Р Е Ш Е Н И Е
№ 260014 / 20.10.2020г. гр. Карнобат
В ИМЕТО НА НАРОДА
К А Р НО Б А Т С К И Я Т Р А Й О Н Е Н С Ъ Д , ІІ
състав
На двадесет и първи септември две хиляди и двадесета година
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ДОБРЕВ
Секретар
………………МАРИЯНА ТАСЕВА…............................................
Прокурор...................................................................................................................
Като разгледа докладваното от съдията ……….ДОБРЕВ……….…………
А Н Х дело номер.........164............по описа
за...............2020................година, установи следното:
Производството
по настоящото дело е по реда на чл. 59 и
сл. от ЗАНН, образувано по повод подадената жалба от В.П.П., ЕГН-**********,***,
със съдебен адрес:***, адвокат Т.Т., против наказателно постановление № 11-01-10
от 26. 06. 2020 година на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция,
гр. София, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 200 лв., на основание чл. 32, ал. 1, т. 1, във вр. чл. 35,
ал. 1 от ЗДФИ, за нарушение на чл. 20, ал. 7 от Наредбата за условията и реда
за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от
прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт,
предвидени в нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране
на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във
вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за
издаване на превозни документи за извършване на превозите (обн., ДВ, бр. 51
от 7. 07. 2015 г., в сила от 10. 07. 2015 г. ), за 2018 г. .
Жалбоподателят В.П.П.
редовно призован, не се явява в съдебно заседание, представлява се от
пълномощник- адв. Т., който пледира за отмяна на НП, с твърдения за
неправилност и незаконност на същото, поради
допуснати нарушения на материалния и процесуалния закон при издаването
на обжалваните АУАН-а и НП.
Административно наказващият орган се представлява от
упълномощен юрисконсулт Карастанчев, който желае жалбата да бъде оставена без
уважение, като недоказана и необоснована.
Свидетелят Д.Й.М.- актосъставител, потвърждава изцяло
обстоятелствата посочени в АУАН и придружаващите го документи, посочва обстоятелствата
при които е констатирано нарушението и изложените от жалбоподателя възражения,
които са записани в самия акт.
Свидетелката Д.Ж.Д.- свидетел на връчването на АУАН
потвърждава, че същия е бил връчен на лицето в нейно присъствие на посочената
дата.
Въз основа на събраните по
делото доказателства съдът приема за установено от фактическа и правна страна:
Административнонаказателното производство е образувано
със съставянето на акт за установяване на административно нарушение № 11-01-10
/ 08. 01. 2020 г., съставен от Д.Й.М. на длъжност главен финансов инспектор при
отдел Шести, дирекция „Инспекционна дейност“ на АДФИ против инж. В.П.П., в
негово присъствие за следното: На 05. 09. 2017 г. в Община Сунгурларе, гр. Сунгурларе, област Бургас, инж. В.П.П., в
качеството си на кмет на Община Сунгурларе, не е сключил договор с директора на Основно училище „Св. Св. Кирил и Методи“,
с. Манолич, община Сунгурларе, за делегиране на правото му да организира
безплатни превози на деца и ученици от община Сунгурларе по реда на Наредбата
за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените
приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния
транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории пътници, за
субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии
във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за
издаване на превозни документи за извършване на превозите (обн., ДВ, бр. 51
от 7. 07. 2015 г., в сила от 10. 07. 2015 г. ), за 2018 г. . Според
актосъставителят с деянието е нарушен чл. 20, ал. 7 от посочената Наредба.
Към АУАН са приложени:Заповед № ФК -10-1214 / 20. 11.
2019 г. на Директор на АДФИ, с която на св. Д.Й.М. е възложено извършването на
финансова инспекция в Община Сунгурларе със задача проверка за
законосъобразност на разходването на средства предоставени от централния бюджет
в съответствие с Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за
компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени
пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за
определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози
по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в
планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване па
превозите. Определен е срок за извършване на финансовата инспекция, като с
Заповед ФК-10-1365 / 19. 12. 2019 г. срока за извършването и е удължен до 14.
01. 2020 г.;Справка за отговорните длъжностни лица при Община Сунгурларе;
Справка за извършените от Община Сунгурларе разходи за обществен превоз по
автобусни линии на общинска и областна схема за 2018г.;Справка за необходимите
средства за безплатен превоз на деца и ученици по чл. 19, т. 8 за учебния
период 15. 09. 2018 – 31. 12. 2018 г.; Констативен протокол от 19. 12. 2019 г.;
Преводни нареждания за плащане към бюджета за изплатени субсидии на различни
училища в Община Сунгурларе.
Въз основа на съставения АУАН,
наказващият орган Директор АДФИ е издал обжалваното НП № 11-01-10 / 26. 06. 2020
година.
При разглеждане на делото от процесуалният
представител на жалбоподателя са представени: Заповед № 007 /
От така събраните доказателства могат да бъдат
направени следните правни изводи:
При съставянето на АУАН и издаването на наказателното
постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
водещи до отмяна на наказателното постановление. Същите са съставени и издадени
от компетентен орган в кръга на неговата компетенция. В съставения АУАН е
описано ясно и подробно начинът на извършване на нарушението, обстоятелствата,
при които е осъществено, както и нарушената разпоредба. Същата фактическа
обстановка е пресъздадена и в НП. АУАН е съставен в присъствието на нарушителя,
като при връчването на АУАН на нарушителят е дадена възможност да изложил
възражения, което той е направил. При издаването на наказателното постановление
са обсъдени всички въпроси касаещи деянието,
съставлява ли същото маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Всички
посочени обстоятелства обосноват липсата на процесуални нарушения при
съставянето на АУАН и издаването на НП.
В хода на делото пред настоящия съдебен състав с
жалбата срещу НП са изложени твърдения за
допуснати нарушения на процесуалните правила, водещи до незаконност на НП, а
именно неспазване на сроковете за издаване на АУАН и налагане на
административно наказание, както и относно неправилното определяне на виновното
лице.
Настоящият съдебен състав не споделя тези доводи
изложени от нарушителя. Съгласно разпоредбите на чл. 34, ал. 2 от ЗАНН, не се
образува АНП не се образува, а образуваното се прекратява за нарушение на
нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово- стопанската и отчетната дейност по чл. 32, ал. 1, т. 1 от
ЗДФИ, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на
шест месеца от откриване на нарушителя или ако са изтекли повече от пет години
от извършване на нарушението. Видно от датата на извършване на нарушението 05.
09. 2017 г. към съставяне на процесния АУАН и издаването на НП, не са изтекли
пет години, както не са изтекли и шест месеца от откриване на нарушителя до
съставянето на АУАН.
Не е основателно и възражението, че към датата на
откриване на нарушението длъжностното лице е било друго. В АУАН много ясно е
посочено кога е извършено нарушението и лицето извършило нарушението.
Безспорно по АНП е установено, че Община Сунгурларе е
юридическо лице и кметът на Общината организира изпълнението на общинския
бюджет и е орган на изпълнителната власт съгласно чл. 44, ал. 1, т. 5 и чл. 38,
ал. 1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).
По смисъла на чл. 11, ал. 3 от ЗПФ кметът на Общината
е първостепенен разпоредител с бюджета на
Общината, а съгласно чл. 7, ал. 5 от Закона за публичните финанси (ЗПФ), кметът
организира и ръководи съставянето, внасянето в общинския съвет и изпълнението
на бюджета на Общината.
Ежегодно в едномесечен срок от влизането
в сила на постановлението на Министерския
съвет за изпълнението на държавния
бюджет за съответната година министърът
на образованието и науката
въз основа
на определен от него максимален размер на средствата
за компенсиране на километър
от общия пробег и на предоставената
от кметовете на общините информация със справката но чл. 13 от Наредбата разпределя
годишния размер
и размера за първото тримесечие на предвидените по централния
бюджет
средства за компенсиране на превозвачите за извършените
безплатни пътнически превози на децата и учениците по чл. 19, т. 8 по общини.
Съгласно разпоредбата на чл.
283, ал. 2 изречение второ от Закона за
предучилищното и училищното образование, средства от държавния бюджет
за транспорт се предоставят и за ученици, които пътуват ежедневно до
най-близкото училище в друг населено място, в което се обучават за придобиване
на квалификация по професия, ако такова обучение, не се провежда в населеното
място, в което живее ученикът.
Съгласно чл. 20, ал. 1 от Наредбата превозите на
децата и учениците по чл. 19, т.8 се организират от общината по местонахождение
на училището и детската градина, съответно от училищата или детските градини,
на които е делегирано това право, чрез: сключване на договор за специализиран
превоз с автомобилен транспорт; превоз по автобусни линии по
утвърдена транспортна схема; железопътен транспорт с пътнически влак II класа;
превоз за собствена сметка; таксиметров превоз.
Стойността на безплатните превози на децата и
учениците по чл. 19, т. 8 от Наредбата се компенсира на превозвачите със средства
от централния бюджет чрез бюджетите на общините- чл. 43, ал. 1 от Наредбата,
ал. 2 на същия член предвижда, когато кметът на общината е делегирал на училище
или на детска градина организирането на безплатни превози на ученици, той му
предоставя и средствата, които е получила общината от централния бюджет за тази
цел. В чл. 20, ал. 7 от Наредбата е
регламентирано, че делегирането на правото за организиране на безплатни превози
се осъществява въз основа на договор, сключен между кмета на общината и съответното
училище или детска градина.
Съгласно чл. 65 от Наредбата за условията и реда за
предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането
на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени
в нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране на
обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във
вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за
издаване на превозни документи за извършване на превозите, кметовете на
общините носят отговорност за спазването на договорите, финансовата дисциплина
и законосъобразното разходване на предоставените на съответната община
средства. Безспорно съдържащият се в преписката констативен протокол от 19. 12.
2019 г. е установено, че жалбоподателят в качеството му на Кмет на Община
Сунгурларе, не делегирал правото за
организиране на безплатни превози на ОУ „Св. Св. Кирил и Методи“, с. Манолич,
като не е сключил договор между общината и училището съгласно изискванията на
наредбата, с което е нарушил разпоредбата на чл. 20, ал. 7 от същата.
Настоящият състав счита, че случая не е маловажен, тъй
като извършеното нарушение не се се отличават по нищо от обичайно извършените
такива по чл. 32, ал.
1, т. 1 от ЗДФИ. Тежестта на нарушението и вредните последици, са
съобразени от АНО и на жалбоподателя е наложено минималното предвидено в ЗДФИ наказание.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал.1
от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА ИЗЦЯЛО наказателно постановление № 11-01-10 от 26. 06. 2020 година на Директор
на Агенцията за държавна финансова инспекция- гр. София, с което на В.П.П.,
ЕГН-**********,*** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200
лв. на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 във вр. чл. 35, ал. 1 от ЗДФИ, за
нарушение на чл. 20, ал. 7 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на
средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за
обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в
нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени
пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския
транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни
документи за извършване на превозите.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Административен
съд Бургас в 14 дневен срок, считано от
съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: