Решение по дело №179/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 202
Дата: 20 декември 2023 г.
Съдия: Цветелина Борисова Гоцова
Дело: 20237160700179
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

        202

 

гр. Перник, 20.12.2023 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Перник, касационен състав, в публично съдебно заседание на двадесет и девети ноември две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                    ЧЛЕНОВЕ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

                                                                                 АНТОНИЯ АТАНАСОВА-АЛЕКСОВА                                                                                    

 

при секретаря Наталия Симеонова и с участието на прокурор Бисер Ковачки от Окръжна прокуратура – Перник, като разгледа докладваното от съдия Гоцова КАНД № 179 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе,  взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на С.Д.М., ЕГН **********, срещу  Решение № 53 от 11.08.2023 г., постановено по АНД № 148 по описа за 2023 на Районен съд – Р..

С обжалваното решение е потвърден електронен фиш (ЕФ) серия К, № 7301588, издаден от ОДМВР - Перник, с който на С.Д.М., ЕГН **********, с адрес ***, е наложено административно наказание глоба в размер на 400  /четиристотин/ лева, на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) за нарушение на чл. 21, ал. 1 от същия закон.

Недоволен от решението на районния съд, касационният жалбоподател излага  оплаквания за неправилност и незаконосъобразност на постановения съдебен акт. Искането към касационния съд е да отмени обжалваното решение и да реши делото по същество, като отмени електронния фиш.

Касационната жалба е връчена на ответника – ОД на МВР – Перник. В срока по чл. 213а, ал. 4 от АПК не е постъпил отговор.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, не се явява, не се представлява.

В съдебно заседание ответникът по касационната жалба, редовно призован,  не изпраща процесуален представител.

В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура – Перник дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Предлага на касационния съд да остави в сила решението на Районен съд – Р. като правилно и законосъобразно.

Настоящият касационен състав, на основание чл. 218 от АПК, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, обсъди доводите в жалбата и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието със закона на обжалваното решение, намери следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 210, ал. 1 от АПК – страна в производството по делото пред първа съдебна инстанция, за която решението е неблагоприятно, и срещу подлежащ на обжалване съдебен акт, поради което е допустима за разглеждане.

По същество съдът намира касационната жалба неоснователна по следните съображения:

За да постанови обжалваният съдебен акт, районният съд е приел за установено от фактическа страна следното: На 03.08.2020г., в 09:33 часа, в гр.Р., ул.“Р.Даскалов“ на кръстовището с ул.“Оборище“, с посока на движение към гр.Кюстендил се е движело МПС - л.а.» „ Рено Канго“, с рег. ****. В същия район на ул.“Р.Даскалов“ на кръстовището с ул.“Оборище“ с мобилно автоматизирано техническо средство ТFR – 1М № 579, монтирано в полицейски автомобил с рег. № ****, се извършвало измерване на скоростта на преминаващите пътни превозни средства в стационарен режим чрез заснемане. В 09:33 часа през обсега на АТСС преминал и горепосоченият автомобил. След изтичане времето за контрол, полицейският служител попълнил протокол /приложение към чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Впоследствие, при снемане на записаната информация от АТСС се установило, че след навлизане на превозното средство в контролираната зона е измерена скорост на движение от 90 км/ч., което превишавало с 40 км/ч. разрешената за населено място скорост от 50 км/ч., съгласно чл. 21, ал.1 от ЗДвП. При обработка на заснетите нарушения, въз основа на разпознатия регистрационен номер на МПС, бил изготвен електронен фиш, в който били въведени данни за това, че след навлизане на превозното средство в контролираната зона е измерена скорост на движение от 87 км/ч. /след съответно приспадане от измерената скорост на допустимата грешка при измерването/.

След справка в ЦБД КАТ – МВР се установило, че превозното средство, с което е извършено нарушението е собственост на **** ЕООД. Затова и с оглед разпоредбата на чл.188, ал.2, предл.2 от ЗДвП срещу законния представител на дружеството - управителят Л.Д.Д.бил издаден електронен фиш, серия К, №3847346, с който на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП във вр. с чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП, й била наложена глоба 400 лв. за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

След връчване на електронния фиш в срока по чл.189, ал.5 от ЗДвП Л.Д.депозирала в ОД МВР – Перник декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП, в която посочила, че С.Д.М., ЕГН **********, е управлявал процесния автомобил през посочения ден и час, като е представено и копие на неговата шофьорска книжка. Въз основа на декларацията и приложения към нея документ, на основание чл.189, ал.5 ЗДвП издаденият ЕФ срещу Л.Д.бил анулиран, а срещу жалбоподателя бил издаден процесния – серия К, № 7301588.

Настоящият състав споделя изцяло възприетата от районния съд фактическа обстановка, като намира същата за кореспондираща с приобщените по делото доказателства, а последните за достатъчни, достоверни и относими към предмета на доказване по делото.

Въз основа на приетото за установено от фактическа страна районният съд приел, че деянието е правилно квалифицирано като административно нарушение по чл. 21, ал. 1  от ЗДвП, за което на извършителя му е наложено предвиденото за това нарушение в чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП административно наказание – „глоба“ в размер на 400 лв.

Съобразно чл. 218 от АПК касационната инстанция дължи произнасяне само относно наведените в жалбата касационни оплаквания, като следи служебно за валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон. Настоящият касационен състав намира, че обжалваното решение е валидно, допустимо и правилно.

При извършената проверка съдът не констатира съществени процесуални нарушения в производството по издаване на обжалвания електронен фиш. Нарушението е индивидуализирано чрез всички съставомерни обективни признаци, с което е осигурено правото на защита на наказаното лице. Ясно е посочено мястото на нарушението, както и посоката на движение на автомобила. Разрешената скорост в участъка е 50 км/ч, валидна за населено място. Ето защо съдът приема, че с обжалвания електронен фиш законосъобразно е ангажирана отговорността на касатора, като напълно споделя изложените в мотивите на обжалваното решение подробни доводи и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК препраща към тях.

В отговор на оплакванията в касационната жалба, настоящият състав отбелязва следното:

Неоснователно е възражението в касационната жалба, че е изтекла предвидената в закона давност за ангажиране на отговорността на С.М. за нарушението. Неоснователно в касационната жалба се претендира приложимост на давностните срокове в чл. 34, ал. 1 от ЗАНН за съставяне на АУАН и за електронните фишове издадени на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. За електронните фишове е приложима специалната уредба в чл. 189, ал. 4 и следващите от ЗДвП. По дефиницията в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП "Електронен фиш" е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи. Електронният  фиш безспорно не е акт за установяване на административно нарушение, поради което са различни изискванията за неговото съдържание и правилата за издаването му. Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява МПС или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител, за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш се издава по утвърден образец за цялата страна с изискване да съдържа посочване на териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на МПС, собственика, на когото е регистрирано, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Тъй като ЕФ е електронно изявление, създадено чрез административно-информационна система и не е волеизявление на физическо лице, без значение е датата и името на този, който извършва техническата дейност по разпечатването му на хартия. За разлика от ЕФ, АУАН е волеизявление на оправомощено за това длъжностно лице, с което се повдига и предявява обвинение на дадено лице за извършване на административно нарушение, поради което ЗАНН изисква задължително в АУАН да са посочени дата на съставянето му, имената и длъжността на органа, който го съставя и подписа му. За разлика от производствата, при които е съставен АУАН и издадено НП, глобата, по което се заплаща в размера определен в НП или в решението на съда по обжалването му, при ЕФ в чл. 189, ал. 9 от ЗДвП е предвидено, че глобата наложена с него се дължи в по-малък размер от наложената – в 70 на сто от нейния размер, ако се плаща в срока по ал. 8.

Аргумент за съществените различия в производството по издаване на ЕФ на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП спрямо производството по съставяне на АУАН в ЗАНН е и чл. 189, ал. 11 от ЗДвП, съгласно която влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление. Тоест последиците на влезлия в сила електронен фиш са същите, каквито са последиците на влязлото в сила НП, но ЕФ и НП не са приравнени нито по съдържание, нито по процедура на издаване. Тъй като електронния фиш по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП не е нито АУАН, нито НП, по препращането в чл. 189, ал. 14 от ЗДвП за неуредените въпроси към ЗАНН, сроковете по чл. 34 от ЗАНН за съставяне на АУАН и за издаване на НП са неприложими за електронния фиш, а са приложими по препращане в чл. 11 от ЗАНН разпоредбите за абсолютната давност в НК.

Предвид изложеното за нарушение на ЗДвП като процесното, изразяващо се в управление на МПС от С.М. на 03.08.2020г. в населено място със скорост с 37 км/час над максимално разрешената от 50 км/час, което е установено и заснето с автоматизирана система и е издаден електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител, с който е наложено административно наказание "глоба" е приложима е абсолютната давност от четири години и половина в чл. 81, ал. 3, във връзка с чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК, вр. чл. 11 от ЗАНН. От датата на нарушението 03.08.2020г. не са изминали четири години и шест месеца към датата на постановяване на Решение № 53/11.08.2023 г. на РС – Р., с което ел. фиш е потвърден, нито към настоящия момент. Поради това доводите в касационната жалба за отмяна на решението на РС-Р. и за отмяна на ел. фиш поради изтекъл давностен срок следва да бъдат отхвърлени.

По същество извършеното от касатора деяние е безспорно доказано и съдържа от обективна и субективна страна признаците на административно нарушение, изразяващо се в несъобразяване на избраната от водача на автомобила скорост с въведеното със закона ограничение. То осъществява фактическият състав на посочената в електронния фиш законова норма на чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП и е основание за реализирането на административно-наказателната отговорност, установена в същата разпоредба. Съобразявайки, че видът и размерът на приложимото наказание са определени от законодателя във фиксиран размер, то съдът приема, че наложеното наказание е правилно определено и не са налице основания за неговото изменение.

Като е достигнал до същите правни изводи първоинстанционният съд е постановил правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

По разноските:

Ответната страна не претендира присъждане на съдебни разноски, поради което такива не се присъждат.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК във вр. с чл. 63в от ЗАНН, касационен състав на Административен съд – Перник.

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 53 от 11.08.2023 г., постановено по АНД № 148/2023 г. по описа на Районен съд – Р..

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

   

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

 

   ЧЛЕНОВЕ:/п/

                      /п/