№ 694
гр. Разград, 31.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на четиринадесети
октомври през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ИВАНА ТОДОРОВА
при участието на секретаря ГАНКА АНГ. АТАНАСОВА
като разгледа докладваното от ИВАНА ТОДОРОВА Гражданско дело №
20243330100841 по описа за 2024 година
за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е с правно основание чл. 422 от ГПК във вр. с чл. 79 от ЗЗД.
Депозирана е искова молба от "ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ" ЕАД с ЕИК: *********,
със седалище и адрес на управление: гр. София, общ. Столична, обл. София
(столица), район Младост, ж.к. "Младост 4", Бизнес парк София, сграда 4,
представлявано от Джейсън Кристос Кинг заедно с Марек Слачик, действащи
чрез пълномощника си адв. Г. З., съдебен адрес: гр. София, ул. „Бачо Киро“ №
5, вх. А, ет. 4, ап. 14, с която са предявени обективно съединени искове срещу
М. С. М. с ЕГН: ********** и адрес: ********** да заплати на кредитора
ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ ЕАД с ЕИК: *********, сумата общо 1279,59 лева,
ведно със законната лихва от 22.11.2023г., формирана от задължения за
аб.такси и потребление за периода 15.07.21г.-14.10.21г., по договор за
Мобилни услуги с предпочетен номер +*** от 02.06.2021 г.; договор за
Мобилни услуги с предпочетен номер +***; договор за Мобилни услуги с
предпочетен номер *** от 02.06.2021 г.; договор за Мобилни услуги с
предпочетен номер *** от 02.06.2021 г.; договор за Мобилни услуги с
предпочетен номер *** от 25.06.2021 г., към посочените договори са
придобити „ALCATEL IS 2021 32GB Dual Grey“ и „APPLE iPhone SE 64GB
2nd gen Black“ на преференциална цена. Неустойките за прекратяване на
договорен абонамент обхващат - разлика между цената на устройствата без
абонамент и преференциалната цена, по договорите за мобилни услуги и
неустойка за едностранно прекратяване на договорите за мобилни услуги,
съставляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси, както следва:
364,79 лв. дължими аб.такси и потребление за периода 15.07.21г.-14.10.21г., за
мобилни номера +***; +***; +***; +*** и +***, сумата 30,47 лв. дължими
застрахователни премии за периода 15.07.21г.-14.10.21г., сумата 469,39лв.
неустойки за едностранно прекратяване на договори за мобилни номера:
+***; +***; +***; +*** и +***, съставляващи стойността на 3 месечни
абонаментни такси, сумата 414,94 лв. представляваща разлика между цената
1
на устройствата без абонамент и преференциалната цена по договори за
мобилни услуги. Длъжникът не изпълнил задълженията си по описаните
договори, незаплащайки абонаментни такси и използвани услуги. Като
последица от посоченото неизпълнение са начислени договорните неустойки
по договора за мобилни услуги, формирани от три месечни такси, както и
разликата между цената на устройство без абонамент и преференциалната
цена, съразмерно на периода на изпълнение. С оглед на гореизложеното на
22.11.2023г. „Йеттел България“ ЕАД, подава Заявление за издаване на заповед
за изпълнение по чл. 410 от ГПК до Районен съд — гр. Разград срещу М. С.
М., в което се претендират горепосочените суми. Издадена е заповед за
изпълнение № 1131/28.11.2023г., връчена на длъжника, съгласно разпоредбата
на чл. 47, ал. 5 от ГПК. Предвид това, на основание чл. 415, ал. 1, т. 2 от ГПК
за „Йеттел България“ ЕАД възниква правен интерес от завеждането на
установителен иск за вземанията на дружеството срещу него. Претендира
сторените съдебно-деловодни разноски по ЧГД № 2075/2023г. и по исковото
производство. Иска прилагане на ЧГД 2075/2023г. по описа на РС – Разград.
Представя писмени доказателства.
Ответникът е получил книжата си по реда на чл. 47 ГПК, във връзка с което
му е назначен особен представител – адв. А. М.. В срока по чл. 13 ГПК
изразява становище за допустимост и редовност на исковете, но
неоснователност на същите. Твърди, че претендираните неустойки са
противоречащи на закона, оспорва претенцията по основание и размер, твърди
противоречие със закона и морала в частта за прекратяването и начислените
неустойки.
Съдът, след като взе предвид становищата на страните и прецени събраните
по делото доказателства, прие за установено от фактическа страна следното:
Видно от приложенията към заявлението за издаване на заповед за
изпълнение, между ищеца и ответника са сключени следните договори:
Договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +*** от 02.06.2021 г. /лист
14 от ЧГД/, който видно от съдържанието му, се сключва за първоначален срок
от 24 месеца и изтича на 02.06.2023г., като след изтичане на срока сключеното
споразумение се превръща в безсрочно при стандартните условия на избрания
абонаментен план и може да бъде прекратено по всяко време от действието му
за мобилните/фиксирани номера, посочени в него, дължимият месечен
абонамент в първоначалния срок е 13,99 лв., а след него е в размер на 18,99 лв.
с възможност операторът да го индексира веднъж годишно с размера на
обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за
предходната година, като информира потребителя в първата месечна фактура
след индексирането. След изтичане на първоначално уговорения срок
сключеното споразумение се превръща в безсрочно при стандартните условия
на избрания абонаментен план и може да бъде прекратено по всяко време от
действието му за мобилните/фиксирани номера, посочени в него, като в
случай на прекратяване на договора преди изтичане на срока, посочен в чл. 1,
по вина или инициатива на потребителя или при нарушение на задълженията
му по договора или други документи, свързани с него, в това число
приложимите Общи условия, последният дължи за всяка СИМ карта, по
отношение на която е налице прекратяване: а) неустойка при предсрочно
прекратяване за периода на прекратяване до изтичане на уговорения срок в
размер на всички най високи според условията на плана месечни абонаменти,
но за не повече от три месеца. В случай, че са били налице отстъпки и/или
различна стойност на месечни абонаменти, потребителят дължи
2
възстановяване на част от разликата между най-ниския и най-високия месечен
абонамент за плана, съответстващ на оставащия срок на договора; и б) в
случаите, в които е предоставено устройство за ползване на услуги, съгласно
посоченото в договора или по предходно подписан документ, чийто срок не е
изтекъл, потребителят дължи и такава част от разликата между стандартната
цена на устройството /в брой, без абонамент, съгласно ценова листа,
действаща към момента на сключване на договора, и заплатената от него
предоставянето му /в брой или съответно обща лизингова цена по договора за
лизинг/, каквато съответства на оставащия срок на договора.
Договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +*** от 02.06.2021 г. /лист
22 от ЧГД/, който видно от съдържанието му, се сключва за първоначален срок
от 24 месеца и изтича на 02.06.2023г., като след изтичане на срока сключеното
споразумение се превръща в безсрочно при стандартните условия на избрания
абонаментен план и може да бъде прекратено по всяко време от действието му
за мобилните/фиксирани номера, посочени в него, дължимият месечен
абонамент в първоначалния срок е 15,99 лв. се запазва и след изтичането му с
възможност операторът да го индексира веднъж годишно с размера на
обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за
предходната година, като информира потребителя в първата месечна фактура
след индексирането. След изтичане на първоначално уговорения срок
сключеното споразумение се превръща в безсрочно при стандартните условия
на избрания абонаментен план и може да бъде прекратено по всяко време от
действието му за мобилните/фиксирани номера, посочени в него, като в
случай на прекратяване на договора преди изтичане на срока, посочен в чл. 1,
по вина или инициатива на потребителя или при нарушение на задълженията
му по договора или други документи, свързани с него, в това число
приложимите Общи условия, последният дължи за всяка СИМ карта, по
отношение на която е налице прекратяване: а) неустойка при предсрочно
прекратяване за периода на прекратяване до изтичане на уговорения срок в
размер на всички най високи според условията на плана месечни абонаменти,
но за не повече от три месеца. В случай, че са били налице отстъпки и/или
различна стойност на месечни абонаменти, потребителят дължи
възстановяване на част от разликата между най-ниския и най-високия месечен
абонамент за плана, съответстващ на оставащия срок на договора; и б) в
случаите, в които е предоставено устройство за ползване на услуги, съгласно
посоченото в договора или по предходно подписан документ, чийто срок не е
изтекъл, потребителят дължи и такава част от разликата между стандартната
цена на устройството /в брой, без абонамент, съгласно ценова листа,
действаща към момента на сключване на договора, и заплатената от него
предоставянето му /в брой или съответно обща лизингова цена по договора за
лизинг/, каквато съответства на оставащия срок на договора.
Договор за Мобилни услуги с предпочетен номер *** от 02.06.2021 г. /лист 31
от ЧГД/, който видно от съдържанието му, се сключва за първоначален срок от
24 месеца и изтича на 02.06.2023г., като след изтичане на срока сключеното
споразумение се превръща в безсрочно при стандартните условия на избрания
абонаментен план и може да бъде прекратено по всяко време от действието му
за мобилните/фиксирани номера, посочени в него, дължимият месечен
абонамент в първоначалния срок е 9,99 лв., а след него е в размер на 15,99 лв.
с възможност операторът да го индексира веднъж годишно с размера на
обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за
предходната година, като информира потребителя в първата месечна фактура
3
след индексирането. След изтичане на първоначално уговорения срок
сключеното споразумение се превръща в безсрочно при стандартните условия
на избрания абонаментен план и може да бъде прекратено по всяко време от
действието му за мобилните/фиксирани номера, посочени в него, като в
случай на прекратяване на договора преди изтичане на срока, посочен в чл. 1,
по вина или инициатива на потребителя или при нарушение на задълженията
му по договора или други документи, свързани с него, в това число
приложимите Общи условия, последният дължи за всяка СИМ карта, по
отношение на която е налице прекратяване: а) неустойка при предсрочно
прекратяване за периода на прекратяване до изтичане на уговорения срок в
размер на всички най високи според условията на плана месечни абонаменти,
но за не повече от три месеца. В случай, че са били налице отстъпки и/или
различна стойност на месечни абонаменти, потребителят дължи
възстановяване на част от разликата между най-ниския и най-високия месечен
абонамент за плана, съответстващ на оставащия срок на договора; и б) в
случаите, в които е предоставено устройство за ползване на услуги, съгласно
посоченото в договора или по предходно подписан документ, чийто срок не е
изтекъл, потребителят дължи и такава част от разликата между стандартната
цена на устройството /в брой, без абонамент, съгласно ценова листа,
действаща към момента на сключване на договора, и заплатената от него
предоставянето му /в брой или съответно обща лизингова цена по договора за
лизинг/, каквато съответства на оставащия срок на договора.
Договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +*** от 25.06.2021 г. /лист
40 от ЧГД/, който видно от съдържанието му, се сключва за първоначален срок
от 24 месеца и изтича на 25.06.2023г., като след изтичане на срока сключеното
споразумение се превръща в безсрочно при стандартните условия на избрания
абонаментен план и може да бъде прекратено по всяко време от действието му
за мобилните/фиксирани номера, посочени в него, дължимият месечен
абонамент в първоначалния срок е 13,99 лв., а след него е в размер на 18,99 лв.
с възможност операторът да го индексира веднъж годишно с размера на
обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за
предходната година, като информира потребителя в първата месечна фактура
след индексирането. След изтичане на първоначално уговорения срок
сключеното споразумение се превръща в безсрочно при стандартните условия
на избрания абонаментен план и може да бъде прекратено по всяко време от
действието му за мобилните/фиксирани номера, посочени в него, като в
случай на прекратяване на договора преди изтичане на срока, посочен в чл. 1,
по вина или инициатива на потребителя или при нарушение на задълженията
му по договора или други документи, свързани с него, в това число
приложимите Общи условия, последният дължи за всяка СИМ карта, по
отношение на която е налице прекратяване: а) неустойка при предсрочно
прекратяване за периода на прекратяване до изтичане на уговорения срок в
размер на всички най високи според условията на плана месечни абонаменти,
но за не повече от три месеца. В случай, че са били налице отстъпки и/или
различна стойност на месечни абонаменти, потребителят дължи
възстановяване на част от разликата между най-ниския и най-високия месечен
абонамент за плана, съответстващ на оставащия срок на договора; и б) в
случаите, в които е предоставено устройство за ползване на услуги, съгласно
посоченото в договора или по предходно подписан документ, чийто срок не е
изтекъл, потребителят дължи и такава част от разликата между стандартната
цена на устройството /в брой, без абонамент, съгласно ценова листа,
4
действаща към момента на сключване на договора, и заплатената от него
предоставянето му /в брой или съответно обща лизингова цена по договора за
лизинг/, каквато съответства на оставащия срок на договора.
Договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +*** от 02.06.2021 г. /лист
48 от ЧГД/, който видно от съдържанието му, се сключва за първоначален срок
от 24 месеца и изтича на 02.06.2023г., като след изтичане на срока сключеното
споразумение се превръща в безсрочно при стандартните условия на избрания
абонаментен план и може да бъде прекратено по всяко време от действието му
за мобилните/фиксирани номера, посочени в него, дължимият месечен
абонамент в първоначалния срок е 54,99 лв., а след него е в размер на 59,99 лв.
с възможност операторът да го индексира веднъж годишно с размера на
обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за
предходната година, като информира потребителя в първата месечна фактура
след индексирането. При сключване на посочения договор, потребителят е
закупил устройство “APPLE iPhone SE 64GB 2nd gen Black” с IMEI
359794255457694 на преференциална цена – 599,99 лв. с оглед избрания
абонаментен план, като размерът на отстъпката от цената е 329,91 лв. След
изтичане на първоначално уговорения срок сключеното споразумение се
превръща в безсрочно при стандартните условия на избрания абонаментен
план и може да бъде прекратено по всяко време от действието му за
мобилните/фиксирани номера, посочени в него, като в случай на прекратяване
на договора преди изтичане на срока, посочен в чл. 1, по вина или инициатива
на потребителя или при нарушение на задълженията му по договора или други
документи, свързани с него, в това число приложимите Общи условия,
последният дължи за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице
прекратяване: а) неустойка при предсрочно прекратяване за периода на
прекратяване до изтичане на уговорения срок в размер на всички най високи
според условията на плана месечни абонаменти, но за не повече от три месеца.
В случай, че са били налице отстъпки и/или различна стойност на месечни
абонаменти, потребителят дължи възстановяване на част от разликата между
най-ниския и най-високия месечен абонамент за плана, съответстващ на
оставащия срок на договора; и б) в случаите, в които е предоставено
устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в договора или по
предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, потребителят дължи и
такава част от разликата между стандартната цена на устройството /в брой,
без абонамент, съгласно ценова листа, действаща към момента на сключване
на договора, и заплатената от него предоставянето му /в брой или съответно
обща лизингова цена по договора за лизинг/, каквато съответства на
оставащия срок на договора. Към предпочетен мобилен номер +*** е
сключена Застрахователна полица № 10237644 от 02.06.2021г., с която е
избран продукт застраховка на устройство „Смартфон протект“ /лист 57 и 58
от ЧГД/ със застраховател унгарският клон на ЧЪББ ЮРИПИЪН ГРУП СЕ -
ЧЪББ ЮРИПИЪН ГРУП СЕ Мягярорзаги Фьоктелепе, действащ чрез
посредник - застрахователен агент Йеттел България ЕАД.
Договор за Мобилни услуги с предпочетен номер *** от 25.06.2021 г.от
02.06.2021 г. /лист 60 от ЧГД/, който видно от съдържанието му, се сключва за
първоначален срок от 24 месеца и изтича на 02.06.2023г., като след изтичане
на срока сключеното споразумение се превръща в безсрочно при стандартните
условия на избрания абонаментен план и може да бъде прекратено по всяко
време от действието му за мобилните/фиксирани номера, посочени в него,
дължимият месечен абонамент в първоначалния срок е 18,99 лв., а след него е
5
в размер на 23,99 лв. с възможност операторът да го индексира веднъж
годишно с размера на обявения от НСИ средногодишен индекс на
потребителските цени за предходната година, като информира потребителя в
първата месечна фактура след индексирането. При сключване на посочения
договор, потребителят е закупил устройство „ALCATEL IS 2021 32GB Dual
Grey“ с IMEI 358435220645697 на преференциална цена – 1,00 лв. с оглед
избрания абонаментен план, като размерът на отстъпката от цената е 328,90
лв. След изтичане на първоначално уговорения срок сключеното
споразумение се превръща в безсрочно при стандартните условия на избрания
абонаментен план и може да бъде прекратено по всяко време от действието му
за мобилните/фиксирани номера, посочени в него, като в случай на
прекратяване на договора преди изтичане на срока, посочен в чл. 1, по вина
или инициатива на потребителя или при нарушение на задълженията му по
договора или други документи, свързани с него, в това число приложимите
Общи условия, последният дължи за всяка СИМ карта, по отношение на която
е налице прекратяване: а) неустойка при предсрочно прекратяване за периода
на прекратяване до изтичане на уговорения срок в размер на всички най
високи според условията на плана месечни абонаменти, но за не повече от три
месеца. В случай, че са били налице отстъпки и/или различна стойност на
месечни абонаменти, потребителят дължи възстановяване на част от разликата
между най-ниския и най-високия месечен абонамент за плана, съответстващ
на оставащия срок на договора; и б) в случаите, в които е предоставено
устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в договора или по
предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, потребителят дължи и
такава част от разликата между стандартната цена на устройството /в брой,
без абонамент, съгласно ценова листа, действаща към момента на сключване
на договора, и заплатената от него предоставянето му /в брой или съответно
обща лизингова цена по договора за лизинг/, каквато съответства на
оставащия срок на договора.
Приобщени към делото са и относимите Общи условия на Теленор, касаещи
отношенията с потребители на мобилни услуги /листи 64-78/.
Представена е и Последна покана за доброволно плащане от 15.11.2021г. /лист
105/, адресирана до М. М., съдържаща информация за неплатените към датата
на изготвяне задържения в размер на 394,76 лв. и стойността на бъдещото
задължение от 1301,39 лв., съдържащо и неустойки по договори в размер на
906,63 лв.
Във връзка с наведените в отговора на исковата молба твърдения, че клаузите
в договора противоречат на закона и морала, в частта относно едностранното
прекратяване на договорите от страна на доставчика на услуги, както и в
частта за дължимите неустойки, съдът намира, че страните са постигнали
съгласие единствено относно основанията за едностранното прекратяване на
договорите от страна на дружеството - доставчик, но не и досежно формата на
изявлението и реда за уведомяване на другата страна. С оглед изложеното, по
отношение прекратяването на процесиите договори, следва да намери
приложение общата разпоредба на чл. 87, ал. 1 от ЗЗД. Ищецът със своя молба
с вх. № 9884 от 13.10.2025г. е представил адресирана до М. М. „Последна
покана за доброволно плащане“. В същата се съдържа информация за
задължения по предоставени услуги съгласно договори, сключени с Йеттел
АД, предупреждение за последици от неизпълнение на задължението -
прекратяване на договорите и начисляване на неустойки общо в размер на
906,63 лв. Предоставен е срок за доброволно плащане 10 дена от получаване
6
на изготвеното на 15.11.2021г. писмо-покана. Липсват данни волеизявлението
на кредитора да е достигнало до адресата.
С Определение № 959/28.09.2025г. съдът е разпределил доказателствената
тежест, а с протоколно определение от 15.10.2025г. е уведомил страните, че
доколкото се касае за потребителски договор, следва служебно да се
произнесе дали клауза от договора, на която се позовава ищеца, е
неравноправна, като е предоставена възможност на страните да изразят
становище и да ангажират доказателства.
Установената фактическа обстановка налага следните правни изводи:
Предвид изложените в исковата молба обстоятелства и формулиран петитум,
съдът квалифицира предявения иск по чл. 422 от ГПК - положителен
установителен иск, в производството по който ищецът цели да установи, че
ответникът дължи сумите, предмет на заповед № 1131/28.11.2023 г. за
изпълнение на парично задължение по ЧГД № 2075/2023 г. по описа на РС
Разград.
От приложеното в настоящото производство ЧГД № 2075/2023 г. по описа на
РРС е видно, че при наличие на предпоставките, визирани в чл. 415, ал. 1, т. 1
ГПК заповедният съд уведомил заявителя за възможността да предяви иск за
установяване на вземането, като указал последиците от непредявяване на
иска. Съдът намира претенцията за допустима, тъй като е предявена от
кредитора законоустановения срок, при наличие на правен интерес -
запазване действието на издадената заповед за изпълнение.
Разгледана по същество, претенцията се явява частично основателна.
В производството по иск с правно основание чл. 422 ГПК ищецът следва да
докаже наличие на спорното право, а ответникът - фактите, които изключват,
унищожават или погасяват вземането, предмет на заповедта за изпълнение.
"Йеттел България" ЕАД основава претенцията си на неизпълнение
задължения, произтичащи от договор за мобилни услуги. Вземането в общ
размер 1279,59 лева е формирано от стойността на незаплатени абонаментни
такси, застрахователни премии и неустойки. Ответникът твърди, че
договорните клаузи, на които са основани сумите, чиито сбор е посочената
претенция, са нищожни, тъй като противоречат на закона и морала. В този
смисъл не се спори относно наличието на изброените по-горе договори, че
същите са подписани лично от ответника и че е получил предоставените
услуги и устройства, индивидуализирани с персонален
идентификационен код /IMEI/, също така ответникът не твърди, нито сочи
доказателства установяващи погасяване задължението за плащане на
дължимите суми, а напротив - твърди тяхната недължимост.
Съгласно § 13, т. 1 от ДР на ЗЗП, потребител е всяко физическо лице, което
придобива стоки или ползва услуги, които не са предназначени за извършване
на търговска или професионална дейност, както и всяко физическо лице, което
е страна по договор с търговец и действа извън рамките на своята
професионална дейност. В настоящия случай, от доказателствата по делото и
най-вече от приложения към заявлението договор за мобилни услуги е видно,
че длъжникът, за която се твърди, че е длъжник, в договорните си
правоотношения с Йеттел България ЕАД има качеството на потребител.
Съгласно ал. 143, ал. 1 от ЗЗП неравноправна клауза в договор, сключван с
потребител, е уговорка във вреда на потребителя, която не отговаря на
изискването за добросъвестност и води до значително неравновесие между
правата и задълженията на търговеца или доставчика и потребителя.
С оглед изложеното, и анализа на представените писмени доказателства
7
/договори/, неоспорени от ответника, съдът намира за доказано наличието на
валидно облигационно отношение между страните, свързано с предоставяне
на услуги и закупуване на описаните мобилни устройства срещу насрещното
задължение на потребителя да заплаща уговорената цена. Начислените суми
за услуги не са оспорени. Доколкото има представена справка за детайлно
потребление, съдът приема, че абонаментните услуги са предоставени, още
повече че дължимостта на абонаментната такса не е обусловена от ползването
на услуги, т.е. клиентът дължи заплащането и независимо дали е ползвал
услугата. Установи се, че ответникът е поел задължение да плаща
абонаментни такси за мобилни услуги по посочените по-горе договори.
Установен е размера на дължимото по всеки от договорите. Няма ангажирани
доказателства за извършено погасяване, което е в тежест на ответника. В тази
връзка, претенцията за установяване дължимостта на незаплатените
абонаментни такси в размер на 364,79 лв., се явява основателна и доказана.
За неоснователна съдът намира претенцията за дължими неустойки в общ
размер на 1650,25 лв., по следните съображения:
Исковете за установяване на задължението за заплащане на сумата 469,39 лв.
дължима неустойка в размер на три месечни абонаментни такси, както и за
установяване на задължението за заплащане на сумата 414,94 лв. разлика
между стандартните цени на мобилните устройства и заплатените от
длъжника, се отнасят за задължения, които възникват при предсрочно
прекратяване на договора по вина или причина на ответника, то съдът
следва първоначално да разгледа въпроса дали сключения договор за мобилни
услуги е прекратен.
В тази връзка спорен е въпросът дали е налице надлежно упражняване на
правото на ищеца едностранно да прекрати договорите с ответника. За
уважаване на иска по чл. 92 от ЗЗД е необходимо ищецът да докаже, че в
договора съществува валидна уговорка за неустойка при прекратяването му
по вина на потребителя преди изтичане на срока и че прекратяването е
извършено по предвидения в договора и в закона ред. В представените по
делото договори е предвидено задължение за заплащане на неустойка от
страна на потребителя в случай на прекратяване на договора преди изтичане
на срока по вина или по инициатива на потребителя или при нарушение на
задълженията му по договора. В конкретния случай обаче не е доказано, че е
извършено едностранно прекратяване на договорите по инициатива на
доставчика ищец. Единствено уговарянето на това потестативно право в полза
на мобилния оператор не е достатъчно да се счете, че същото е възникнало, а е
необходимо да са налице материалните предпоставки, при които страните са се
договорили, че то ще се породи, като освен това правоимащият трябва да
уведоми другата страна по сделката, че упражнява това си право. Не може да
се приеме твърдението на ищеца, че е прекратил едностранно договора,
поради виновно неизпълнение от страна на ответника – абонат на мобилни
услуги, още повече, че видно от съдържанието на представения договор, в
същия липсват клаузи относно начина за уведомяване на страните при
изменение, и в частност при предсрочно прекратяване чрез разваляне на
договора. Доколкото обаче се касае за писмен договор и при липсата на други
уговорки, то изявлението за прекратяването му също следва да бъде
извършено в писмена форма и да е достигнало до другата страна – в
съответствие с разпоредбата на чл. 87, ал. 1 от ЗЗД, респективно - чл. 293, ал. 2
от ТЗ. Това е така поради принципа, че формата на разваляне на договора е в
зависимост от формата на сключения договор и с оглед писмения характер на
8
процесните договори, то и едностранното волеизявление на ищеца следва да
бъде в писмена форма. По делото обаче не са ангажирани доказателства в
такава насока, липсва доказателство, че писменото изявление от дружеството -
мобилен оператор е достигнало до ответника, респективно последният да е
уведомен, че ако в определен срок не погаси задълженията си, договорът ще
бъде развален. Предвид това, че по делото не е установено сключените с
ответника договори да са били прекратени по уговорения начин преди
изтичане на срока, за които са сключени, то за ищеца не е възникнало правото
да начислява неустойки на това основание, съответно и да претендира
разликата в цената на мобилните устройства в съответния размер.
Ето защо предявените искове по реда на чл. 422 ГПК във връзка с чл. 92 от
ЗЗД за установяване на задължението за заплащане на сумата 469,39 лв. и за
установяване на задължението за заплащане на сумата 414,94 лв. са
неоснователни и следва да бъдат отхвърлени.
По отношение на сумата 30,47 лв., претендирани като застрахователни
премии за периода 15.07.2021г. – 14.10.2021г., съдът намира същите за
неоснователни и недоказани. Представената по делото Застрахователна
полица № 10237644 от 02.06.2021г., с която е избран продукт застраховка на
устройство „Смартфон протект“ /лист 57 и 58 от ЧГД/ със застраховател
унгарският клон на ЧЪББ ЮРИПИЪН ГРУП СЕ - ЧЪББ ЮРИПИЪН ГРУП
СЕ Мягярорзаги Фьоктелепе, действащ чрез посредник - застрахователен
агент Йеттел България ЕАД, не съдържа информация за съществените
условия на договора /липсва стр. 2/ – какво е имуществото, обект на
застраховка, какви са застрахователните рискове, които обхваща, какви са
размера на застрахователната премия и срока на договора. Не са представени
и относимите за застрахователният продукт Общи условия. Липсата на тези
данни водят до невъзможност да бъде установено съдържанието на договора,
клаузите на същия и дали е относим към претендираните за плащане суми,
респ. дали обосновава дължимост на застрахователни премии за периода
15.07.2021г. – 14.10.2021г. в размер на 30,47 лв. Доказателствената тежест за
установяване на тези факти е възложена на ищеца, който не е провел
дължимото по делото доказване, а недоказаните твърдения са неосъществили
се за съда.
По разноските:
На основание чл. 78, ал. 1 ГПК, в тежест на ответника са направените от
ищеца разноски, съразмерно с уважената част от иска.
Разноските на "Йеттел България" ЕАД по настоящото дело възлизат на 954,41
лева - 174,41 лева заплатена държавна такса, 300 лева депозит за особен
представител на ответника и 480 лева възнаграждения за процесуално
представителство, от които съразмерно с уважената част от претенцията
следва да се присъдят разноски в размер на 272,09 лева.
Съгласно т. 12 от ТР № 4/18.06.2014 г. по ТД № 4/2013 г. на ОСГТК, съдът
който разглежда установителния иск, следва да се произнесе за дължимостта
на разноските, направени и в заповедното производство. От сторените по ЧГД
515/2025г. разноски в размер на 505,59 лева /25,59 лв. държавна такса и 480
лв. адвокатско възнаграждение/, в тежест на ответника следва да се възложат
144,14 лева.
На осн. чл. 78, ал. 3 ГПК ответника има право на разноски, но доколкото е
представляван от особен представител и не е сторил разходи, не му се следват.
Мотивиран така, съдът
РЕШИ:
9
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО, на основание чл. 422 ГПК, че М. С. М. с
ЕГН: ********** и адрес: ********** дължи на "ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ" ЕАД
с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: и адрес: гр. София,
общ. Столична, обл. София, район Младост, Ж.К. МЛАДОСТ 4, Бизнес Парк
София, сграда 6, представлявано от Джейсън Кристос Кинг заедно с Марек
Слачик или Джейсън Кристос Кинг заедно с Лукаш Кубеса, следните суми:
364,79 лв. /триста шестдесет и четири лева и седемдесет и девет стотинки/
дължими абонаментни такси и потребление за периода 15.07.21г.-14.10.21г., за
мобилни номера +***; +***; +***; +*** и +***, ведно с обезщетение за забава
в размер на законната лихва върху горепосочената сума, считано от 22.11.2023
г. до окончателното й изплащане, предмет на заповед № 1131 / 28.11.2023 г. за
изпълнение на парично задължение по ЧГД № 2075/2023 г. по описа на РС -
Разград.
ОТХВЪРЛЯ като неоснователен, предявеният от "Йеттел България" ЕАД (с
предходно наименование "Теленор България"), ЕИК ********* срещу М. С.
М. с ЕГН: ********** и адрес: ********** иск по чл. 422 ГПК за признаване
за установено, че ответникът дължи разликата над 364,79 лева до предявените
1279,59 лева, предмет на заповед № 1131 / 28.11.2023 г. за изпълнение на
парично задължение по ЧГД № 2075/2023 г. по описа на РС - Разград.
ОСЪЖДА М. С. М. с ЕГН: ********** да заплати на "Йеттел България" ЕАД,
ЕИК ********* сторените разноски, съразмерно с уважената част от иска, в
размер на 272,09 лв. /двеста седемдесет и два лева и девет стотинки/ по ГД №
841/2024 г. по описа на РС – Разград и сумата 144,14 лв. /сто четиридесет и
четири лева и четиринадесет стотинки/ разноски по заповедното производство
– ЧГД 2075/2023г. по описа на РС – Разград.
Решението подлежи на въззивно обжалване пред Окръжен съд - Разград в
двуседмичен срок от съобщаването на страните.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
10