Решение по дело №127/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 175
Дата: 29 септември 2021 г. (в сила от 15 октомври 2021 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20207120700127
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 29.09.2021 г.

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на тринадесети септември две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Павлина Петрова

Като разгледа докладваното от съдия Божкова

Административно дело 127/2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 33а, ал.6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), във връзка с чл.145 и следващите от АПК.

С Решение № 6740/ 04.06.2021 г. по адм.д. № 2615/ 2021 г. на ВАС, V-то отд. е отменено Решение № 10/ 14.01.2021 г., постановено по адм.д. № 127/ 2020 г. на АС – Кърджали в частта, с която е оставена без разглеждане жалбата на М.М.К.-С. срещу Заповед № РД-09-228/ 28.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите в частта в която извън одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 г. са останали невключени следните земеделски парцели: в ***, с идентификатор *** със заявена култура – ябълки, круши; в ***, с идентификатор *** със заявена култура – сливи, череши; в ***, с идентификатор *** със заявена култура – праскови; в ***, с идентификатор *** със заявена култура – сливи, кайсии. Със същото решение на ВАС делото е върнато на АС – Кърджали за произнасяне по същество на тази част от жалбата.

В съдебно заседание жалбата се поддържа от надлежно упълномощен адвокат.

Ответникът – Министър на земеделието, храните и горите, чрез пълномощник, оспорва жалбата като неоснователна. В представена писмена защита излага подробни съображения за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима като подадена в предвидения в чл.149, ал.1 от АПК 14-дневен срок, във връзка са чл.33а, ал.6 от АПК, и от лице, което е засегнато от обжалвания административен акт.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателката е земеделски стопанин с УРН ***, по смисъла на § 1, т. 23 от ДР на ЗПЗП. Със заявление за подпомагане УРН *** е заявила 47 парцели, които трябва да бъдат включени в специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2019 г.

Със заповед № РД46-485/27.11.2019 г. Министърът на земеделието, храните и горите, в съответствие с нормата на чл. 16б от Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрирана система за административен контрол, е одобрил проект за специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, обновен за 2019 г. чрез дешифрация/разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от областните и общинските структури на Министерството на земеделието, храните и горите, съгласно чл. 15 от Наредба № 105/2006 г. Разпоредено е заповедта са се публикува на 02.12.2019 г. на интернет страниците на МЗХГ и на Държавен фонд "Земеделие", както и публикуването на съобщение за уведомяване на кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащания на площ през 2019 г. за възможността да се запознаят с актуализирания специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 г. и да подадат възражение. Наредено е да се създаде организация заинтересованите земеделски стопани да се запознаят с обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 г., като са посочени и начините посредством, които следва да се стори това. В заповедта е указано, че до 13.12.2019 г., включително, земеделските стопани могат да подадат възражение по образец относно непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта за специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". Разяснен е реда, начина и органа, пред който може да бъде направено това.

Със заповед № РД09-228/28.02.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, която съгласно изискването на чл. 33а, ал. 2, изр. последно от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105/2006 г. е одобрен окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане за кампания 2019 г. Заповедта е обнародвана в ДВ бр. 21 от 13.03.2020 г.

Предмет на настоящия спор, съгласно Решение № 6740/ 04.06.2021 г. по адм.д. № 2615/ 2021 г. на ВАС, V-то отд., е Заповед № РД-09-228/ 28.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите в частта, с която извън одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 г. са останали невключени части от следните земеделски парцели: в ***, с идентификатор *** със заявена култура – ябълки, круши; в ***, с идентификатор *** със заявена култура – сливи, череши; в ***, с идентификатор *** със заявена култура – праскови; в ***, с идентификатор *** със заявена култура – сливи, кайсии

По делото е назначена съдебно-техническа експертиза, заключението по която е прието без оспорване от страните. В констативната част на СТЕ ВЛ е представило данни за размера на заявените площи и площите, извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г. за процесните БЗС в таблица, както следва:

Землище

номер на БЗС

Заявена площ,
ха

Допустима
площ,
ха

Площ извън

одобрения окончателен слой,
ха

***

*** (***)

0,37

0,3

0,07

***

*** (***)

0,47

0,45

0,02

***

*** (***)

0,16

0,14

0,02

***

*** (***)

0,54

0,5

0,04

Пояснило е, че в задачата на СТЕ е посочено да се даде заключение за следните БЗС - ***, ***, *** и ***, а в таблицата с данни на CD са записани данни за БЗС с номера: ***, ***, *** и ***. Посочило е, че вероятно се касае за техническа грешка, защото площите на посочените БЗС съответстват на заявените. Взело е предвид данните от таблица ***, приложена на диск към делото.

След направените уточнения ВЛ е дало следното заключение по поставените задачи:

По т.1-ва от СТЕ:

1. БЗС *** (***) включва два парцела:

-         *** - ябълки с декларирана площ 0,22 ха, от която 0,03 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП;

-         *** - круши с декларирана площ 0,15 ха, от която 0,04 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП;

Общата площ на деклариран БЗС *** е 3,7 ха, от която 0,07 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП.

ВЛ е направило извод, че БЗС *** е в добро земеделско състояние, на който е създадена овощна градина от плододаващи ябълки и круши на видима възраст около 5-6 години. Няма недопустими елементи и БЗС е допустим с цялата си площ за включване в слой ПДП. На имота не е извършена специализирана теренна проверка на място през 2019 г. Като основание за невключването му в слой „ПДП“ е посочено: „Няколко погранични минимални по площ парчета от парцела (под 450 кв.м. всяко), представляващи групи дървета/части от гора, попадат извън допустимия слой при заявяване. Съгласно указания за извършване на ТП към заповед РД № 09-655 от 17.08.2020 г., не подлежат на проверка.“ Причина част от блока да остане извън слой ПДП най-вероятно са неактуални снимки към датата на издаване на заповедта, по които е определен окончателни специализиран слой ПДП и липсата на извършвани теренни проверки. ВЛ е констатирало, че в съседство на блока има по-големи дървета, попадащи в други имоти. Техните сенки може да не са били правилно разграничени, което също може да се отбележи като причина за невключването на цялата площ като допустима.

-По т.2-ра от СТЕ:

БЗС *** (***) включва два парцела:

-         ***-1 - сливи с декларирана площ 0.29 ха, от която няма останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП;

-         ***-2 - череши с декларирана площ 0,18 ха, от която 0,02 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП;

Общата площ на деклариран БЗС *** е 0,47 ха, от която 0,02 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП.

Според заключението БЗС  *** е в добро земеделско състояние, на който е създадена овощна градина от плододаващи сливи и череши на видима възраст около 5-6 години. Няма недопустими елементи и БЗС е допустим с цялата си площ за включване в слой ПДП.

Според ВЛ причина част от блока да остане извън слой ПДП най-вероятно са неактуални снимки към датата на издаване на заповедта, по които е определен окончателния специализиран слой ПДП и липсата на извършвани теренни проверки. Около изключената част не се забелязва никаква причина, поради която тя да не бъде включена като допустима.

-По т.3-та от СТЕ:

БЗС *** включва един парцел ***-1 - праскови/нектарини с декларирана площ 0,16 ха, от която 0,02 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП. Площта на деклариран БЗС *** се припокрива с площта на парцела и е 1,6 ха, от която 0,02 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП.

БЗС е в добро земеделско състояние, на който е създадена овощна градина от плододаващи праскови на видима възраст около 5-6 години. Няма недопустими елементи и БЗС е допустим с цялата си площ за включване в слой ПДП. Причина част от блока да остане извън слой ПДП най-вероятно са неактуални снимки към датата на издаване на заповедта, по които е определен окончателния специализиран слой ПДП и липсата на извършвани теренни проверки. В съседство на частта от блока, която не е одобрена като допустима има дървета в съседни имоти.

-По т.4-та от СТЕ:

БЗС *** включва два парцела:

-         ***-1 - сливи с декларирана площ 0,36 ха, от която 0,02 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП;

-         ***-2 - кайсии/зарзали с декларирана площ 0,18 ха, от която 0,02 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП,

Общата площ на БЗС *** е 0,54 ха, от която 0,02 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП.

БЗС е в добро земеделско състояние, на който е създадена овощна градина от сливи и кайсии на видима възраст около 5-6 години. Няма недопустими елементи. БЗС е допустим с цялата си площ за включване в слой ПДП. Причина част от блока да остане извън слой ПДП най-вероятно са неактуални снимки към датата на издаване на заповедта, по които е определен окончателния специализиран слой ПДП и липсата на извършвани теренни проверки. Тази част е ивица от площта, в съседство на която има дъбова гора с високи дървета. Техните корони и сянката, която правят също може да бъде причина за да не бъде включена в слоя.

Относно констатациите, отразени в административната преписка като основание за невключване в „ПДП“ на част от спорните БЗС ВЛ е посочило следното:

-         останалата извън обхвата на слой ПДП площ от БЗС ***, не е съставена от няколко погранични парчета, а представлява непрекъсната площ, обхващаща източната, северната и западната част на блока. Към датата на издаване на оспорената заповед на министъра на ЗХГ част от олока отново попада извън слоя „ПДП“;

-         останалата извън обхвата на слой ПДП площ от БЗС ***, не е съставена от парчета, а е едно парче от парцел ***-2 (череши) в североизточната част.

-         останалата извън обхвата на слой ПДП площ от БЗС ***, не е съставена от парчета, а е ивица в югоизточната част на блока.

-         останалата извън обхвата на слой ПДП площ от БЗС ***, не е съставена от парчета, а непрекъсната площ, обхващаща източната и южната част на блока, попадаща в сянката на разположената в съседния имот гора.

При така установената фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че жалбата е основателна:

Предвид констатациите на ВЛ относно разминавания в БЗС, за които е назначена СТЕ и заявени от жалбоподателката такива съдът излага следните мотиви:

БЗС, спрямо които е оставена без разглеждане жалбата на М. К.-С. с Решение № 10/ 14.01.2021 г., постановено по адм.д. № 127/ 2020 г. на АС – Кърджали, отменено с Решение № 6740/ 04.06.2021 г. по адм.д. № 2615/ 2021 г. на ВАС, V-то отд., са конкретизирани от жалбоподателката с допълнение към жалбата й (л.82 от адм.д. № 127/ 2020 г. КАС). В това допълнение те са посочени със следните номера, земеделски култури и местонахождение: ***, с идентификатор *** със заявена култура – ябълки, круши; в ***, с идентификатор *** със заявена култура – сливи, череши; в ***, с идентификатор *** със заявена култура – праскови; в ***, с идентификатор *** със заявена култура – сливи, кайсии.

В таблица с данни за УРН *** – М.К.-С. към административната преписка (налична както на CD, така и на хартиен носител – л.113-115 от адм.д. № 127/ 2020 г. КАС) по издаване на оспорената заповед са включени следните данни: за землище; площ на декларирания парцел, ха; култура; идентификатор на парцел; входящ номер на възражение; площ на парцел, извън обхват на проекто слой ПДП за 2019 г., ха; площ на парцел, извън окончателния обхват на слой ПДП за 2019 г., ха. В таблицата има и четири графи „Предоставени данни от МЗХГ“, включващи информация относно: ЦОФК, сателитно заснемане от 07.08.2019 г.; протокол от специализирана теренна проверка; снимки от GPS устройство и причини за изключване на площи от слоя ПДП/забележка.

От информация в тази таблица – *** ***, предоставена като част от административната преписка се установява, че за кампания 2019 година М. К.-С. е декларирала следните парцели (според означението в таблицата) с идентификатори: ***-1, с площ 0,22 ха, с площ на парцела  извън обхват на проекто слой ПДП за 2019 г. и извън окончателния обхват на слой ПДП за 2019 г. от 0,03 ха, с декларирана култура ябълки; *** – круши, с декларирана площ 0,15 ха, от която 0,04 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП. Общата площ на деклариран БЗС *** е 3,7 ха, от която 0,07 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП; ***-1 – сливи, с декларирана площ 0.29 ха, от която няма останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП; ***-2 - череши с декларирана площ 0,18 ха, от която 0,02 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП. Общата площ на деклариран БЗС *** е 0,47 ха, от която 0,02 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП; ***-1 - праскови/нектарини, с декларирана площ 0,16 ха, от която 0,02 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП. Площта на БЗС *** се припокрива с площта на парцела и е 0,16 ха, от която 0,02 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП; ***-1 – сливи, с декларирана площ 0,36 ха, от която 0,02 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП; ***-2 - кайсии/зарзали, с декларирана площ 0,18 ха, от която 0,02 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП. Общата площ на деклариран БЗС *** е 0,54 ха, от която 0,02 ха е останала извън одобрения, с оспорената заповед, слой ПДП.

Посочената информация се потвърждава и от Заявление за подпомагане 2019 г., подадено на 15.05.2019 г. от жалбоподателката, както и изявление на пълномощника й в съдебно заседание от 13.09.2021 г.

При така установените факти става ясно, че в допълнението към жалбата процесните БЗС грешно са били индивидуализирани. Съобразно събраните доказателства следва да се преценява законосъобразността на Заповед № РД09-228/28.02.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите по отношение на БЗС с номера: ***; ***; *** и ***, всички в землището на ***, ***.

          При извършената проверка на основание чл.168, ал.1 от АПК съдът прави следните изводи:

Оспорената заповед е издадена от компетентния, съгласно чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП административен орган – Министър на земеделието, храните и горите. Спазена е изискуемата писмена форма.

При постановяване на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, регламентирани в разпоредбите на чл. 16б, чл. 16в и чл. 16г от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. В случая предвидените административнопроизводствени правила са спазени, като видно от приложената административна преписка, производството е открито със заповед, издадена на правно основание чл. 16б, ал. 1 от Наредбата № 105 от 22.08.2006 г., която е оповестена по предвидения ред. Дадена е възможност на земеделските производители да се запознаят с одобрения обновен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане".

Според чл. 30, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), състояща се от отделни системи, една от които е Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) по чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която, съгласно чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите. Въз основа на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП, Министърът на земеделието, храните и горите е издал и Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

В разпоредбата на чл.33а, ал. 1 от ЗПЗП е регламентирано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП – Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за заплащане на площ. В ал. 2 на чл. 33а от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП.

Данните, включени в системата за идентификация на земеделските парцели са посочени в чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП. Според ал. 4 на същата норма те се актуализират ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37.

АС – Кърджали намира, че заповедта, касаеща БЗС с номера: ***; ***; *** и ***, всички в землището на ***, *** е незаконосъбразна на основание чл. 146, т. 2, във връзка с чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК – неспазване на установената форма. Основанията за този извод са следните:

За всеки от четирите БЗС като мотив, в изготвена екселска таблица за нуждите на този спор, е посочено, че няколко погранични минимални по площ парчета от парцела (под 450 кв. м. всяко) попадат извън допустимия слой при заявяване. Безспорно е, че на тези БЗС не са извършвани теренни проверки, както и такива на място. От данните в *** *** не може да се установи, че е извършено разчитане на актуална ЦОФК, тъй като за тези БЗС не е извършено отбелязване, че попадат в обхвата на ЦОФК, както за други заявени от жалбоподателката БЗС. Не е извършвано и заснемане с GPS устройство. При това положение следва извод, че липсват мотиви защо в одобрения слой „ПДП“ не са включени части от тези БЗС ( ***; ***; *** и ***). Мотивите не могат да бъдат изведени и от доказателствата по административната преписка, в това число и от тези представени на електронен носител. Липсата на мотиви е основание за отмяна и връщане на преписката на ответника за произнасяне, тъй като съдът не е в състояние да извърши проверка за законосъобразността на акта по същество. За да извърши такава преценка, съдът следва да провери дали фактите, на които органът се позовава, са се осъществили действително и субсумират ли те приложеното спрямо тях правно основание. При липса на такива, преценката е невъзможна.

С оглед на изложеното, съдът намира, че заповедта следва да се отмени по отношение на БЗС ***; ***; *** и *** и преписката следва да се върне на административния орган с указание за излагане на ясни, относими и непротиворечиви мотиви.

При този изход на спора в полза на жалбоподателката се дължат деловодни разноски в размер на 400 лв., представляващи адвокатско възнаграждение по ДПЗС от 19.07.2021 г.

Водим от горните мотиви и на основание чл.173, ал.2, предл.3-то от АПК АС – Кърджали

 

Р Е Ш И:

 

 

Отменя Заповед № РД-09-228/ 28.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите в частта й, с която извън одобрения окончателен специализиран слой са останали: 0,07 ха от БЗС ***; 0,02 ха от БЗС ***; 0,02 ха от БЗС *** и 0,02 ха от БЗС ***, всички в землището на ***, ***.

Връща преписката на министъра на земеделието, храните и горите за ново произнасяне в тази част, в едномесечен срок от получаването, при спазване на указанията по тълкуването и прилагане на закона, дадени в мотивите на решението.

Осъжда Министерство на земеделието, храните и горите да заплати на М.М.К.-С. с ЕГН ********** и адрес: ***, деловодни разноски в размер на 400 лв. ( четиристотин лева).

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                         

                                                                 Съдия: