Р
Е Ш Е
Н И Е
Номер 1594 Година
2020, 03.09. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ състав
на
08.07.2020 година
в
публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР
КОЛЕВ
Секретар: СЪБИНА СТОЙКОВА
при
присъствието на прокурора МАРИЯ ТОДОРОВА и като разгледа докладваното от СЪДИЯ
ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 96 по описа за 2020
година и като обсъди:
Производство пред първа инстанция.
Постъпила е искова молба от Р.Б. *** чрез адв.П., срещу Областна Дирекция/ОД/ на МВР – Пловдив с
адрес на призоваване гр.Пловдив, ул.“Княз Богориди”
№7 за присъждане на обезщетение в размер на 1000 лева, представляващо
причинени неимуществени вреди в периода 09.08.2019г. до 06.01.2020г., изразяващи
се в уронване на доброто име и човешкото достойнство, психически дискомфорт и чувство на унижение и срам пред близки и познати
в гр.Хисаря, притеснение и страх от извършения полицейски произвол да не би
отново по всяко едно време безпричинно да бъде задържан от полицейски служители
на РУ на МВР, вследствие на отменена като незаконосъбразна
с Решение №4/07.10.2019г., постановено по адм. дело
№16/2019г. по описа на Районен съд – Пловдив, ІІ
гр. състав, Заповед за задържане на
лице рег.№273зз-67/09.08.2019г., издадена от Командир на отделение в група
„Охранителна полиция“ при РУ на МВР гр. Хисаря при ОД на МВР – Пловдив. Претендира
се присъждане на разноски, съгласно представен списък.
Ответникът – ОД на МВР – Пловдив оспорва така
заявената исковата претенция с основание в чл.1 ал.1 от Закона за отговорността
на държавата и общините за вреди/ЗОДОВ/ както по основание, така и по размер, в
т.ч. се иска прилагане разпоредбата на чл.5 ЗОДОВ. Претендира разноски. Прави
възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив дава
заключение за неоснователност на исковата претенция.
Пловдивският административен съд – Второ отделение, Седми
състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото
производство доказателства, намира за
установено следното.
Не
е спорно между страните, че с влязло в сила на 25.10.2019г. съдебно решение №4/07.10.2019г.,
постановено по адм. дело №16/2019г. по описа на
Районен съд – Пловдив, ІІ гр. състав, е отменена Заповед за задържане на лице
рег.№273зз-67/09.08.2019г., издадена от Командир на отделение в група
„Охранителна полиция“ при РУ на МВР гр.Хисаря при ОД на МВР – Пловдив, с която
на основание чл.72 ал.1 т.1 ЗМВР е заповядано задържане за срок от 24 часа на Р.Б.Б. в помещение за временно задържане на РУ на МВР
гр.Хисаря. Видно от въпросната заповед, Б. е бил задържан в 11,30 часа на
09.08.2019г., съответно освободен на същата дата в 20,50 часа.
Установява
се също така от писмо изх.№6914/2019г. от 05.06.2020г. на РП-Пловдив, че с
Постановление за прекратяване на наказателното производство от 19.05.2020г. с
№6914/2019г. от 20.05.2020г. на Районна прокуратура – Пловдив, е прекратено
наказателното производство по пр. пр. №6914/2019г. по описа на РП-Пловдив,
досъдебно производство №161/2019г. по описа на РУ Хисаря при ОД на МВР –
Пловдив, образувано за извършено престъпление по чл.343в ал.2 НК, отменена е
наложената спрямо обвиняемия Р.Б.Б. МНО „подписка“ и
веществените доказателства е постановено да бъдат върнати на правоимащото лице, от което са били иззети, а именно Р. Б. Б..
Към момента на изпращане на писмото, а именно 05.06.2020г., е посочено, че
няма данни постановлението за прекратяване да е било обжалвано пред ПРС.
Приобщена
към доказателствения материал по делото е и Справка
за съдимост рег.№1019/24.02.2020г. на ПРС, видно от която Р.Б.Б. е неосъждано лице.
Като
свидетел по делото е разпитан В.Г.П., който заявява, че се познават с ищеца от
деца и живеят заедно в гр.Хисаря. Спомня си, че през миналата година на девети
или десети август, ищецът си е управлявал моторчето,
но полицаите го спрели и арестували. Свидетелят заедно със съпругата на Б. ***
и му носели лекарства, тъй като бил диабетик, но полицаите не позволили на
съпругата на ищеца да му даде лекарствата, като й казали, че ще повикат Бърза
помощ, ако има нужда. След този случай ищецът много се е затворил, спрял е да
контактува с приятели и му се е отразило зле на психиката, въпреки, че никой не
повярвал, че той е извършил някакво престъпление. Свидетелят посочва, че Б. работи
като готвач в ресторант в Хисаря, откъдето не са го уволнили, но управителят на
ресторанта му е споделял, че не може да си върши работата и бил много
притеснен, дори взимал лекарства за успокоение. Посочва също, че тази случка се
е отразила зле и на възрастната му майка. Заявява, че след като са го пуснали, Б.
е бил много доволен и щастлив. Впоследствие обаче посочва, че въпреки, че бил
оправдан, поведението и настроението на ищеца не са се променили много.
Други
доказателства в хода на настоящото производство не са ангажирани от страните.
След
анализ на така изложените фактически обстоятелства, Съдът намира следното от
правна страна:
Съгласно новелата на чл.203 АПК, исковете за
обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни
актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица,
се разглеждат по реда на тази глава, като за неуредените въпроси за имуществената
отговорност се прилагат разпоредбите на Закона за отговорността на държавата и
общините за вреди или на Закона за изпълнение на наказанията и задържането под
стража.
Според чл.1 ЗОДОВ, държавата и общините отговарят за
вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове,
действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод
изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от
действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни
подзаконови нормативни актове, като исковете се разглеждат по реда, установен в
АПК.
Съдът констатира, че както ищецът, така и ответникът
са легитимирани да бъдат страни в производство по чл.1 ал.1 ЗОДОВ. Това е така,
защото ищецът е физическо лице, следователно исковата молба е подадена от лице
с надлежна активна процесуална легитимация, а ответник е ОД на МВР – Пловдив,
който съобразно новелата на чл.37 ал.2 от Закона за министерство на вътрешните
работи/ЗМВР/ е юридическо лице на бюджетна издръжка и може принципно да
отговаря/да е ответник/ по искове по чл.1 ЗОДОВ, тъй като съобразно правилото
на чл.7 от последния закон искът следва да се предяви срещу органите по чл.1
ал.1 ЗОДОВ, от чиито незаконни актове, действия или бездействия са причинени
вредите, а съобразно чл.205 АПК ответникът следва да има и качеството на юридическо
лице/каквато бе практиката и преди тази изрична законова норма съобразно ТР
№3/ 2004г. на ОСГК на ВКС на РБ/.
От изложеното следва, че както ищецът, така и
ответникът са легитимирани да бъдат страни в производство по чл.1 ал.1 ЗОДОВ,
т.е. са надлежни страни в процесуалното правоотношение, като изводът дали
същите са такива и в материалното/по възникване на фактическия състав на
отговорността/ следва и може да се направи само с решението по същество на
правния спор.
В тази връзка следва да бъде съобразено на първо
място, че за да възникне правото на обезщетение, задължително е необходимо
наличието на няколко кумулативно предвидени предпоставки, а именно: причинена
вреда – имуществена или неимуществена; незаконосъобразен акт, действие или бездействие
на орган или длъжностно лице на държавата или общината; незаконосъобразният
акт, действието или бездействието да са при или по повод изпълнението на
административна дейност; пряка и непосредствена причинна връзка между
незаконосъобразния акт, действието или бездействието, и настъпилата вреда. При
липсата на който и да е от елементите на посочения фактически състав не може
да се реализира отговорността на държавата по реда на чл.1 ал.1 ЗОДОВ.
Както
вече се посочи, не е спорно между страните, че със съдебно решение №4/07.10.2019г., постановено по адм.
дело №16/2019г. по описа на Районен съд – Пловдив, ІІ гр. състав, е отменена Заповед за задържане на лице
рег.№273зз-67/09.08.2019г., издадена от Командир на отделение в група „Охранителна
полиция“ при РУ на МВР гр.Хисаря при ОД на МВР – Пловдив. Или, налице е единият
от елементите на фактическия състав на отговорността по чл.1 ЗОДОВ – отменен по
съответния ред административен акт.
Следователно, дължима е преценка установяват ли се
от доказателствената съвкупност по делото претърпени
неимуществени вреди и при положителен
отговор на този въпрос – намират ли се неимуществените вреди в пряка причинна
обусловеност от отменения административен акт.
Настоящият съдебен състав намира, че в случая са налице
и останалите кумулативни предпоставки на отговорността по чл.1 ЗОДОВ във връзка
с претендираните неимуществени вреди в резултат на отменен по съответния ред
административен акт, като съображенията за това са следните.
Терминът „вреди“ е легално установен предвид
използването му в редица нормативни актове, съдържанието му обаче не е
дефинирано от законодателя. Според трайното разбиране, наложило се в теорията
и съдебната практика, вредите са последица от засягане на субективни права, на
защитени от правото блага, които не са предмет на права, както и от накърняване
на фактически отношения, които правото защитава. Вредата представлява
смущение, накърняване или унищожаване на благата на човека, представляващи
неговото имущество, права, телесна цялост и здраве, душевност и психическо
състояние. Традиционно вредите се делят на имуществени и неимуществени.
Във връзка с претендираните тук неимуществени вреди,
ще следва да бъде съобразено, че те се изразяват в засягане на нематериални
блага и личната сфера на правните субекти, обхващат последиците от засягането
на личността и достойнството на пострадалия и неговото добро име в обществото,
неговия емоционален живот, физическите и морални страдания, предизвикани от
действия и актове на други лица, както и последиците от накърняване на
естетическите му чувства.
Въз основа на свидетелските показания, изслушани в
хода на съдебното производство, настоящият съдебен състав приема, че в периода
на действие на отменената като незаконосъобразна Заповед за задържане на лице
рег. №273зз-67/09.08.2019г., издадена от Командир на отделение в група „Охранителна
полиция“ при РУ на МВР гр.Хисаря при ОД на МВР – Пловдив, а именно от 11,30
часа на 09.08.2019г., когато е бил задържан до 20,50 часа на същата дата,
когато е бил освободен, ищецът е преживял негативни емоции - създаден у него
психически дискомфорт и чувство на унижение и срам
пред близки и познати в град Хисаря, притеснение и страх от извършения
полицейски произвол, довели до уронване на човешкото му достойнство, които следва
да бъдат квалифицирани като неимуществени вреди и съответно да бъде определен
справедлив размер за тяхното обезщетяване.
Недоказано обаче остана твърдяното от ищеца уронване
на доброто име в обществото в резултат на задържането, а от там и настъпването
на вреди. Това е така, защото от разпита на посочения от самия ищец свидетел се
установява, че никой не е повярвал, че Б. е извършил някакво престъпление,
отделно от това, на ищеца не е било прекратено трудовото правоотношение, т.е.
незаконосъобразното задържане по никакъв начин не е повлияло на доброто му име
в обществото.
На следващо място следва да се посочи, че съгласно
чл.4 ЗОДОВ държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и
неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането,
независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице.
Цитираната правна норма сочи, че следва да се
установи наличието на причинна връзка между вредите и незаконосъобразния
административен акт като елемент от горепосочения фактически състав, от който
възниква обезщетителната отговорност на държавата.
В доказателствена тежест на ищеца е да установи
наличието на причинна връзка между претърпените неимуществени вреди и
конкретния незаконосъобразен акт. Причинна връзка е налице, когато вредите са в
резултат на увреждането, настъпили са по повод и във връзка с него. За
установяването на причинна връзка между вредите и незаконния акт са допустими
всякакви доказателствени средства, вкл. и свидетелски показания. Отново следва
да се подчертае, че с показанията на разпитания по делото свидетел се
установява по категоричен начин, че ищецът е претърпял неимуществени вреди,
изразяващи се в негативни преживявания, в резултат на издадения
незаконосъобразен акт. Вредите, които са му причинени са по повод и във връзка
със Заповед за задържане на лице рег. № 273зз-67/09.08.2019г. В случая
свидетелските показания в достатъчна степен установяват, както вида и
интензитета на неимуществените вреди, така и че същите са пряка и непосредствена
последица от незаконната заповед. Казано с други думи, налице е пряка и
непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт и настъпилата
вреда. Ето защо, следва да се приеме, че неимуществените вреди на ищеца, са
доказани по основание.
Относно размера на претендираните неимуществени
вреди, съдът намира, че следва да намери приложение разпоредбата на чл.52 ЗЗД,
като размерът на обезщетението за претърпените неимуществени вреди се определи
по справедливост. Понятието „справедливост“ е морално-етична категория и включва
съотношението между деянието и възмездието. Всъщност, фактът на осъждането сам
по себе си има характер на овъзмездяване, а размерът
на обезщетението като паричен еквивалент на причинените неимуществени вреди следва
да бъде определен при съобразяване характера, вида, изражението и времетраенето
на претърпените вредни последици, ценността на засегнатите нематериалните блага
и интереси и при отчитане икономическия стандарт в страната към момента на
увреждането, така, че обезщетението да не бъде средство за неправомерно
обогатяване. Спазването на принципа на справедливостта като законово въведен
критерий за определяне паричния еквивалент на моралните вреди, изисква размерът
на обезщетението за претърпени неимуществени вреди да бъде определен от съда,
с оглед на всички установени по делото факти и обстоятелства, касаещи начина,
по който незаконосъобразния административен акт се е отразил на увреденото
лице.
При преценка времетраенето на претърпените вредни
последици, следва да бъде отчетен фактът, че задържането по реда на чл.72 ал.1,
т.1 ЗМВР е вид принудителна административна мярка с определен срок на действие
– в случая 24 часа, или ограничаването на свободата на движение на ищеца не би
могло да бъде повече от 24 часа, в какъвто смисъл е разпоредбата на чл.27 ал.1
от Инструкция №8121з-78 от 24.01.2015г. за реда за осъществяване на задържане,
оборудването на помещенията за настаняване на задържани лица и реда в тях в
Министерството на вътрешните работи, уреждаща, че задържаните лица незабавно
се освобождават след отпадане на основанието за задържане, но не по-късно от
изтичането на 24-часовия срок за задържане по реда на ЗМВР. В конкретния
случай, както вече се посочи, правото на свободно предвижване на ищеца е било
ограничено в рамките на 10 часа и 20 минути - от 11,30 часа на 09.08.2019г.,
когато е бил задържан до 20,50 часа на същата дата, когато е бил освободен. При
това положение следва да се приеме, че ищецът е търпял твърдяните
вреди единствено и само в този период, а именно от 11,30 часа до 20,50 часа на
09.08.2019г., тъй като след този период заповедта е прекратила действието си.
По отношение на останалата част от исковия период, а
именно от 10.08.2019г. до 06.01.2020г., когато са били в ход наказателно
производство по пр. пр. №6914/2019г. по описа на РП – Пловдив и досъдебно
производство №161/2019г. по описа на РУ Хисаря при ОД на МВР Пловдив, следва да
се посочи на първо място, че е извън срока на действие на отменената като незаконосъобразна
заповед. Отделно от това, тук вече не се касае за административна дейност,
нито за действия на административни органи или техни длъжностни лица. Това е
така, защото съгласно чл.148 ЗСВ следствените органи - Националната следствена
служба, окръжните следствени отдели в окръжните прокуратури и следственият
отдел в специализираната прокуратура са органи на съдебната власт, а
процесуално-следствените действия на разследващите, извършени по реда на НПК не
са административна дейност, поради което не може да бъде ангажирана
отговорността на държавата по реда на чл.1 ал.1 ЗОДОВ, тъй като съгласно чл.2
ал.1 от с.з. искът за вредите, причинени на граждани от разследващите органи,
прокуратурата или съда, се разглежда по реда на ГПК, съгласно ал.3 на текста. С
други думи казано, ищецът разполага с правото да заведе иск по реда на чл.2
ал.1 ЗОДОВ в случай, че прецени, че правата му са били накърнени по някакъв
начин от действията, респ. бездействията на посочените по-горе длъжностни лица.
Съдът намира също така, че интензитетът на
породените негативни емоционални преживявания у ищеца е нисък, изразени са
като състояние на страдание, без белези на дълбоки и трайни увреждания у
психиката на ищеца.
Отчитайки посочените до тук обстоятелства и периода
на исковата претенция, предвид характера и интензитета на породените негативни
преживявания, настоящият съдебен състав приема, че искът следва да бъде уважен
при определяне на обезщетение за претърпени неимуществени вреди в размер на 400
лева за посочения период от 11,30 часа до 20,50 часа на 09.08.2019г./10 часа и 20 минути/.
Според този съд именно посоченият размер най-точно и
съответно ще овъзмезди претърпените психически
увреждания от ищеца и този размер именно съответства на конкретната преценка,
направена от състава на база установените по делото факти и съобразно
обществения критерий за справедливост.
Във връзка с възражението на ответника за
освобождаване от отговорност на основание
чл.5 ЗОДОВ следва да се посочи, че отговорността на Дирекцията не би
могла да се ангажира, ако увреждането е причинено по изключителна вина на Б.,
каквато в настоящия случай не се установява. Предвид приетото за установено по
делото, не се установяват и предпоставките за намаляване на обезщетението по
причина, че той е допринесъл за увреждането.
Крайният извод, който се налага е, че предявеният иск
за присъждане на обезщетение за неимуществените вреди на ищеца, е частично
основателен, като ще следва да бъде уважен за сумата от 400 лева, а за
разликата над тази сума, до пълния претендиран размер
от 1 000 лева, следва да бъде отхвърлен като неоснователен.
По разноските.
С оглед изхода от спора, на ищеца са дължат
направените в това съдебно производство разноски. Преди съдът да се произнесе
относно размера на тези разноски, е необходимо първо да бъде обсъдено
възражението на ответника относно прекомерността на адвокатското
възнаграждение.
В конкретния случай по делото са представени
доказателства за заплащане на адвокатско възнаграждение в размер на 400
лева/л.5/. Материалният интерес в случая е в размер на 1 000 лева, съответно
възнаграждението за един адвокат, изчислено по правилата на чл.8 ал.1, т.1 от
Наредба №1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения/в редакцията ДВ, бр. 84 от 2016г./, възлиза на 300 лева, поради
което и при съобразяване с фактическата и правна сложност на делото, както и
фактът, че процесуалното представителство на адв.П.
се изразява в изготвяне на искова молба, лично явяване в две о.с.з., ангажиране
на доказателства, в т.ч. и разпит на свидетел, както и изготвяне на писмена
защита, настоящият съдебен състав преценява възражението за прекомерност на адвокатския
хонорар в размер на 400 лева като неоснователно.
С оглед изложеното, разноските в
производството, които следва да бъдат присъдени на ищеца, се констатират в
размер на 170 лева – заплатените държавна такса - 10 лева и адвокатско
възнаграждение, съразмерно с уважената част от иска – 160 лева.
На ответника следва да бъде присъдено
възнаграждение за осъществената юрисконсултска
защита на основание чл.10 ал.4 ЗОДОВ и чл.78 ал.4 ГПК във връзка с § 1 от ЗР ЗОДОВ и чл.144 АПК, в съответствие с изхода на спора. Според настоящия съдебен
състав, юрисконсултското възнаграждение следва да
бъде определено в размер на 150 лева на основание чл.25 ал.1 от Наредбата за
заплащането на правната помощ във връзка чл.37 ал.1 от Закона за правната
помощ, при съобразяване с фактическата и правна сложност на делото, а изчислено
по съразмерност възлиза на 90 лева и именно тази сума следва да бъде присъдена
на ответника.
Или по компенсация на ищеца се дължат
разноски от страна на ответника в размер на 80 лева.
Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ІІ отд.,
VІІ състав:
Р Е Ш
И
ОСЪЖДА Областна Дирекция
на МВР – Пловдив с адрес на призоваване гр.Пловдив, ул.“Княз Богориди”№7 да заплати на Р.Б. Б. от село Дълго
поле, ул.“Четвърта“№14, сумата от 400/четиристотин/лева,
представляваща обезщетение за претърпени от него неимуществени вреди, в
резултат на незаконосъобразен административен акт - Заповед за задържане на
лице рег. №273зз-67/09.08.2019г., издадена от Командир на отделение в група
„Охранителна полиция“ при РУ на МВР гр.Хисаря при ОД на МВР – Пловдив,
отменена с Решение №4/07.10.2019г., постановено по адм.
дело №16/2019г. по описа на Районен съд – Пловдив, ІІ гр. състав, за периода от
11,30 часа до 20,50 часа на 09.08.2019г., като ОТХВЪРЛЯ претенцията до пълния и предявен размер от 1 000 лева,
както
и за останалите периоди в обхвата на претендирания –
от 10.08.2019г. до 06.01.2020г., като НЕОСНОВАТЕЛНА.
ОСЪЖДА Областна Дирекция
на МВР – Пловдив с адрес на призоваване гр.Пловдив, ул.“Княз Богориди”№7 да заплати на Р.Б. *** сумата от 80/осемдесет/ лева разноски за това
съдебно производство по съразмерност и компенсация.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщението до
страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :