Решение по дело №480/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 ноември 2020 г. (в сила от 3 ноември 2020 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20207160700480
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 477

Гр. Перник, 03.11.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на осми октомври две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                               СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

         При секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА, като разгледа административно дело № 480/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 211 от ЗМВР.

         Образувано е по жалба, подадена от М.В.П., ЕГН **********, със съдебен адрес: ***, офис 3 против Заповед № 313з-1298/13.07.2020 г., издадена от Директора на ОДМВР – Перник, с която на основание чл. 194, ал. 2, т. 2, във вр. с чл. 197, ал. 1, т. 2, във вр. с чл. 199, ал. 1, т. 5, пр. 1 и ал. 2, във вр. с чл. 204, т. 3 от ЗМВР на жалбоподателя, в качеството му на полицейски инспектор в група „Териториална полиция“ в сектор „Охранителна полиция“ към „Първо районно управление“, е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от четири месеца, считано от датата на връчване на заповедта.

         В жалбата са наведени съображения за незаконосъобразност на оспорения акт. Твърди се, че е налице съществено нарушение на процесуалните правила, изразяващо се в несъответствие между описаната фактическа обстановка и дадената правна квалификация. Сочи се, че наложеното дисциплинарно наказание е несъразмерно с нарушението. Излагат се доводи за противоречие на издадената заповед с целта на закона. Искането към съда е да я отмени и да присъди направените съдебни разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез пълномощника си – адв. И.М., поддържа жалбата. Моли съда да отмени оспорената заповед и да присъди сторените разноски.

В проведеното съдебно заседание ответникът - Директор на Областна дирекция - Перник на Министерство на вътрешните работи, редовно призован не е представляван.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

 

Жалбоподателят е назначен за първи път на работа в системата на МВР със заповед рег. № К-10735/04.11.2011 г. като стажант при ОДМВР. Към момента на провеждане на дисциплинарното производство е заемал длъжност полицейски инспектор VІ степен в група „Териториална полиция“, сектор „Охранителна полиция“ към Първо районно управление – Перник при ОДМВР – Перник, на която е назначен със заповед № 8121К-4953/12.02.2019 г. Награждаван е с „Писмена похвала“ през 2016 г., 2017 г. и 2018 г. Не са му налагани дисциплинарни наказания.

С доклад рег. № 4575р-797/24.03.2020 г.  относно извършване на проверки по изнесени данни в ДЗ рег. № 3286р-533/06.01.2020 г. и писма рег. № 3286р-4971/30.01.2020 г., № 3286р-5612/03.02.2020 г. и № 3286р-5955/05.02.2020 г. на ГДНП за неправомерни действия на държавни служители от СДВР и ОДМВР във връзка с допуснати нарушения на ЗДвП е уведомен министъра на вътрешните работи и е направено предложение директорите на СДВР/ОДМВР да предприемат конкретни действия, с които да прекратят практиката по неправомерно издаване на глоби с фиш.

С докладна записка рег. № 313р-4957/15.04.2020 г. началникът на отдел „ОП“ при ОДМВР Перник е уведомил директора, относно постъпил доклад на дирекция „Инспекторат“ МВР за извършени неправомерни действия на служители на ОДМВР Перник и е предложил да бъде проведено дисциплинарно производство, като се назначи комисия, която изясни постъпилите данни и установи извършителите на дисциплинарните нарушения.

Със заповед № 313з-745/16.04.2020 г. директорът на ОДМВР Перник е назначил комисия в поименен състав/В.Д.В. – началник отдел ОП, М.Б.М.– началник група ООР и ТП в сектор ООР и ТП към отдел „ОП“, А.К.Р.– началник група АНДОВПТПИАД, в сектор „ПП“ към отдел „ОП“, К.С.К.– полицейски инспектор в сектор ООР и ТП към отдел „ОП“/, която да извърши пълна и задълбочена проверка на обстоятелствата, изнесени в доклад на дирекция „Инспекторат“ МВР с № 4574р-797/24.03.2020 г. и да изготви писмена справка, която да бъде докладвана до 15.05.2020 г.

С предложение УРИ 313р-6033/12.05.2020 г. председателят на назначената по – горе комисия е уведомил директора на ОДМВР Перник, че определеният срок следва да бъде продължен до 29.05.2020 година. С резолюция на директора от 13.05.2020 година срокът е продължен.

С обяснение № 313р-5928/11.05.2020 г., дадено в хода на проверката, жалбоподателят е заявил, че не си спомня при какви обстоятелства са съставени фишове серия Н № 525692, серия Н 525691, серия Н 525690, серия Н 525689, всички от 19.07.2019 г. и не може да посочи от кого са въведени в системата АИН – АНД.

Със справка рег. № 313р-6780/28.05.2020 г., в т. 3 назначената комисия е посочила, че инспектор М.В.П. – полицейски инспектор в група ТП, сектор ОП – Първо районно управление при ОДМВР - Перник е издала фишове за налагане на глоба, както следва: Н 525689/19.07.2019 г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак Б2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 1 от ЗДвП в размер на 20 лв. ; Н 525690/19.07.2019 г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак Б2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 1 от ЗДвП в размер на 20 лв.; Н 525691/19.07.2019 г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак Б2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 1 от ЗДвП в размер на 20 лв.; Н 525692/19.07.2019 г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак Б2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 1 от ЗДвП в размер на 20 лв. Констатирано е, че за всички нарушения е приложена несъответстваща административно-наказателна разпоредба, като е нарушена и разпоредбата на чл. 186, ал. 1 от ЗДвП. Посочено е,  че фишовете са въведени АИС АНД от лице, различни от издателя им.

Комисията е предложила на служителят М.В.П. да бъде наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от 3 до 6 месеца, поради пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност на основание чл. 199, т. 5 от ЗМВР, във вр. с чл. 12, ал. 1 от Инструкция № 8121з-823/05.11.2014 г. Жалбоподателят се е запознал с изготвената справка на 08.06.2020 г. в 19.05 ч., което е отбелязано собственоръчно.

С покана за даване на писмени обяснения рег. № 313р-8336/01.07.2020 г. директорът на ОДМВР Перник е поканил М.П. в срок до 24 часа да даде писмени обяснения. В поканата е извършено отразяване, че е връчена на 02.07.2020 година, в 09.30 часа.

С протокол рег. № 313р-8640/06.07.2020 г., след проверка в информационната система на МВР – ЦАИСДО, е констатирано, че жалбоподателят не е дал обяснения в определения срок.

         При тези данни и на основание чл. 194, ал. 2, т. 2, чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 199, ал. 1, т. 5, предл. първо и ал. 2 и чл. 204, т. 3 от ЗМВР на М.В.П., в качеството му на полицейски инспектор в група „Териториална полиция“ в сектор „Охранителна полиция“ към „Първо районно управление“, е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от четири месеца, считано от датата на връчване на заповедта, за това че е съставила фишове, както следва: Н 525689/19.07.2019 г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак Б2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 1 от ЗДвП в размер на 20 лв. ; Н 525690/19.07.2019 г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак Б2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 1 от ЗДвП в размер на 20 лв.; Н 525691/19.07.2019 г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак Б2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 1 от ЗДвП в размер на 20 лв.; Н 525692/19.07.2019 г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак Б2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 1 от ЗДвП в размер на 20 лв., като със всеки от тях е приложил санкционна норма, която не е съответна на описаното административно нарушение. Прието е, че това е довело до неправилно въвеждане на данните по съставените фишове в АИС АНД, като посочената като нарушена правна норма на чл. 6, ал. 1 от ЗДвП е обвързана с нарушение на пътен знак Б2, за което съгласно чл. 6, ал. 1, т. 8 от Наредба № Із-2539/17.12.2012 г. се отнемат 8 контролни точки и по аргумент от чл. 186, ал. 1 от ЗДвП не може да бъде наложена глоба с фиш.

Дисциплинарно наказващият орган е приел, че описаните деяния представляват пропуск в изучаването на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност по контрол на пътното движение, с което жалбоподателят е нарушила задължението си, произтичащо от длъжностната му характеристика, утвърдена със заповед № 3286р-19674/12.11.2015 г. за познаване на ЗМВР и нормативната уредба, дейността и функциите на полицията, както и да познава основите на наказателното и административното право, както и системата от наказателни и административни мерки за въздействие върху правонарушителите, прилагани от органите на полицията, както и на чл. 12, ал. 1 от Инструкция № 8121з-823/05.11.2014 г. за организация на дейността в МВР по териториалното обслужване на населението, съгласно който има задължение да познава нормативната уредба, свързана с осъществяването на контрол по ЗДвП. Нарушението е квалифицирано по чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР – неизпълнение на служебните задължения.

Заповедта е връчена лично на инспектор М.П. на 20.07.2020 г. Срещу нея е подадена жалба вх. № 2167/28.07.2020 г.

В хода на съдебното оспорване  страните не са ангажирали други доказателства и не е установена фактическа обстановка, различна от приетата от дисциплинарно-наказващия орган. Съдът изцяло възприема направените от последния фактически констатации.

При така установените факти, настоящият състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице по чл.  147, ал. 1 от АПК, чиито законни права и интереси са засегнати от оспорения акт, против заповед, подлежаща на основание чл. 211 от ЗМВР на пряк съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган.  Съгласно чл. 204, т. 3 от ЗМВР дисциплинарните наказания по чл. 197 от ЗМВР на служителите, заемащи изпълнителски длъжности се налагат от ръководителя на структурата по чл. 37. В настоящия случай дисциплинарно наказание е по чл. 197, ал. 1, т. 2 от ЗМВР – „Писмено предупреждение“ и е наложено на лице, заемащо длъжност „полицейски инспектор“ група „ТП“, сектор „ОП“ към Първо РУ – Перник при ОДМВР – Перник, която съгласно Класификатора на длъжностите в МВР за служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и 3 и ал. 3 ЗМВР, утвърден със заповед № 8121з-140 от 24.01.2017 г., е изпълнителска длъжност. Затова компетентен да издаде заповедта по чл. 204 от ЗМВР е директорът на ОДМВР – Перник. Това е и издателят на оспорения административен акт, поради което същият отговаря на изискването за материална и териториална компетентност. Обективиран е в изискуемата съгласно чл. 204 от ЗМВР писмена форма и е с реквизити и съдържание, посочени в чл. 210, ал. 1 от ЗМВР. Индивидуализирани са извършителят, мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено дисциплинарното нарушение и е посочена правната му квалификация. Обсъдени са доказателствата, въз основа на които е установена фактическата обстановка. Индивидуализирано е дисциплинарното наказание и основанието за налагането му. Конкретизиран е органът и срокът за обжалване.

Дисциплинарната отговорност е реализирана в сроковете по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР. С оглед датата на установяване на нарушението – справка рег. № 313р-6780/28.05.2020 г. и неговото извършване на 19.07.2019 г., оспорената заповед е издадена не по – късно от два месеца от откриването му и не по – късно от една година от извършването му.

Спазен е редът на дисциплинарното производство, уреден в             чл. 205 и следващите от ЗМВР. Въз основа на констатации в доклад рег. № 4575р-797/24.03.2020 г., със заповед № 313з-745/16.04.2020 г. на директора на ОДМВР – Перник на основание чл. 205, ал. 2 от ЗМВР е назначена проверка за изясняване на постъпилите данни и установяване на извършителя на дисциплинарното нарушение, като е определена комисия, която да я извърши. Констатациите на последната са обективирани в справка рег. № 313р-6780/28.05.2020 г. и е предложено на дисциплинарно наказващият орган да наложи на жалбоподателя дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“. В съответствие с чл. 206, ал. 1 от ЗМВР дисциплинарно наказващият орган е дал възможност на привлечения към дисциплинарна отговорност служител да изложи обяснения. Такива не са постъпили в определения срок.

С оглед горното, настоящият състав счита, че са спазени правилата за провеждане на дисциплинарното производство и не е налице нарушение по чл. 146, т. 3 от АПК, представляващо основание за отмяна на заповедта, с която то е приключило. Затова следва да бъде извършена преценка за съответствието и с материалния закона и неговата цел.

Оспореният административен акт е издаден на основание чл. 194, ал. 2, т. 2, във вр. с чл. 199, ал. 1, т. 5, предл. първо от ЗМВР – за неизпълнение на служебните задължения, в хипотезата на пропуски в изучаването на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност. Като неизпълнено е посочено задължението, следващо от типовата длъжностна характеристика за длъжността полицейски инспектор, за познаване на ЗМВР и нормативната уредба, дейността и функциите на полицията, както и за познаване на основите на наказателното и административното право, както и системата от наказателни и административни мерки за въздействие върху правонарушителите, прилагани от органите на полицията, както и това регламентирано в чл. 12, ал. 1 от Инструкция № 8121з-823/05.11.2014 г., според който полицейските и младши полицейските инспектори осъществяват контрол по безопасността на движението по пътищата съгласно правомощията им по Закона за движение по пътищата и регламентирания в МВР ред.

         Настоящият състав намира, че деянията, извършени от М.В.П. и послужили като основание за ангажиране на дисциплинарната му отговорност, не представляват неизпълнение на задълженията, следващи от посочените правни норми. Те се изразяват в съставяне на фишове: серия Н № 525689/19.07.2019 г., серия Н № 525690/19.07.2019 г., серия Н № 525691/19.07.2019 г., серия Н № 525692/19.07.2019 г., с всеки от които е приложил неправилна санкционна норма по чл. 183, ал. 2, т. 1 от ЗДвП и е наложил глоба размер на 20 лв., като е нарушена и нормата на чл. 186, ал. 1 от ЗДвП, тъй като за нарушението по чл. 6, ал. 1 от ЗДвП на основание чл. 6, ал. 1, т. 8 от Наредба № Із-2539/17.12.2012 г. се отнемат 8 контролни точки и съответно не може да бъде наложена глоба с фиш.

От така описаното по не може да се направи извод, че дисциплинарно-наказаният полицейски инспектор е нарушил следващото  се от длъжностната му характеристика задължение - да познава ЗМВР или нормативната уредба, дейността и функциите на полицията. Издаването на фиш по реда на чл. 186 от ЗДвП, във вр. с чл. 39, ал. 2а от ЗАНН е административно-наказателна дейност, която се регламентира от разпоредбите на ЗДвП и ЗАНН. Евентуалните пропуски в осъществяването и не представляват непознаване на нормите на ЗМВР, нито на нормативната уредба, дейността и функциите на полицията. Съгласно чл. 1 от ЗМВР предмет на правна уредба с него са принципите, функциите, дейностите, управлението и устройството на Министерството на вътрешните работи и статута на служителите в него. Той не съдържа норми регулиращи административно-наказателната дейност, извършвана от МВР на основание чл. 6, ал. 1, т. 9 от ЗМВР. Затова деянията на жалбоподателя не представляват неизпълнение на посочените служебни задължения.

Те не са и нарушение на чл. 12, ал. 1 от   Инструкция № 8121з-823/05.11.2014 г. Цитираната норма предвижда, че полицейските и младши полицейските инспектори осъществяват контрол по безопасността на движението по пътищата съгласно правомощията им по Закона за движение по пътищата и регламентирания в МВР ред. Съгласно чл. 31, т. 1 от ЗМВР една от формите на административно-наказателна дейност, осъществявана от органите на МВР е установяването на административни нарушения и налагането на административни наказания. Съгласно чл. 186, ал. 1, изр. 1-во от ЗДвП тя може да бъде реализирана чрез налагане на глоба в минималния размер, или в размера, посочен в административно-наказателната разпоредба за съответното нарушение, на мястото на нарушението, чрез издаване на фиш, когато нарушението е установено в момента на извършването му и за него не е предвидено наказание лишаване от право да управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки. Квалифицираното като дисциплинарно нарушение деяние е осъществено в изпълнение на посочените разпоредби и съобразно предвиденото в тях. В качеството си на полицейски инспектор, жалбоподателят е осъществил контрол по безопасността на движението по пътищата и при констатиране на нарушения по ЗДвП е санкционирал нарушителите им с глоби, наложени с фиш на основание чл. 186, ал. 1 от ЗДвП. Няма основание да се приеме, че с тези си действия той е нарушила нормата на чл. 12, ал. 1 от Инструкция № 8121з-823/05.11.2014 г. Това би било сторено, ако при констатирано нарушение по ЗДвП не са предприети действия по реализиране на административно-наказателна отговорност на нарушителя. В случая не се твърди осъществяването на такова деяние. Затова издаването на фиш за налагане на глоба, дори и с него да е приложена неправилна санкционна норма не съставлява неизпълнение на задължението, произтичащо от чл. 12, ал. 1 от Инструкция № 8121з-823/05.11.2014 г.

От изложеното следва, че е налице несъответствие между установените в дисциплинарното производство факти и правния извод на дисциплинарно-наказващия орган за квалифицирането им като неизпълнение на задълженията, произтичащи от длъжностната характеристика за длъжността полицейски инспектор и от чл. 12, ал. 1 от Инструкция № 8121з-823/05.11.2014 г. Това е достатъчно основание за незаконосъобразност на оспорената заповед, поради неправилно приложение на материалния закон и нейната отмяна.

За пълнота следва да се отбележи, че квалифицирането на деянията на жалбоподателя, като дисциплинарно нарушение по чл. 199, ал. 1, т. 5 от ЗМВР, не следва пряко от установените факти, а е резултат от направен от дисциплинарно-наказващия орган извод за допуснато от него неправилно приложение на материално правна норма при изпълнение на административно-наказателна дейност – налагане на глоба с фиш. Административно-наказателната дейност, осъществявана от органите на МВР по естеството си е правораздавателна дейност. Тя приключва с правораздавателен акт, в случая – фиш за налагане на глоба, чрез който е разрешен правен спор, възникнал по повод на извършено административно нарушение, при спазване на състезателно производство в условията на независимост и самостоятелност на решаването. Контролът за законосъобразност на така извършената дейност, включващ и преценката за правилната квалификация на нарушението и санкционирането на извършителя му с предвиденото в закона административно наказание, може да бъде осъществен само по реда и от органите, предвидени в закона. В случая правораздавателните актове, които е издал жалбоподателя и във връзка, с които е прието, че е извършил дисциплинарно нарушение, са фишове по чл. 186, ал. 1 от ЗДвП, във вр. с чл. 39, ал. 2а от ЗАНН. Те влизат в сила от момента на връчването им на нарушителя, с което се удостоверява, че последният е съгласен с констатацията на административно-наказващия орган за извършването на административно нарушение и с наложеното му за него наказание. Влезлите в сила фишове не подлежат на обжалване и представляват стабилни правораздавателни актове. Осъщественото с тях приложение на закона не може да бъде проверявано нито по съдебен ред, нито по друг начин. С провомощия за проверката им за законосъобразност не разполага и дисциплинарно-наказващия орган. Затова направеният в настоящия случай извод от последния, че жалбоподателят, с издадените от него фишове е приложил неправилно закона, не обуславя основание за търсена на дисциплинарна отговорност от същия за неизпълнение на задължението и да изучава разпоредбите, регламентиращи служебната и дейност.

Предвид изложеното, настоящият състав намира, че извършените от М.В.П. деяния, не представляват дисциплинарно нарушение. Затова заповедта, с която за тях и е наложено дисциплинарно наказание е издадена без да е налице предвиденото в закона основание. Същата е материално незаконосъобразна и като такава на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 211 от ЗМВР следва да бъде отменена.

С оглед изхода от спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените от него разноски – 10 лв. – заплатена държавна такса и 400 лв. – заплатено адвокатско възнаграждение.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

         ОТМЕНЯ Заповед № 313з-1298/13.07.2020 г., издадена от Директора на ОДМВР – Перник, с която на основание чл. 194, ал. 2, т. 2, във вр. с чл. 197, ал. 1, т. 2, във вр. с чл. 199, ал. 1, т. 5, пр. 1 и ал. 2, във вр. с чл. 204, т. 3 от ЗМВР на М.В.П., ЕГН **********, със съдебен адрес: ***, офис 3 - полицейски инспектор в група „Териториална полиция“ в сектор „Охранителна полиция“ към „Първо районно управление“, е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от четири месеца, считано от датата на връчване на заповедта, като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Областна дирекция – Перник на Министерство вътрешните работи, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. „Самоков“ № 1 да заплати на М.В.П., ЕГН **********, със съдебен адрес: ***, офис 3 сумата от 410 лв. /четиристотин и десет лева/, представляваща съдебни разноски.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно обжалване на основание              чл. 211, изр. трето от ЗМВР.

 

 

СЪДИЯ:/п/