РЕШЕНИЕ
№ 1061
Враца, 03.06.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Враца - IV състав, в съдебно заседание на четиринадесети май две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Председател: | МИГЛЕНА РАДЕНКОВА |
Членове: | ТАТЯНА КОЦЕВА НЕДЕЛИН ЙОРДАНОВ |
При секретар ДАНИЕЛА МОНОВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВИКТОРОВ ВЪТОВ като разгледа докладваното от съдия НЕДЕЛИН ЙОРДАНОВ канд № 20247080700164 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН. Образувано по касационна жалба на „Н.Т.“ ЕООД ***,ЕИК **, представлявано от * И.П.Н., депозирана чрез * П.И. против решение №14/17.01.2024г., постановено по АНД №1070/2023г. на Районен съд Враца, с което е изменено НП № 06-2300111/27.09.2023г., издадено от Директора на Дирекция “Инспекция по труда“-Враца, с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева, като същата е намалена в размер на 1500 лева. С касационната жалба се навеждат доводи за постановяване на решението при неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Иска се отмяна на решението и постановяване на друго, с което да се отмени издаденото НП. Касаторът в с.з. се представлява от * Е.И.. Моли за решение, с което да се отмени решението на РС-Враца и се постанови друго по съществото на спора, като се отмени атакуваното НП. Ответникът - Директор на Дирекция “ИТ”-Враца в с.з. се представлява от **. М.К., която оспорва изцяло касационната жалба и моли за решение, с което се остави в сила оспореното решение на РС-Враца, като правилно, обосновано и законосъобразно. Претендира се юрисконсултско възнаграждение и се оспорва възнаграждението на процесуалния представител на касатора. Представена е и писмена защита с изложени съображения по съществото на спора. Представителят на Окръжна прокуратура-Враца, прокурор В.Вътов дава заключение за допустимост, но неоснователност на жалбата. Решението счита за правилно, като моли да бъде оставено в сила. Развива аргументи, че контролният орган разполага с правомощия да дава предписания и законът е издигнал в нарушение тяхното неизпълнение. Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното: Касационната жалба е подадена от надлежната страна в съответствие с установения срок по чл.211, ал.1 от АПК и срещу акт подлежащ на обжалване и същата е процесуално допустима. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА. С обжалваното решение №14/17.01.2024г., постановено по АНД №1070/2023г. на Районен съд Враца, е изменено НП № 06-2300111/27.09.2023г., издадено от Директора на Дирекция “Инспекция по труда“- Враца, с което на „Н.Т.“ ЕООД ***, ЕИК **, в качеството на юридическо лице – работодател по см. на §1,т.1 от ДР на КТ е наложена на основание чл.415, ал.1 КТ имуществена санкция в размер на 2 000 лева за извършено нарушение на чл.415, ал.1 от КТ, като размера на наложената санкция е намален на 1500 лева. За да постанови този резултат въззивния съд в решението е приел, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, не са допуснати процесуални нарушения, водещи до отмяна на НП. По съществото на спора е прието, че касаторът е осъществил състава на адм.нарушение по чл.415,ал.1 от КТ, за което му е наложено адм.наказание, изразяващо се в неизпълнение на принудителна административна мярка, приложена от контролен орган по спазване на трудовото законодателство. Счел е, че не е налице маловажност на случая по чл.415в от КТ, тъй като липсват доказателства нарушението да е отстранено веднага след констатирането му. Прието е, че наложеното наказание в размер на 2000 лева е завишено и е изменено, чрез намаляването му в размер на 1500 лева, което наказание според въззивния съд е справедливо и ще окаже своята превантивна роля. При разглеждане на делото въззивния съд е събрал необходимите за правилното му изясняване писмени и гласни доказателства. В резултат на техния задълбочен анализ е достигнал до направените от него правни изводи, които са обосновани и законосъобразни и изцяло се споделят от настоящия съдебен състав. Нарушението, за което дружеството е санкционирано, се изразява в неизпълнение на предписание №2 на контролен орган, дадено с протокол за извършена проверка № ПР 2315724/18.05.2023г., касаещо изплащане на начислено обезщетение за неизползван платен годишен отпуск по ведомост на работника Х.К., като е посочен периода, за който се дължи и размера от 6 работни дни. Уточнено е, че предписанието е със срок на изпълнение 01.06.2023г. От данните по делото е видно и е доказано по безспорен начин, че от страна на дружеството - касатор към датата на последващата проверка 31.08.2023г. не е изпълнено дадено задължително предписание на контролен орган с протокол за извършена проверка № ПР 2315724/18.05.2023г., връчен на дружеството на същата дата и със срок на изпълнение 01.06.2023г., поради което правилно с издаденото НП е ангажирана административно наказателната отговорност на дружеството по чл.415, ал.1 КТ. По делото няма данни протоколът за извършена проверка, с който е дадено задължителното предписание да е обжалван по реда на чл.405 от   КТ, както и такива това предписание да е отменено, поради което същото е влязло в законна сила, като е породило за работодателя, описаното в него задължение. Няма данни в срока за изпълнение да е искано и удължаване на срока за изпълнение на даденото предписание от страна на дружеството, поради което също е подлежало на изпълнение. Придобило е задължителност за неговия адресат и неизпълнението му е обявено от закона за наказуемо с административно наказание, съгласно нормата на чл.415,ал.1 КТ, както е приел и РС в своето решение. Възраженията на касатора, развити в касационната жалба, за недопустимост ответника по жалбата да се меси в съществуващ трудов спор, с оглед липсата на доброволно плащане на дължимо по трудово правоотношение обезщетение, са неоснователни. Съгласно разпоредбата на чл.404, ал.1, т.12 от КТ контролните органи на Дирекция"Инспекция по труда" са компетентни да дават предписания за преустановяване на нарушенията на трудовото законодателство, допуснати от работодателя при изпълнение на задължението им да изплащат точно и своевременно полагащите се трудови възнаграждения и обезщетения на наетите на работа работници и служители, дори и след прекратяване на трудовите правоотношения. С оглед този законов текст контролния орган, в лицето на ответната инспекция, разполага със делегирани му законови правомощия да дава такива предписания и тяхното неизпълнение е въздигнато в нарушение на чл.415,ал.1 от КТ, както е приел и първостепенният съд. Противно на твърдяното от касатора, не са налице предпоставките за приложението на чл. 415в, ал. 1 от КТ, в която насока правилни са изводите на РС, тъй като до съставянето и връчването на АУАН, послужило като основание за издаването на процесното наказателно постановление, от страна на дружеството – касатор не са представени никакви доказателства за отстраняване на извършеното нарушение, респ. за изпълнение на даденото задължително предписание по т.2 с протокола от проверката, като същото е отразено и в самото наказателно постановление. Плащане по банков път с платежно нареждане на сумата 182,82 лева е направено на 30.08.2023г., което представлява закъснение с три месеца от датата, на която, съгласно даденото предписание е следвало да се осъществи. В този смисъл възраженията на касатора, че дължимото обезщетение е изплатено преди изтичане на дадения срок са неоснователни и не се подкрепят от доказателствата по делото. Съобразно чл.27 ЗАНН определената санкция от АНО е съобразена с тежестта на извършеното нарушение, поради което наложеното наказание е справедливо и съответства на извършеното нарушение, като същото неправилно е изменено и занижено от РС в минималния предвидения размер в чл.415,ал.1 КТ, а именно от 1500 лева. Липсва обаче подадена касационна жалба от ДИТ, при което положение е налице законова забрана за влошаване положението на дружеството жалбоподател. Не се споделя от касационния състав довода на жалбоподателя за маловажност на случая по чл.415в от КТ, както правилно е приел и РС. С оглед горното и доколкото АУАН и НП са издадени от компетентни органи, не са налице допуснати нарушения на императивните разпоредби на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, извършеното нарушение е установено по несъмнен начин и след като е стигнал до същия правен извод районният съд е постановил законосъобразен и обоснован съдебен акт. Ето защо и на основание чл. 218, ал. 1 от АПК, настоящият съдебен състав намира обжалваното решение за валидно и допустимо, постановено при правилна и обоснована преценка на събраните доказателства и в съответствие с материалния закон, поради което същото следва да бъде оставено в сила, а изложените в касационната жалба доводи за незаконосъобразност на оспореното решение следва да се отхвърлят като неоснователни. При този изход на спора и своевременно направено искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение от процесуалния представител на ответника, на същия следва да се присъди такова в размер, определен в чл. 37 от Закона за правната помощ и чл.25, ал.1 от Наредба за заплащане на правната помощ, съгласно препращащата разпоредба на чл. 63д, ал.4 от ЗАНН, а именно възнаграждение в размер от 150.00 лева. Воден от горното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН, Административен съд – Враца
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ в сила решение №14/17.01.2024г., постановено по АНД №1070/2023г. на Районен съд Враца. ОСЪЖДА „Н.-Т.“ ЕООД ***, ЕИК **, представлявано от * И.П.Н. да заплати на Дирекция “Инспекция по труда“ - Враца разноски по делото в размер на 150.00 лева за юрисконсултско възнаграждение. Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2. |
|