РЕШЕНИЕ
Номер................. Година 2019 Град Варна
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд двадесет и девети
състав
На
двадесет и осми март
Година две хиляди и деветнадесета
В публично заседание в следния
състав:
Съдия Мария Бончева
Секретар Калинка Димитрова
като разгледа докладваното от съдията
НАХД №323 по
описа на съда за 2019г.,
за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е образувано на
основание чл.59 и следващите от ЗАНН по жалба на „Д.5.” ЕООД против Наказателно
постановление №КХ-093/03.12.2018г. на Директора на ОДБХ-Варна, с което на „ЗИК”
ЕООД е наложено административно наказание “Имуществена
санкция” в размер на 1000 лева на основание чл.48 ал.2 от Закона за
храните.
В жалбата си жалбоподателят оспорва
фактическата обстановка, моли наказателното постановление да бъде отменено.
В
съдебно заседание въззивникът
редовно призован не се
явява, но се представлява от
процесуален представител, който поддържа жалбата.
Представител
на въззиваемата страна, издала НП, редовно призован
се явява и оспорва жалбата.
След
като прецени обжалваното постановление, с оглед обстоятелствата посочени във
въззивната жалба и събраните по делото доказателства,съдът прие за установено
от фактическа страна следното:
На 24.10.2018г.била извършена
проверка от служители на ОДБХ Варна в обект за търговия на дребно находящ се в
гр.Варна ул. „Н. Бозвели“ №48 стопанисван от „Д.5.” ЕООД. Било установено, че
хладилното съоръжениеза съхранение на суровини за сандвичине е оборудвано с устройство
за контрол и отчитане на температурата. Не бил осигурен и термометър сонда за
измерване на температурата във вътрешността на изпечените тестени изделия. Не
се водели записи за отчитане на температурата на хладилното съоръжение и записи
за отчитане на критичната контролна точка.
За
констатациите си служителите от ОДБХ съставили акт за установяване на административно нарушение, въз
основа на който е издадено атакуваното наказателно постановление.
Актосъставителят
квалифицирал нарушението
като такова
по чл.2 от Наредба №1/26.01.2016г. относно
хигиената на храните. Актът за
административно нарушение бил връчен надлежно на въззивника.
В
съдебно заседание бе
разпитана свидетелката С., чиито
показания съдът кредитира, като дадени безпристрастно и обективно. Съдът въз основа на императивно
вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно
постановление относно законосъобразността му, обосноваността му, и
справедливостта на наложеното административно наказание прави следните изводи:
Жалбата е депозирана в срок, от легитимен
субект , поради което е процесуално допустима, а разгледана по
същество се преценява като неоснователна.
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- от Директора на ОДБХ-Варна, съгласно правомощията му по Закона за храните.
В хода на
административнонаказателното производство не са били допуснати съществени
процесуални нарушения. Наказателното постановление е било издадено в
шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН. Вмененото във вина на въззивника
нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е
обвинен и срещу какво да се защитава. Не са допуснати съществени процесуални
нарушения при постановяване на постановлението и по никакъв начин не е накърнено правото на
защита на жалбоподателя, което същия е упражнила с подаването на жалба до въззивната инстанция. Посочени са
нарушените материално правни норми, като наказанията за нарушенията са
индивидуализирани. В тази връзка съдът не споделя доводите за допуснати
процесуални нарушения.
Правилно административнонаказващия
орган е приложил материалния закон, след като е констатирал нарушение по чл.2 от Наредба №1/ 26.01.2016г. относно
хигиената на храните. Съгласно посочената за нарушена разпоредба -Производителите
и търговците на храни, включително лицата, които осъществяват първично
производство на храни и свързани с това производство дейности, са длъжни да
спазват хигиенните изисквания към първичното производство на храни, обектите за
производство и търговия с храни и условията за производство и търговия с храни,
регламентирани в Регламент (ЕО) № 852/2004 на Европейския парламент и на Съвета
от 29 април 2004 г. относно хигиената на храните (ОВ, специално българско
издание, 2007 г., глава 13, том 44). В тази
връзка съдът намира, че жалбоподателят е правилно наказан и е осъществил
нарушението описано в НП.
Правилно е била приложена и санкционната норма. Разпоредбата на чл.48, ал.2, вр. с ал.1 от ЗХ предвижда налагането на имуществена
санкция, когато нарушението е извършено от ЮЛ или ЕТ в размер от 1000 лв. до
2000 лв. На въззивникът
е било наложено наказание в минимален размер, като е взета предвид разпоредбата
на чл.12 от ЗАНН, която визира че административните наказания се налагат с цел
да се предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на установения правен ред
и за това трябва да се съобразяват всички отегчаващи и смекчаващи отговорността
обстоятелства. Това е било сторено от административно-наказващият орган, който
е наложил санкция в минималния предвиден в закона размер, регламентиран в чл.48
ал.1 от Закона за храните.
Не следва да се обсъждат въпросите за вината в настоящия казус,
тъй като в конкретния случай субект на отговорността не е физическо лице, за да
се обсъждат въпросите за вината при извършване на нарушението, а се касае до
налагане на имуществена санкция на ЮЛ съобразно чл.83 от ЗАНН. Отговорността по
ЗАНН на юридическите лица и ЕТ е своеобразна обективна отговорност и не би
могъл да се обсъжда въпросът за вината, тъй като никое юридическо лице или
едноличен търговец не може да прояви вина в поведението си, доколкото това е
присъщо само на физическите лица, притежаващи съответната правоспособност и
дееспособност. Още повече, че правната уредба на административно -
наказателната отговорност за нарушенията на законодателството, установена в
чл.48, ал.2 от ЗХ е специална по отношение на общата уредба на
административно-наказателната отговорност по ЗАНН.
В конкретния случай съдът не намира основания да
приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. С
оглед на обстоятелството, че нарушението касае предлагането на
хранителни продукти, при което се създава реален риск за здравето на хората,
съдът намира, че не може в настоящия казус да се приеме деянието като маловажен
случай. Това води до извод, че извършеното от въззивникът нарушение не е с
по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с останалите нарушения от
този вид.
Предвид
изложеното съдът намира, че атакуваното наказателно постановление е постановено
в съответствие с разпоредбите на закона, поради което същото следва да бъде
потвърдено.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.1
от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №128/
15.08.2014г. на Директора на ОДБХ-Варна, с което на „ЗИК” ЕООД е наложено
административно наказание “Имуществена
санкция” в размер на 1000 лева на основание чл.48 ал.2 от Закона за
храните.
Решението
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението
за изготвянето му пред Административен съд-Варна по реда на АПК.
След влизане
в сила на съдебното решение, административно-наказателната
преписка да се върне на наказващия орган по компетентност.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :