Р Е Ш Е Н И Е
№82/26.4.2021г.
гр. Ямбол
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Ямболският административен съд, в публично заседание на петнадесети април две
хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
ЧЛЕНОВЕ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ
ВАНЯ СТОЯНОВА
при секретаря Стефка Панайотова и с участието на прокурора Живко Илиев, като
разгледа докладваното от Председателя адм. д. № 44 по описа за 2021 година, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е административно и е
образувано по реда на чл. 185, ал. 2 от АПК, вр. чл. 186,
ал. 2 и чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК, по протест на М.К. – Прокурор при Районна
прокуратура, гр. Ямбол, срещу Наредба за изменение на Наредбата за определяне
на размера на местните данъци в община Ямбол, приета с Решение № XIV-5 от
26.11.2020 г. на Общински съвет – Ямбол.
В
протеста се сочи, че съгласно § 1 на Наредбата за изменение на Наредбата за
определяне размера на местните данъци в община Ямбол, чл. 16, ал. 2 се изменя,
както следва: при възмездно придобиване на имущество данъкът е в размер 3 на
сто върху оценката на прехвърляното имущество, а при замяна — върху оценката на
имуществото с по-висока стойност. В § 2 от Заключителните разпоредби към
Наредбата, приета с Решение № XIV-5/26.11.2020
г., е посочено, че същата влиза в сила от деня
на обнародването ѝ чрез разгласяването ѝ в местно печатно издание.
Видно от публикувания
на сайта на община
Ямбол актуален
текст на Наредбата, същата е в сила от 10.12.2020 г.,
с оглед на което в протеста се твърди, че така приетото изменение противоречи на нормативен акт от по-висока
степен, а
именно - на чл. 1, ал. 4 от
Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), съдържащ забрана за изменения в
приетите от общинския съвет размер и начин на определяне на местните данъци в
течение на годината.
По тези съображения се претендира цялостна отмяна на Наредбата за изменение на
Наредбата за определяне размера
на местните данъци в община Ямбол, приета с Решение № XIV-5
от 26.11.2020 г. като незаконосъобразна. Претендират се разноски.
В
изпълнение на чл. 188 от АПК оспорването е съобщено чрез обявление в „Държавен
вестник“, бр. 17 от 26.02.2021 г. (л. 54).
В съдебно
заседание вносителят на протеста се явява лично и го поддържа, като иска съдът
да отмени Наредбата за изменение на Наредбата за определяне размера на местните
данъци в община Ямбол, приета с Решение № XIV-5 от 26.11.2020 г. поради
противоречието с нормативна разпоредба от по-висока степен - чл. 1, ал. 4 от ЗМДТ, с присъждане на разноските по делото.
Ответната
страна - Общински съвет, гр. Ямбол, своевременно и редовно призована, се
представлява от М. К. - Началник отдел „Правни дейности“ в община Ямбол, която
застъпва тезата за неоснователност на подадения протест и иска отхвърлянето му.
Допълнително представя писмена защита (отговор), в която сочи подробни
съображения в подкрепа на изразеното становище, като е заявена и претенция за
разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Представителят
на Окръжна прокуратура - Ямбол пледира за основателност на протеста и иска той да
бъде уважен.
След
цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
съвкупност, ЯАС в настоящия си състав приема за установена следната фактическа
обстановка:
С
Предложение на кмета на община Ямбол с рег. № 2801-25055 от 16.11.2020 г. по описа
на община Ямбол, регистрирано на същата дата във входящия регистър на Общински
съвет - Ямбол под вх. № В-0531 (л. 20), е отправено предложение до Общинския
съвет за приемане на Наредба за изменение на Наредбата за определяне размера на
местните данъци в община Ямбол със следното съдържание: § 1: чл. 16, ал. 2 се
изменя, както следва: „при възмездно придобиване на имущество данъкът е в
размер 3 на сто върху оценката на прехвърляното имущество, а при замяна – върху
оценката на имуществото с по-висока стойност“; заключителни разпоредби: § 2:
„настоящата наредба се издава на основание чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ, чл. 21, ал. 2
от ЗМСМА, чл. 79 от АПК и е приета от Общински съвет – Ямбол с Решение № ...; §
3: „настоящата наредба влиза в сила от деня на обнародването ѝ чрез разгласяването ѝ в местно печатно
издание“. Към предложението е приложена Справка
по чл. 26, ал. 5 от ЗНА (л. 23) с рег. № 2801-24995/16.11.2020 г., за
постъпилите предложения във връзка с общественото обсъждане на Наредба за
изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци в община Ямбол,
обявено на 13.10.2020 г. с Обявление рег. № О-0388, в сила до 13.11.2020 г. (л.
18-19); в справката се съдържа отбелязване за постъпило в хода на общественото
обсъждане предложение за определяне на данъка в размер 2 % или по-нисък, в
която връзка са посочени и съображенията, поради които това предложение не е
прието, а именно: по същество няма формирани мотиви, а е изложено виждането на
лицето за необходимостта размерът на данъка да е съобразен с условията на
икономическа криза. Така внесеното от кмета на общината предложение е разгледано
на проведени заседания на постоянните комисии към ОбС
- Ямбол, както следва: на 19.11.2020 г. - ПК ОИКДОУСОС, на което комисията не приема предложението с 3 гласа „за“,
0 гласа „против“ и 4 гласа „въздържал се“ (Протокол № 22/19.11.2020 г. - л. 32-33);
впоследствие същата тази комисия е провела заседание на 26.11.2020 г., на което
приема предложението с 4 гласа „за“,
0 гласа „против“ и 2 гласа „въздържал се“ (Протокол № 23/26.11.2020 г. - л.
24); на 23.11.2020 г. - ПК ЗОРПК, на което комисията не приема предложението с 3 гласа „за“, 1 глас „против“ и 2 гласа
„въздържал се“ (Протокол № 14/23.11.2020 г. - л. 25); на 24.11.2020 г. - ПК
ТУИТЕ, на което е прието решение по т. IV от
дневния ред, гласящо „комисията се запозна с предложението и наредбата“ (Протокол
№ 19/24.11.2020 г. - л. 26); на 24.11.2020 г. - ПК ОСМД, на което комисията не приема предложението с 3 гласа „за“,
0 гласа „против“ и 2 гласа „въздържал се“ (Протокол № 13/24.11.2020 г. - л. 27);
на 23.11.2020 г. - ПК БФ, на което комисията приема предложението с 5 гласа „за“, 2 гласа „против“ и 0 гласа
„въздържал се“ (Протокол № 13/23.11.2020 г. - л. 28-29); на 19.11.2020 г. – ПК
ЗСДСИ, на което комисията приема предложението
с 3 гласа „за“, 2 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал се“ (Протокол №
13/19.11.2020 г. - л. 30); на 19.11.2020 г. – ПК КЧДКТ, на което комисията не приема предложението с 3 гласа „за“,
1 глас „против“ и 2 гласа „въздържал се“ (Протокол № 12/19.11.2020 г. - л. 31).
Впоследствие, предложението за изменение на Наредбата с горепосоченото
съдържание е внесен за обсъждане в Общински съвет – Ямбол, който със свое решение
по т. 5 от дневния ред на проведеното на 26.11.2020 г. редовно заседание, (взето с 21 гласа „за“, 7 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал
се“), на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 79 от АПК и чл.
1, ал. 2 от ЗМДТ, приема Наредба за изменение на Наредбата за определянето
размера на местните данъци на територията на община Ямбол, (приета на V
заседание на Общински съвет–Ямбол, проведено на 15.02.2008 г., изм. и доп.
VІ/13.03.2008 г., ХVІ/30.01.2009 г., ХLІІІ/24.01.2011 г., V/29.12.2011 г.,
ХVІ/19.12.2012 г., XXIX/27.12.2013 г., доп. реш. XV-2
/29.12.2016 г., изм. и доп. с Решение № ХLІ-2/31.01.2019 г., в сила от
06.02.2019 г.), със следното съдържание: „§ 1: чл. 16, ал. 2 се изменя по
следния начин: „при възмездно придобиване на имущество данъкът е в размер 3 на
сто върху оценката на прехвърляното имущество, а при замяна - върху оценката на
имуществото с по-висока стойност.“; заключителни разпоредби: § 2: „настоящата
Наредба се издава на основание чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ, чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА,
чл. 79 от АПК и е приета от Общински съвет - Ямбол с Решение № …“; § 3:
„настоящата Наредба влиза в сила от деня на обнародването ѝ чрез разгласяването ѝ
в местно печатно издание“, ведно с приложената Справка за постъпилите
предложения във връзка с общественото обсъждане на Наредба за изменение на
Наредбата за определяне размера на местните данъци в община Ямбол, обявено с
Обявление рег. № О-0388/13.10.2020 г.
При така изяснената фактическа обстановка и след
проверка на оспорения административен акт съобразно чл. 192а от АПК, съдът
прави следните правни изводи:
Протестът,
като подаден от Прокурор при Районна прокуратура-Ямбол, (осъществяващ правомощието си по чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК и
по чл. 186, ал. 2 от с.з., което не е обвързано с преклузивен
срок съгласно чл. 187, ал. 1 от АПК), и срещу
подзаконов нормативен акт по смисъла на чл. 75, ал. 1, вр.
с чл. 76, ал. 3 и чл. 79 от АПК, (подлежащ на
съдебен контрол за законосъобразност съгласно изричната разпоредба на чл. 185 от АПК), е процесуално допустим.
Разгледан
по същество, протестът е и ОСНОВАТЕЛЕН.
Наредбата за определяне размера на
местните данъци на територията на община Ямбол е издадена на основание чл. 1,
ал. 2 от ЗМДТ, приета е на V заседание на Общински съвет–Ямбол, проведено на
15.02.2008 г., последно изменена на основание чл.
21, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 79 от АПК и чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ с Решение № ХІV-5 от
26.11.2020 г., което изменение е в сила от 10.12.2020 г.; същата е действащ подзаконов нормативен акт и към настоящия момент е достъпна на интернет страницата
на общината на адрес https://yambol.bg/uploads/%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8/os/%D0%9D%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B1%D0%B8%202020/Naredba_MD_26_11_2020.pdf.
Общинският съвет като орган на местно
самоуправление на територията на община Ямбол решава самостоятелно въпросите от
местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност. По
силата на чл. 76, ал. 3 от АПК, вр. чл. 8 от ЗНА и
чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, в изпълнение на предоставените му правомощия, той е овластен да издава административни актове, сред които и
нормативни административни актове под формата на наредби, чието изменение,
съобразно разписаното в чл. 79 от АПК, се извършва с изрична
разпоредба на последващ нормативен акт, какъвто е и
настоящият случай.
Наредбата, с която е изменен текст от предходно приетата наредба, е приета при
спазване на изискванията за кворум и мнозинство, предвидени в чл. 27, ал. 2 и
ал. 3 от ЗМСМА; спазени са и специфичните правила преди внасянето за обсъждане
и приемане на измененията да бъде проведено обществено обсъждане на проекта за
изменение в съответно регламентираните срокове. С оглед на това съдът счита, че
е налице валидно приет подзаконов нормативен акт от орган с предоставена обща
компетентност по чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и специална по чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ при спазване на установената в закона
процедура.
При проверката за съответствие на
оспорената Наредба с материалния закон съдът констатира, че същата е приета в
разрез с императивната разпоредба на чл. 1, ал. 4 от ЗМДТ. Цитираната норма
забранява изменения в приетия от общинския съвет размер и начин на определяне
на местните данъци в течение на годината. Именно такъв е и настоящият случай.
Както се посочи по-горе, на редовно проведено на 26.11.2020 г. свое заседание
Общински съвет - Ямбол е приел изменения в Наредбата за определяне на размера
на местните данъци в община Ямбол, като променил съдържанието на
досегашния чл. 16, ал. 2 от подзаконовия нормативен акт. По същество
измененията се изразяват
в увеличение размера на дължимия данък при възмездно придобиване на имущество
и при замяна, като ОбС определил неговия нов размер
към максимално установения с чл. 47, ал. 2 от ЗМДТ такъв, а именно - 3 на сто
върху оценката на прехвърляното имущество, съответно - върху оценката на
имуществото с по-висока стойност. Видно от текста на действащата наредба,
достъпна на сайта на общината, приложена и в приобщената по делото преписка по
издаването ѝ, Наредбата,
приета с Решение XIV-5/26.11.2020 г., влиза в сила от деня на обнародването ѝ чрез
разгласяването ѝ в местно
печатно издание (§ 2 от Заключителните разпоредби), като в самото заглавие в
скоби е отбелязано, че последното изменение на Наредбата за определянето
размера на местните данъци на територията на община Ямбол е с Решение №
ХІV-5/26.11.2020 г. и това изменение е в сила от 10.12.2020 г. Изложеното
недвусмислено сочи на извод, че така приетото изменение касае размера на
дължимия данък за текущата 2020 г., за която вече е определен друг по-нисък
размер, което, с оглед разписаната в чл. 1, ал. 4 от ЗМДТ забрана за това, е
недопустимо. В подкрепа на този извод са и предприетите от вносителя на
предложението действия по промяна на вече влязлата в сила Наредба за изменение
– предмет на съдебен контрол в настоящото производство, който е внесъл
Предложение рег. № 2801-07768 от 14.04.2021 г. (л. 66-67) пред компетентния
орган – Общински съвет - Ямбол, с искане последният да приеме изменение и на §
2 от ЗР на действащата Наредба, гласящо, че същата влиза в сила, считано от 01.01.2021 г. В този смисъл приетото от Общински съвет - Ямбол
изменение се явява материално незаконосъобразно като противоречащо на норма от
по-висок ранг – чл. 1, ал. 4 от ЗМДТ.
По изложените съображения ЯАС в
настоящия си състав намира, че протестът е основателен и Наредбата за изменение
на Наредбата за определяне на размера на местните данъци в община Ямбол, приета
с Решение № XIV-5 от 26.11.2020 г. на Общински съвет–Ямбол, следва да бъде
отменена.
При този изход на спора и с оглед
изричното искане от вносителя на протеста, ответникът по оспорването следва да бъде
осъден да възстанови направените от Районна прокуратура – Ямбол разноски в
размер на 20 лева, представляващи заплатена такса за обнародване на оспорването
в „Държавен вестник“.
Водим от горното, ЯАС, на основание чл.
193, ал. 1 от АПК,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наредба за изменение
на Наредбата за определяне на размера на местните данъци в община Ямбол, приета
с Решение № XIV-5 от 26.11.2020 г. на Общински съвет – Ямбол.
ОСЪЖДА Общински съвет - Ямбол
да заплати в полза на Районна прокуратура-Ямбол направените по делото разноски
в размер на 20 (двадесет) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14–дневен срок от
съобщаването му.
Решението, съгласно чл. 194 от АПК, да се обнародва по начина, по който е
бил обнародван актът.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/не се чете ЧЛЕНОВЕ:1./п/не се чете
2./п/не се чете