Решение по дело №449/2020 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 260083
Дата: 4 март 2021 г. (в сила от 25 май 2021 г.)
Съдия: Маргарита Пламенова Алексиева
Дело: 20201510200449
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

04.03.2021

 

 

 

Дупница

 
 


Номер                                                  Година                                      Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Н.о. II

 
 


Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

23.02.

 

2021

 
 


на                                                                                                           Година

Маргарита Алексиева

 
В публично съдебно заседание в следния състав:

Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

Росица Ганева

 
         2.

 

 
Секретар:

Председателя на състава

 
Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от

АН

 

449

 

2020

 
 


                                      дело №                                     по описа за                                    година.

        

Настоящото производство е по реда на чл. 59, ал. 1 от ЗАНН и чл. 189, ал. 8 от ЗДвП и е образувано по жалба на И.И.Д., ЕГН ********** *** против Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение установено с автоматизирано техническо средство или система /АТСС/ Серия К № 3524546, издаден от ОДМВР Кюстендил, с който на жалбоподателя е наложено административно наказание ,,глоба” в размер на 400.00 лева, на основание чл.189, ал. 4 вр. с чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

Жалбоподателят чрез процесуалния си представител адв. Г. навежда доводи, че електронният фиш е неправилен и незаконосъобразен и моли да бъде отменен.

Въззиваемата страна, редовно призована не взема становище по жалбата.

Съдът като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното от фактическа страна:

На 19.01.2020 г. в 14:38 часа в обл. Кюстендил, общ. Дупница, път II-62, км. 45+212 по ул. ,,Самоковско шосе“ в посока центъра при разрешена стойност на скоростта от 50 км/ч за населено място е установено нарушение заснето с автоматизирано техническо средство TFR-1M №563 и приспаднат толеранс в полза на водача при управление на МПС ,,Фолксваген Голф“, вид лек автомобил с рег. № КН3311ВС. В електронния фиш са посочени данни за разрешена стойност на скоростта 50 км/ч, установена стойност на скоростта 85 км/ч и превишена стойност на скоростта 35 км/ч. Като нарушена е посочена нормата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и като основание за налагане на санкцията е посочен чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП.  

По делото са събрани писмени доказателства, които съдът изцяло кредитира: ел. фиш за налагане на глоба за нарушение установено с АТСС Серия К № 3524546; заверено копие на клип № 4763, снет от паметта на АТСС-563; справка за собственост на МПС; заверено копие на известие за доставка; заверено копие на протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з/12.05.2015 г.; заверено копие на Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835/24.02.2010 г., издадено от БИМ; заверено копие на Протокол от проверка № 5-21-19 на мобилна система за видео контрол; заверено копие на заповед №Iз-305/04.02.2011г. на министъра на вътрешните работи за утвърждаване на образец на ел. фиш; Техническо описание и инструкция за експлоатация на мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение TFR1-M; писмо изх. № 11-00-96/30.06.2020 г., изд. от Директора на ОПУ-Кюстендил. От същото се установява, че посочената точка с координати ЕL: 23.15381, NL: 42.28489, снети от паметта на АТСС TFR1-M № 563 е в населено място гр. Дупница, ул. ,,Самоковско шосе“. В чертите на гр. Дупница, ул. ,,Самоковско шосе“ съвпада с републикански път II-62 ,,Дупница – Клисура“, като визираната точка съвпада с километрично положение км 44+212. Табела Д11 /начало Дупница/ е поставена при км 45+575 и горепосочената точка в посока Дупница се намира на 363 метра след табелата в чертите на населено място гр. Дупница, където ограничението на максималната скорост на движение е 50 км/ч.

По делото са разпитани като свидетели С.Ш. и Б.Д., които съгласно утвърден график на 19.01.2020 г. са изпълнявали служебните си задължения като автопатрул на група ,,Пътен контрол“ при РУ-Дупница и са използвали АТСС монтирано в лек автомобил ,,Опел Астра“ с рег. № СА 2553МН. Същите в показанията си твърдят, че на 19.01.2020 г. изпълнявали служебните си задължения - пътен контрол и видео наблюдение, осъществявано на ул. ,,Самоковско шосе“ в гр. Дупница. На същия ден колегата им И.Д. се движел с личния си автомобил в същия участък от пътя и виждайки колегите си, отбил встрани на пътя, спрял автомобила и слязъл, а те го поздравили за рождения му ден. Зад автомобила на Д. се движел друг автомобил с македонска регистрация, който го настигал с висока скорост. Автомобилът управляван от Д. излязъл от кадър, в който останал другия автомобил, като полицаите смятали, че е заснет клип на автомобила, движещ се зад жалбоподателя. Когато Д. отбил и спрял зад служебния автомобил, водачът на македонския автомобил, движещ се зад него го изпреварил с висока скорост и продължил движението си. Съдът не кредитира показанията на свидетелите, тъй като същите се опровергават изцяло от събраните по делото писмени доказателства и веществени доказателствени средства и целят единствено да подкрепят защитната версия на жалбоподателя и да го освободят от отговорност за извършеното от него нарушение на правилата за движение.

При така установените факти, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е допустима (електронният фиш е връчен на 07.05.2020 г.), като подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2, вр. с чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, от надлежна страна и против подлежащ на обжалване административен акт. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съставеният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение установено с автоматизирано техническо средство следва да отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед № Iз-305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец. Цитираният текст изрично предвижда, че електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точният час на извършване на нарушението, регистрационният номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното заплащане. Всички тези реквизити следва да са точно описани в електронния фиш, за да се приеме от съда, че не са налице процесуални нарушения при издаването на същия. Всички тези реквизити са категорично и точно описани в обжалвания електронен фиш, поради което съдът счита, че не са налице процесуални нарушения при издаването му.

Нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е специална спрямо разпоредбите на ЗАНН, вкл. в частта относно реквизитите на електронния фиш. В случая, фишът има нормативно предвиденото съдържание. Приложимата разпоредба не въвежда изискване за дата на издаване на фиша, персонализация на издателя и негов подпис. Датата не е необходима и по аргумент от чл. 189, ал. 11 от ЗДвП, предвид характера на специалната норма.

Разпоредбите на  чл. 189, ал. 4 – ал. 11, във връзка с чл. 165, ал. 2, т. 6 от ЗДвП регламентират възможност за установяване на административни нарушения на ЗДвП и за ангажиране на административнонаказателната отговорност на извършителите по опростена процедура, основаваща се на веществени доказателствени средства, изготвени от автоматизирани технически средства и системи. Електронният фиш съставлява електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно – информационна система, въз основа на постъпили и обработени данни за нарушение от автоматизирани технически средства или системи (легална дефиниция в §6, т. 63 от ДР на ЗДвП; §1 от ДР на ЗАНН). Нормата на чл. 189, ал. 4. изр. първо на ЗДвП препраща към ЗАНН единствено що се отнася до реда за обжалване на ЕФ. На свой ред, чл. 189, ал. 14 е относима разпоредба само към съставяни актове, издавани НП и фишове за нарушения на ЗДвП, но не и към издаването на електронните фишове. Разпоредбата на чл. 189, ал. 11 от ЗДвП приравнява  влезлия в сила ЕФ към влязло в сила НП единствено по отношение на неговото правно действие. Т.е. що се отнася до форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване на ЕФ, нормите на ЗАНН са неприложими (в този смисъл и ТР № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС по ТД № 1/2013 г.) Не на последно място съгласно чл. 85а от ЗАНН „доколкото в този закон няма особени правила за административнонаказателния процес при нарушения, установени с техническо средство или система съгласно чл. 39, ал. 4, се прилагат разпоредбите на ЗДвП.“ Особени правила относно производството по издаване на електронни фишове ЗАНН не съдържа.

Съгласно ТР № 1 от 26.02.2014 г. по т.д. № 1/2013 год. на ВАС, издаването на електронния фиш е строго ограничено и възможно само в случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства със съответните предварителни обозначения за съществуването им (чл. 165, ал. 2, т. 6 и т. 7 от ЗДвП), същите да работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от съответен контролен орган. В останалите случаи при използване на мобилни технически средства, обслужвани и използвани непосредствено от контролен орган, тази разпоредба е неприложима и за констатираните с тези технически средства нарушения на ЗДвП е приложим общия ред за съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление.

На първо място, с изменението на ЗДвП с ДВ от 13.03.2015 г., електронни фишове могат да се издават и от автоматизирани технически средства или системи, съответно стационарни или монтирани на автомобил, какъвто е настоящия случай при спазване на изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г.

Съгласно § 65 (Нова – ДВ, бр. 19 от 2015 г.) от ДР на ЗДвП, ,,Автоматизирани технически средства и системи“ са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

На второ място, с последното изменение на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, ДВ бр.54 от 2017 год., в сила от 09.07.2017 год., която е актуалната редакция към момента на извършване на процесното нарушение, се предвижда издаването на електронен фиш да става в отсъствие на контролен орган и на нарушител, при наличието на предпоставки за това, а именно - нарушението да е установено и заснето с АТС или система и за него да не се предвижда наказание ,,лишаване от право да се управлява МПС“ или отнемане на контролни точки. Или отсъствието на контролния орган и нарушителя е меродавно към момента на издаването на ЕФ, а не на установяването на административното нарушение.

Разпечатката /снимката, клипа/ от техническото средство представлява веществено доказателствено средство от категорията на визираните в чл. 189, ал. 15 от ЗДвП и установява извършването на съставомерно деяние по чл. 182, ал. 1, т. 4 във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Същата е изготвена по съответния законов ред, с описание на всички съставомерни признаци на деянието, вкл. относно разрешената и установена скорост на движение на автомобила.

Представен е Протокол за използване на техническо средство за измерване на скоростта от вид TFR1-M № 563, видно от който описаното техническо средство е било позиционирано на ул. ,,Самоковско шосе“ в гр. Дупница в двете посоки на движение на контролираните МПС, за времето от 13.30 ч. до 15.00 ч. на 20.01.2020г., като са описани и номерата на първото и последното заснето видео изображение и посочено общо ограничение на скоростта 50 км/ч.

В конкретния случай системата за видеоконтрол обективно и недвусмислено е посочила, че автомобилът движещ се с превишена скорост за съответния пътен участък е този, управляван от жалбоподателя. Принципът на действие на техническото средство е такъв, че индикаторът ,,скорост“ показва скоростта и посоката на движение на най-бързо движещото се МПС от транспортния поток в диапазона от 20 км/ч до 255 км/ч, което се установява по безспорен начин от приложеното по делото Техническо описание и инструкция за експлоатация на мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение. Средството за измерване може да фиксира скорост като посочи кое е най-бързото МПС, дори ако автомобилите са повече от един и не се влияе от наличието на други ППС (в този смисъл са и решение от 26.02.2018 г. по к.а.н.д. № 10050/2018 г. на АС – Велико Търново; решение от 14.03.2019 г. по к.а.н.д. № 53/2019 г. на АС - Русе), поради което съдът намери това възражение за неоснователно.

Съгласно чл.10, ал.3 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., при работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта, протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда.  Съпоставката на тези две норми води до извода, че подобна снимка следва да бъде приложена към протокола единствено в случаите на работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта. Процесното нарушение  обаче е установено с АТСС, закрепено в полицейски автомобил,  за което законодателят не е предвидил аналогично задължение по съпровождане на изготвения протокол със  снимка.

От доказателствата по АНП се установява, че контролните органи са изпълнили изискванията на чл. 4 от Наредбата  - контролът да се осъществява със АТСС, одобрени по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип средство за измерване и преминали първоначална или последваща проверка от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, удостоверено с представени по делото удостоверение за одобрен тип средство за измерване и протокол от проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M.

Наказващият орган е съобразил нормата на чл. 16, ал. 5 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., изискваща от измерената скорост да се приспада максимално допустимата грешка за съответното АТСС. Видно от доказателствата по делото, посочената в електронния фиш скорост е намалена с 3 км/ч., като административнонаказващият орган е отчел възможната грешка на техническото средство, съобразно чл. 16, ал. 5 от Наредбата вр. чл. 755 от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол.

Съдът намира, че правилно нарушението е квалифицирано по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и правилно административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана на основание чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, съгласно който водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място, се наказва за превишаване от 31 до 40 км/ч - с глоба 400 лв.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш Серия К № 3524546, издаден от ОДМВР Кюстендил за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, с който на И.И.Д., ЕГН ********** с адрес: ***, е наложено административно наказание ,,глоба” в размер на 400.00 (четиристотин) лева, на основание чл.189, ал. 4 вр. с чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП, за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

Решението подлежи на обжалване в 14 - дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд - Кюстендил, по реда на АПК.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: