажбата на земя или
съответни идеални части от земя - частна държавна собственост, на лица,
притежаващи собственост върху законно построена сграда, изградена върху нея, се
извършва от областния управител по местонахождението на имота без търг по ред,
определен с правилника за прилагане на закона. Продажната цена се определя по
реда на правилника за прилагане на закона. Нормата на чл. 84, ал. 1 и 2 от ППЗДС,
предвижда, че юридически лица, притежаващи собственост върху законно построена сграда,
изградена върху земя - частна държавна собственост, могат да придобият право на
собственост върху земята без търг, като подадат молба до областния управител по
местонахождението й. Продажбата на земя - частна държавна собственост, на лица,
притежаващи собственост върху законно построена сграда върху нея, се извършва
от областния управител по местонахождение на имота. Съгласно цитираните в
оспорения отказ норми на т. 3 и т. 6 на чл. 84, ал. 3 от
ППЗДС, към молбата по ал. 1 заинтересуваните лица по ал. 2
прилагат: удостоверение от съответната общинска администрация, че сградата е
законно изградена и удостоверение от съответната общинска администрация относно
поделяемостта на имота, върху който е изградена
сградата.
Анализът на цитираната
нормативна уредба и безспорния факт, че процесните сгради са включени в АЧДС № 4917/02.04.2021г., а
управлението на имот с идентификатор 67338.530.35.
по кадастралната карта и кадастралните регистри на град Сливен е предоставено
за управление на Областен управител на област Сливен, налагат извод, че за разглеждане
и произнасяне по заявлението за закупуване на имота е необходимо и достатъчно наличието
на удостоверение от съответната общинска администрация, че сградата е законно
изградена, каквото в случая у налице, предвид издаденото удостоверение относно законно изградени сгради с изх.№
0620-48/1/ от 15.08.2022г. на гл. архитект на Община Сливен, съгласно което
сгради с идентификатори от 67338.530.35.1
до идентификатор 67338.530.35.20 и от идентификатор 67338.530.35.22 до идентификатор 67338.530.35.38 по КК и КР са законно
изградени. В този смисъл условието по т. 3 на чл. 84, ал. 3 от ППЗДС е
изпълнено.
По отношение поделяемостта на имота, в който са построени сградите,
собственост на оспорващото дружество от приложеното към административната
преписка удостоверение относно поделяемост на имот
изх.№ 0620-177/1/ от 15.08.2022г. на гл. архитект на Община Сливен, се
установява, че няма законови пречки за поделяемост на
имота, като УПИ III отреден
за „болничен комплекс и трафопост“ в кв.430 по плана на кв. “Ново село“ на гр.
Сливен, представляващ ПИ с идентификатор 67338.530.35 по КК на гр. Сливен при
желание на собственика. Видно от становище изх.№ ОА21-05860/08.11.2022г. на
Областен управител на Област Сливен, в Областна администрация Сливен няма
образувана по заявление на друг правен субект, различен от оспорващото
дружество преписка за продажба на поземлен имот ПИ с идентификатор 67338.530.35,
както и няма инициирана процедура за изменение на действащия ПУП с цел
разделяне на имота и обособяване на други самостоятелни имоти./л.238 и сл./ От
заключението на вещото лице а. Я. пък се установява, че имотът, за който е действащ
ПУП, одобрен със заповед № РД-15-735/14.08.1995 г. на кмета на Община Сливен - „Кадастрален,
регулационен и застроителен план на гр.Сливен
кв.“Ново село“, като е образуван УПИ III с отреждане „за болничен комплекс и
трафопост“ кв.430, към момента е неподеляем. Съобразявайки
заключението на вещото лице и предвид анализ на относимата
нормативната уредба на чл.84 от ППЗДС, съдът намира, че в конкретния случай
отказът да се процедира преписката по заявлението на „Инвест
груп д.П.“ ООД е незаканосъобразен,
доколкото законодателят не е поставил изискване за поделяемост
или за неподеляемост на имота, освен в случай, че
държавата има интерес да запази част от него, какъвто интерес в конкретния
случай не се установи да е заявен. След като към настоящия момент държавата в
лицето на Областен управител на Област Сливен няма такъв интерес, следователно е
без значение дали имотът е поделяем или е неподеляем. Ето защо няма законна пречка да бъде продължена
и осъществена процедурата по чл. 43, ал. 4 от ЗДС и чл.84
от ППЗДС.
При тези изводи, съдът намира,
че оспореният отказ, обективиран в писмо изх.№ ОА21-03882/29.08.2022г.
на Областен управител на Област Сливен е издаден от компетентен орган, в кръга
на неговите правомощия и в съответната форма, при спазване на
процесуалноправните норми, но в нарушение на материалния закон и неговата цел.
При този изход на делото
и при липса на възражения от процесуалния представител на ответната страна по
отношение на адвокатския хонорар, основателно се явява искането на дружеството
за присъждане на направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение - 1200
лв. и за експертиза – 300 лева, които следва да бъдат възложени в тежест на Областна
администрация, съгласно чл. 57, ал. 2 от ЗА .
Предвид горното и на
основание чл. 172, ал. 2 от АПК
Административен съд Сливен
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ писмо изх.№
ОА21-03882/29.08.2022г. на Областен управител на Област Сливен, с което
дружеството е уведомено, че не са изпълнени изискванията на чл.84 ал.3 от ППЗДС и образуваната преписка
по заявление вх.№ ОА21-00486/07.02.2022г. не може да бъде процедирана,
като незаконосъобразно.
ВРЪЩА преписката на
Областен управител на област Сливен за продължаване на производство и произнасяне
по заявлението в едномесечен срок от получаването, съобразно дадените указания
по прилагане на материалния закон.
ОСЪЖДА Областната
администрация Сливен ДА ЗАПЛАТИ на "Инвест груп д.П." ООД, гр. Сливен, представлявано от
управителя д.П.П.,*** съдебни разноски в размер на 1500
/хиляда и петстотин/ представляващи съдебни разноски.
Решението подлежи на
обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му
на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: