Решение по дело №44/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 82
Дата: 26 април 2021 г. (в сила от 7 февруари 2022 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20217280700044
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 №82/26.4.2021г.

 

 

гр. Ямбол

 

 

В    ИМЕТО    НА    НАРОДА

 

 

Ямболският административен съд, в публично заседание на петнадесети април две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

         ЧЛЕНОВЕ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

     ВАНЯ СТОЯНОВА

 

 

при секретаря Стефка Панайотова и с участието на прокурора Живко Илиев, като разгледа докладваното от Председателя адм.  д. № 44 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е административно и е образувано по реда на чл. 185, ал. 2 от АПК, вр. чл. 186, ал. 2 и чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК, по протест на М.К. – Прокурор при Районна прокуратура, гр. Ямбол, срещу Наредба за изменение на Наредбата за определяне на размера на местните данъци в община Ямбол, приета с Решение № XIV-5 от 26.11.2020 г. на Общински съвет – Ямбол.

В протеста се сочи, че съгласно § 1 на Наредбата за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци в община Ямбол, чл. 16, ал. 2 се изменя, както следва: при възмездно придобиване на имущество данъкът е в размер 3 на сто върху оценката на прехвърляното имущество, а при замяна — върху оценката на имуществото с по-висока стойност. В § 2 от Заключителните разпоредби към Наредбата, приета с Решение № XIV-5/26.11.2020 г., е посочено, че същата влиза в сила от деня на обнародването ѝ чрез разгласяването ѝ в местно печатно издание. Видно от публикувания на сайта на община Ямбол актуален текст на Наредбата, същата е в сила от 10.12.2020 г., с оглед на което в протеста се твърди, че така приетото изменение противоречи на нормативен акт от по-висока степен, а именно - на чл. 1, ал. 4 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), съдържащ забрана за изменения в приетите от общинския съвет размер и начин на определяне на местните данъци в течение на годината. По тези съображения се претендира цялостна отмяна на Наредбата за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци в община Ямбол, приета с Решение № XIV-5 от 26.11.2020 г. като незаконосъобразна. Претендират се разноски.

В изпълнение на чл. 188 от АПК оспорването е съобщено чрез обявление в „Държавен вестник“, бр. 17 от 26.02.2021 г. (л. 54).

В съдебно заседание вносителят на протеста се явява лично и го поддържа, като иска съдът да отмени Наредбата за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци в община Ямбол, приета с Решение № XIV-5 от 26.11.2020 г. поради противоречието с нормативна разпоредба от по-висока степен - чл. 1, ал. 4 от ЗМДТ, с присъждане на разноските по делото.

Ответната страна - Общински съвет, гр. Ямбол, своевременно и редовно призована, се представлява от М. К. - Началник отдел „Правни дейности“ в община Ямбол, която застъпва тезата за неоснователност на подадения протест и иска отхвърлянето му. Допълнително представя писмена защита (отговор), в която сочи подробни съображения в подкрепа на изразеното становище, като е заявена и претенция за разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура - Ямбол пледира за основателност на протеста и иска той да бъде уважен.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ЯАС в настоящия си състав приема за установена следната фактическа обстановка:

С Предложение на кмета на община Ямбол с рег. № 2801-25055 от 16.11.2020 г. по описа на община Ямбол, регистрирано на същата дата във входящия регистър на Общински съвет - Ямбол под вх. № В-0531 (л. 20), е отправено предложение до Общинския съвет за приемане на Наредба за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци в община Ямбол със следното съдържание: § 1: чл. 16, ал. 2 се изменя, както следва: „при възмездно придобиване на имущество данъкът е в размер 3 на сто върху оценката на прехвърляното имущество, а при замяна – върху оценката на имуществото с по-висока стойност“; заключителни разпоредби: § 2: „настоящата наредба се издава на основание чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ, чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 79 от АПК и е приета от Общински съвет – Ямбол с Решение № ...; § 3: „настоящата наредба влиза в сила от деня на обнародването ѝ чрез разгласяването ѝ в местно печатно издание“. Към предложението е приложена Справка по чл. 26, ал. 5 от ЗНА (л. 23) с рег. № 2801-24995/16.11.2020 г., за постъпилите предложения във връзка с общественото обсъждане на Наредба за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци в община Ямбол, обявено на 13.10.2020 г. с Обявление рег. № О-0388, в сила до 13.11.2020 г. (л. 18-19); в справката се съдържа отбелязване за постъпило в хода на общественото обсъждане предложение за определяне на данъка в размер 2 % или по-нисък, в която връзка са посочени и съображенията, поради които това предложение не е прието, а именно: по същество няма формирани мотиви, а е изложено виждането на лицето за необходимостта размерът на данъка да е съобразен с условията на икономическа криза. Така внесеното от кмета на общината предложение е разгледано на проведени заседания на постоянните комисии към ОбС - Ямбол, както следва: на 19.11.2020 г. - ПК ОИКДОУСОС, на което комисията не приема предложението с 3 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 4 гласа „въздържал се“ (Протокол № 22/19.11.2020 г. - л. 32-33); впоследствие същата тази комисия е провела заседание на 26.11.2020 г., на което приема предложението с 4 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 2 гласа „въздържал се“ (Протокол № 23/26.11.2020 г. - л. 24); на 23.11.2020 г. - ПК ЗОРПК, на което комисията не приема предложението с 3 гласа „за“, 1 глас „против“ и 2 гласа „въздържал се“ (Протокол № 14/23.11.2020 г. - л. 25); на 24.11.2020 г. - ПК ТУИТЕ, на което е прието решение по т. IV от дневния ред, гласящо „комисията се запозна с предложението и наредбата“ (Протокол № 19/24.11.2020 г. - л. 26); на 24.11.2020 г. - ПК ОСМД, на което комисията не приема предложението с 3 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 2 гласа „въздържал се“ (Протокол № 13/24.11.2020 г. - л. 27); на 23.11.2020 г. - ПК БФ, на което комисията приема предложението с 5 гласа „за“, 2 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал се“ (Протокол № 13/23.11.2020 г. - л. 28-29); на 19.11.2020 г. – ПК ЗСДСИ, на което комисията приема предложението с 3 гласа „за“, 2 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал се“ (Протокол № 13/19.11.2020 г. - л. 30); на 19.11.2020 г. – ПК КЧДКТ, на което комисията не приема предложението с 3 гласа „за“, 1 глас „против“ и 2 гласа „въздържал се“ (Протокол № 12/19.11.2020 г. - л. 31). Впоследствие, предложението за изменение на Наредбата с горепосоченото съдържание е внесен за обсъждане в Общински съвет – Ямбол, който със свое решение по т. 5 от дневния ред на проведеното на 26.11.2020 г. редовно заседание, (взето с 21 гласа „за“, 7 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал се“), на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 79 от АПК и чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ, приема Наредба за изменение на Наредбата за определянето размера на местните данъци на територията на община Ямбол, (приета на V заседание на Общински съвет–Ямбол, проведено на 15.02.2008 г., изм. и доп. VІ/13.03.2008 г., ХVІ/30.01.2009 г., ХLІІІ/24.01.2011 г., V/29.12.2011 г., ХVІ/19.12.2012 г., XXIX/27.12.2013 г., доп. реш. XV-2 /29.12.2016 г., изм. и доп. с Решение № ХLІ-2/31.01.2019 г., в сила от 06.02.2019 г.), със следното съдържание: „§ 1: чл. 16, ал. 2 се изменя по следния начин: „при възмездно придобиване на имущество данъкът е в размер 3 на сто върху оценката на прехвърляното имущество, а при замяна - върху оценката на имуществото с по-висока стойност.“; заключителни разпоредби: § 2: „настоящата Наредба се издава на основание чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ, чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 79 от АПК и е приета от Общински съвет - Ямбол с Решение № …“; § 3: „настоящата Наредба влиза в сила от деня на обнародването ѝ чрез разгласяването ѝ в местно печатно издание“, ведно с приложената Справка за постъпилите предложения във връзка с общественото обсъждане на Наредба за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци в община Ямбол, обявено с Обявление рег. № О-0388/13.10.2020 г.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорения административен акт съобразно чл. 192а от АПК, съдът прави следните правни изводи:

Протестът, като подаден от Прокурор при Районна прокуратура-Ямбол, (осъществяващ правомощието си по чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК и по чл. 186, ал. 2 от с.з., което не е обвързано с преклузивен срок съгласно чл. 187, ал. 1 от АПК), и срещу подзаконов нормативен акт по смисъла на чл. 75, ал. 1, вр. с чл. 76, ал. 3 и чл. 79 от АПК, (подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност съгласно изричната разпоредба на чл. 185 от АПК), е процесуално допустим.

Разгледан по същество, протестът е и ОСНОВАТЕЛЕН.

Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Ямбол е издадена на основание чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ, приета е на V заседание на Общински съвет–Ямбол, проведено на 15.02.2008 г., последно изменена на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 79 от АПК и чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ с Решение № ХІV-5 от 26.11.2020 г., което изменение е в сила от 10.12.2020 г.; същата е действащ подзаконов нормативен акт и към настоящия момент е достъпна на интернет страницата на общината на адрес https://yambol.bg/uploads/%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8/os/%D0%9D%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B1%D0%B8%202020/Naredba_MD_26_11_2020.pdf.

Общинският съвет като орган на местно самоуправление на територията на община Ямбол решава самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност. По силата на чл. 76, ал. 3 от АПК, вр. чл. 8 от ЗНА и чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, в изпълнение на предоставените му правомощия, той е овластен да издава административни актове, сред които и нормативни административни актове под формата на наредби, чието изменение, съобразно разписаното в чл. 79 от АПК, се извършва с изрична разпоредба на последващ нормативен акт, какъвто е и настоящият случай. Наредбата, с която е изменен текст от предходно приетата наредба, е приета при спазване на изискванията за кворум и мнозинство, предвидени в чл. 27, ал. 2 и ал. 3 от ЗМСМА; спазени са и специфичните правила преди внасянето за обсъждане и приемане на измененията да бъде проведено обществено обсъждане на проекта за изменение в съответно регламентираните срокове. С оглед на това съдът счита, че е налице валидно приет подзаконов нормативен акт от орган с предоставена обща компетентност по чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и специална по чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ при спазване на установената в закона процедура.

При проверката за съответствие на оспорената Наредба с материалния закон съдът констатира, че същата е приета в разрез с императивната разпоредба на чл. 1, ал. 4 от ЗМДТ. Цитираната норма забранява изменения в приетия от общинския съвет размер и начин на определяне на местните данъци в течение на годината. Именно такъв е и настоящият случай. Както се посочи по-горе, на редовно проведено на 26.11.2020 г. свое заседание Общински съвет - Ямбол е приел изменения в Наредбата за определяне на размера на местните данъци в община Ямбол, като променил съдържанието на досегашния чл. 16, ал. 2 от подзаконовия нормативен акт. По същество измененията се изразяват в увеличение размера на дължимия данък при възмездно придобиване на имущество и при замяна, като ОбС определил неговия нов размер към максимално установения с чл. 47, ал. 2 от ЗМДТ такъв, а именно - 3 на сто върху оценката на прехвърляното имущество, съответно - върху оценката на имуществото с по-висока стойност. Видно от текста на действащата наредба, достъпна на сайта на общината, приложена и в приобщената по делото преписка по издаването ѝ, Наредбата, приета с Решение XIV-5/26.11.2020 г., влиза в сила от деня на обнародването ѝ чрез разгласяването ѝ в местно печатно издание (§ 2 от Заключителните разпоредби), като в самото заглавие в скоби е отбелязано, че последното изменение на Наредбата за определянето размера на местните данъци на територията на община Ямбол е с Решение № ХІV-5/26.11.2020 г. и това изменение е в сила от 10.12.2020 г. Изложеното недвусмислено сочи на извод, че така приетото изменение касае размера на дължимия данък за текущата 2020 г., за която вече е определен друг по-нисък размер, което, с оглед разписаната в чл. 1, ал. 4 от ЗМДТ забрана за това, е недопустимо. В подкрепа на този извод са и предприетите от вносителя на предложението действия по промяна на вече влязлата в сила Наредба за изменение – предмет на съдебен контрол в настоящото производство, който е внесъл Предложение рег. № 2801-07768 от 14.04.2021 г. (л. 66-67) пред компетентния орган – Общински съвет - Ямбол, с искане последният да приеме изменение и на § 2 от ЗР на действащата Наредба, гласящо, че същата влиза в сила, считано от 01.01.2021 г. В този смисъл приетото от Общински съвет - Ямбол изменение се явява материално незаконосъобразно като противоречащо на норма от по-висок ранг – чл. 1, ал. 4 от ЗМДТ.

 

По изложените съображения ЯАС в настоящия си състав намира, че протестът е основателен и Наредбата за изменение на Наредбата за определяне на размера на местните данъци в община Ямбол, приета с Решение № XIV-5 от 26.11.2020 г. на Общински съвет–Ямбол, следва да бъде отменена.

При този изход на спора и с оглед изричното искане от вносителя на протеста, ответникът по оспорването следва да бъде осъден да възстанови направените от Районна прокуратура – Ямбол разноски в размер на 20 лева, представляващи заплатена такса за обнародване на оспорването в „Държавен вестник“.

 

Водим от горното, ЯАС, на основание чл. 193, ал. 1 от АПК,

 

 

Р   Е   Ш   И   :

 

 

ОТМЕНЯ Наредба за изменение на Наредбата за определяне на размера на местните данъци в община Ямбол, приета с Решение № XIV-5 от 26.11.2020 г. на Общински съвет – Ямбол.

ОСЪЖДА Общински съвет - Ямбол да заплати в полза на Районна прокуратура-Ямбол направените по делото разноски в размер на 20 (двадесет) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14–дневен срок от съобщаването му.

 

Решението, съгласно чл. 194 от АПК, да се обнародва по начина, по който е бил обнародван актът.

 

 

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/не се чете                                         ЧЛЕНОВЕ:1./п/не се чете      

                                                                                                                2./п/не се чете